WRC2 med stor svenskintresse, PG inte helt återställd efter Covid, Adielsson lever i drömmen, Veiby tar hjälp av Kristoffersson, mina vinnare Evans-Mikkelsen-Pajari, mycket snö, stort pengatapp för föreningar och våra rullar in men under hot...

Blogg

Bortsett från att Oliver Solberg och Jonas Andersson är välkomna blågula namn i WRC-klassen så är det ändå mot WRC2/RC2 som våra blickar riktas.

FOTO: Tommy Svensson

Här finns då #26 Mattias Adielsson/David Arhusiander-Ford, #29 PG Andersson/Anders Fredriksson-Ford, #30 Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson-Skoda, #43 Joakim Roman/Jörgen Fornander-Skoda, #57 Stig Andervang/Robin Eriksson-Skoda, #59 Glenn Ström/Pierre Ellison-Hyundai. 

    *

    På pappret är utan tvekan PG och Anders mest meriterade och med många VM-starter i ryggen. Nu kommer man privatanmälda med skånska GNM:s Fiesta Rallyt 2 som har i SM visat sig vara en lyckad kombination. SM-ledning och två raka guld i ryggen visar att värmländsk besättning och skånska mekaniker kan bära långt, riktigt långt. Men allra högst upp tror jag personligen ändå blir svårt att nå då det är väldigt sällan som privatteam lyckas betvinga fabriksteam. Även om allt på ytan verkar vara exakt samma förutsättningar, brukar det ändå efter målgång visa sig att vissa komponenter ändå skiljer. Då tänker jag inte på otillåtna medel utan bara på att det finns skillnader.

    Foto: GN Motorsport

    Nu har dessutom PG haft Covid för cirka tre veckor sedan vilket han hoppas inte ska påverka körningen i helgen. Han var inte speciellt dålig berättar han för hemmatidningen VF, men problemet är att han fortfarande har dålig kraft i lungorna och att det känns som att andas genom ett sugrör. Problemen var även en del av skälet till att han valde att avbryta Lima när han var i ledning förklarar han i VF. 

    – Tio kilometer in på sträckan hade jag en jäkla puls, svettades och ville egentligen stanna och dricka vatten. Det är klart det är oroande. Framför allt är det koncentrationen jag är rädd för, att jag inte ska ha orken.

    Att vara klar i skallen är ganska självklart när man vet vilka snittfarter och dessutom på långa sträckor som kommer att krävas i helgen. Att då inte vara i helt hundraform stressar Årjängsföraren. 

    Jag får försöka hitta nån jäkla mirakeldos!

    Foto: GN Motorsport

    Att det är många år sedan han och Anders körde VM är välkänt men ändå hoppas man kunna bjuda bra motstånd i WRC2, framförallt är det de två senast SM-gulden som stärker självförtroendet lite grann. 

    Man får vara lite realist, men jag blir alltid sur om jag blir frånåkt och även om jag vet att det inte är realistiskt att slåss om förstaplatsen vill jag fortfarande vara med och hugga, prestera bra tider.

    Efter att ha genomfört gårdagens rek är de båda övertygade att det blir en ”ohyggligt snabb tävling”.

    Sträckorna inbjuder till att folk kommer försöka åka max. Det kommer bli bilar som står på vägen här, det är jag övertygad om. Släpper man av där man kan åka fullt tappar man så dyrbar tid. På krokigare vägar har det inte lika stor konsekvens, analyserar PG i VF.

    – Kan vi sluta fyra-femma får vi nog vara jäkligt nöjda. Även om man såklart vill vara högre!

    *

    Mattias Adielsson har inte fått till det så om han hoppades när han ifjol satsade ny Rally2-Fiesta för att köra hem ett SM-guld. Nu tog han ny sats i Boden ihop med småländska kartläsartalangen Maja Bengtsson men tråkigt nog med tekniskt fel vilket gjorde att paret fick parkera. Nu är Maja för ung för WRC och i Umeå ersätter Tom Kristenssons fjolårskartis David Arhusiander när man går in i fabriksteamet M-Sport Ford WRT med främsta uppgift att säkra poäng i teammästerskapet.

