Vad kör Neuville 2017, nya Hyundai R5 klar för Ypres Rally, Ekström och Solberg i rafflande RallyX-final och VOC-Elias vann igen!

Blogg

Trots att WRC inte ens hunnit halvvägs i årets säsong, bara fem av totalt fjorton tävlingar har körts, är det ändå lite ”silly sesaon” i Rally-VM. Anledningen till detta är bland annat Toyotas inträde i serien 2017 vilket då ger lite nya möjligheter för förare att försöka hitta nya rattar. Än så länge är det bara Juho Hänninnen som förklarats som förare i en av Mäkinens nya Toyotor, dock än så länge inget officiellt. Att det behövs två duktiga förare till nya Yarisen är klart, Toyota vill säkert ha resultat med ”vändande post”. Något intresse att agera plantskola i två, tre säsonger är säkert inte vad den japanska biljätten avser med sitt återuppväckta WRC-engagemang. Skulle kunna tänka mig att minst en riktigt etablerad förare av dagens topp-sex i WRC är vad Mäkinen siktar på. Till detta då kan Hänninnen vara ett hyggligt komplement och kanske ytterligare en ung förare (som svensk ser man så klart Tidemand, Bergkvist eller varför inte Fredrik Åhlin i den gruppen). BloggNeuville kopia 3Bland de som Mäkinen skulle kunna tänkas vara intresserad av ser jag, Jari-Matti Latvala som enligt uppgift ännu inte förlängt med Volkswagen. Likaså Hyundais Thierry Neuville som inte alls får till det och precis som finnen säkert skulle må bra av ny miljö. Fast här kan det bli dragkamp med M-Sport som gärna sett belgaren i en Fiesta till nästa år. Här uppges det dock vara Mr Wilsons för tillfället tunna börs som utgör störst hinder för en flytt, Neuville vill ha för mycket betalt. BloggMads kopia 3
Mads Östberg har bara skrivit kontrakt med M-Sport för 2016 och detta gjorde norrmannen med tanke på att hålla alla dörrar öppna inför nästa säsong. Kan tänka mig Mads i vilket team som helst utom Volkswagen, två norrmän är nog helt enkelt en för mycket och Andreas Mikkelsen tror jag sitter säkert.
Enda som enligt mina källor vet vilken ratt de ska vrida 2017 är Sebastien Ogier och Kris Meeke, som har ett 3-års kontrakt signerat och klart.

*
BloggHyundaiI klassiska belgiska storrallyt Ypres Rally, femte deltävlingen i ERC kommer Hyundai att för första gången köra med nya R5-varianten av i20:an. Man nöjer sig dock med att agera föråkare och bakom ratten sitter förste testpilot Kevin Abbring. Klokt val då holländaren tidigare kört tävlingen fyra gånger och är väl medveten om hur sträckor och annat ser ut.
Föråkarbilen blir helt ny och med de senaste uppdateringarna vilket gör att man i Flandern kör med en bil som är så nära man kan komma versionen som ska säljas till privatteam/förare. I slutet av säsongen räknar Alzenau-baserade Hyundai Motorsport att de första bilan kan levereras. Tidigare har vi bara sett bilen i ”kamouflagedräkt” men nu avslöjas hur det vinnande förslaget från Nya Zeeland ser ut, klart bättre än kamouflaget.

*
BloggEkström1Vilken rysare RallyX-VM utvecklades till borta i Lydden Hill och där än en gång Mattias Ekström med EKS-Audin visade vem som toppat formen allra bäst. Med minsta möjliga marginal smet han förbi Petter Solberg strax före målflagg och tog därmed tredje raka VM-segern.
Jag är mer än lycklig och stolt över att jag i dag vunnit ”the big trophy” åt mina ”boys det är dom verkligen värda, berömde Mattias efter målgång.
Härmed behåller dalmasen VM-ledningen fortfarande fem poäng före helgens dominant men till slut ändå bara tvåa, Petter Solberg.
Det var ingen enkel resa för Ekström, i Q1 krånglade motorn och i Q4 fick han punktering vänster fram. Taktiskt hade han sparat däck och med fräscht gummi vanns så både semifinal och final.
Helt ärligt var Petter ”the man of the weekend” men till slut är det ändå bara finalen som räknas, konstaterade Mattias belåtet.BloggEkström
Lite svårt att se men frågan är om inte Yngsjöboende EKS-mekanikern Joakim Nilsson längst till vänster bakom jublande Ekström, är minst lika glad som seger-chauffören…

    *

    2016 FIA World Rallycross Championship / Round 04, Lydden Hill, GB / May 27 - 29 2016  // Worldwide Copyright: Colin McMaster/Monster/McKlein

