Vettel får erbjudande från M-Sport Ford, Ypres närmare WRC, blågult i ERC (?), rallyåret på rull i Skåne, Ola S. går ut som Sukka-ledare i Lima, Barth/VOC bjuder på noter, lite om el i WRC, "Mr STCC" klar för sin 22:a säsong och så detta Aftonbladet...

Blogg

Efter den heroiska insatsen av F1-föraren Sebastian Vettel i Race of Champions där han gick till final i hop med slutlige vinnaren Sebastien Loeb har Vettel nu fått ett erbjudande som han knappast kan motstå. Att 34-åringen fick blodad tand att köra mer ”rally” förklarade han efteråt och detta nappade man på i Dovenby Hall. Från M-Sport Ford kom därför igår ett erbjudande att testa nya Puma Rally1. Kanske kan det bli så att han gör som tidigare Kimi Räikkönen och Valteri Bottas har gjort, motionerar mellan F1-loppen med rallykörning, talang lär inte saknas…

*

Mycket tyder på att det blir precis som i fjol Belgien och Ypres Rally som gör WRC-pusslet 2022 komplett sedan Nordirland hoppat av. Det som enligt belgiska källor återstår är att f.d Hyundai-basen Alain Penasse får grönt ekonomiskt ljus från regionen Vallonien och Royal Automobile Club Belgium. En skillnad mot ifjol blir att Spa Francorchamps inte kommer att passeras då det är Formel 1 där samma helg12-14 augusti.

    *

    Om ganska exakt en månad är det premiär för ”New ERC” och då syftar jag på att serien från 2022 drivs av WRC-promotorn. Ett faktum som syns tydligt då ingen av de åtta EM-tävlingarna krockar med de som har snäppet högre status, VM. Än har inget konkret sipprat ut om blågula anmälningar till det allt hetare ERC även om jag hört en del lösa, men ändå rykten med substans. Bland annat kan det om allt faller väl ut, bli åtminstone en svensk bil i ”ERC Junior4”. Här räknas fem av de sex deltävlingarna och där deras premiär blir på Kanarieöarna med asfaltrallyt  ”Rally Islas Canarias” 13-14 maj. Därefter följer två grustävlingar (Polen-Lettland) och två på asfalt (Italien-Tjeckien) medan finalen ännu inte är beslutad varken underlag eller land. Tillåtna bilar är Rally4/5 och där de sistnämnda även är de som körs i Toksports plantskola ”Clio Trophy”. Hit siktar den skånska ”Duracellkaninen” Ted Malm i pauserna mellan historiskt rally med Volvo PV och så med VOC-240:an, Volvo Euro Cup.  De tävlingar som  juniorerna slipper, är premiären i Portugal 12-13 mars och så även deltävling två, svintuffa grusrallyt på Azorerna sista helgen i mars.

    *

    Då kan man säga att de skånska rallysäsongen 2022 är på rull då SMK Hörbys premiär i RS-DM/Asfaltcup/Rallyklassikernas Back&Sprintcup, ”Bilmånsson Rallysprint” idag öppnade sin anmälan. Den 3 april erbjuder tävlingsledarduon Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf på, ”Nationell RS, Rallysprint, på asfalt. En SS som körs 3 gånger, (omgångar), i samma riktning, 3,2 varv per gång. Banans längd totalt ca 21 km varav 18,5 km utgör SS.”.

    Dagen före detta är det Bilsport Rallycup med ”Rally Anderslöv” där takten på anmälningar lugnat ner sig något. Direkt när anmälan öppnade passerades 40-strecket och idag är där 56 anmälda till BRC-premiärenSöderslätt.

    Nästan identiskt antal ekipage har betydligt närmare tidsmässigt, Sandvikens MK fått ihop till ”Vinterpokalen” den 19 februari. Deltävling två i MAS Rallycup har stänger anmälan i morgon och en snabb analys visar att man följer i samma lite och trista spår som den jämtländska premiären i lördags. Där var strax över 40 bilar och lite bättre är det i Sandviken, men strax över 50 anmälda kan inte vara något som rutinerade tävlingsledaren Kalle Andersson är helt nöjd med. Det som förvånar är att förutom ”Mascupen” så körs här även VOC Mekonomens ”SverigeSerien” men så här långt med bara 16 anmälda. Kanske lossnar det fram till den 10 februari klockan 18.00?

    *

    Rally-SM och Boden får ursäkta men vinterns ena höjdpunkt vid sidan av Rally Sweden självklart Limas ”LBC-Ruschen” på lördag. Med strax under 200 anmälda knockar Sune Rickardsson & Co resten av landets vinterarrangörer och detta är långtifrån någon engångsföretelse.  R1-klassen av andra än Supercupen kallad ”Standard” är näst störst i rallyt på lördag, bara Klass 2 trimmade framhjulsdrivna bilar större. Dock marginellt då bara en enda bil skiljer och då till FWD-klassens fördel som är 49 ekipage stor. I R1 går även Racepart Sweden 1300 Rallycup med 15 anmälda i sin andra deltävling. Klassen är delad vad gäller startordningen och sist ut går ”Sukkacupen” och där namnet inte riktigt stämmer då det även finns en Toyota Yaris i klassen körd av C-föraren Marcus Andersson med mer kände Johnny Andersson från Hedemora till höger. Först ut i cupen går åldermannen Ola Strömberg som med hjälp av unge co-drivern Victor Johansson, Ryds MK sänker medelåldern drastiskt i den gröna Sukkan.Foto: Tommy Svensson

    Det blir mycket notläsande på det ”gamla sättet” med beskrivande noter typ ”Medium vänster nyper tvär”, förklarar Ola som också är cupledare före Lima.