    – Det är varje rallyförares dröm att få representera ett fabriksstall på hemmaplan. Vi har genom åren haft bra kontakt med M-Sport Ford WRT och det samarbetet intensifierades under förra året när vi började köra Rally-SM i samarbete med dem, berättar den 31-årige göteborgaren. 

    – Vi är oerhört laddade men tävlingen är lång och det gäller att hitta ett bra tempo som gör att vi på söndag är med i toppen.

    *

    Halvsvensk kan man väl nästan kalla Ole Christian Veiby med tidigare svensk kartläsare (Jonas Andersson) och med tät kontakt med Kristoffersson Motorsport i Arvika. Än mer i årets Rally Sweden då han får Johan Kristoffersson som ingenjör på den blå VW Polo R5. 25-årige Veiby boende i Kongsvinger är tillbaka i bilen som gav WRC 2-seger 2019. Då gjorde han ett så gott som felfritt rally och tog hem VM-segern. Den här gången har han landsmannen Stig Rune Skjaermoen i passagerarsätet.

    Foto: KMS

    Vi har goda chanser att kämpa om segern, men det blir förstås tufft. Vi måste upp på vår allra högsta nivå.

    En nivå han hoppas Johan kan hjälpa till med att uppnå när han släpper ratten och istället ägnar sig åt datorn och finjusteringar på Polon.

    – Det blir en ny utmaning, att få hålla till på andra sidan i teamet, men det är bra att få känna på det, menar Johan  och fortsätter.Foto. Tommy Svensson

    – Jag tror också att det är en fördel att jag har kört den här bilen själv. Det är lättare att diskutera med föraren då.

    Nu är Veiby på ny mark precis som alla andra i Västerbotten. 

    Nya noter på alla sträckor, men det är ju nytt för så gott som alla så det kanske är bra. 

    *

    Då är det dags för lite av elddopet när det gäller WRC-tippning och det finns många som förväntar sig ”13-rätt”. Detta inte bara av mina konkurrenter i WRT-Tipping utan även av många andra läsare som tror att jag sitter på en magisk kristallkula. Så är det verkligen inte kan jag meddela, istället en kombination av hjärta, hjärna också klart lite koll på vad som de olika rallybesättningarna är kapabla till i sin bästa stunder. Så jag säger som i Melodifestivalen, nu kööööööörrr vi!

    WRC.

    1. Elfyn Evans Toyota

    2. Ott Tänak Hyundai 

    3. Kalle Rovanperä  Toyota

    4. Craig Breen Ford

    5. Thierry Neuville Hyundai

    Foto. Toyoa Gazzoo Racing

    Båda mina två toppnamn har tidigare segrar i Rally Sweden, senast Evans 2020 så snö och is är inget som bekymrar. Ska Evans för tredje året i rad utan om VM-titeln måste han nog vara med i toppen om  han inte ska tvingas kämpa i motvind resten av året. Egentligen samma sak för Tänak som efter två tämligen miserabla säsonger verkligen behöver visa att han fortsatt har vad som krävs för att vara en vinnare. Två förare som inte är med på ”Topp-5” ’ vår egen Oliver Solberg och så nygamla Toyota-åkaren Esapekka Lappi. I mitt första utkast hade jag Lappi som trea och Solberg som fyra men den fajten vann hjärnan över hjärtat. Å andra sidan blir jag verkligen glad om det ändå visar sig att hjärtat hade rätt…

    *

    WRC2.

    1. Andreas Mikkelsen Skoda

    2. Emil Lindholm Skoda

    3. Jari Huttunen Ford

    4. PG Andersson Ford

    5. Nikolay Gryazin SkodaFoto: privat

    Att hålla Mikkelsen med Torstein Eriksen som vinnare är som man säger i travkretsar ”Veckans bästa spik”. I fjol vann han i Toksports Skoda både WRC2 och ERC, inledde så året med seger i Monte Carlo och i Umeå är det dags för nytt skumpasprut. Mer travspråk, som ”Dark horse” utser jag snabbe finländaren Emil Lindholm som jag tror har mer ”go” här än sin landsman Huttunen. Så klart skulle man gärna haft med både Mattias Adielsson, Ole Christian Veiby för att inte tala om ”local hero” Jörgen Jonasson på listan. Men som vanligt, fem är fem punkt slut. 

