Walesvinnare: Meeke och Sunninen, Glenn O.=stolt värmlänning, Håkan snackar rallydäck och Sevius kör 262:a!

Blogg

BloggMeekeDå är det dags för WRC Wales Rally GB med officiell start ikväll men inte förrän fredag morgon drar det igång på allvar med sträcka 1. Har funderat en hel del kring tipset och så mycket är klart att det är extremt svårtippat även om det vore enkelt att sätta Sebastien Ogier som vinnare med tanke på tidigare trea raka segrar i bagaget. Men tror faktiskt inte att den fyrfaldiga världsmästaren tar hem det i år utan att hemmafavoriten Kris Meeke (bilden) blir snabbast med sin Citroën. Både han och Ogier kan köra helt utan press, Meeke i form av att varken han eller Citroën kikar på poäng och Ogier i kraft av att VM-titeln redan är klar. Visserligen har han ”Märkes-poängen” att tänka på men det tror jag inte är första fokus för föraren i Polo WRC #1. Så här tippar jag.
1. Kris Meeke Citroën
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Jari-Matti Latvala Polo
4. Ott Tänak Ford
5. Sebastien Ogier Polo
Som ni ser är både Andreas Mikkelsen och Mads Østberg utanför topp-fem och ska man döma av dagens shake down så är inte Mads och Ola Fløene alls med i matchen. Duon noterades för tolfte tid medan Mikkelsen satte sjätte tid. Vet inte om kraschen i Spanien kommer att påverka i den mån att han överladdar för att hindra sin kompis Thierry Neuville att dra ifrån och vara ensam tvåa efter Wales. Nu delar man andra platsen på samma poäng.BloggTänak
Allra bäst i förmiddags trivdes Ott Tänak på sin DMACK-försedda M-Sport Fiesta och var därmed värre än Kris Meeke som skuggade. Även tredje tiden sattes av en Citroën-förare, Craig Breen.

*
WRC2 är rena getingboet, än mer svårtippat och inte blev det bättre efter shake down där Kevin Abbring skrällde med att vara snabbast med nya R5-Hyundai i20. Skrälltid satte även Marius Aasen med R5-Fiestan och var trea med en av favoriterna mellan sig och Abbring, Teemu Sunninen. BloggTidemand
Pontus Tidemand/Jonas Andersson gladde med fjärde tid, 1,9 sekunder bak nya Hyundaien.
Skräll på andra hållet var att tunga WRC2-utmanaren Esapekka Lappi bara nådde nionde tid i morse. Före sig fanns både Fredrik Åhlin, sexa och Ole Christian Veiby, nia. Nu är Lappi vassare än så här, antingen mörkade han sin ”pace” eller så brydde han sig inte i förvisningen att det är först i morgon som tiderna verkligen betyder något. Tipset i WRC2 ser ut enligt följande.
1. Teemu Sunninen Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Kevin Abbring Hyundai
4. Gus Greensmith Ford
5. Esapekka Lappi Skoda
Med det här resultatet behöver inte heller Pontus befara att få ”teamorder” som han befarade enligt NWT, att backa av för att gynna Lappis jakt på guld…