    I klassen som helhet finns många  välkända namn bland annat från VOC:s SverigeSerien men även en del med GruppF-bilar. Till exempel SM-ledande familjen Holm från Trollhättan, Johan och Christer med Volvo 940. Kul också att två skånska ekipage tar resan till Dalarna och där Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg äntligen får nytta av sin ”Sponsordekal” från SMK Hörby som förblev oklistrad till Boden där Ingemar med 940:an fick lämna återbud.

    Foto: Tommy Svensson

    Ett återbud som innebär att det blir Lima som för allra första gången får se rutinerade Ingemar köra vinterrally som ett led i årets 60-års firande. Andra rödgul-flaggade bilen körs av klubbkompisen Karl-Johan Ingesson med Växjö-kartläsaren Emma Fransson. C-förar-paret sitter i en nybyggd BMW E46.

    *

    Liten VOC-nyhet kom igår när Roger Fransson kunde berätta om ett nytt samarbete med Barth Motorsport. Ett samarbete som ger vinnare i SverigeSerie-deltävlingar fria noter i nästföljande deltävling i serien.

    -Det enda som krävs för att inkassera priserna är att ange ”Vinnare föregående tävling – fria noter” i anteckningar/övriga upplysningar i er anmälan till nästa tävling, berättar Fransson.

    Ett pris som inte kan sparas utan måste plockas ut direkt och skulle en tävling av någon anledning ställas in så flyttas däremot ert pris till nästa arrangerade tävling.

    Grattis till alla er vinnare i Torsby. Ni har alla en uppsättning fria noter att kvittera ut i Sandviken, hälsar Roger.

    *

    Efter gårdagens inlägg om hur kort körsträcka WRC-bilar använder med el har jag fått lite återkopplingar. Tommy Jacobsson är en som funderat lite: ”Läser om tveksamheter om el/hybrid/miljö-anpassning i WRC.

    Jag är (absolut) ingen vän av elbilar, men nu är det som det är, och då måste vi alla göra det bästa av situationen – kan vi vända detta till vår fördel för att säkerställa motorsportens berättigande? Här har vi ju chansen att belysa motorsportens betydelse för vardagsbilisten. Säkerheten med elbilar är ju ett allmänt diskussionsämne. Framtagningen av WRC-bilarna, med extrema säkerhetssystem och tester, samt den brutala livetestningen i tävlingar, där hårda krascher redan bevisat vad motorsporten kan åstadkomma – är väl något vi alla borde framhålla. Ingen biltillverkare kan göra liknande tester i datorer eller på deras egna testanläggningar. Svåra krascher med elbilar kommer nog även att ske på våra motorvägar, då kan säkerhetslösningar utvecklade inom motorsporten rädda liv!

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Även den fantastiska utvecklingen WRC gör genom att ta stafettpinnen att utprova och bevisa att fossilfria bränslen även fungerar i de tuffaste applikationerna med bränsledrivna motorer borde även miljövännerna få veta. Allt går att se från två sidor, vi måste bli duktigare att hitta ”nycklarna” som vi kan presentera som skäl till motorsportens framtida existens!

    Hur mycket/långt en WRC- bil körs på el bör vi göra ointressant, det är VAD som utvecklas inom denna teknik som är det viktiga, låt oss framhålla detta som motorsportens uppdrag och särdrag!

    Mvh Tommy Jacobsson”.

    *

    Att utnämna Mattias Andersson till ”Mr STCC” känns helt naturligt då han i år kör sin 22:a säsong i serien

    Jag har inte svårt att hitta motivation, tvärt om, jag är precis lika laddad inför den här säsongen som inför min första, säger Mattias.Foto: Anders Helgesson

    Linköpings föraren har kört 282 STCC-tävlingar hittills och den förare med näst flest är Fredrik Ekblom på 239 tävlingar och Jan ”Flash” Nilsson med 231. MA:GP-teamet kommer att fortsätta tävla med världsmästarbilen Lynk & Co 03 TCR som de debuterade förra året till seger i privatförarmästerskapet och femte plats totalt. I år siktar 48-åringen på topp tre totalt förklarar han.

    – Vi hade en lovande första säsong med vår Lynk & Co och alla förutsättningar finns där för att ta ett tydligt steg framåt resultatmässigt i år..Foto: Tommy Svensson

     Efter STCC-debuten 2001 har Mattias tävlat genom mästerskapets samtliga reglementen, Super Touring, S2000, TTA och TCR. Från Vauxhall till Opel, BMW, Alfa Romeo(bilden),  Saab, Dacia, Honda och nu senast Lynk & Co. Att ha varit med ett tag ger enbart fördelar menar Mattias.

    – Nu kommer det en hel del nya förare och bilmodeller i år, så det kommer inte bli lätt. Men vi tror starkt på vårt paket och ser verkligen fram emot att ta oss an utmaningen!

    *

    Idag trumpetade trogna och outtröttliga  ”regeringsrösten” Aftonbladet ut, ”Diesel och bensin blir billigare igen”. Det är nog enbart verklighetsfrånvända politiker och rubriksättare på AB som ens kan fundera på att använda ordet ”igen” i den här frågan. Priset sänks med futtiga 25 öre ner till fortsatt helt ofattbara 21,37 kronor…

    *

    I morgon torsdag tar Motorbloggen paus fram til fredag då egna aktiviter går före…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.