Wilson ryter till om skitsnacket, en enda punktering mer i WRC-premiären mot i fjol, rallyklart i Norge, polis avbröt motionslopp, Meeke fick bryta, häftig Lada och VEC-premiären flyttas till oktober!

Blogg

Jag blir illa till mods när ”experter” vräker ur sig diverse mer eller mindre genomtänka rader på sociala medier och då ofta utan att ha en aning om bakgrunden till vad det är man kritiserar. Före, under och efter Rallye Monte Carlo så var M-Sport Ford i skottgluggen för många ”tyckare” och ämnet var brett, från att WRC-Fiestan inte var konkurrensduglig till att i princip allt i Malcolm Wilsons rallyfabrik var kass. Sant är att Fiestan troligen saknar det där allra sista för att över tid utgöra ett hot mot Toyota och Hyundai, men i enstaka tävlingar där allt klickar så är den fortfarande fullt kapabel att vinna VM-rallyn.

Foto: Pro One Media

Föraruppställningen med Gus Greensmith för fullt program och Teemu Sunninen i utvalda tävlingar, kan så klart inte heller jämföras med konkurrenternas. Alla glåpord som haglade över Gus Greensmith från ”experterna” var snudd på osmakliga och enligt dessa så borde han direkt lämna över sin plats till ”riktiga rallyförare”. Det som stör ”experterna” är att han med familjeföretaget i ryggen i likhet med merparten förare i de olika VM-klasserna, köpt in sig och i hans fall då hos M-Sport och vad är problemet med detta? Faktiskt ingen större skillnad mot när Pontus Tidemand gjorde sina inhopp i samma bil för några år sedan, men då med en grupp sponsorer som öppnade plånboken.

    Foto: Tommy Svensson.

    En jätteskillnad är att M-Sport är ett privatteam som lever på att sälja bilar och reservdelar men även att driva racingteam (Bentley Team M-Sport) och tävla i WRC. Ford är med på ett litet hörn men mest genom teknisk support och deras ekonomiska stöd går inte att på långa vägar att jämföra med vad Hyundai och Toyota får från sina ägare.  Därför är det självklart att företagets överlevnad handlar om att sälja en produkt och precis som på ICA ber man inte en kund fara åt h-e bara för att denne kanske inte är optimal att ha i butiken. Det är i ljuset av detta man måste förstå att M-Sport står med öppna armar när någon är villig att betala för att se till att teamet kan fortsätta tävla i WRC. Istället för att få spot och spe för detta så borde Wilsons team i Cumbria hyllas och det man aldrig får glömma, är att utan M-Sport hade inte WRC-funnits idag.

    Foto: Tommy Svensson

    Det är nämligen på det viset att Wilsons skötebarn är ensamt om att ha tävlat oavbrutet sedan han bildade företaget 1979. 1996 gick han in i WRC ihop med Ford och även den kedjan är obruten. Medan jättarna Toyota, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Hyundai, Subaru, Seat och Mitsubishi alla kroknat någon gång under den här perioden så har Mr Wilson och hans team som furan på en blåsig kustö, stått pall och inte vikt ner sig. För detta förtjänas respekt, stor respekt och faktum är också att sedan 2002 har inte M-Sport blivit utan poäng i Märkes-VM i någon tävling förrän i årets Monte. I samma ämne gjorde DirtFish en intervju med Wilson där han lättade sitt hjärta och förklarade att Fiestan fortfarande är kapabel att vinna rallyn.

    Det vi saknar är förare som Ogier, Tänak eller Evans. Sunninen kan vinna men tyvärr är han fortfarande alltför oerfaren, menade Wilson.

    Självklart är han medveten om att teamets line up för 2021 inte är WRC:s vassaste, men att ”experterna” redan efter första tävlingen är så kritiska gör honom ledsen både å Greensmith och Sunninens vägnar. Men allra mest för åsikten att teamchef Richard Millener inte är kapabel att sköta jobbet.

    Jag kan gladeligen förklara att jag inte känner att där begåtts fel och om så sker så reagerar jag. Inga fel har begåtts varken under förra helgen eller förra året!

    Wilson ryter till åt de mörka krafterna på sociala medier.

     – Vakna upp och inse att detta år handlar enbart om att överleva en av de värsta ekonomiska kriser i historien. Ni känner kanske till det här med pandemin…

    Han pekar också på att utan M-Sport så hade inte Ogier, Tänak eller Evans suttit där dom sitter idag, då alla har ett förflutet under Wilsons vingar.

