Vem är tidernas bästa rallyförare, Loeb är en hejare på Monopol, oro i Höljes och Eslövs Mk både flyttar och ställer in.

Blogg

På wrc.com ska från och med måndag starta en omröstning om vem som är alla tiders bästa rallyförare. En expertpanel har plockat fram 20 WRC-förare som det blir möjligt att röstat på och glädjande nog är där två svenskar med på listan. Både Björn Waldegård och Stig Blomquist var inte bara i min värld utan även i experternas självskrivna. Till vår glädje slår vi norrmännen som bara har Petter Solberg som kandidat till titeln ”The Greatest WRC Driver”. Men säg den glädje som är beständig, Finland slår oss med hästlängder med åtta förare av de 20 på listan. Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen, Marcus Grönholm,  Hannu Mikkola , Timo Salonen, Ari Vatanen, Marku Alén och Jari-Matti Latvala är alla i mina ögon värdiga vinnare. De övriga som experterna vaskat fram är Didier Auriol, Miki Biason, Richard Burns, Sebastien Loeb, Colin McRae, Sebastien Ogier, Carlos Sainz, Ott Tänak, Sebastien Loeb och Walther Röhrl. Fansens röster kommer att utgör 40 procent medan var och en i expertpanelen får tio procent att påverka med. Omröstningen inleds med ”head to head race” enligt bilden och så småningom blir det final och först då står det klart vem som får äran att klassas som världens bästa rallyförare.

*

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    En som jag tror garanterat får ”köra final” är Sebastien Loeb som för tillfället är i karantän hemma i Schweiz. Här fördriver han tiden med att cykla och hoppa studsmatta. Det sistnämnda gör han gärna tillnamns med dottern som redan är inne på att gå i pappas fotspår. Dock inte som rallyförare utan som gymnast vilket Loeb tävlade i före att rallykarriären tog fart. En väl förborgad hemlighet är att Loeb är hängiven spelare av Monopol och fördriver mycket tid med detta ihop med familjen. På frågan om han när duktig svarar han belåtet.

    Absolut, jag vann senast vi spelade!

    Värre är det med studsmattan berättar den niofaldige världsmästaren.

    Här min dotter lite bättre men jag håller på att träna för att komma ikapp… 

    Självklart är rallysuget stort och senast han satt i sin Hyundai i20 WRC Coupé var i Rallye Monte Carlo. Nu är han inte heller speciellt kräsen.

    Spelar ingen roll om det blir tävling eller test. Sjävklart saknar jag både körningen men även teamet men viktigast just nu är ändå att ”stay safe”.

    *

    Att World RX fått skjuta fram premiären i Barcelona har varit känt länge och nu börjar man även bli lite oroliga i Höljes. Förhoppningen är ändå att Finnskoga MK ska kunna genomföra publikfesten i Värmland den 3-5 juli.

    Jag uppmanar alla att följa Folkhälsomyndighetens råd och vi fortsätter samtidigt att följa utvecklingen på Corona pandemin, det avgör när vi kan köra, förklarar ordförande Morgan Östlund.

    När vi får grönt ljus, då kör vi plattan i mattan och biljetter som är inköpta kommer gälla även vid ett nytt datum om vi tvingas flytta tävlingen. Vi kommer också erbjuda återköp av biljetter vid inställd tävling.

    I fjol investerades stora summor i anläggningen vilket nu medför stor oro inför möjligheten till uteblivna intäkter men ordförande Östlund är ändå optimist. 

    Låt oss nu tillsammans tro på en Magic Weekend som planerat, Köp biljetter och stöd Höljes RX när det nu som bäst behövs. Klicka på länken:
    https://www.holjesrx.com/blank-bus1k

    *

    Populära danska ”Yokohamamesterskabet” brukar locka en del sydsvenska ekipage men är i likhet med allt annat inställt eller framflyttat. Även på den danska sidan är farhågorna stora att när väl proppen är ur så blir det alldeles för tätt mellan tävlingarna. Detta har gjort att ASK Hedelands tävling på ”Dyrskuepladsen” den 12 september blir ny i ”YM”. Inte nog med detta utan även skånska Asfaltcup.se har ställt frågan om det är möjligt att låta tävlingen ingå även här. Att man också är välkommen till att köra på dansk asfalt bedyrar Lene Jørgensen i ASKH. 

    – De skal selvfølgelig være velkomne!

    Foto: Tommy Svensson

    Än så länge har inte cupen som vanns totalt av Hässleholms Viktoria Lindh i fjol presenterat sin kalender för i år. I stort brukar man följa RS-DM men här har redan de två första tävlingarna i Hörby och Hässleholm flyttats fram. Samma öde lär drabba även Svedala i maj medan Eslövs MK idag meddelade att AM-Elteknik Rallysprint den 7 juni läggs ner helt. Men ändå inte, då det egentligen blir klubbens hösttävling ”Kanonen” som får stryka på foten.

    Vi flyttar AM Eleknik Rallysprint till den 6 september då vi egentligen skulle köra Kanonen, berättar tävlingsledaren Tonny Jönsson.

    – Att lägga ner mer tid på en tävling som ändå inte kommer att köras på rätt datum känns onödigt utan vi lägger ner Kanonen i år.

    Foto: Tommy Svensson

    Med detta slipper Tonny och hans kompisar att ändra så mycket i ansökningar/tillstånd då dessa redan var klara. Passar därför bra att visa en bild från tror jag  allra första upplagan av ”Kanonen”, gissar på 1974 eventuellt 1975. Föraren är jag däremot helt säker på, SMK Örkelljungas Einar Karlqvist i sin pilgröna Grupp 2-trimmade VW 1302S. Vill även minnas att specialprovet var intill  Felix och där en del av detta kördes på gårdsplanen till Opel-försäljaren Fribrocks Bil. Skulle inte heller vara förvånad om det är vinnaren jag fotograferat då Markaryds-boende Einar var extremt svårslagen i RS med sin vassa ”Folka”. Men RS-DM och Asfaltcup blir ändå en tävling fattigare (om det räcker med detta får framtiden utvisa) och om tävlingsstoppet släpper ser det nu ut som att Hässleholms GP den 26 juli blir ny premiär  för asfaltåkarna. Premiär i Hässleholm och så final i Hörby med Bilmånsson Hörby Rallysprint den 8 november. Vad som händer mellan dessa båda tävlingar är ännu så länge lite oklart, bara att hålla tummarna…

    *

    ”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson