Utdraget HGP fick kortas med ett heat, Gersager/Møller tog första "Generalsejern", Jocke och Maya bästa 2WD, funktionär omkom på Brands Hatch, Pastra bröt i ARA-ledning och "Fraue Minor" fick en "flash back" !

Blogg

I fjol ställdes Hässleholms GP in och därför var intresset stort från i synnerhet en rallyutsvulten publik medan det var lite mer återhållet bland de tävlande. Normalt brukar CG Wilke och hans  stab  kunna räkna in långt över hundra bilar medan det i år stannade på strax över 70 startande som skulle köra den delvis nya och kortare slingan på Garnisonen.

Foto: Tommy Svensson

Att det blev inkörningsproblem med det nya var uppenbart då första heatet tog nästan tre timmar att genomföra. Flera orsaker till denna longör fanns, för få bilar släpptes i väg samtidigt på den 2,5 kilometer långa banan.

    Foto: Tommy Svensson

    När sedan även några valde att krascha vilket gjorde att tävlingsledningen ”rödflaggade” och beordrade bärgning av olycksfåglarna under pågående heat, innan tävlingen kunde fortsätta. Sammantaget gjorde detta att tidsschemat sprack.

    Foto: Tommy Svensson

    I heat två ökades takten vid starten men ändå var tävlingen kraftigt försenat när nästa och väldigt trista avbrott inträffade. Hemmaföraren Victoria Lindh med kartläsare Magnus Persson tappade kontrollen över sin Grupp E Golf på ett av banans snabbaste avsnitt och rullade tungt. Så tungt att både ambulans och räddningstjänst tillkallades, men dessbättre var skadorna på besättningen lindriga, samma resultat blev det dock inte på den svarta Golfen. Efter en stund fattade tävlingsledningen det rätta och kloka beslutet, nämligen att inte köra det tredje och avslutande heatet. När allt lugnat ner sig kring den kraschade bilen lät man dock resterande startfält på runt 20 bilar avsluta heat 2 för att få till en acceptabel resultaltlista. Även detta klokt agerat.

    Foto: Tommy Svensson

    Lite trist så klart för Rolf och Tobias Grybb som gick runt inför heat 3 och laddade för att åka in 0,6 sekunder på ledande dansken Marco Gersager/Carina Møller. Men nu blev det inte så utan det blev en andra plats för familjen Grybb och när jag dessutom råkade höra att han blivit hindrad av en ikappkörd medtävlare såg jag framför mig en ilsken Hässleholmare, men istället tog Grybb detta med ro.

    – Inget att bry sig om sådant som händer, men visst lite synd var det när det nu blev så lite tid som skilde till seger.

    Jag försökte elda upp humöret lite på HGP-tvåan  men utan resultat.

    Hade det varit för tjugo år sedan däremot, då hade jag nog visat mig från en annan sida, förklarade Grybb med ett stort skratt. 

    Foto: Tommy Svensson

    Under Gersagers servicetält var humöret på topp även om chaufför Marco tyckte det var synd att man inte fick göra upp ute på banan.

    -Nu blev det som det blev och vi är jätteglada för detta och nu är min första ”generalsejer” fixad, konstaterade fyran i Danska Mästerskapet.

    En bra genomkörare inför Sydhavsrallyt om tre veckor och bara att hoppas att flytet håller i sig!

     Att det var en delvis ny bansträckning påverkade inte honom nämnvärt, även om han hade svaga minne från de gamla med sina två tidigare starter i HGP.

    Vill ändå minnas att gamla banan var mer utslagsgivande så för min del hade man gärna fått byta tillbaka men om inte det går så var detta ändå ”fedt med all publikum”!

    Foto: Tommy Svensson

    Att det stod mellan Skoda och Citroén var helt klart och Rune Danneborgs WRC-Fiesta var faktiskt avhängd med 22 sekunder efter de två heaten. Ändå blev det en tredje plats för norrmannen före danske Peugeot-åkaren Torben Sørensen.  Sämre gick det för Steen Johansen som hade Marie Wilke till hjälp i Skodan och efter första körningen höll paret en fjärde plats.

    Foto: Tommy Svensson

    I det andra gick det betydligt sämre när Steen körde på en betongkant och inför publiken lämnade plötsligt vänster framhjul bilen. Medan Steen och Marie parkerade så letade sig ändå det avlagda hjulet tillbaka mot Skodan av egen kraft och la sig till ro bara ett tiotal meter från vänster framnav.

    Foto: Tommy Svensson

    Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft, SMK Hörby visade att det inte var en tillfällighet att man förra helgen körde hem guld i Asfalt SM.

    Foto: Tommy Svensson

    Två raka bästa tider gjorde att tvåan i Opel Adam R2 Oliver Saust/Peter Rasmussen fick däng med 12 sekunder.

    Inga problem, allt kändes bra och hade det blivit ett heat till så tror jag ändå att vi grejat segern, 12 sekunder skulle Saust aldrig kunna köra in o mvi bara höll oss utanför problem, menade Opel Corsa-föraren.

