Ypres: sträckorna ser ut som en byggarbetsplats, Neuville och Mikkelsen mina vinnare, varför får inte 4WD vara med när det är klassiskt, Grus SM kräver "big make over", STCC med tre racehelger kvar, Jessica Bäckman vill ännu högre upp, tre danskar kör med Alfred N, i Barcelona 24h och Fagersta stöttade # FkkCancer.

Blogg

När dagens Motorlboggen skrivs är det bara minuter kvar till shake down inför Ardeca Ypres Rally Belgium som då föregåtts av autografskrivande inne i centrala Ypres. 7,3 kilometer väntar på ”Nieuwkerke” och då kan första fingervisningen komma om vem som är hetast för dagen. Värme finns utanför bilen men även en del regn väntas under fredagen både före och efter lunch. Detta har gjort att M-Sports Fords Adrien Fourmaux lite orolig.

Foto. Ypres rally

Ett riktigt Ypres väntar, väldigt vått, väldigt smutsigt och väldigt lerigt, egentligen är sträckorna mer som en byggarbetsplats!

    *

    Att tippa resultaten för ett WRC-rally är som bekant ingen lätt uppgift vilket inte minst mina egna försök visat genom åren. Att tippa Ardeca Ypres Rally Belgium är ungefär som att gå på slak lina över  en grop fynd av krokodiler, ändå räds jag inte utan gör ett försök.

    Foto: wrc.com

    Märk väl detta försök görs före att shake down är körd, så inte minsta lilla facit fanns att tillgå.

    WRC.

    1. Thierry Neuville Hyundai

    2. Elfyn Evans Toyota

    3. Craig Breen Ford

    4. Kalle Rovanperä Toyota

    5. Ott Tänak Hyundai

    Foto. Hyundai Motorsport

    Att tippa något annat än fjolårsvinnaren Neuville i topp känns för mig lite konstigt. Hela säsongen har han och Martijn Wydaeghe ändå varit hyggligt bra med i toppen och när nu guldtåget gått är det bara ny seger på hemmaplan som han laddar för. Rovanperä som fyra är med en titt bakåt lite korkat, men i helgen tror jag att målgång är prioriterat. Med detta säkerligen också de poäng som felar för att VM-titlen ska hamna i Finland. Oliver Solberg hoppas jag kan få nerverna under kontroll och verkligen leverera det som krävs, i min värld att komma mål och kanske då som sjua-åtta…

    Foto: Hyundai Motorsport

    *

    WRC2.

    1. Andreas Mikkelsen Skoda

    2. Stephane Lefebvre Citroén

    3. Yohann Rossel Citroén

    4. Freddy Loix Skoda

    5. Chris Ingram Skoda

    Foto: Skoda Motorsport

    Här borde jag kanske haft Rossel som vann ifjol överst men hos mig är ändå Mikkelsen den vassaste av de 37 anmälda Rally2/R5-förarna. Säkerligen kommer Nikolay Gryazin att vara med i toppen från start men senaste raden av krascher tror jag får en fortsättning i Ypres… 

    *

    På plats i Ypres är SVT:s rallyteam med Jonas Kruse och Johan Ejeborg som  börjar sändningarna på lördag klockan 10.45 med SS10 ”Dikkebus” som fortsätter som SS14 klockan 16.00. Söndagen börjar klockan 09.30 med SS18 ”Kemmelberg” som även är power stage, SS20 med början klockan 13.00.

    *

    I går var jag tydligen mer än vanligt luddig när jag skrev om att ”YRC-sprinten”, deltävling fyra i Grus SM och att man öppnat upp för Appendix K. Glömde att nämna att förutom vanliga 2WD så har även Vallentuna MK öppnat upp för 4WD som normalt för en tynade tillvaro då dessa inte tillåts i alla tävlingar för klassiska bilar.  Egentligen lite konstigt att just 4WD inte betras som ”rumsrena” i Sverige, i andra länder följer man FIA:s regler och där är 4WD tillåtna i respektive åldersklass. Till exempel kör ju EM-flitiga Mats Myrsell och Anders Johnsen med Ford Sierra Cosworth 4×4 utomands men här hemma är det tvärstopp. Lite konstigt då man i t.ex KRC och RM har det sympatiska upplägget att fokus riktas på klasserna och inte på totalen som till exempel Midnattssolsrallyt. Då skulle det som jag ser det, vara av underordnad betydelse om även Audi, Mazda (här Mats Jonsson i Rally Sweden Historic) Subaru eller Ford med 4WD körde i egen klass. Foto: Tommy Svensson

    Nu lär det inte finnas så värst många sådana här bilar i landet men de som finns är likväl ett minst lika värdefullt om kanske inte ännu större, kulturarv som Volvo 240, Kadett eller Golf 

    *

    Fullt förståeligt att Vallentuna försöker locka fler att köra sin grussprint då det än så länge ärt tunt med anmälningar och dessvärre inte mycket som talar för att det ska bli ”lapp på luckan” den 10 september. Räcker att kolla på intresset för kommande Grus SM-tävling, ”Karlskronapokalen” nästa lördag. Trots en ”kanonsträcka” inne på militärområdet Rosenholm är intresset väldigt svagt och i dagsläget när ordinarie anmälningstid gått ut för fyra dagar sedan, är man ännu inte uppe i minimiantalet på 40 bilar för att tävlingen ska genomföras. I SM-fältet finns bara 25 anmälda som sedan komplettas med sju RM-åkare (GruppF-bilar) och så sex ekipage helt utanför både SM/RM. Lider verkligen med Karlskrona AK som satsat mycket på detta och som tack får man enbart intresse från närmast sörjande. Skrivit det förut men SRM:s försök med Sprint SM kräver onekligen ett omtag modell mycket större om det överhuvudtaget ska köras 2023…

