Veiby/Andersson vann i Frankrike eller (?), Fløene en av WRC:s meste co-drivers, Timmy H. tvåa i helgens Nitro RX, Teamråd ska lyfta Rally-SM ytterligare och Malm öppnar upp för Grupp F-Volvo i VEC!

Blogg

Jonas Andersson fick en perfekt uppvärmning inför debuten som co-driver till M-Sport Fords Gus Greensmith i kommande helgs ACI Rally Monza. Inför sista sträckan av franska grusfinalen Rallye Terre de Vaucluse var han och Ole Christian Veiby tvåa efter f.d WRC-föraren Stephane Lefebvre men här blixtrade den norsk/svenska-duon till och passerade med några sekunders marginal upp till seger. Från Veibys Twitter-konto kom också bilder från segerceremonin men därefter måste någon har hänt eftersom han numera istället för som segrare, benämns med ”Out of classification”. Har letat på franska sajter men ändå inte lyckats lista ut vad som har hänt efter ”skumpasprutningen”. Klart är i allafall att Lefebvre står som segrare med en Citroën DS3 WRC halvminuten före Stéphane Consani i en likadan DS3:a. 

*

Att det rör på sig i kartläsarbranschen så mycket som det gjort i år är ändå ganska sällsynt, normalt brukar förarna och kartläsare hänga ihop länge. En av WRC:s mest rutinerade är Ola Fløene som har över 100 WRC-starter i bagaget och läst noter åt många av de nordiska stjärnorna genom åren. Mads Østberg, Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand och senast att använda Olas tjänster var Emil Bergkvist när han gjorde Audi-debut i Rally Killingen. 

    Foto: Volkswagen Motorsport

     Sedan en tid tillbaka har dock Ola valt att trappa ner lite på ”vanligt rally” och fokuserar istället på off-road rally som Dakar och där han då finns med i Red Bulls line up. Av den anledningen lyfter energidryckstillverkaren fram Ola inför kommande ”utanför vägen tävlingar”. Vad jag inte kände till men som framkommer i presentation var att Ola började som förare på 80-talet innan han började med högerstolarna några år senare. Första stora uppdraget var när han parades ihop med då 17-årige Andreas Mikkelsen för Brittiska Mästerskapet 2006, en lyckad kombo då det blev sex segrar och samarbetet varade i fem år. Därefter var det Pontus Tidemands tur att ta del av Olas tjänster vilket gav seger i Junior-WRC 2013.  Efter detta kom åter Andreas Mikkelsen i blickpunkten som en av tre förare i Volkswagens WRC-satsning vid sidan av Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Än en gång visade sig samarbetet fungera vilket också resulterade i parets första seger på VM-nivå genom vinst i Rally Catalunya. Efter åren med Mikkelsen blev Ola flitigt anlitad av olika förare, bland annat två säsonger hos Østberg med Fiestan innan han återigen hoppade in hos Mikkelsen för årets WRC2/ERC-satsning.

    Foto: Red Bull Motorsports

    Denna är nu avslutad och istället är det fokus på öknar, sand och allehanda tuffa utmaningar med Red Bull Off-Road Junior Team där han senast skötte navigeringen åt Mitch Guthrie Jr. 

    *

    Foto: Red Bull

    I USA körs Nitro RX för fullt och där Timmy Hansen toppar och är på god väg att återerövra samma titel han bärgade 2018. I tävlingen på banan med det spännande namnet Wild Horse Pass Motorsport Park slutade Timmy tvåa efter Travis Pastrana som vann för första gången på nio år. Timmy som kör för Red Bull Hansen NRX Team leder före Pastrana och fem poäng skiljer, medan det gick sämre för lillebrorsan Kevin som fick bryta finalen efter att i heatet före ha kört i en däcktrave som gästföraren Kyle Busch drog ut på banan. I finalen gjorde ett oljeläckage att det blev ”DNF” som minne från ”Vildhäst-banan”. Kevin ligger ändå fyra och har 28 poäng upp till ledande Timmy inför nästa och fjärde stoppet i KalifornienGlen Helen Raceway nästa helg. 

