Wilke/HLMK "räddar" SM-serien men tunnar ut SSRC/DM, Hörby-Klara på plats i Uruguay, VOC söker "Sportchef", ännu är inte WRC 2023 klart och detta var nummer 4000!

Blogg

När jag i lördags snackade med CG Wilke ordförande och tävlingsledare i Hässleholms MK, var han noga med att betona att han själv var mycket tveksam till att anta erbjudandet från SRM om SM-status på Snapphanerallyt. Säkerligen ärligt, men ändå längst bak i mitt huvud kände jag att det var lite spel för galleriet att klubben skulle missa möjligheten att få köra sin 30:e SM-tävling. Min magkänsla visade sig helt rätt och efter klubbens möte i går kväll kunde Wilke belåtet meddela att Snapphanerallyt 2023 ingår i Rally-SM.

Foto: Tommy Svensson

Efter några timmars överläggande/diskuterande, enades  organisationen om att, trots allt genomföra nästa års Snapphanerally som SM tävling, förklarar Wilke.

    Trots att vi för över ett år sedan ansökt om SM för Snapphanerallyt utan att ha fått gehör hos SRM så inte  förrän nu när Fagersta tackade nej fick vi frågan…

    Annars var det MAS Rallycup, SSRC och DM som gällde för ”Snapphane” men när SRM hade kniven på strupen skiftades i går kväll kurs.

    Med bara fyra SM-tävlingar blir det ingen SM-serie vilket SBF och Rallyutskottet klargjort för SRM. Med denna vetskap kunde vi bara inte leka ”Tjalle Tvärvigg” mot vare sig SRM eller landets alla SM åkare, motiverar Wilke klubbens beslut.

    Precis som han förklarade i lördags, är det inte helt enkelt att ändra inriktning från DM till SM och att gå från fyra mil specialsträcka till minst det dubbla.

    Nästa års banförslag ligger redan långt framme men nu får vi ta ett omtag och börja söka nya sträckor, förklarar Wilke.

    Detta kan innebära att vi inte når upp till de nio mil som är det minsta kravet för SM. Det blir också tufft för oss och alla våra funktionärer, när vi ska  genomföra fyra tävlingar varav två med SM status!

    Foto: Tommy Svensson

    Först ut är Hässleholms GP den 30 april som i år står utanför Asfalt SM och avgörs på Garnisonen där det ifjol fanns lite motstånd från de som bom bor på området. Motstånd som till slut med kommunens bistånd löstes. 2023 blir det nu två besök på ”gamla P2” då även Snapphanerallyt av tradition brukar inledas här med två sträckor.  Trots alla påfrestningar går det inte att ta miste på att ”CG” och klubben är stolta över att ha räddat SM-serien.

    Foto: Tommy Svensson

    Hässleholms MK kommer att genomföra två SM tävlingar med endast två månaders mellanrum och hur många städer/klubbar i landet kan ståta med detta, undrar en stolt ordförande.

    – Detta innebär också att det blir både den 29:e och 30:e SM tävlingen för klubben plus att vi firar 190 års jubileum nästa år.

    Wilke avrundar med retoriska frågan.

    – Hur många klubbar kan göra detta?

    Med detta kan alla äntligen andas ut, det blir en SM-serie med totalt fem deltävlingar varav en på vintern i Lima och resten på grus. Med Wilkes räddningsaktion förstärktes också den sydliga kantringen av SM-seriens tre delar. Av totalt 15 deltävlingar körs tio inom Södra och Smålands BF och redan har det börjar höras kommentarer om den orättvisa fördelningen från resten av Rallysverige. Men verkligheten är nog så enkel att detta speglar verkligheten och var intresset för att arrangera SM finns. Jag kan ha fel…

    *

    När nu Hässleholms MK skiftar fokus till SM återstår för MAS Rallycup att antingen hitta ny arrangör alternativt bara köra med fyra deltävlingar. Lite samma läge för Södra BF:s DM-serie som redan är lite tunn och nytt för i år så man även släpper in onotade tävlingar i serien.

    Foto: Henrik Åkeson

    Med Hässleholm borta återstår sju deltävlingar där bara fyra körs med noter, Simrishamn, Ljungby, Örkelljunga (bilden) och Hörby. Notfritt blir det i Asarum, Arlöv ochäven i Hässleholmarnas fjärde tävling för året, ”Temahallen Grussprint”. Här sker också lite av ett trendbrott då det i Vinslöv den 30 september blir DM i både Rally och RS.

    *

    Från Vinslöv är det väldigt långt till Uruguay där just nu Klara Andersson, SMK Hörby laddar upp för finalen i Extreme E. Precis som senast i Chile är det i Punta del Este och i par med Nasser Al-Attiyah sittande i bil från ABT Cupra XE som Klara ska försök upprepa senaste pallplatsen. Det som väntar är ett underlag bestående av gräs och grus ett stenkast från Atlanten.

