Vänsterbroms funkar inte med Rally1-bilar, hur blir vintersäsongen?, Ekström fyra i dag och minnen kring "grundfärggrå" bilar...

Blogg

Att det blir en helt ny körteknik för WRC-förarna med hybridbilarna har säkert många förstått, bland annat lär det vara svårt att ”köra med vänsterbroms”. En teknik som infördes av Saab-förare på 60-talet som sedan utvecklats och är nu en teknik som alla toppförare använder. Alltså håller vänsterfoten ständigt på bromsen för att med lätta tryck stabilisera bilen samtligt som högran trycker på gaspedalen. Med nya hybridtekniken med ”boost-funktion” fungerar detta inte längre då man skapar ”boost”vid inbromsning och med samtidigt gaspådrag minskar effekten.

Foto: M-Sport Ford

Toyotas tekniske chef  Tom Fowler beskriver det som.

    Om du rör bromsen med farthållaren inkopplad så avaktiveras programmet, ungefär samma sak i en Rally1-bil…

    Vänsterbroms kan fortsatt utnyttjas när ”boost” inte är inkopplad men enligt Fowler blir det knepigt att veta var och när du måste flytta vänsterfoten. 

    Om förare låter vänsterbromsning ske under en längre tid kan det bli ett problem…

    Nu vill Fowler ändå tona ner problemet då förarna numera kör mer som på en racerbana än förr när det var mer brutal attack. 

    Varje kurva måste vara perfekt och om du vänsterbromsar betyder det förmodligen att du inte har gjort den perfekta kurvan…

    *

    Utan att på något sätt önska att ”måla f-n på väggen” så ser det inte ut att vara läge för ”glass och ballonger” för de som arrangerar vinterrally. ”Finnskogsvalsen” på lördag står fortsatt kvar på 90 bilar trots premiär för både Klassiska Rallycupen och VOC:s SverigeSerien. Uppe i Vännäs är det samtidigt ”Mullsjöcup 1-2” under både lördag och söndag med runt 20 anmälda. Hällefors Mk har redan tagit beslut att ställa in ”Hällerundan” som på pappret skulle ha blivit en fin tävling. Fyra sträckor på totalt 66 kilometer och med Barth-noter räckte innte som lockelse utan klubben gick idag ut med ”Tävlingen inställd på grund av för få anmälda”. Blir inte förvånad om Piteå MS följer deras exempel då det till ”Piterundan” med ungefär samma upplägg, finns fyra anmälda.  Något bättre är läget i Supercup-premiären, ”Hälsingerallyt” den 22 januari och där anmälan stänger på torsdag. Men 66 anmälda är ändå inget att jubla över och här ingår även 1300 Rallycup med ett halvt dussin ”Sukkor” anmälda.

    Foto: Göran Bodin

    Bland dessa finns cupens förgrundsfigur Ola Strömberg som efter en tids frånvaro återigen ska lufta sin gröna (?) Suzuki med Ronnie Maxe i högerstolen. Den riktiga värdemätaren på om rallysuget är stort eller inte, kommer när Lima MS den 12 februari kör ”LBC-Ruschen”. Normalt sett en tävling som lockar ”fullt startfält” och som deltävling i Supercupen är det nog vad alla också förväntas till årets upplaga. Idag med 50 anmälda och där det redan  utlovas riktigt fina vintervägar med höga snövallar och fin isbotten för deltävling tre i cupen. Hitintills är Lima också ensamma i Supercupen att erbjuda rekognosering under fredagen till en avgift av 600 kronor, alltså samma upplägg som i SM och MAS Rallycup. Dock ett erbjudande som inte alla verkar tycka är positivt av kommentarerna på Facebook att döma. Hur man än ser på saken så innebär rekognosering mer jobb för arrangören, risk för ökad irritation hos boende och kanske det som hos de ”irriterade” verkar vara största problemet, ännu högre kostnader för de tävlande då en full arbetsdag försvinner för notskrivning.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Om det var Audis dag på gårdagens Dakarsträcka så var helt klart Toyotas idag. Hella pallen idag körde japanskt och allra fortast körde Giniel de Villiers de 49 milen med en tid på 2 timmar, 23 minuter och 8 sekunder. Bara åtta sekunder långsammare var Henk Lategan och så rallyledaren Nasser Al-Attiyah strax över minuten efter. Foto: Audi

    Mattias Ekström/Emil Bergkvist  och Stephane Peterhansel sinkades av att starta först men ändå körde svenskarna in som fyra med Peterhansel på sjätte plats och Carlos Sainz som åtta. Oförändrat i toppen med Al-Attiyah, Loeb och Al Rajhi som topp-tre. Ekström/Bergkvist fortsatt på elfte plats. Sebastian Eriksson fortsätter att övertyga i sin ökendebut, tvåa i dag även om gapet till Lopez Contarod var stort, över en timma.

