Wilson bekymrad om WRC efter Corona, Ogier vill köra i Afrika, SRC förstärker, hela familjen Andersson till HGP, Jonsson förste SM-vinnaren i e-sport, danskt till STCC och grillning med "rulleböravstånd"!

Blogg

Vill inte strö salt i några öppna rallysår men de som tror att den världen en dag öppnar upp sig exakt i samma skick som före Corona, tror jag kommer att bli grymt besvikna. Efterverkningarna kommer troligen att bli kännbara för såväl arrangörer som tävlande med mindre pengar att röra sig med än bara för några månader sedan. En som är inne på samma linje är M-Sportchefen Malcolm Wilson som i en intervju misstänker att effekterna kommer att märkas i WRC upp till två-tre år efter omstarten. En snabb sådan av VM-serien vore ett bra tecken, men här misströstar de flesta och än har inte väntande Rally Finland fått grönt ljus att köra.

Foto: Tommy Svensson

En annan sak som ligger i minusskålen är det nya hybridreglementet som ska börja gälla 2022 och som stjäl en stor del av redan ansträngda budgetar. Wilson konstaterar till Autohebdo.

    Tidigare trodde jag att WRC skulle kunna dra nytta av hybridtekniken, nu är jag inte lika säker längre…

    Den nya hållningen baserar han på att bilindustrin drabbats hårt av Corona och att då avsätta mer pengar enbart för ny teknik till rallybilar blir nog inte högprioriterat. Han ser en lite dyster framtidsbild framför sig vad WRC anbelangar och det är här han nämner de två-tre åren innan virussåren läkt. Men ändå är han fortsatt positiv till hybrid och med de enkla anledningen att det inte finns något alternativ.

    – Vi måste hänga på i utvecklingen, om inte är vi snart döda! 

    *

    Om man ska leta något positivt i dag, så kan det kanske vara att Sebastien Ogier verkar vara sugen på att ompröva beslutet att 2020 var tack och adjö till WRC. Ett beslut som fattades redan när han skrev på för Citroën 2018 och sedan hängde med över till Toyota.

    Foto: Tommy Svensson

    En rumphuggen säsong i ryggen plus beslutet att ställa in Safarirallyt kan dock göra att Ogier vill köra vidare 2021. Just ”Safari” var något han såg framemot och att köra rally i Afrika skulle ah varit en ny utmaning för honom och Julien Ingrassia. Än så länge har 36-åringen inte förankrat sina tankar hos Tommi Mäkinen men i det fallet lär det inte behövas någon längre övertalning.

    Jag har känslan att vi kan förse honom med en bra bil som gör honom fortsatt till en vinnare med starkt motivation, förklarade Mäkinen för DirtFish.

    Vi vill ha honom kvar och just nu gör alla sitt bästa för att han ska fortsätta köra!

    Foto: Tommy Svensson

    Mäkinen ser tillbaka till sig själva 2003 när han tog ”time out” då allt bara handlade om att köra och köra, inget annat. Men efter ett år under korkeken ställde Toyota-basen sig själv frågan om anledningen till att han inte tävlade.

    Varför inte, jag både kan och vill fortsätta!

    Nu hoppas Mäkinen att Ogier kommer att vinna ytterligare någon tävling i år och om så blir fallet, stärkas nog motivationen. Då kanske det ändå blir en start i Afrika… 

    *

    Är nog få rallyn som varit så nära ett inträde i WRC som  populära shake down inför Finland, Rally Estonia och som i år skulle varit ”testtävling” inför inträde i serien 2021. Men internt bråk mellan arrangören och Estniska Förbundet satte stopp för detta långt före att Corona ens var påtänkt. De mest negativa såg också bråket som spiken i kistan för en framtid i WRC men detta var kanske överilat. Nu går nämligen f.d rallyföraren och Rally Estonias ”director” Urmo Aava ut med andra signaler.

    Förberedelserna inför nästa års upplaga är redan i full gång och vårt mål är inte borta. Vi tror fortfarande att vi kan få WRC till Estland! 

    *

    Får ibland lite sura påstötningar från läsare som vill läsa mer positiva nyheter gällande svensk motorsport. Självklart en uppfattning som även jag delar, men helt ärligt är detta lättare sagt än skrivet. Anledningen är att det inte dräller av den här typen av information som når mina öron/ögon och när det kommer till detta, får svensk motorsport betyget underkänt. Finns så klart undantag och Svenska Rallycupen är ett sådant som igår meddelade att man förstärker kalendern och det blir tävling i Nyköping trots allt. ”Gästabudstrofén” skulle ha körts nu på lördag men så kom där ett virus i vägen men nu är det ändå klart att man gör ett nytt försök den 10 oktober. Då hoppades man på en ”mindre tävling” i höst men så blir det inte. 

