Victor&Victor hittade asfaltkänsla i Tjeckien, lite mer om framtidens rally, Slottsprinten bjuder in, Lundaekipage totaltvåa i YM-premiären, VEC vill ha in anmälningar men inget "Rally Hörby" i sikte...

Blogg

Lätt att tro att Tom Kristenssons femte plats i Tjeckien var  enda blågula framgången men så var det inte vilket jag även nämnt i Motorbloggen, om än inte lika stort som Hyundai-åkaren. Klubbkompisen i SMK Hörby Victor Hansen med Ryd-kartisen Victor Johansson var faktiskt rent krasst ännu mer framgångsrik som tvåa i sin klass RC4. Paret gjorde debut med sin privata Ford Fiesta Rally4 som inköptes från Polen i början av året och visade direkt prov på den talang som uppvisats ända sedan första starten i Ungdomsrally för runt fem år sedan. Även om paret körde en liknande bil  i Rally-SM så var detta på grus och därmed var det Fiesta-debut på asfalt. När man kom till ”Kowax Valasska Rally” så var detta helt utan träning/test på asfalt före shake down.Foto: Martin Douhy

Strategin var att känna sig för och försöka hitta rätta känslan för asfalt, berättar den Victor som sköter ratten.

Tävlingen genomfördes i ett stabilt tempo där #40 låg strax efter vinnande tjecken David Stefan i stort sett genom hela  tävlingen. Stabiliteten gav en andra plats i klassen och 17:e totat av de 66 som nådde målet och bara 11,5 sekunder skilde till klassvinnaren.

    Jag är nöjd med tävlingen och vi fick nyttiga mil i kroppen, summerar Victor.

    Bitvis väldigt svåra förhållande med leriga vägar, till och med lite snöblandat regn.  Men tyvärr var där ett par sträckor som vi tappade lite för mycket tid på för att lyckas ta hem segern!

    Foto: Bengt Johansson

    Efter tre starter i Tjeckien och likaså tre andra platser och aldrig mer efter än helgens 11,5 sekunder är det väl dags att  ändra på detta eller?

    Vi hoppas att vi kan ändra på detta framöver, upplyser Victor från högerstolen. 

    Nästa tävling för paret blir premiären för junior-klassen i ERC, ”Rally Canarias” om en månad.

    I går återgav jag lite synpunkter från en radiointervju med  Älmhults ”Mr Rally” Anders Martinsson. Synpunkter som kan kokas ner till ”att färre vill köra rally” och som bevis på att Martinssons uttalande inte var svammel, återgav jag lite aktuella anmälningssiffror för kommande tävlingar. Att dessa är en bit under det normala antalet kan nog inte ens den mest optimistiska rallyvännen förneka. På Facebook blev det också lite fart i kommentarsfältet där olika röster hade förslag på hur startfälten återigen ska fyllas till bredden. Direkt vill jag säga att inga av tankarna/förslagen är fel, tvärtom så är merparten riktigt kloka. Ord som ständigt återkommer är till exempel kreativitet, nytänk, utveckling och nyskapande. Alla är i likhet med mig angelägna om att återigen få upp farten på rallyhjulen, men det jag frågat om vems jobb detta är, att se till att den farten uppkommer förblir obesvarad? Min tolkning är att tävlande i den frågan är hänvisade till ringside, istället är det upp till arrangörer att göra tävlingar ”utanför boxen” som med nya grepp ska locka ut rallybilarna ur garagen. Att omvärldens problem spelar roll verkar man inte vilja se, problem som innebär våldsamma kostnadsökningar på allt från bränsle till däck. Fick i dag en uppgift om priset för fyra 17 -tums asfaltdäck av välkänt europeiskt fabrikat, att detta nu låg bara några få hundralappar under 20 000 kronor. Att detta innebär bra broms inte på bara på tävling utan även för plånboken håller nog alla med om. Fick ett mejl från en f.d Grupp E-åkare som skrev, ”Jag håller med dig att det är inte konstigt att deltagarantalet minskar. Det är de som kör för skojs skull som försvinner, sådana som jag. Vi som är vanliga pensionärer har inte råd när startavgifterna inklusive noter är över 3.000 kr. Blir det färre startande stiger startavgifterna ännu mer. Detta blir ett stort problem för rallyarrangörerna. Jag ser ingen lätt lösning.”. En annan förare med VOC-bil hade räknat ut att en DM-säsong med tävlingar från Simrishamn till finalen i Vetlanda, för hans del kommer att innebära en kostnad på minst 100 000 kronor. Då hoppades också ”VOC:aren”  så klart att inget heller går sönder. Återigen, jag är den förste att ställa upp och stötta de arrangörer som vill/vågar tänka nytt däremot vägrar jag att sticka huvudet i sanden och inte berätta om de svårigheter som finns. Kan inte hjälpa utan dra en parallell med hur rysk media rapporterar om vad som händer i Ukraina, bara det som gynnar Ryssland är värt att berätta, det andra finns inte… 

    En tävling som mer än väl kan sägas uppfylla kriteriet ”nytänk” är Katrineholm MK:s ”Slottsprinten”15-16 juli.