*
BloggSvenska kopia 2I dag har Glenn Olsson VD för Svenska Rallyt som driver ”Rally Sweden” tagit lite bladet från munnen. Med insändare i lokal media har Glenn försökt förklara hur viktigt det är att WRC-cirkusen tar omvägen över Värmland varje år. Glenn skriver,
Växande rally kräver förändring”
Rally Sveden är en av 14 deltävlingar i årets världsmästerskap för en av världens största motorsporter. Det är Sveriges största återkommande evenemang och allt utspelar sig här i lilla Värmland. Och rallyt hör definitivt hemma här. Sedan 1950 har det körts och för många har det blivit lika självklart och värmländskt som Selma Lagerlöf och hackkôrv. Men helt självklart är det ju inte.
Det är ingen rättighet för Värmland att varje år få synas globalt till över 100 miljoner tv-tittare.
Det är inte förutbestämt att omkring 200 000 besökare från jordens alla hörn ska trängas ute i våra skogar.
Det är ingen självklarhet att hotell ska bli fullbelagda och restauranger fullbokade. Och det är inte givet att sociala medier ska svämma över med fokus på vårt kära Värmland.
Men även om vi har ett av rallyvärldens mest välskötta arrangemang och de bästa och mest trogna funktionärerna, så är det inte vi som dikterar villkoren. Vi är en del av något mycket större. Den växande cirkusen kring teamen, journalisterna, publiken och alla andra – ställer stora krav på boende, infrastruktur och service.
Och det vi absolut inte får glömma är att promotorn, som äger världsmästerskapet, vill ha mer betalt. Och bättre tv-sändningar. Och dessutom behöver vi vinter.
För att kunna möta alla dessa krav utifrån våra förutsättningar i Värmland behöver vi vara både påhittiga och anpassningsbara. Och ha väldigt mycket jävlaranamma. Vi måste trimma varje del i arrangemanget. Och allt detta innebär förändringar. Förändring som oundvikligen kommer att få några att känna sig som förlorare.
Som inbiten och genuin värmlänning, är jag däremot övertygad om att rallyt är den enskilt bästa och mest kostnadseffektiva marknadsföringsinsats länet någonsin kan få. Och oavsett om man älskar eller hatar motorsport, har rallybilar farandes utanför dörren eller inte, så borde alla som bor, lever och verkar här vara lika intresserade av att vi lyckas behålla rallyt och festen här i Värmland.
I vintras försökte vädergudarna skrämma oss lite extra. Tack vare en fantastisk organisation kunde vi ändå ro ännu ett Rally Sweden i land. Men med ständigt högre krav behöver vi allt mer stöd och engagemang för att lyckas.
För om vi även i fortsättningen kan få världen att komma till Värmland, så är vi alla i Värmland vinnare!
Glenn Olsson
vd och stolt värmlänning”.
Kloka ord från Glenn och bara att hoppas att politikerna speciellt de i Sunne läser och tänker efter…

    *
    I går ringde Fägres rallyveteran Håkan Svensson upp för att snacka rallydäck. Så klart var det med utgångspunkt från testen i Vara där han satte på vanliga odubbade vinterdäck på Mitsubishin och detta dessutom med gott resultat.
    Eftersom jag hade kvar däcken på bilen och det knappt slitits något alls i Vara körde jag även Marknadsnatta med samma fyra däck, berättar Håkan.
    Gick också riktigt bra, vi hängde med fint med våra ”Svensson-däck”, dessutom drabbades vi inte av punktering på den steniga första sträckan som många av de andra gjorde…
    Nu vill Håkan slå ett slag för att Rallyutskottet återigen tar upp däckfrågan som var uppe på bordet för några år sedan bara för att rinna ut i sanden.
    Inget snack utan att något drastiskt måste göras åt däcken om vi överhuvdtaget ska köra rally i framtiden, menar Håkan.
    – Idag genas det i kurvorna så att vägarna ofta blir omöjliga att återställa och då säger markägaren stopp. Hörde att i Rikspokalen på en enda sträcka hade det satts ut 70 balar för att hindra att förarna körde utanför vägen. Bara tänk vilket jobb detta är!
    Håkan menar att det måste ske en återgång till gamla tider då man körde på standarddäck.
    Min tanke är att man stannar till på bensinstationen eller den lokala däckhandlaren och köper fyra däck för helgens tävling. Inget klassat utan samma däck som ”Svensson” själv kör på.
    Inte bara vägarna skulle skoans utan bara tänk på hur mycket billigare det skulle bli att köra rally?
    Fägre-föraren med runt 52 års tävlande i ryggen tycker att däcken utgör en alltför stor utgiftspost för en rallyåkare. I synnerhet för de yngre är det tufft att slänga ut runt 10 000 kronor för att få däck på bilen, däck som sedan duger ett par tävlingar innan det är dags med nya.
    För ungdomarna är detta tufft men med vanliga däck skulle säkert många lokala däckhandlare vara villiga att sponsra och kanske ta tillbaka däcken för att sälja dom som begagnade, menar Håkan.
    Nu är det dags att verkligen och på allvar lyssna till varningssignalerna om sporten ska finnas kvar men Håkan är lite skeptisk till att vilja finns hos beslutsfattarna.
    Är alldeles för mycket politik i frågan och för många som ser till sitt eget. Det är ju klart att de som säljer dagens rallydäck inte gillar mina tankar, men frågan är om det är den gruppen som ska hantera framtiden!
    För Håkans egen del spelar det inte så stor roll, Mitsubishi EVO VII:an är till salu och blir den såld läggs hjälmen på hyllan för gott avslöjar 71-år fyllda Håkan.
    Har vunnit allt i Skaraborg och där omkring både fyra och fem gånger om, så det känns inte som att jag är så hungrig längre. Finns så mycket annat kul man kan göra än att köra rally…BloggHåkan
    Nog borde kanske landets ”meste rallyförares” åsikt väga tungt i en sådan här drastisk och livsviktig fråga eller?

    *
    Från detta till att nya Rallyutskottet bjuder in till ”Öppet Rallyforum” där ingen föranmälan krävs. Mötet sker på Radisson Blu Arlandia och detta lördagen den 26 november klockan 13-17.
    På dagordningen:
    Presentation av utskottet
    – Information om säkerhet, Jan Phersson från Simpson
    – Spårning av ekipage
    – Nya regler, både teknik och annat
    – Tillgång till vägar, gening mm
    – Licensklasser, bilklasser, tävlingsklasser, startordning
    – SM
    – Fair Race
    – Gamar, avåkningar, olyckor
    Säkert mer….
    Rallyutskottet med skåningen Janne Rydh som ”Top Dog” skriver, ”Det är många år sedan något motsvarande arrangerades, på 80 och 90-talet fanns så kallade rallyriksdagar med otydlig juridisk status.
    Nu tar vi ett nytt tag med avsikt att visa utskottets utmaningar och lyssna på vad som förväntas av oss. Allt klaras säkert inte av denna gång!”.
    Kan man hoppas att däckfrågan dyker upp under ” Tillgång till vägar, gening mm”, blir kanske till och med tid över för att snacka funktionärer…

    *

    Skrev igår om Säffles sprint på lördag och där Kim Sevius var tänkt att köra förbil med sin nybyggda Appendix K-240. Inte kunde jag då ana att det inte var någon vanlig ”simpel tvåförti” som Kim ska köra så han hörde av sig.BloggArthursson
    ”Hej Tommy!
    Här kommer en lägesrapport från Värmland. Har haft en dröm/ vision om en Volvo 262 sedan länge och vem minns inte Svante Arthurssons i början  på -80 ( jag var tvungen att plocka fram en bild från TV-Svängen när det begav sig) …BloggKim1
    Nu är bilen färdig efter 3 års byggande, jag tror och vet att det inte ens finns en skruv eller mutter som inte är ny. Bilen är byggd efter Gr2 reglementet och motorn kommer från Alf Eng i Norge och har bl.a torrsump. Drivlinan har ”riktig” Getrag och 4.88 i bakaxeln.
    Har ju inte kört tävling sedan Midnattssolsrallyt – 09 och – 10 då i en Opel Ascona så suget är stort nu!!

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA
    Eventuell ”smygpremiär” blir Säffle Mc:s sprint 29 oktober men det stora målet är Rally Sweden Historic 2017.
    Vi är många som följer och uppskattar dina krönikor med resultat och uppdateringar!!
    Skickar med några bilder på bilen ( faktiskt de första så det blir ” världspremiär”  )
    M.V.h Kim Sevius”.
    Det är ju ingen större hemlighet att jag inte precis gjort vågen över Volvo 240:s intåg i klassiskt rally, har svårt att samma bil är vinnare både i Grupp H och Appendix K samtidigt. Men i Kims fall är jag villig att göra ett undantag, en 262:a i rallyskogen är riktigt häftigt.