Vad ska WRC drivas med efter hybrid?, Greensmith tar över Petter Solberg co-driver, hel dag utan service i WRC Rally Portugal, många typer av asfalt väntar, "Violen" fortsatt populär, Ekström tränar med "fighter" och Rally-Jonna klarade Duellen.

Blogg

Idag sträcker sig WRC:s framtidstänk sig till 2022 och tre år framåt med hybridtekniken som navet i reglementet. Men vad som händer därefter är mer oklart och inte ens ett riktigt ”hardcore petrolhead” tror nog på en återgång till dagens energikällor, alltså bensin. Att FIA dessutom kanske fullt förståeligt, vill gå i takt med den teknik som fabrikanterna använder i gatbilar, kommer säkerligen att prägla även WRC-tävlandet. Ganska logiskt om Toyota, Hyundai och Ford fokuserar på el till Medelsvensson eller dennes gelikar, Mr Smith eller Hondasan i Japan så känns det konstigt att pumpa in pengar i ”omodern teknik”. Att hybridbilarna blir ett mellanspel är nog alla överens om och ska ses som ett försök att blidka såväl rallyfans som bilfabrikanterna. Frågan är om det räcker eller om FIA ska låta någon av de två få mer att säga till om.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

För fansen handlar det nog mer om upplevelsen med en rallybil ”på fullt spjäll”, avgasljudet och få doften av bensin i näsan vilket nog av den gruppen upplevs som viktigare än att blidka miljövännerna. Men skulle fansen få övertaget är risken stor att fabrikanterna lämnar WRC som då kan se sig bakbundna av regler som inte stämmer överens med deras övriga tänk. Å andra sidan om fansen ställs åt sidan, så kan sporten övergå till att bli en lekstuga/testbänk för fabrikanter, men detta utan större publik och självklart med minskat mediaintresse. Snacka om svår balansgång men så ärlig måste man nog ändå vara i frågan, att på sikt så tar troligen ändå elen över i WRC, oavsett hur stor ”bensinskalle” du än är. Det är i ljuset av detta man kan se denna mjuka övergång med hybrid för att sedan gå ”all in” med ”eWRC” 2025.

    Foto: Paddon Motorsport Group

    En som tidigt menade att hybrid var fel väg att gå, är f.d WRC-föraren Hayden Paddon som hemma i Nya Zeeland själv utvecklat en eldriven Hyundai Kona. En bil som han kört utom tävlan på hemmaplan och enligt honom med fullt godkänt resultat. För honom är det bara för FIA att ”ladda batteriet och köra på”, hybridtekniken menar Paddon är är bara att hoppa över. När Autosport pratar med Jari-Matti Latvala så är han av annan uppfattning och menar att hybrid är bästa vägen för WRC som det ser ut nu. Rally Director Yves Matton delar åsikten och hoppas att han och Latvala har rätt, men medger att det är väldigt svårt att förutsäga vad som händer. Till exempel är det högst oklart om hybrid lockar nya team till WRC och minst om inte ännu mer oklart, om ens dagens tre finns kvar om det blir ren eldrift i Rally-VM.

    Som det ser ut nu finns ingen klar bild av framtiden, helt eldrivna eller bilar med bränsleceller, en annan väg är syntetiska drivmedel allt verkar finnas i framtiden, menar Matton.

    Han tror ändå att motorsporten alltid kommer att locka och engagera både marknaden, fans och inte minst är den sociala biten i sporten viktig. Man behöver inte vara speciellt stor pessimist för att se lite av vägs ände för det som ändå gäller för 99 procent av rallysporten. Detta med att bygga en egen rallybil och sedan med hjälp av kompisar meka hemma garaget och just den här biten har jag enormt svårt att få ihop med ”modern teknik”. Mer troligt är att cirkeln sluts och att det blir precis som i bilens barndom, enbart extremt välbeställda som kan utöva motorsport. Kanske också så att vi precis som då, tvingas köpa vår bensin på apoteket. Förhoppningsvis utan recept…

    *

    Populärt för tillfället att byta ut kartläsare och för mig känns det som när det går dåligt i andra sporter, kicka tränaren, hålla tummarna, be en bön och hoppas att det gör skillnad. Ibland gör det så men ofta är det inte där problemen sitter. Gus Greensmith har haft det motigt både i R5-Fiestan och WRC-varianten men i kraft av en stark budget är han fortsatt klar för resten av WRC 2021 hos M-Sport Ford. I kommande Rally Croatia tar Chris Patterson över den stol som tidigare var vikt för Elliot Edmondson.