    *

    Skrev igår lite om helgens SM-konferens i Linköping där det bland annat informerades om att ett teamråd bildats. En funktion som  består av aktiva tävlande som stöd för utveckling av Rally-SM.

    Vi har sett att det finns ett behov av att de aktivas perspektiv tas tillvara i utvecklingen av Rally-SM. Målsättningen med Teamrådet är att Rally-SM skall utvecklas positivt både sportsligt och kommersiellt på kort och lång sikt, säger initiativtagaren Thomas Nilsson och fortsätter.

    Långsiktigt finns det många strategiska vägval där det är viktigt att alla involverades perspektiv tas tillvara. Tävlande, arrangörer, promotor och förbund har alla utmaningar, inte minst ekonomiska. För att Rally-SM ska kunna fortsätta utvecklas är det viktigt att alla har möjlighet att bedriva sin verksamhet på ett långsiktigt hållbart sätt.

    Man lyfter fram områden som PR/Media (här finns mycket att förbättra, min anmärkning), resultatrapportering, arrangörsmanual och de

    olika mästerskapens namn är något som SRM/Teamrådet känner behöver förbättras. 

    Vi är mycket medvetna om att ett initiativ som detta alltid kan ifrågasättas. Hur har urvalet gått till? Representeras aktiva i Rally-SM på ett bra sätt, förklarar Team Nybes Mathias Bengtsson här i samspråk med en annan rallyprofil Jonas Kruse.

    Foto: Tommy Svensson

    – Samtidigt ser vi att det är viktigt att ta initiativ för att säkerställa att de tävlandes intressen tas tillvara när Rally-SM går in i ny en fas med ny promotor!

    Sammansättningen av rådet är inte hugget i sten berättar Bengtsson utan man är beredda att ta in nya namn likaväl som man själv är beredda att ställa sina platser till förfogande. En lång ”att göra-lista” har plockats fram av Teamrådet som består av, Mathias Bengtsson, Thomas Nilsson, Nicklas Hägg, Hans Bååth, Mattias Adielsson, Staffan Andersson. Har man synpunkter går det bra att maila till: teamrad@rallysm.se

    *

    Några som inte får lov att vara med i SM är alla landets förare av VOC-bilar som istället har sin egen ”SM-serie” eller SverigeSerien att kämpa om. Vid sidan av detta har också Ted Malm startat Volvo Euro Cup som i år genomfördes för allra första gången. Till skillnad från Rally-SM som går helt på SBF-regelverket som inte inrymmer VOC, är Malm mer öppen och tänker till 2022 bjuda in Grupp F-Volvo till VEC.

    Foto: Stefan Helin

    Nu vill han gärna få en liten idé av hur många som planerar att köra Volvo Euro Cup 2022?

    Eftersom vi skall ta definitivt beslut den 27 November på vår officiella prisutdelningsgala så vore det intressant att veta hur många av er som faktiskt skulle vilja köra, förklarar Malm.

    Planen är sju deltävlingar där fem räknas i slutresultatet. 

    Alltifrån snabba asfalttävlingar i bland annat Holland och Danmark men även snabba grusvägar i Finland.

    Tävlingarna har subventionerande anmälningsavgifter, i vissa fall helt gratis och cupen hjälper även till med boende till vettiga priser.

     – Inför nästa år kommer vi har en god uppbackning från sponsorer samt en prispott och årets prispott landade på 40 000 SEK. Nästa år kommer inte bli mindre, lovar Malm.

    Inför beslutet den 27 november vill Malm därför känna Grupp F-förarna på pulsen.

    Det är ingen bindande anmälan utan helt enkelt intresseanmälan så jag vet hur intressant det är att öppna upp även för era bilar. Skriv gärna en rad här eller skicka mig ett meddelande via messenger eller mail. +46 761 19 18 04 ted@tedmalm.se

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.