    Vi befinner oss i ”ingemansland”, vi kan inte nå fram till ledande Chaleco oc trean är nästan två timmar efter oss, berättar Sebastian.

    – Bättre att inte ta några risker och kanske förlora vår andra plats!

    Foto: Dakarrally

    ”Bad day” för Anett Fisher/Annie Seel som tog in sin Yamaha-buggy till en 27 plats och har nu tappat ledningen ”Dam-klassen”. 24 minuter före ligger Merce Marti. Tre sträckor på knappt 200 mil återstår innan målgång på fredag.

    *

    I helgen hade jag ett inlägg om ”Grundfärgs-grå” bilar som renderade en del kommentarer. På något märkligt sätt slirade debatten över till Saab och här tvekar jag inte en sekund,  deras hemska 70-tals kulörer som inte kan ha gjort någon riktigt  glad. Det vittnades om både ”bajsbruna” och extremt osexiga ”Silvermink”  som jag alltid haft ett speciellt ont öga till. Kan höra ihop med att när jag tävlade med en Saab V4 i rätt röd tävlingsfärg körde SMK Örkelljungas Kenneth Hjalmarsson i samma klass (Grupp 1) med just en som vi sa, ”Silverminkare”. Kenneth inte bara körde, han körde dessutom åttor runt min röda riktiga rallybil och inte bara den, utan även i stort sett alla andra i klassen oavsett kulör eller bilmärke. Gud må förlåta mig, men när jag en vintertävling i Småland en smällkall och snörik vinterlördag såg ”Silverminkaren” på taket kom en av mina sämre sidor fram, skadeglädjen. Vi lyckades tråckla oss förbi och än en gång må gud förlåta mig, just då tyckte jag att för en gångs skull att rättvisa skipats…

    Åter till ämnet och har sagt det förut, den typ av återkopplingar som Opel-friskusen Per-Arne Ljung mejlade in efter helgens inlägg är ett exempel som gör att jag orkar fortsätta skriva. Per-Ola skriver: I mina yngre år så tillbringade jag mycket tid hos mina farföräldrar. Min farfar hade politiska sympatier som drog åt vänsterkanten vilket jag fick berättat för mig senare, men detta förklarade valet av bilmärke när det blev dags att köpa bil. Första bilen blev en begagnad IFA ”spånkorg” som fick göra tjänst åt många familjemedlemmar, både som transportmedel och som logi på semesterresor. I ett gammalt fotoalbum så poserar mamma bredvid IFA:n och i texten vid fotot har pappa skrivit ”syndaåket”, vad menas…?Foto: Okänd

    När IFA:n så småningom tjänat ut så hamnade den på logen och blev en naturlig plats för mig att tillbringa tid med torrkörning. Ersättaren skulle bli en fabriksny Wartburg 311 herrgårdsvagn, eller som man sa på den tiden, skåpbil. När Wartburgen kom hem så var den dessvärre lackerad med grundfärg endast. Detta löste sig dock enkelt eftersom farfar var målare, om jag minns rätt så blev det nån gråaktig nyans. Sämre var det med avgassystemet som mynnade ut åt sidan bakom framdörren vilket krävde verkstadsbesök för att anpassas till svenska förhållanden.

    Efter några år byttes skåpbilen ut mot en Wartburg 311 sedanmodell. Denna bil hade dock både avgassystem i ordning och färg på sig från fabriken i Eisenach. En rosa nyans och med gräddfärgat tak.  Enligt uppgift höll denna bil på att bli farmors undergång då jag försökte köra över henne efter att ha vridit på startnyckeln med växel i. Jag kommer faktiskt ihåg händelsen trots att jag bara var fyra-fem år och som jag minns det så var det farmor som inte såg sig för när hon skulle passera framför bilen…”.

    Tack Per-Arne och lägger till en bild just en Wartburg 311 Kombi…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.