    Foto: Tommy Svensson

    Med ett förflutet hos både Petter Solberg (bild från Rally Sweden 2012) och Kris Meeke är den snart 53-årige britten välmeriterad även om hans senaste WRC-start var i Spanien 2018 i Al-Qassimis C3 WRC. Ett samarbete som började i Rally Sweden 2o13 och avslutades först fem år senare. Klart mer meriter än Edmondson som trots sina 27 år ändå agerat co-driver i tio år med många av UK:s bästa chaufförer som Chris Ingram och Rhys Yates innan han för tre år sedan blev fast hos Greensmith.  Skilsmässan uppges ha skett i bästa samförstånd och anses ”vara bästa sättet för att utveckla bådas karriärer”. För övrigt fjärde co-driver bytet i år, först var det Thierry Neuville som flyttade på Nicolas Gilsoul som följdes av att Teemu Sunninen tog tillbaka Mikko Markkula. Redan tidigare hade Dani Sordo gjort klart med Borja Rozada och så nu Edmondson ut, Patterson in hos Greensmith. Till detta ska man även lägga till kanske det mest dramatiska, när Sebastien Loebs 23-åriga ”äktenskap” med Daniel Elena tog slut.

    *

    Patterson och övriga i WRC får totalt 21 sträckor i deltävling fyra, Vodafone Rally Portugal att ”leka på” om allt går som det ska med tanke på att Covid-19 läget i landet kan ändras snabbt. Idag ganska bra, men som alla vet imorgon kan det se helt annorlunda ut. Rallyt som körs i mitten av maj får ånyo Porto som plats för ”Servicepark” medan öppningsceremonin kommer att ske i Coimbra på torsdagskvällen.Foto: Skoda Motorsport

    Det som verkligen sticker ut är att på fredagen körs åtta sträckor i följd utan service, endast däckbyte efter de fyra första sträckorna är tillåtet. Någon annat som också också är lite unikt är att rallyt har en sträcka på 38 kilometer som krös två gånger under lördagen. Rallyt avslutas på söndagen med välkända ”Fafe” och det berömda hoppet.

    För att återgå till fredagen som hyser cirka 12 mil specialsträcka och detta på svintuffa portugisiska vägar med både stora sten, djupa hål/spår men trots detta alltså helt utan service. Jag tänker på här hemma, där det ofta kan vara två serviceuppehåll på ett rally med totalt 3-4 mil specialsträcka. Handen på hjärtat är detta verkligen nödvändigt? 

    Foto. Tommy Svensson

    Tänk vad det hade förenklat för arrangören och banläggarna om man sluppit tänka på att hela gänget måste tillbaka till serviceplatsen efter att ha kört några kilometer på jämna fina svenska sträckor. Likaså hur det hade förenklat för de tävlande, att slippa ligga på knä och be kompisar om hjälp till service. Istället start och sedan sträckorna i följd med målgång, kanske både en och två timmar tidigare än i dag. Nu vet jag att jag får mothugg med påpekande om hur viktigt service är och en stor social bit i rallytävlandet för att få fler att känna samhörighet även om man inte själv sitter bakom egen ratt. Just det argumentet kommer jag inte runt, men är detta servicens viktigaste uppgift…

    *

    Men före Portugal är det Rally Croatia om exakt en månad och då kommer WRC-ekipagen till ett rally som i stort sett ingen vet något om. I dag kunde jag läsa att rallyt utanför Zagreb blir en mix av Tyskland, Korsika och även bitar av senaste ”asfaltrallyt” i Monza. Sammanfattningen från skribenten blev ”helt unikt” och så även underlaget trots att det på pappret säger ”Tarmac”. Men i Kroatien finns upp till sex olika typer av asfalt vilket kommer att ställa unika krav på de nya Pirellidäcken, nämligen att hitta gummiblandning som funkar hyggligt på alla sex underlag.

