Väntar Rally4-Yaris, Loeb vann dagens Dakarsträcka, Sebastian E. tvåa i klasen, "Cimbern-Rallye" puttade undan SSR och varför ska Rally-SM avgöras i tysthet?

Blogg

Är där nyheter på gång borta i Jyväskylä och Toyota Gazzo Racing? Frågan känns berättigad då man sökt tillstånd för att använda vägar för test i närheten av anläggningen där det byggs Yaris Rally1. I ansökan nämns även Rally2/Rally4-bilar som ännu inte finns i Toyota-programmet officiellt även om det länge ryktats att man vill ge sig in i den lukrativa privatmarknaden där Rally2 är grunden. Dock har jag inte hört något om att Jari-Matti Latvala & Co ska börja konkurrera med Ford, Peugeot, Opel och Renault med en Rally4-version av Yaris. Enligt min finske tipsare finns det även planer på att dra igång ett junior-team och där då Rally4-bilen skulle bli verktyget. Spännande…

*

Att Dakarrally och Motorbloggen inte är i fas är uppenbart och när detta skrivs har stora delar av startfältet inte nått målet på dagens sträcka. Bilklassen har dock kommit så långt att Sebastien Loeb utropats som sträcksegrare drygt tre minuter före rallyledande Nasser Al-Attiyah. De elektriska Audi-förarna har spottat upp sig och Carlos Sainz gick inom trea, fem minuter bak Loeb och så Stephane Peterhansel fyra, ytterligare två minuter långsammare.

    Foto: Audi Sport

    Även Mattias Ekström/Emil Bergkvist hade en bra dag, nia och detta 13 minuter bak ledaren. Dagens seger innebär att Loeb bara är nio minuter efter Al-Attiyah och ner till trean Alvarez skiljer över 40 minuter. Den svenske Audin är 25:a men med råge bästa Audi då Carlos Sainz halkat ner till 33:a plats medan Stephane Peterhansel är 56:a. En tung krasch knäckte bakaxeln på hans Audi vilket gjorde att ”Ökenräven” nu tappat så mycket tid att alla former av topplacering är borta. I ”Buggy-klassen” var belgaren Guillaueme de Mevius snabbast men Sebastian Eriksson visar verkligen framfötterna och så här långt på tredje tid i klassen. Detta ger honom en andra plats totalt i klassen, en knapp halvtimma bak ledande Lopez.

    Foto. Dakarrally

    Just nu är Andreas Mikkelsen/Ola Fløene ute på sträckan som har en körtid på strax över fyra timmar och så även Annie Seel med sin tyska chaufför.

    *

    Det blev inget besök av den danska rallyeliten i South Swedish Rally utan ”Rallyudvlaget” valde tyska ”Cimbern-Rallye” att ingå som ”DM5”. Inte förvånade alls då tävlingen avgörs bara några mil söder om tysk/danska gränsen dessutom på asfalt likhet med resten av mästerskapet. Just detta tror jag blir största stötestenen för det ambitiösa försöket att dra igång ett FIA-mästerskap i Norden. Grus är det dominerande underlaget i Sverige och Finland medan asfalt är samma sak i Danmark. Detta betyder helt naturligt att tävlande i respektive länder också har sina bilar optimerade för sina respektive underlag och att bygga om en R5:a för kanske en eller två  tävlingar blir nog för dyrt för de flesta. Jag kan ha fel…

    *

    Finns säkert läsare som suktar efter nyheter och information inför SM-premiären North Rally i Boden med start på fredag, men där har Motorbloggen  tråkigt nog inte mycket att bidra med. Redan ifjol fick SM-promotorn tämligen klart för sig att ofoget med Facebook som enda informationskälla inför SM-deltävlingarna inte räcker på långa vägar. Men kritik som uppenbarligen ingen brytt sig om utan nu sker samma sak direkt i premiären. Rally-SM:s hemsida under samlingsrubriken ”Rallyweek” presenteras tävlande och annan nyttig information ”för de närmaste sörjande” och om detta är exklusivt material eller för fri spridning framgår inte? Som jag och många andra mediaföreträdare framhärdade redan i fjol så måste även samma information mejlas ut till de kanaler som förmedlar rallynyheter till betydligt fler läsare än de som sporadiskt kollar på SRM:s sida. Jag har så förtvivlat svårt att förstå varför landets finaste rallymästerskap ska avgöras i tysthet, för mig vore motsatsen det mer naturliga. Som merparten av alla andra sportarrangörer tycker när man pumpar ut material, ju mer publicitet kring mästerskapen desto bättre. Helt klart en uppfattning som inte verkar delas i motorvärlden  …  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.