    Tror dom inte att jag skulle velat ha alla tre i teamet? Om jag bara kunde skulle jag haft dom kvar och då hade resultatet blivit som 2017,  vi hade vunnit allt!

    Han förklarar sedan att 2021 inte handlar om att vinna rally utan att först och främst hålla företaget vid liv.

    En mardröm vi ska gå igenom med både Brexit och Covid-19 men på andra sidan väntar hybridbilen och då…

    Wilson lyfter gärna fram alla unga förare som tagit sina första steg hos M-Sport och som under åren kostat företaget en hel del ”läropengar”.

    Foto: pro One media

    En historia som jag är stolt över, att utveckla unga talanger det räcker att titta tillbaka på Francois Duval, Markko Märtin, Mikko Hirvonen för att inte tala om Jari-Matti Latvala och nu är Adrien Fourmaux nästa i raden. 

    Wilson rundar av med att målet är att starta 2022 med samma mål som 2017 när Ogier blev världsmästare i Fiesta.

    Vi ska ha den snabbaste bilen med den snabbaste föraren. Om det då krävs att vi får ta 2021 som ett mellanår så får det bli så!

    Foto Tommy Svensson

    Självklart får han också frågan från DirtFish om han blev arg när Sunninen kraschade.

    Visst blev jag det, men efter att ha analyserat videon både utanför och inifrån bilen är det bara att konstatera att det var ”bad luck”. Teemu hade inte ett enda ”moment” före kraschen men fick en felaktig linje i kurvan för vilket han fick betala ett väldigt högt pris… 

    – Jag bryr mig inte så mycket om bilen, däremot blev jag glad över farten han visade…

    Wilson avslutar med en tydlig passning till ”experterna”.

    Jag är inte ett dugg intresserad av vad dom där ute tycker, hade dom haft minsta aning om vad Millener och alla gick igenom bara för att ta oss till Monte hade dom kanske tänkt efter lite före man satte sig och skrev, ”Amen to that”!

    *

    Att Sunninens krasch var ett bakslag för alla är inte svårt att förstå, i synnerhet med tanke på det jobb som lades ner enbart för att komma till start. För honom innebär årets säsong att han delar bilen med WRC2-föraren Adrien Fourmaux som hade en bättre helg och trots punktering lyckades han gå in som tvåa bakom Andreas Mikkelsen. Än vet inte Sunninen om han får starta i nästa tävling i Rovaniemi vilket han så klart hoppas på. Inte bara kraschen som kan ställa till det även pandemin och Finlands tuffa inresevillkor i synnerhet för britter är en stötesten. Men mest är problemet ekonomiskt då kraschen drabbar Sunninens redan ansträngda ekonomi. 

    *

    I Rallye Monte Carlo var det premiär för Pirelli som däckleverantör och under rallyt snackades det om att de nya däcken var lite känsligare än Michelin och lätta att få punktering på. Även detta visade sig vara ”skitsnack” och när punkteringarna analyserades blev resultatet att i årets rally punkterades ett enda däck mer än i samma tävling 2020.  Totalt 21 punkteringar på 4WD-bilarna mot 20 året före. Ett resultat som Pirelli tycke var godkänt då det trots allt var första tävlingen. Dessutom hade man inte haft möjlighet att testa vinterdäcken då testerna påbörjades i mars. Till Monte hade man istället koncentrerat sig på att få dubbarna att sitta kvar i däcken speciellt viktig där du ena sekunden har torr asfalt med bra grepp men som sliter dubbar och som en talesman säger.

    Vad gör du då på nästa sträcka med ”black ice” och inga dubbar?

    Att Pirelli var nöjda med sitt mål framgår tydligt.

    Om någon kan hitta ett däck där en enda dubb saknas från helgen, hittar någon detta så ger jag denne €10 000!