    Blir tufft i synnerhet som detta är första asfaltrallyt för däcken överhuvdtaget, menar en källa i bangruppen. 

    Källan menar också att hela rallyt blir ”tricky” och utmanande och tror därför att resultatlisan kan bli annorlunda mot vad man är van vid och summerar.

    Hur som helst, enkelt blir det inte här nere! 

    *

    Intresset för från den 24 april till den 31 juli flyttade ”Violenrallyt” minskade inte på grund av ändrad datum. När Flens MS tog det kloka beslutet att flytta fanns knappt 250 anmälda eller runt femtio fler än vad man hade plats för. Nu med över fyra månader kvar till start har redan 189 ekipage anmält intresse för starta för deltävling tre i Svenska Rallycupen. Före Flen blir det om Covid-19 restriktionerna väl släpper vill säga, premiär i SRC med ”Götenerundan” och detta redan den 8 maj och därefter Nyköpings ”Gästabudstrofén” den 29 maj. Nu vill jag absolut inte vara den som förstör någon fest, men jag blir inte förvånad om det ändå slutar som planerat och att SRC-premiären blir med ”Violen” den 31 juli…

    *

    Ett steg i Mattias Ekströms uppladdning inför nya Extreme E var att köra Dakarrally och  WRC Arctic Rally Finland i hop med Emil Bergkvist. Nu tar Mattias nästa steg men utan Emil som bytts ut mot Madeleine Vall, professionell fighter och svensk CUPRA ambassadör men också känd från tv och Elitstyrkans hemligheter och som amazonkrigaren Egeria i filmen ”Wonder Woman.”

    Foto: EKS

    I motorsport behöver du kanske inte träna för att vara den som är tuffast eller med mest muskler, men det är väldigt viktigt att arbeta med din förmåga att hålla fokus och din uthållighet, förklarar Ekström.

     Vall har ändå arbetat med honom för att övervinna de fysiska utmaningarna berättar han.

    -Hon är en riktigt stark kvinna som har hjälpt mig att bli tuffare och att orka uthärda vad som helst som möter mig när jag går in i en så krävande tävling som Extreme E! 

    Förutom ren fysisk träning kör Mattias så väl sin egen Cupra i snön hemmavid men även i simulatorn. Men påpekar Mattias, det är ändå den mentala biten som är viktigast när du tävlar.

    Du kan vara väldigt stark fysiskt, men om du inte arbetar med din koncentration och hur du hanterar stress påverkar det hur du kör och hur du hanterar tävlingssituationer. Det är viktigt att vara vaken för att kunna fatta bra beslut på mindre än en sekund, så stresshantering är av största vikt.

    Extreme E drar iång den 3 april i Saudiarabien för att sedan dra vidare över Senegals Lac Rose, Grönlands is,  brasilianska Amazonas och för att avslutas på glaciären i Tierra del Fuego, Argentina.

    *

    Har varit en del rally i tv sista tiden och då tänker jag inte på SVT:s fina WRC-sändningar med Jonas Kruse och Maria Wallberg som ankare. Här kan jag skjuta in att om jag var glad över att ”skidmöget” är över, så tror jag att Johan Ejeborg är ännu gladare. Äntligen slipper han snacka om vallaklydd och annat ”spännande” och kan istället ansluta till Jonas och Maria. Du är så välkommen Johan!

    Foto: Viafree

    Åter till rally i tv och tänker då på att TV3:s ”Duellen” först använde Pontus Tidemand till att köra upp och sedan nerför en skidbacke med R5-Skodan. En duell mot  Jens Byggmark och så klart vann Pontus. I senaste avsnittet av ”Duellen” är det Jonna E:son Brådhe som tar sig an uppgiften att köra med förbundna ögon medan utmanarna ”Sveriges sämsta bilförare” kör samma sträcka seende. Med hjälp av rutinerade notläsaren Ida Lidebjer tar sig Rally-Jonna fram och att tjejerna vann duellen var väl inte så svårt att förutspå. Programmet finns på#duellen #tv3 #viaplay #viafree

    *

    I morgon blir det en dag utan Motorbloggen, jobbet lägger hinder i vägen…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.