      Gästabudstrofén återuppstår och trots älgjakten har man kommit åt ett vägnät som ger en så pass stor tävling att man också kan ingå i Svenska RallyCupen, förklarar SRC:s Jeremias Ericsson

    Fem sträckor på 36 kilometer, start och mål som planerat på Björshult, men hur det kommer se ut med service är beroende på hur restriktionerna ser ut från myndigheterna, berättar SMK Nyköpings Hampus Juteryd som även lägger till. 

    Vägarna är av väldigt blandad karaktär på allt från skogsbilväg till allmän väg.

    *

    Lite positivt är väl också att det fortsätter att ticka in namn till såväl Hässleholms GP som EC Snapphanerally, 26 juli respektive 14-15 augusti. Till HGP har det nu inkommit exakt 100 ekipage och där det är lite kul att få se hela rallyfamiljen Andersson från Eslöv i anmälningslistan. Pappa Mats, som förresten fyller år i dag men med tanke på åldern ska jag inte precisera denna, men ett stort grattis får han ochsom tar sig an teamets Opel Astra.

    Foto: Tommy Svensson

    Dotter Frida med farfar Östen i högerstolen kör som vanligt med samma vita Opel Kadett GSi som hon delvis ”byggde om” i fjol. Allra mest spännande blir att få se minstingen i familjen, Simon ta sig an den vassa R2 Opel Adam som annars Mats själv brukar köra. Simon tar inte bara över ”A-damen” utan snor även med sig ordinarie kartläsaren Jörgen Jönsson. 

    Foto: Tommy Svensson

    Annars är det fortsatt stort danskt intresse för tävlingen och känslan är att det fortfarande är röd/vit dominans i startfältet. Till exempel är där nio danskar anmälda av de 14 i 4WD-klassen för A-förare mot tre svenskar.

    Lite segare i SM-tävlingen tre veckor senare där 18 namn är registrerade så här långt. Noterbart är att intresset från SM-åkarna än så länge är lite ljummet om man undantar klassen ”Trimmat 2WD” som har åtta anmälda. Näst flest är anmälda i ”icke-SM-klassen” R1, alltså Grupp F/Grupp E, hit har sju ekipage valt att komma. Sin vana trogen brukar Hässleholms MK även erbjuda klubbens egna förare möjligheten att köra som Föråkare och nu är där fyra HLMK:are som nappat på detta.

    *

    Redan när det började tävlas virtuellt förklarade jag att detta inte var ”my cup of tea” men detta betyder inte på något vis att jag  förringar alla som tycker att detta är ett bra surrogat när Corona stoppar all annan verksamhet. Att tävla framför datorn är också betydlig allvarligare än vad många kanske föreställer sig och när Audis Formula E-förare Daniel Abt avslöjades som fuskare tog det hus i h-e. Det visade sig att Abt inte var någon hejare i riggen och för att behålla ansiktet hyrde han in ett proffs som körde under hans namn. Fusket uppdagades och då hjälpte det inte att tysken gjorde avbön och erkände, det blev en Audi-toffel i häcken istället.

    Tack och lov har inget liknande uppdagats i SBF:s mästerskap i Dirt Rally 2,0 som såg Robin Jonsson från Kolsva som vinnare. Tvåa slutade Daniel Johansson och trea Andreas Zetterlund. Fyra blev flerfaldige SM-medaljören i rally Mattias Adielsson och femma, Anton Brorsson.  

    Foto: Tommy Svensson

    Måste gratulera mina klubbkompisar i SMK Hörby, Nicklas Olsson på tionde plats, Emil Månsson som 20.e (bilden i sitt rätta element vid sidan av Todde Johansson) medan Andreas Andersson gled in som 22:a.

    *

    Även racing är lamslaget av Corona men framemot sommaren hoppas STCC  TCR Scandinavia kunna dra igång med publikfria tävlingar till en början. Nu har man även fått ett bra danskt tillskott i form av fyrfaldige danske mästaren Casper Elgaard. 

    Foto: STCC TCR Scandinavia

    Jag är oerhört glad över att kunna berätta att min comeback är säkrad efter nästan fyra års uppehåll från heltidstävlan, säger Elgaard.

    Jag kommer att tävla med TPR Motorsport i TCR Denmark och en eller två tävlingar i STCC TCR Scandinavia.

    42-åringen kommer att köra en Honda Civic Type R TCR. En biltyp som gav honom en femte plats när STCC i fjol besökte Jyllandsringen. Förutom sina danska triumfer  har han även en seger i Le Mans 24h.

    *

    Nu rundar jag av Motorbloggen för att börja förbereda inför den första ”Corona-säkrade” grillkvällen i SMK Hörbys 60-åriga historia där förhandsanmälan krävs för att få delta i tipsrundan och efter detta få njuta av nygrillad korv/ fika. ”50-gränsen” klaras med marginal plus att kvällen kommer att hållas med Hörbys eget Corona-mått, ”två små rullebörars avstånd” är anbefallt…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson