"Violen" flyter till juli, Region Värmland vill rädda kvar Rally Sweden, Oliver fokuserar på WRC2-titel, M-Sport nöjda med första hybridtesten, benamputerade Monge samlade in 25 miljoner och Block hänger med bra i Skoda-debuten!

Blogg

Nu vill jag inte strö salt i några öppna rallysår, men när Flens MS idag meddelade att man ”tvingas flytta” ”Violenrallyt” med sina nästan 250 anmälda skulle nog det beskedet ens gett pengar tillbaka på en bettingsajt med tanke på det läge gällande Covid-19 som nu ”firar ett års jubileum”. När allt annat ställts in så var det hoppas jag ändå, inte så många som verkligen trodde på rally i hårt smittdrabbade Sörmland redan den 24 april. Nu ställs dock inte ”Violen” in, berättar Flens Christian Eriksson.

Nytt datum kommer bli den 31/7 och det kommer att öppnas en ny inbjudan snart men alla kommer att behöva anmäla sig på nytt till det nya datumet så ni inte missar det!

Tävlingen behåller sin plats i Svenska Rallycupen och körs nu på den datum som redan inställda Kullingstrofén skulle använt. Flen planerar att köra utan publik om så krävs men skriver klubben, man hoppas förstås att landets situation och restriktionerna medger publik, som är ute och utspridda över många mil härlig grusväg.”

    *

    Jag ljuger nog inte om jag säger att många går och väntar på att få någon form av besked angående Rally Sweden 2022 och framåt. Vet också att en del menar att utmanarna längre norrut än Värmland/Dalarna verkar vara mer på tå och angelägnare att få rallyt till sina regioner, än vad man är i trakterna där rallyt körts sedan 1950. En skröna som jag dock inte trott på och i dagens debattartikel i NWT  undertecknat av kommunerna där rallyt drar fram plus Fredrik Larsson, Regionstyrelsens ordförande, Region Värmland blir det också klarlagt hur viktig man där anser rallyt vara. I NWT går att läsa, ”Få arrangemang har satt Värmland på kartan som Rally Sweden. Miljoner människor har följt tävlingarna och ännu fler har sett nyhetsinslag på sportsändningarna därifrån. Under många år har tv-sändningar från rallyt varit en självklarhet och något av motorvärldens lägereld under en vecka i februari. Men rallyt har också varit en folkfest i ordets rätta bemärkelse. Runt 200 000 besökare har samlats utmed sträckorna för att se stjärnorna rasa förbi och vid målgången för att vara med på det stora kalas som är finalen på rallyt.”

    Foto: Tommy Svensson

    Artikelförfattarna är så klart medvetna om allt förtret som de dåliga vintrarna ställt till med. Därför föreslås ett fördjupat samarbete med ”snösäkrare” Region Dalarna och främst då Malung/Sälen området. Som skäl till att rally ska stanna kvar där det alltid funnits anges ” ingen annanstans arrangeras ett så högt rankat rally så effektivt och till så låg kostnad. Svenska Rallyt AB och Värmland har under drygt femtio år byggt upp en gedigen kunskap om hur den här typen av tävlingar sköts på bästa sätt. Och det har gjorts kostnadsmedvetet eftersom de stora pengarna saknas här. Värmland kan helt enkelt arrangera rally!” Mot slutet förklaras vilken ”boost” rallyt är för regionen och besöksnäringen under en tid som normalt annars är ganska stilla. Man lyfter även fram allt ideellt arbete som görs, men som ändå ger många föreningar inkomster och för vissa, årets största inkomstkälla.

    Foto: : Tommy Svensson

    Kan tänka mig att i Malbacken är det kännbart när Colins Crest ligger öde och publikparkeringen är tom på bilar. Att sätta en summa på vad rallyt är värt för Värmland/Dalarna är omöjligt att uppskatta men som man skriver,” Under några dagar i februari ser runt 100 miljoner tv-tittare inslag från rallyt och Värmland och Sverige får en medial exponering som är värd oerhört mycket – både för besöksnäringen i synnerhet och för näringslivet i allmänhet. Allt detta sammantaget är förklaringen till varför Karlstads, Hagfors, Torsby och Sunne kommun tillsammans med Region Värmland har valt att engagera sig i rallyt och satsa medel för att det ska bli av. Det är en ynnest och en reell fördel att få vara värd för en så stor tävling i världsklass.”. Nu är man ändå medveten om vad som försiggår i kuliserna och väljer därför att sträcka ut en hand för att försäkra att  rallyt blir kvar i landet. ”Vi erbjuder oss att bistå med kunskap om hur man gör. Det är viktigare att detta stora VM-rally stannar i Sverige än att det ska försvinna från landet bara för att Värmland inte får arrangera det. Vi lovar att bidra till att Rally Sweden stannar i Sverige.”. Återstår att se vad Glenn Olsson och FIA/Promotorn kommer fram till men som jag ser det är det snudd på ”mission impossible” att få till ett helt nytt rally på mindre än det år som återstår. Då räcker det nog inte att Glenn& Co får hjälp av Region Värmland med sina ”hang arounds”, det blir nog även till att kalla in Tom Cruise och McGyver för att lösa den ekvationen… 

