Ypres erbjuds treårs-avtal med WRC, vad händer med Rally Japan, Loeb till Piteå, Ingram åter hos Toksport för WRC2, för lite "gulle gull" i rally, fel i TV-Svängen-inbjudan och en stor rallyprofil har gått bort!

Blogg

WRC-promotorn delade inte min och många andras mer kritiska uppfattning om Renties Ypres Rally, istället vill man permanenta rallyt och erbjuda belgarna treårsavtal. Fast detta först 2024 och åren däremellan är planen att låta Ypres ingå i ERC precis som det gjort många gånger förr.

Foto: Toyota Gazoo racing

Vi är alla i WRC nöjda med framgångarna för det första belgiska WRC-rallyt och det är ingen hemlighet att vi vill att rallyt nästa säsong ska återgå till EM -kalendern och sedan tillbaka tillWRC , berättar promotorn Jona Siebel.

    Dock krävs engagemang från alla parter som arrangör, sponsorer och supportrar!

    *

    ”No good news for Rally Japan”, så sammanfattar rallyvärldens kanske allra mest ikoniske och nu levande reporter Colin Clark dagens besked att F1-loppet på Suzuka-banan ställs in. En månad efter att F1-gänget skulle ha kört deltävling 17 i sitt mästerskap var det tänkt med en hejdundrande final för WRC och även comeback för Rally Japan. Men med en galopperande pandemi (över 20 000 smittade/dag) har nu regeringen satt stopp för ”Formula 1 Honda Japanese Grand Prix” den 10 oktober. I ljuset av detta känns det inte helt omöjligt att samma beslut även drabbar rallyt där det är ännu svårare att hålla ordning på publik än på en inhägnad racingbana.Så klart ett tungt avbräck om det blir inställt för WRC-promotorn och speciellt lär Toyota gråta blod över ett sådan beslut. Att på hemmaplan visa upp sig som vinnare av såväl Förar-VM (Sebastien Ogier) som Märkes-VM vore naturligtvis mumma för Toyotas PR-apparat. Däremot är jag inte lika säker på att övriga visar samma känslor, utan istället ser både vinst ekonomiskt och tidsmässigt att slippa åka till ”Långtbortisan” när ändå allt redan är klart. Dessutom kan man lägga den extratid som då uppkommer, på utveckling av de nya Rally1-bilarna. Gissar även att teamen i WRC2 håller tummarna för  att slippa åka till Japan. Då krävs även att FIA stryker regeln om att kunna vinna hela WRC2, så krävs minst en start utanför Europa.

    Foto: Toksport WRT

    Med bara två sådana tävlingar i serien och där en redan är körd (Safari) är det tvingade för toppkvartetten att ta sig till Japan och som det ser ut nu består av, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Marco Bulacia och Jari Huttunen att ta sig dit i början av november. Om så inte sker vinner tjeckiske M-Sport Ford-föraren Martin Prokop WRC2, nu tia i tabellen med tre körda tävlingar. Han var ende deltagaren i Safari som är anmäld för hela mästerskapet och att han där bröt spelar ingen roll, det är starten i Afrika som blir  viktig…

    *

    Att Norrland blir hett kommande vinter känns redan som en sanning med både Rally Sweden i Umeå och så kändiseventet ”Race of Champions” i Piteå. Till detta kan även läggas till SM-premiären för Svenska Rallymästerskapen i Boden plus ”SM Veckan Vinter” i Piteå i slutet av mars. Idag släpptes ett riktigt hett namn för ROC och då är det niofaldiga världsmästaren Sebastien Loeb som drar till Piteå i februari. Där får han bland annat möta Ingemar Stenmark som också tackat ja på inbjudan från arrangören Fredrik Johnsson. Dock hade Stenmark ett krav för att köra mot motorkändisarna berättar Johnsson.

    Ingemar ville gärna ha bra dubbdäck!

    Ändå ett rimligt krav kan jag tycka…

    *

    Foto: Toksport WRT

    2019 vann Chris Ingram och Ross Whittock Rally-EM (ERC) med en Skoda från tyska Toksport. Tyvärr blev det dock inte det lyft i karriären som 27-åringen hoppades på och året efter blev det bara en enda tävling med en betydligt tamare Renault Clio Rally5. Parallellt med att Ingram försökte få ihop budget för WRC2/3 drabbades han av psykisk ohälsa vilket han gick ut med sent på hösten. Efter  årsskiftet sgå allt ut att lösa sig och med en ny sponsor deklarerades att det skulle bli full WRC3-satsning för Ingram/Whittock med början i Rally Croatia. Här blev paret femma som sedan följdes upp med en tredje plats i Portugal och så tvingades man bryta på Sardinien. Därefter verkade säsongen ha satts på paus och på Twitter skrev Ingram lite kryptiskt att man letade nya vägar inför avslutningen på säsongen. Den vägen verkar nu ha lett tillbaka till Toksport.

    Den brittiska duon kommer att fullfölja WRC3-säsongen med start i Grekland och  Spanien inför full säsong med oss i WRC2 2022, berättar Toksport WRT.