    Foto: Tommy Svensson

    Trea slutade Hässleholms egen Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson med Ford Puman. Sista heatet blev en besvikelse där man tappade runt fem sekunder mot första rundan och detta utan orsak.

    Foto: Tommy Svensson

    Körde väl helt enkelt bara för långsamt, suckade Jonas.

    Foto: Tommy Svensson

    En som inte körde långsamt var Eslövs ”Nya asfaltkung” Simon Andersson, (pappa Mats håller dock inte med om detta tronskifte). Med Hörbykartlsäaren Jörgen Jönsson tog ha sin Opel Adam till klasseger och sjunde totalt.

    Tog väl inte allt jag kunde men helt klart har vi försökt, analyserade Simon under överinseende av niofaldiga DM-vinnaren och pappa Mats.

    Bra körde även Lunds Skawomir Bronk/Michel Helgason som tog BMW:n till klasseger och även elva totalt. Bästa Grupp F-åkare blev arrangörsklubbens Jörgen Persson/Mats Andersson.

    Foto: Tommy Svensson

    A-B-vinnare i Grupp E var  Jesper Larsson Odenmalm med väldigt unge och debuterande kartläsare Kalle Pettersson.Av de 73 startade så tvingades 14 ekipage ge upp under dagen en av dessa var Alexander och Måns Harsten, Hässleholm som laddade lite för friskt i den tuffa vänstern framför publiken.

    Foto: Tommy Svensson

    Upp och ner med Grupp H Volvon och även en lyktstolpe försvann i hanteringen. Båda klarade sig oskadda men Volvon behöver lite kärlek…

    *

    Brittisk motorsport drabbades under lördagen av en tragisk olycka som kostade en funktionär livet. ” The British Automobile Racing Club” gick ut och beklagade djupt det som skett på Brands Hatch och snabbt fylldes deras Twitter-konto med kondoleanser från både kända (Jensen Button) och okända röster. Bland annat påpekas det självklara med hur viktiga alla frivilliga är i motorsporten eller som en skrev, ”ryggraden i vår sport”. Samtidigt lyfts fram det skeva förhållande att utövarna lägger vädligt stora pengar på sin sport medan funktionärerna eller som man kallas i UK ”The Orange Army” så gott som uteslutande jobbar gratis, möjligtvis med en kopp kaffe som lön. Olyckan hände under ett Touring Car- race där två bilar på målrakan krokade ihop i början av loppet. En av bilarna blev då luftburen och kraschade rakt in i flaggposteringen där den träffade funktionären. Trots att räddningspersonalen var snabbt framme och såg till att den skadade lyftes ombord på den ambulanshelikopter som fanns på plats så gick inte hans liv att rädda.

    Det var inte familjen Gelsonimos helg när ”New England Forest Rally” ingående i Amerikanska Mästerkapet (ARA) kördes. Först bröt Allesandro Gelsomino och Ken Block med sin Subaru på nionde sträckan av de totalt 14 som ingick i grusrallyt. Än surare för fru Rhianono som i par med Travis Pastrana ledde rallyt fram till sträcka tolv innan det blev ”taklägg” med deras Subaru och ”game over.

    Foto: Privat

    Istället klev Ford Fiesta-föraren David Higgins som gjorde ARA- comeback fram och tog hand  om segern i hop med Craig Drew. Cirka 40 sekunder skilde till Subaru-åkande tvåan Brandon Semenuck/John Hall. Medan Ken Bock bröt gick det bättre för hans fru Lucy då hon och Krista Skucas slutade som åtta i klassen i sin allra första tävling. ”Mrs Block” körde med en Ford Fiesta R2. Tilläggas kan att i rallyt kördes en enda Volvo och för den tog det roliga slut redan efter fem sträckor…

    *

    Finns nog inte många kartläsare överhuvudtaget som varit med om så många tunga krascher med vilda chaufförer bakom ratten som österrikiskan Ilka Minor. 46-åringen är bokförd med 300 starter och av dessa har 25 procent inneburit utebliven målgång och värst var åren i början av 2010-talet med mer vilde än tame ryssen Evgeny Novikov. I hans WRC-Fiesta blev det många tillfällen för Ilka att ”sk-a i byxorna”.

    Foto: Tommy Svensson

    Betydligt lugnare var åren med Henning Solberg i både Fiesta WRC och senaste tågen i Turkiet 2018 där man slutade fyra i WRC2 med en Skoda. Senast att utnyttja ”Fraue Minors” tjänster i vår del av världen var Eyvind Brynildsen som hade henne vid sin sida i fyra tävlingar för Toksport under fjolåret. I dag skiftar hon mellan landsmännen Lukas Dunner och Johannes Keferböck som båda kör Skoda. I går fick dock Ilka en ”flash back” till forna tider då hon och Keferböck gjorde en brutal rullning i Rallye Hartbergerland.

    Foto:Okänd

    Paret jagade från sin tredje plats ledande Simon Wagner och tvåan Hermann Neubauer men det blev istället lite hit men inte längre istället för en pallplats…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.