    *

    Det är mycket om Hyundai nu och många är också spända på hur Andrea Adamo ska formera sin trupp för asfalten i Rally Croatia om en månad. Att Thierry Neuville och  Ott Tänak är självklara i truppen betvilas nog inte av någon, men frågan är vem som sätter sig i tredje bilen? Normalt sett så vore Dani Sordo vara tämligen säker på en plats som den asfaltspecialist han är, å andra sidan så lät Adamo Craig Breen testa med R5:an förra helgen. En test som slutade på taket men som Admao lovat irländaren, inte kommer att påverka hans framtid i teamet. Nu ryktas det att Breen ska få ännu en chans i Italien med R5 i20 och är det så, tyder jag det som att Sordo får stå åt sidan. Sedan är det ”B-teamet” där Oliver Solberg gjorde sådan succé i Arctic Rally Finland medan Pierre-Louis Loubet var betydligt tamare på snön. Finns även källor som tror att Adamo vill ge Oliver ännu en chans i WRC-varianten och det snabbt, men ska man tro Oliver själv är nog chansen inte så stor. För honom ligger planen han, pappa Petter och  Hyundai dragit upp fast, att det i år är WRC2 som gäller. Till Autosport förklarar Oliver.

    Foto: Hyundai Motorsport

    I år fokuserar vi på WRC2 för att försöka bli världsmästare är vår huvudmål. Sedan får vi se hur allting utvecklas men helt klart har vi diskuterat vad som ska hända i framtiden.

    Oliver har ett tvåårskontrakt med Hyundai  och där han inte hymlar om att han år två, hoppas på full säsong i WRC-bilen. Dock är han väldigt klar och förnuftig och inser att mycket kan hända under resans gång men målet sviktar han inte på, att precis som pappa Petter bli världsmästare. Om det nu är WRC2 som han har fokus på, så tror inte jag att det blir WRC-i20 i Kroatien, i så fall har han bara nio tävlingar kvar att välja på för att kunna sätta en kungakrona på huvudet…

    *

    Då har M-Sport kört de första testerna med nya hybridvarianten av Ford Fiesta WRC. Körningen genomfördes hemma på Greystoke där M-Sport har en hel flock lämpliga vägar både med grus och asfalt. Intresserad åskådare var ”The big boss”  Malcolm Wilson.

    Första testerna gick bra men det är forfarande allt för tidigt att dra några slutsatser, menade Wilson.

    Ändå ”good news” att allt fungerade som det skulle!

    Bakom ratten satt sonen Matthew Wilson som även han var nöjd med första provkörningen medan pappa som entusiastisk åskådare konstaterade.

    Allra mest imponerande är prestandan när man står utanför bilen!

    Enligt uppgift kördes nya hybriden över 40 mil första testdagen och då utan några större tekniska problem.

    *

    2017 fick britten Billy Monger som nu hunnit bli 21 år båda benen amputerade efter en våldsam krasch i Formel 4. Redan från sjuksängen gjorde han klart att han ville tillbaka i en racerbil igen vilket han också gjort, dessutom i olika klasser. Med sin enastående ”fighting spirit” har Monger blivit en förebild för många, i synnerhet för ungdomar med någon form av funktionsnedsättning. Senast var det i samband med välgörenhetsinsamlingen ”Comic Relief Challenge” där han ensam lyckades samla in över 25 miljoner kronor. Detta gjordes genom att under fyra dagar avverka 23 svenska mil till fots, med cykel och avslutningsvis paddlande i en kajak, för övrigt premiär med en sådan farkost. Men det som ändå satte djupast avtryck var att återigen kunna cykla, vilket han gjorde  nu för första gången efter olyckan. 

    Foto: Comic Relief

    Går inte att förklara hur underbart det är att kunna cykla igen, berättade Monger med glädjetårar på kinden

    Sin turné avslutade han på Brands Hatch där han promenerade flera varv runt den drygt fyra kilometer långa F1-banan. Då hade dåligt väder sinkat honom genom att omöjliggöra kajakpaddlingen i Lake District. Sin största triumf efter olyckan var Formel3-segern i Pau 2019 men frågan är om inte Monger själv kände att den nu överträffats… 

    Foto: Monger Motorsport

    *

    Efter första dagen i Amerikanska Mästerskapets (ARA), Rally in the 100 Acre Wood 2021 är det med Barry McKenna i topp. Den rutinerade irländaren kör en WRC Fiesta av senaste version och är nu 12 sekunder före Subarus Travis Pastrana och 18 före trean, även han i Subaru, Brandon Semenuk. I sammanhanget kör Ken Block en något tamare bil än topp-trion, Skoda R5 men är ändå fyra, bara 20 sekunder långsammare.

    Foto: Skoda Motorsport

    Inledde med sträckseger men därefter är det McKenna och Pastrana som delat på dessa. Rallyt som körs i Missouri avslutas söndagnatt svensk tid.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.