    *

    Denna helg skulle deltävling två i Norska Mästerskapet, Rally Finnskog ha körts men tvingades ställa in/flytta efter att myndigheternas regelverk satt stopp. Uppenbarligen är det som man sa förr, ”olika på olika tegelbruk” för NMK Hadeland fick till motsats mott Finnskog grönt ljus för sin ”Lygnasprinten” den 6 februari. Visserligen en mindre tävling än ”NM-runden” men antalet tävlande var i stort sett identiskt med runt hundra anmälda. På lördag bjuds två sträckor som körs två gånger vilket ger totalt sex mil SS. Det gäller att köra med insidan då tävlingen genomförs utan möjlighet för annan service än den besättningen själv kan utföra på ett stängt och bevakat område efter första ”loopen”. I Norge finns hyggligt med R5-bilar och till helgen kommer 12 stycken till start med Hyundais Ole Christian Veiby/Jonas Andersson som lite av favoriter i sista genomköraren innan Arctic Rally Finland. Motstånd lär Anders Grøndal, Frank Tore Larsen, Marius Aasen och Trond Sveinsvoll försöka bjuda. Noterbart är att Henning Solberg startar i Appendix K med en Ford Escort MK1.

    *

    På tal om detta, så hävdas det ofta från rallyhåll att just den delen av RF:s många olika sporter borde utgöra ett undantag från rådande regler och restriktioner  gällande Covid-19. Motiveringen till detta är att, ” rally är utomhus och då är smittspridningen obefintlig”. Då jag inte är expert på ämnet låter jag detta vara oemotsagt, jag kan dock konstatera att idag var det tänkt att springas ett mindre motionslopp utomhus och i välgörenhetssyfte i Grimsta med runt 60 löpare. Efter att allmänhet slagit larm om ”folksamlingen” ryckte polisen ut och stoppade loppet. Polisen förklarade för deltagarna.

    Enligt pandemilagen får max åtta personer delta i en allmän sammankomst!

    Jag berättar detta allra mest för att bringa lite balans bland alla påstående om att myndigheter och ”miljömuppar” särbehandlar rally på ett negativt sätt. På Länsstyrelser och andra beslutande instanser ska det enligt  dessa ”mytomaner” sitta personer som ger alla andra arrangemang/tävlingar grönt ljus medan rally av outgrundlig anledning skulle särbehandlas och ständigt mötas av en lysande röd lampa. Så tror jag inte det är, utan det är nog så att dom bara ser till att regelverken följs oavsett om det sedan är rally, motionslopp, golf eller tävling med hästar och då spelar argumentet ”utomhus” mindre roll… 


    *

    Just när jag skriver detta får jag ett SMS som talar om att man idag kört Enduro i serien ”Östra Open” med Östhammars MK som arrangör. Enligt uppgift runt 300 deltagare och där klubben har fått dispens av  Svemo från ”Tävlingsförbudet”. Viktgast för att genomföra tävlingen kopplat till dispensen, var att alla måste läsa igenom ett PM som handlade om Covid-19…

    *

    Foto: SRT

    Kris Meeke och Seb Marshall lärde sig ”the hard way” att rally på ökensträckor i Qatar Internationell Rally inte är så enkelt. Efter fyra sträckor var Meeke tio sekunder bak favorittippade Nasser Al-Attiyah i R5-Polon. Men på femman tog det roliga slut när han hoppade sönder kylaren på SRT-Skodan och fick bryta. Nu vann Al-Attiyah programenligt med 1.48,3 till Abdulaziz Al-Kuwari i en Skoda från Toksport.

    Foto: Volkwagen Motorsport

    Kan också berättat att förste ”icke-Al” i efternamnet var Ahmad Khaled på elfte plats med en Mitsubishi EVOX.

    *

    Foto: MR Motorsport

    Inte varje dag man hittar nyheter med ryskbyggda rallybilar men MR-Motorsport visade häromdagen sin version av en ”R5:a från Putin-land”. Bilen är en Lada Granta MR byggd på landets mest sålda bilmodell och kommer att delta i ryska mästerskapet med en 1800-motor med turbo som lämnar 340 hästkrafter. Sex växlar och fyrhjulsdrift ska se till att den 1254 kilo tunga bilen rör på sig.

    *

    Inte så många dagar sedan hårt prövade Ted Malm belåtet kunde konstatera att tävlingskalendern för Volvo Euro Cup var klar. Nu kommer där dock ett bakslag som gäller premiären.

    Det är Hollands deltävling ”Zuiderzeerally” som skulle gått den 24 April som nu flyttar sin tävling till preliminärt 3 Oktober istället, berättar han. 

    Detta med anledning av att Holland lever i ”lock down” p.g.a Covid 19 pandemin och gör så hela februari månad. Man ser inte att landet kommer rulla igång så snabbt att tävlingen är genomförbar redan i april. 

    Istället för premiär räknar han nu med att de holländska deltävlingen blir final och ny premiär blir nu Sydsvenska Rallyt i mitten av maj.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.