    Detta kan i en förlängning betyda att Ingram tar över Andreas Mikkelsens Skoda när han om allt går i lås, byter till någon form av WRC-bil 2022.

    *

    Ibland (eller ganska ofta) blir jag beskylld för att inte vara tillräckligt positiv när jag skriver om olika saker som rör bilsporten. Att det oftast rör sig om ren faktarapportering spelar ingen roll, istället tycker vissa att jag gott kan försöka ”frisera sanningen lite” för att allt ska bli mer ”gulle gull” än vad det i verkligheten är. När jag därför tar upp detta med att det är klent intresse för ”vanliga rallytävlingar” i spåren av pandemin, så låter jag pålästa Ericsson Motorsport svara för underlaget. Enligt denna pålitliga källa var det före Covid-19 intåget inget ovanligt med sex olika rally samma lördag. Vilket dom då menar innebar runt 600 startade totalt. Nu däremot ser det annorlunda ut och av helgens sju planerade tävlingar körs bara fem, varken i Nora eller hos SMK Hälsinge blir det tävling på grund av för få anmälda.  Totalt lockar de fem tävlingar som blir av, 350 startade vilket också är i linje med vad jag själv upplever. Alltså i stort sett halverade startfält idag mot före mars 2020 och för de som vägrar inse att detta tråkigt nog är verkligheten, hjälper det nog inte ens ”att gå till Specsavers”. Inte heller ett dugg förvånande att så är fallet då i stort sett allt vad mästerskap/cuper är inställt undantaget Rally-SM, Bilsport Rallycup, Klassiska Rallycupen och lite andra mer sprintbetonade serier. Att aktiva väljer att pausa, spara lite pengar och avvakta till 2022 med en bön om att detta blir ett mer normalt år, är ganska naturligt. Men om jag nu får lov att vara” lite negativ” så tror jag men absolut inte hoppas, att det tar nog minst en full säsong till innan sporten är tillbaka på nivåerna från 2019. En tröst till er som tycker jag är för svart i tanken, jag har haft fel förut…

    *

    Om nu detta var lite för negativt så är det desto mer positivt att TV-Svängen nu klättrat över minimigränsen på minst 50 bilar för att det ska bli rally den 4 september. Det blev småländska familjen Christer och Marie-Louise Westerdahl från Skillingaryd som blev de som tog klivet över de 50 som krävdes för att SMK Hörby skulle köra igång den 56:e TV-Svängen. Nu är nästa stopp vid 80 bilar och därefter blir det gallring efter första betalda och fullständiga anmälan innan det stängs den 25 augusti klockan 18.00. Även solen har som bekant fläckar och i Tävlingsinbjudan har smugit sig in felaktig information.

    Foto: Tommy Svensson

    Trots att många i tävlingsledningen läste igenom inbjudan före att den publicerades lyckades det ändå inte bli helt korrekt.

    Det är punkten vad gäller noter, där det står att i Appendix K är noter inte tillåtna, förklarar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson. 

    Detta är fel, även de som tävlar i klassiska rallybilar får använda noter om man så önskar och vi beklagar att det har blivit fel i inbjudan! 

    *

    För några dagar sedan lämnade en  rallykämpe jordelivet, SMK Gävles Per-Olof ”Pålle” Flogner. Under flera år i slutet av karriären när han körde och även vann Klassiska Rallycupen med sin vit/svarta BMC Cooper S så gjordes detta med SMK Hörbys egen ”Hundkoje-profil” Fred Roswall i högerstolen. Jag hade själv förmånen att flera gånger tävla i samma klass som paret när vi körde i 3X10 Classic Rallycup/Tinter Classic Rallycup och minns ”Pålle” som en lugn tillbakadragen människa. När han sedan kom i in i ”Kojan” så förändrades han dock radikalt.  

    Foto:. Tommy Svensson

    Jag tillåter mig att låna minnesord från landets kanske mest pålästa röst när det gäller rally från förr, östgöten Berndt Carlsson.” Fick ett tråkigt besked i måndagskväll, P-O ”Pålle” Flogner  somnade in för några dagar sedan, han blev 75 år. Det var hans son Peter som ringde mej och meddelade detta. Vi får minnas denne duktige rallyförare för den han var, lågmäld, aldrig något skrävel eller bortförklaringar, han lät resultaten tala för sig. Han vann Klassiska Rally Cupen tre år i rad under 90-talet och tog därmed hem vandringspokalen för gott. Han skänkte sedan tillbaks Pokalen efter det att han drabbades av  Alzheimers sjukdom för ett antal år sedan.

    Foto. Tommy Svensson

    Det är nog framgångarna med ”Hundkojan” i KRC de flesta kanske kommer ihåg honom för, men det började redan på -60 talet med BMC Cooper S, han gjorde som ung nästan lite av kometkarriär. Sedan blev det Opel Kadett Rallye och senare Ascona där han fightades i SM mot kanoner som Nasenius, Allansson, Ingvar Carlsson och många fler. Sedan blev det uppehåll i nära 20 år då han började åka i KRC och som ni vet med mycket stor framgång.Våra tankar går nu till sonen Peter och hans familj.”.

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.