    *

    Känns som att STCC precis börjat sin säsong men sanningen är att man snart är inne på upploppet och i helgen är det ”Kanonloppet”Gelleråsen Arena som tar emot ledande Robert Dahlgren och hans kompisar. 32 poäng skiljer till Oliver Söderström medan ”tvåan” Tobias Brink är trea ytterligare nio poäng mindre. Foto: Anders Helgesson

    ”Tvåan” syftar på att SMK Hörby-föraren har varit tvåa tre gånger  i år, fler än någon annan.

       Nu är det slutlekt, nu måste vi visa vad vi går för, menar Tobias.

    Framförallt efter Knutstorp som var en stor besvikelse för oss, där vi gjorde förarmissar som gjorde att vi inte fick med poängen vi skulle ha. Nu ska vi reparera skadan!

    Foto. Anders Helgesson

    Den nya Audin har aldrig körts på den klassiska racingbanan men inget som stör menar Tobias.

    Vi känner oss ganska bekväma och har väldigt bra fart i bilarna!

    Så klart tar inte Dahlgren några fångar och ser framemot andra halvan säsongen som han menar är den roligaste

    – Tre helger återstår och nu är det bara att växla upp men att upprepa den magiska helgen senast på Knutstorp tror jag blir svårt, men vi ska göra ett ordentligt försök, förklarar Dahlgren.

    Vi har en tyngre bil och kvalet på Gelleråsen brukar alltid vara väldigt tight – helt klart en nyckelfaktor till framgång i helgen där vi måste leverera!

    Fyra är Andreas Bäckman som fortfarande saknar seger och därför är 44 poäng efter ”Mäster Dahlgren”.

    Kul att vara tillbaka på Gelleråsen där jag senast tävlade för fyra år sedan. En väldigt tekniskt utmanande bana med många olika typer av kurvor som förhoppningsvis kommer att passa Audin bra. Har haft en bra känsla i bilen de senaste två tävlingshelgerna och ser framemot att se var vi står mot de andra teamen denna helg, summerar Andreas inför helgens uppgift.

    *

    Foto: ADAC TCR Germany

    I en helt annan omgivning gör tvillingsyster  Jessica Bäckman debut på en helt nya bana i ADAC TCR Germany som kör på Lausitzring.

    Det blir en utmaning att få upp farten snabbt i helgen men jag är laddad och redo att inta utmaningen, säger Jessica.

    Inför helgen ligger Boden-Bäckman tvåa i serien på 205 poäng medan dansken Martin Andersen leder på 234 poäng.

    *

    Den 8-12 september är det tid för Barcelona 24h och där då danska Poulsen Motorsport gör en storsatsning som även inbegriper Ystad-pågen Alfred Nilsson. Ihop med bröderna Poulsen, Kristian och Roland  som värmde upp i Rally Kristianstad med sin Skoda,

    Foto: Tommy Svensson

    plus deras landsman Christoffer Nygaard kör Alfred en BMW M4 GT3. Det är Alfreds meriter från den italienska serien med samma bilar som banat väg. 

    Att få köra ett 24 timmarslopp har alltid varit en dröm för mig. Detta är helt klart en av mina största utmaningar, inte likt något annat jag gjort hittills och jag känner mig helt redo att debutera i ett av de stora 24-timmarsloppen, säger Alfred.

    Teamet gjorde under föregående vecka de första testerna med Alfred och bilen i Tyskland, på Motorsport Arena Oschersleben, tester som gick som planerat berättar Alfred.

    Foto: Poulsen Motorsport

    Det är mitt första 24-timmarslopp och jag antar utmaningen med stor respekt. Ett extremt långt lopp som i vanlig ordning kommer att avgöras under sista timmen. Tills dess gäller det att hålla oss borta från problem och ge oss själva bästa möjliga förutsättningar för att vara med och fightas om pallplatserna och förhoppningsvis förstaplatsen!

    Totalt kommer 65 bilar till start, fördelade över fyra olika klasser. Nu är inte Poulsen Motorsport ensam om rödvita flaggor, Holmgaard Motorsport kör med Magnus och Jonas Holmgaard, Martin Vedel Mortensen och så kompletterar norrmanen Roy Edland och britten Andy Stokoe i teamets Cupra Leon TCR.

    *

    I samband med ”Nattkröken” försökte även Fagersta MK sig på entré med hjälp av frivillig Swish vilket en hel del åskådare nappade på enligt mediansvarige Jörgen Hjerpe.

    – Nu har klubben bestämt att skänka en summa motsvarande vad 100 personer betalde i frivillig entré till SM-föraren Lars Stugemos projekt FkkCancer. Vi vet att många drabbas av sjukdomen, men att många också räddas tack vare att forskningen hela tiden går framåt.

    Hjerpe fortsätter.

    För Fagersta MK känns det självklart att bidra till cancerforskningen. Och kanske kan vi inspirera andra rallyarrangörer att göra något liknande.

    Ett mycket bra initiativ kan jag tillägga…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com