    Foto: Charly Lopez / LAT Images

    Lokalbefolkningen varnar om det blir regn, så blir ”vägen” snabbt ”muddy”vilket ökar svårighetsgraden radikalt. För första gången har även arrangören satsa på att ha publik ute vid sträckan, tidigare har man fått följa allt via livesändningar på tv. Runt 10 000 personer förväntas följa Klara och hennes konkurrenter på plats.

    Jag har aldrig varit i Uruguay så allt är ett enda stort äventyr, förklarar Klara.

    Senast blev hon blixtinkallad och mindre än 24 timmar från det hon lämna hemmet i Lund stod hon på startlinjen i Chile. Nu är det annorlunda berättar den 22-årige World RX-föraren.

    Foto: Sam Bloxham / LAT Images

    Nu är vi bättre förberedda med möjlighet att anpassa oss själva, ställa självklara frågor och göra oss redo på ett vettigt sätt. Får tid att både gå sträckan och även köra två kanske tre testvarv före kvalkörningarna, ungefär som när jag kör i rallycross!

    Målsättningen är högre än senast och Klara sticker ut hakan.

    Vi såg i Chile att vi har farten, både jag och Nasser siktar därför på att avsluta på ett bra sätt!

    Leder stort gör Mikaela Åhlin Kottulinsky och Johan Kristoffersson 17 poäng före Cristina Gutierrez/Stebastien Loeb. Sex poäng färre har trean Laia Sanz/Carlos Sainz och på sjätte plats hittas Catie Munnings/Timmy Hansen och som åtta Kevin Hansen med Klara och Nasser tätt i hasorna.

    *

    Sugen på att ta ett tag och stötta VOC Mekonomen Rally så sökder nu landets största rallyklass ”Sportchef”. 

    -Känner du för att ansvara för tävlingskalender, snacka med landets finaste rallyarrangörer och att bistå i sponsringsfrågor är ditt gebit. Då är det här uppdraget för dig, skriver VOC-bas Roger Fransson.

    VOC med över 30 år bakom sig fortsätter att vara populär trots mycket krypskytte från olika håll under många år. Krypskyttar som helst sett att VOC-åkarna bytte till mycket tunnare Grupp F alternativt Grupp E som båda sorterar under SBF vilket inte VOC gör.

    Det som är på väg att ske men som nästan ingen vet något om ännu gör att klassansvarig när allt fallit på plats, kommer att behöva sätta mer tid till strategiskt och övergripande arbete. Därför kommer han att behöva växla över en del uppgifter till en ny person i organisationen. 

    Från VOC förklaras vad jobbet går ut på.

    Som Sportchef i VOC kommer du att ha ansvaret för kalendern i SverigeSerien, klassens kronjuvel. Det blir du som från och med nästa säsong för dialogen med arrangörer om vilka tävlingar som ska ingå i serien från och med 2024-års kalender. 

    Efter och under Covid 19 har Vinter och SommarSerien legat i trädA vilket det nu ska bli ändring på men mer än så.

    -I framtidsperspektivet finns även några spännande och intressanta nysatsningar i klassen…

    Sportchefens roll blir ”spindeln i nätet” och bland annat med uppgift att skapa nya sponsorkontakter. Den ”lycklige” kommer att jobba direkt under klassansvarig med det stöd som behövs. Såväl från Roger som från klassens tekniska sida ledd av Teknisk chef och Teknisk Koordinator. Löpande under säsongen kommer man att jobba i tät kontakt med klassens webb- och tabellansvarige. Kraven på Sportchefen listas.

    Vi tror att du som person har lätt att ta kontakt med nya människor, är social och är bra på att bygga relationer. Du gillar att hålla ordning och reda och kan hålla flera bollar i luften då det bitvis under året är full fart i dessa kontakter.  Om du känner att det här vore något för dig, skriv några rader om dig själv, varför du känner att du är rätt person för det här spännande uppdraget. Maila in ditt svar på vår generella mail vocsverige@gmail.com och skriv Sportchef i mailrubriken. 

    *

    Fortfarande sakas komplett WRC-kalender för nästa år vilket ska beror på två saker. För det första att tre arrangörer ännu inte inkommit med fullständig dokumentation till FIA och där Tyskland är en som vill samköra med Österrike och Tjeckien.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Men även Saudi Arabien och Japan behöver kompletterar sina ansökningar. De sistnämnda är nu föremål för granskning av FIA för att undersöka hur illa årets säkerhetsbrister var och hur man tänker sig undvika att dom upprepas. Saudi Arabien har aldrig tidigare arrangerat tävling i WRC vilket gör att FIA villa ha full kolla på att det kommer att fungera. Även om Tyskland varit med förr så är det oskrivet med nya samarbetet med tre olika länder, vilket gör att man i Paris är lite tveksam. Av den anledningen har man bett italienarna att stå i beredskap med Monza om någon eller alla tre som man säger, ”skiter sig”…

    *

    Därmed är det punkt för den 4000:e Motorbloggen återstår attse vad som händer i morgon?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com