Utdraget i Lima med Thunström och Hägg som de stora vinnarna, Sandell fortsatt Safari-tvåa, Sesks i "kit-Skoda", Skillingaryds MK "Årets Arrangör", Ingram byter co-driver och Greensmith med Rally2 Fiesta i Numedalsrally!

Blogg

Tyvärr var inte alla krafter på Sune Rickardsson och Lima MS sida när det igår kördes vinterns största tävling ”LBC-Ruschen”. Två olyckor som krävde insats av ambulans på SS2 och sedan även ett stopp på sista sträckan gjorde att deltävling två i Supercupen blev en utdragen historia. Utdraget och där så mörker och ymnigt snöfall blev ytterligare en utmaning och då en utmaning som inte antogs av rallyledaren PG Andersson/Anders Fredriksson som istället valde att lasta GNM-Fiestan och åka hem.

Foto: Lollo

Det är lite synd om arrangören att rallyt blev så här utdraget, det är ju inte alls deras fel, förklarade PG. 

    För min del var målsättningen att få ett bra test och en ordentlig genomkörare inför Rally Sweden!

    PG vann de två sträckor han körde (SS2 ströks för alla) och ledde totalt med 55,3 sekunder inför sista sträckan.  Då togs beslutet att avbryta och istället spara både pengar och material till ett test i nästa vecka.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

     Med Fiestan ur vägen lämnades fältet fritt för Ludvikas snabba Skoda-duo Thomas Thunström/Jörgen Lindahl som tog hand om segern. En riktig ögonbrynshöjare kom tvåa totalt, Niklas Hägg/Toni Sundquist och då inte med någon 4WD-bil utan FWD Toyota.

    Foto: Lollo

    Bara 15 sekunder skilde upp till lite mer vinterlämpliga Skodan och även som trea totalt blev det FWD genom Patrik Åkerman/Stefan Ahl, Ljusdals MK och Golf. Halvminuten upp till Skodan men bara häften till Hägg. Smakstart som 4WD-åkare fick William Binbach/Robin Hallman, Kolsva MS som med nyförvärvet Hyundai R5 slutade tvåa efter Thunström och fyra totalt.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Ny Hyundai som klasstrea och då är det med Kvarnvingarnas Jari Saarinen/Jörgen Fornander.

    Foto: Lollo

    Isac Reiersen/Johan Johansson, Östmarks MFF visade än en gång vilken supertalang han är och med sin Fiesta Rally4 tog han sig in som sjua bland de andra mer hästkraftstinna konkurenterna i FWD-klassen. Skånskt på 15:e plats där Hässleholms Johan Green/Kevin Athley rullade in med sin numera lite uppdaterade Toyota.

    Foto: Lollo

    Med höga startnummer hade RWD-åkarna lite svårare att hävda sig i totallistan men bästa av dessa var MK Rattens André Nygren/Emil Olsson med sin BMW. Tiden räckte dock bara till 40:e plats totalt och i ”Grupp H-gänget” hade BMW:n inte räckt till mer än en 21:a plats. Däremot var den helt outstanding i sin egen klass och tvåan från Fredriksberg, Patrik Albinsson/Madelene Ljung med Volvo 940 skilde över två minuter. Sydsvensk framgång blev det med familjen Tagesson från Nybro och där då Håkan och Henrik gick in som femma med ”tvåförtian”.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Om tvåan Niklas Hägg förorsakade höjda ögonbryn så måste samma sak ha inträffat när ”Standard-vinnaren” Martin Lundquist/Christian Segerström, Fagersta slutade 22:a totalt med 940:an. Paret hade också exakt 100 bilar efter sig i totallistan. Tvåa blev min utpekade vinnare Johan och Christer Holm från Trollhättan och detta med respektingivande 41 sekunder upp till vinnaren. Bäst från Sydsverige blev Suzuki-åkande Gullabo-föraren Filip Karlström med inhoppande kartläsare Madelene Buskas, 22:a i klassen.

    Foto: KN Rallyfoto

    SMK Hörbys Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson tog i allt han kunde med sin BMW men SS3 förstörde allt och nu blev det att åka tillbaka till Skåne som 34:a. Än tyngre för klubbkompisen Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg som i sin vinterdebut fick ge upp på sista sträckan. Kardanen snurrade men snurren nådde inte hela vägen till bakhjulen tråkigt nog…

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Arne Rådström/Thomas Nilsson MK Ratten tog sig till Lima för att komma i form till Rally Sweden Historic. Med Volvo 262:an visade Rådström att han blir lite av storfavorit i Umeå och tvåan från Munkfors, Christer Larsson/Jan Adolfsson hade 1.34,8 upp till den orangea Volvon.

    Foto: Lollo

    Riktigt bra åkte Ungdomsrally-vinnaren Mille Johansson, Katrineholm med skånske kartläsaren Julia Thulin. Deras klena VW Polo var nästan sju minuter före tvåan Jonathan Rådström/Jim Hilmersson, Likenäs.