    *

    WRC3/Junior-WRC.

    1. Sami Pajari Ford

    2. Robert Virves Ford

    3. Lauri Joona Ford

    4. Jon Armstrong Ford

    5. Jean-Baptiste Fransceschi Ford

    Foto: M-Sport Poland

    Att Pajari är den alla vill köra fortare än är solklart men i helgen tror jag det blir svårt. Allra roligast hade varit om kenyanen McRae Kimhati kunnat slå sig in på listan…

    *

    Foto: Henric Åkeson

    Idag anlände mina ögon och öron i Umeå, Henric Åkeson och Victor Hansen till ”the battle field”. Självklart bar det direkt ut till sträckorna och där det konstaterades av de två.

    -Mycket snö i skogen!

    Foto: Henric Åkeson

    *

    Medan SVT Värmland rapporterar om vilket ekonomiskt avbräck det innebär för Värmlands föreningar när rallyt flyttar till Umeå så är det mer ”varningar” som det rapporteras om från mediakollegorna i Västerbotten. Är det inte att hyrbilarna är på väg att ta slut, en lokal musikfestival som missat att det är VM-rally i stan, bussar som kan bli försenade så är det en lång lista om uppmaningar från polisen om hur, var och när man säkert kan vistas i länet under rallyt. Känns lite som att man i länet väljer att se glaset som halvtomt istället för som i Värmland, halvfullt… Foto: Tommy Svensson

    Uppriktigt så hoppas jag att rallyt 2023 får Umeå som ort, att inta en mer positiv inställning. Nu känns det som att gemene man inte riktigt fattat vilken boost ett VM-rally är för hela landsändan, istället söker man olika ”problem” som kan uppstå. En hållning som Rally Sweden verkligen inte förtjänar. Räcker att höra fotbollsklubben Mallbackens ordförande förklara att hennes förening missar hundratusentals kronor på rallyflytten, pengar som nu borde hamna hos smarta föreningar kring Umeå . Mallbacken är de som varit ansvariga för parkering, matförsäljning med mera vid nu saligen avsomnade men i varmt minne bevarade Vargåsen/Colins Crest…

    Foto: Tommy Svensson

    *

    I går rapporterades det meteorologisk vår i Skåne, sju dagar i rad med dygnsmedeltemperatur över noll grader. Rekordtidigt dessutom och ett rekord som aldrig kommer att kunna slåss då man inte får lov att börja räkna förrän tidigast den 15 februari. Andra vårtecken är att det finns tre inbjudningar ute för skånska rallyn för början av april, Rally Anderslöv (2 april), Bilmånsson Rallysprint (3 april) och så Simrishamnsmixen (9 april). Igår var det välbesökt tävlingsmöte i SMK Hörby inför asfaltsprinten den 3 april och där allt rullar på planenligt.  Spännande blir att se hur intresset för asfaltrally konserverats under Covid-19-åren då tävlingen varit inställd två gånger. Så här långt är där 24 anmälda men än är det gott om tid att anmäla sig då tiden inte går ut förrän om nästan exakt på dagen en månad. ¢: Tommy Svensson

    När Covid-restriktionerna avslutades hoppades vi nog alla att vi hade en ljus rallysäsong att se framemot, frågan är bara hur ljus den blir? Tänker på vad dåren i Moskva kan ställa till med och när polisen idag fick ut med uppmaningen att alltid ha bilarna fulltankade, fick jag lite flashback  till bensinransoneringen 1974. Samma dag som jag hämtade ut en ny indiskgul ”T-Saab” i Trollhättan kom beskedet från regeringen att man införde ransonering. Behöver jag tillägga att det inte alls blev den roliga hemfärd vi trodde med detta tunga besked hängande över oss. Nu varade den inte så länge, men om det blir allvar i Ukraina kan det nog bli tuffare den här gången…     

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.