    – Schysst tävling, fem sträckor med 37km SS, schysst event med legendariska ”After Rally” i slottsparken, berättar Christer Nystrand från KMK .

    Det blir återigen det fantastiska rallyområdet kring Ericsbergs Slott som är navet den här helgen. Här blir både egna event och serviceplats med möjlighet att övernatta. Anmälan är öppen och så här långt har 13 ekipage anmält sig.

    *

    Foto: Mats Andersson

    Tycker mig även se att det i Danmark är lite färre anmälda till tävlingarna och i dagens premiär för Yokohamammesterskabet Øst i Avedøre fanns bara 38 anmälda. Efter att de fyra heaten är färdigkörda var HGP-vinnaren 2021, Marco Gersager/Carina Møller överlägsen vinnare  med sin Skoda R5 och hade över minutens marginal till tvåan från Skåne.

    Foto: Mats Andersson

    Lunds Håkan och Pamela Odsshammar missade DM-premiären i Hörby då deras Fiesta R5 behagade krångla. Nu fungerade den klockrent och plåtslagarfamiljen slutade tvåa efter en tuff fajt med Søren Preisler/Chrlotte Østergaard, Renault Clio Maxi, bara sju sekunder skilde.

    Foto: Mats Andersson

    Med sin BMW Compact vann Skawomir Bronk/Sandra Berglev klassen YM2 före en annan skåning Arne Oddshammar/Jacob Nordén.

    *

    Mer asfaltrally och då i samband med Volvo Euro Cup som kör första deltävlingen den 30 april i Danmark med ”Anderup El Rally”. Efter detta väntar tyska ”Sachsen Rallye” i Zwickau den 20-21 maj innan Finland och Tammerfors kallar med ”Autoglym Ralli” den 18 juni. Nu uppmanar VEC-general Ted Malm till att få in anmälningar till dessa vad han kallar, seriens höjdpunkter.

    Foto: VEC

    Hela upplägget med Volvo Euro Cup är ju att det inte ska bli dyrare att köra jämfört med att köra en DM serie hemma i Sverige. Dock får man SS mil som motsvarar någonstans runt fem års tävlande hemma i DM. Gemenskapen och upplevelsen går inte att beskriva, den måste upplevas, förklarar Ted.

    Med anledning av att det ska förhandlas med färjor etc så måste vi få in anmälningarna till deltävlingarna i Tyskland och Finland snarast!

    Rallyt i Zwickau körs på en spännande  mix av asfaltvägar förklarar Ted.

    Alltifrån vägar inte bredare än cykelvägar till fyrfiliga motorvägsavsnitt och citysträckor inne i 300 000 personers staden Zwickau. Totalt rör det sig om 17 mil SS fördelat på fredag kväll och hela lördagen som avslutas med en av de mer ståtliga prisutdelningar jag någonsin varit med om. Startavgiften är 300 Euro för 17 mil SS. Finska tävlingen körs ju såklart på grymt häftiga finska grusvägar med allt vad det innebär, sju mil SS för 200 Euro. 

    För mer info kontakta Ted ted@tedmalm.se eller 0768848700 .

    Ted lägger även till.

    Anderup El Rally går fortfarande att anmäla sig till med en start avgift om 1000 DKK för sju mil SS på snabba asfaltvägar!

    *

    Med detta går Motorbloggen på lite av kort  påsklov men redan på lördag hoppas jag vi ses igen. En lördag då det även ska plockas in nödvändiga tillstånd till höstens TV-Svängen. Något namnbyte till ”Rally Hörby” som någon förslagit som nytänk och ett sätt att få fart på anmälningarna är inte aktuellt.

    Foto: Tommy Svensson

    TV-Svängen må vara omodernt med sin historia som sträcker sig tillbaka till 1965 men först den dag när Vasaloppet byter till något fränare som till exempel ”Mora Big Challenge Ski Tour” kan ett namnbyte bli aktuellt…

    Glad Påsk

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.