    Foto: Henrik Åkeson

    I Racepart Sweden 1300 Rallycup visade än en gång Ola Strömberg att gammal alltid är äldst. Med betydligt yngre kartläsaren Victor Johansson, Ryd tog han den gröna (?) ”Sukkan” till årets andra seger och detta 6,5 sekunder före Jan-Erik Eriksson/Torbjörn Carlberg, Ludvika. Av de båda irländarna som körde i Lima som uppladdning inför Rally Sweden lyckades J-WRC-åkaren Wiliam Creigthon bäst med sin Rally3 Fiesta.

    Foto: Lollo

    Femma i 4WD-klassen var inte alls illa med tanke på hans ringa erfarenhet av vinterrally. Erfarenhet av snöskottning fick däremot landsmannen Joshua McErlean som till  slut bröt. Ett öde han inte var ensam om då 54 av de 179 startande drabbades av samma sak och aldrig nådde målet. Bland dessa fast favoriten i FWD, Andreas och Terese Levin och programenligt leddes klassen när man startade på sista sträckan men där to också det roliga slut med ”Tekniskt” på deras vita Nissan.

    *

    Lite hårdraget men så upprepades Lima-scenariot även i East African Safari Classic Rally där två av dagens tre sträckor fick strykas av säkerhetsskäl. Surt för Patrik Sandell/Henrik Bolinder som annars gått upp i ledning men får nu istället fortsätta att jaga Baldev Chager. 43 sekunder skiljer mellan de båda medan trean Ian Duncan är över sju minuter efter. Ken Block har klättrat upp till fjärde plats, tio minuter från ledning.

    Foto: Okänd

    Rallyt tog slut för tävlingens enda Skoda med Ian Dobson efter ett tungt taklägg.

    *

    I Estland kördes Ralli Sarma och där finske Skoda-åkaren Teemu Asunmaa tog hand om segern. En seger före ukrainaren Valery Gorban som envist håller fast vid sin WRC-Mini och tog den till placeringen efter Asunmaa med elva sekunders marginal.

    Foto: Sesks Motorsport

    Lettländaren Martins Sesks med flera år i J-WRC körde här med den för oss okända kombon Skoda Rally2 Kit och slutade sjua. Måste även göra tummen upp för den minst sagt udda ”lackeringen” på Skodan, tidningssidor i en dj-la röra…

    *

    En helg före att Södra BF har sitt årsmöte (19 februari) avverkade Smålands BF igår sitt årliga möte. Här blev det storslam för Skillingaryds MK då klubben utsetts till ”Årets Arrangör” för sin fina finaltävling i Rally-SM 2021.

    Foto: David Lindström

    Dessutom fick tävlingsledaren tillika distriktsordföranden Mats Bergman ta emot den åtråvärda utmärkelsen ”Bertils Kanna” av SBF:s småländske ordförande Roger Engström. Pia Thulin, Skillingaryds Motorklubbs ordförande kommenterade.

    – Jag är tacksam och stolt för att få utmärkelsen, stort tack till alla som gjort vår tävling möjlig. 

    Engström rundade av hyllningarna med ett konstaterande.

    Ni sätter Småland på kartan!

    *

    2019 vann Chris Ingram och Ross Whittock ERC med Skoda från Toksport. Efter detta har det var mycket dalar och få toppar för Ingram som året efter drabbades av mental ohälsa. Körde lite tävling ar under fjolåret och i höstas förklarades det att paret var redo för full säsong i WRC2 med Toksport.

    Foto: Toksport

    Lite förvånade när Ingram nu meddelar att han  söker ny kartläsare och Whittoks fem år långa period i hans bil är över. Någon förklaring till splittringen ges inte och känslan är att Whittock är oförstående. 

    Jag skulle vilja tacka Chris för partnerskapet och framgången vi hade tillsammans och önskar honom all lycka i framtiden, skriver han.

    – Det kommer att finnas nya möjligheter för mig och jag ser fram emot att börja ett nytt kapitel i min karriär.

    Någon ny notläsare har inte Ingram sett ut och han avstod även start i Rally Sweden. Nästa planerade rally är på hemmaplan i mitten av mars med ”North West Stages”.

    *

    I dag avslöjar DirtFish att det inte alls blir en Rally3 Fiesta för Gus Greensmith/Jonas Andersson (fast detta har jag vetat hela tiden…) i nästa helgs ”Numedalsrally”. Istället återvänder Gus till Fiesta Rally2 första grenen på två år i sin shake down inför Rally Sweden och före detta väntar test med Puman på ”svenska-förhållanden”. Att köra rally utanför WRC har inte britten gjort sedan 2017 och då i finska ”Autoglym-Ralli”. Att han nu ställer kosan till Norge förklaras med.

    -Det passar väl in i mitt testschema för nästa vecka och ger mig mer körtid på ett underlag som jag inte har så mycket erfarenhet av så detta kändes vettigt!

    I Numedalsrally får han mäta krafterna med bland annat Ole Christian Veiby(Polo), Marius Aasen (Škoda), Eyvind Brynildsen (Škoda) och Frank Tore Larsen (Polo).

    Foto: Privat

    En som också kan utmana är Anders Grøndal/Marius Fuglerud som är anmälda med Fiesta Rally2 men som nu sipprat ut bilder på sin nya rallybil Skoda Fabia Rally2. Utgår också från att det blir med denna han kommer att köra i tredje deltävlingen i Norska Mästerkapet

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.