    Så klart blev Lydden Hill en besvikelse för Petter Solberg som fram till finalen var helt överlägsen och här ger Petter själv sin bild av helgen.
    ” Seger, seger, seger, seger – och en andraplats.
    Jag har haft en nästan perfekt rallycross helg på legendariska Lydden Hill. Fram till finalen var vi helt överlägsna, men däcken höll dessvärre inte ända fram till seger. Naturligtvis hade jag gärna vunnit på Lydden Hill för andra året i rad, men jag är väldigt nöjd med en andraplats och ”status quo” i VM.
    Jag är alltid positiv och vill börja med det bästa. Vi segrade i kvalificering 1, kvalificerings 2 och i kvalificerings 3. Vi var på gång att vinna även kvalificering 4, men vi valde att inte göra det för att spara däcken.
    Lydden Hill är en fantastisk bana. Här är tradition, entusiasm, stämning och historia tryckt i asfalten genom deras 40-åriga historia. Men en sak som inte alla vet, är att Lydden Hill ”äter” gummi. Ingen annan bana i rallycross-VM sliter så hårt på däcken som Lydden Hill gör. Man måste vara väldig noga med hur man använder sina däck när man endast har åtta att tillgå under en helg.
    Vi gjorde det vi kunde för att komma upp med säkra strategier med tanke på slitage och eventuella punkteringar, men vi var tillslut tvungna att ge oss. Även om vi vann semifinalen så måste vi bara medge att VM-ledande Mattias Ekström hade en ändå bättre däckstrategi.
    Vi var snabbt ut i starten i finalen, men vi insåg redan på första varvet att Ekström var betydligt snabbare. Därför kände vi att det bara var att koncentrera sig på att säkra andraplatsen-vilket vi gjorde. 

    Det är naturligtvis tråkigt att segern gled oss ur händerna, men samtidigt är jag väldigt nöjd med att vi har hämtat in försprånget som Ekström har haft på oss. Svensken har tre segrar i rad, vilket bara jag har klarat innan honom. Ställningen i VM blev oförändrade efter helgens tävling och det är bara fem poäng som fortsatt skiljer oss åt. 

     Jag är stolt över mitt team som har jobbat så hårt de sista dagarna, veckorna och månaderna. Vi är nu bara några småjusterinar från fler segrar än den vi har från Portugal i säsongsstarten. Kampen med Ekström kommer att fortsätta, och den tänder mig extra mycket nu när det är så tight mellan oss. Vi tror båda två att den kommer att fortsätta säsongen ut.

    Nästa VM-tävling är på hemmabanan i Hell om två veckor. Jag tar med mig mycket självförtroende från England. Vi ska jobba ändå hårdare för att finna segerreceptet till den tävlingen. 
    Petter Solberg. ”BloggSolberg2
    På plats i Lydden hill fanns även en trogen PS-fan, Petters gamle kartläsare Phil Mills med sonen Ewan (bilden)
    2016 World RX Drivers’ standings (after 4 of 12 rounds)
    01 Mattias Ekström (S) 105 Pts.
    02 Petter Solberg (N) 100 Pts.
    03 Johan Kristoffersson (S) 70 Pts.
    04 Sébastien Loeb (F) 63 Pts.
    05 Toomas “Topi” Heikkinen (FIN) 60 Pts.
    06 Andreas Bakkerud (N) 51 Pts.
    07 Timmy Hansen (S) 46 Pts.
    08 Kevin Eriksson (S) 43 Pts.
    09 Robin Larsson (S) 40 Pts.
    10 Janis Baumanis (LV) 35 Pts.

    *
    BloggBryntessonSvenskt på andra platsen blev det i RX Lites Cup genom JC Racetekniks Thomas Bryntesson, Töcksfors.
    En riktig oturshelg som slutade bra i finalen. Det känns roligt att jag lyckades komma tillbaka efter allt krångel, menade Thomas efter finalen.
    Summering så en lyckad helg för värmländska JC Raceteknik, Bryntesson tvåa medan Joachim Hvaal slutade fyra och Sondre Evjen på sjätte plats. Bryntesson tappade totalledningen, men istället klättrar Hvaal upp till tredjeplatsen. Därmed har JC Raceteknik två förare i totala topp tre i RX Lites Cup.
    Nästa RX Lites Cup hörs i norska Hell 11-12 juni.

    *
    BloggSimon”The Race Lab”, 19-årige skåningen Simon Larsson körde i helgen sin andra tävling i Audi Sport TT Cup och detta på tuffa Nürburgring. En bana som Simon körde för första gången och dessutom med kopplingsproblem. Tolva i Race 1 och i andra racet blev det en placering bättre, elva. Leder cupen gör Van der Linde på 87 poäng medan Larsson ligger tolva med 28 hopkörda poäng.

    *
    I söndags gjorde f.d Formel 1-föraren Alexander Rossi ”en Kenny Bräck” och vann legendariska Indy 500, det var hundrade gången tävlingen kördes borta i USA. Detta 17 år efter att Glavas snabbaste vann sin knallseger vilket hade sina likheter med Rossis triumf. I samma team som Patrik Sandell kör Global Rallycross, Andretti-Herta var han otippat snabbast runt de 200 varven. Dock en knapp seger då bränslet tog slut för Rossi och på bara ångorna passerades målflaggan.

    *
    Blogg4WDI helgen är det storrally i Värmland genom Karlstads ”Rally Biltema” i Svenska Rallycupen med 260 bilar i anmälningslistan. Som en liten uppvärmning kördes denna helg ”Jubileumsrundan” med Forshaga MC som arrangör. Totalsegrade gjorde Kristoffer Karlsson före numera Mitsubishi-åkande Jimmy Olsson, runt halvminuten bak. Blogg2WD
    Tvåa totalt och även trean fanns i 2WD-klassen, Niklas Blomkvist och Magnus Engelbrektsson där det bara skilde 1,2 sekund. Bästa VOC var föga överraskande underbarnet Elias Lundberg, 18:e totalt av de 73 som kom i mål. Bilderna kommer från Lollo.

    *
    BloggFrankTore På torsdag rullar ERC och Azores Airlines Rallye igång och idag kunde norska R5-åkaren Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen nöjt notera att Fiestan kommit välbehållen över Atlanten till den portugisiska ögruppen.