Uselt väder när ERC gästar Azorerna, Mads och Patrik på väg att infria ungerskt favoritskap, efter Sprint-SM väntade Armbrytning, bra sätt att höja DM-status, Tom besöker "Willy Wonka" i Östra Grevie och brumm på Millebygden!

Blogg

ERCAzorerna fick en dramatisk inledning då väldigt dåligt väder drabbat ögruppen i Atlanten. Kraftiga regn, dimma och en vind som bitvis nådde stormstyrka innebar att första sträckan fick strykas av säkerhetsskäl. S

Foto: erc.com

kälet var att sträckans ambulans inte  kunde ta sig över ett vattenfyllt dike som uppstått tvärs över vägen och då fanns inget val. Efter två av de planerade tre första sträckorna klarats av är det lite förvånade att estländaren Ken Torn som är den som hårdast utmanar hemmahoppet Ricardo Moura i Skoda Rally2.

    Foto: erc.com

    Förvånade då Torn i sist stund fick byta bil från den Skoda Kit-variant han var anmäld med sedan de elproblem han drabbades av vid test i onsdags, inte gick att få rätsida på. Nu hade Torn lite flyt tack vare kriget i UkrainaSerhii Potiiko valde att avstå start på grund av detta. Med detta kunde Proracing Rally Team snabbt erbjuda hans Fiesta Rally2 som redan skeppats över till Ponta Delgado. Torn får dock tävla med Potiikos udda ”kostym” på Fiesta, tidningsurklipp från ukrainarens förarkarriär. Upp till ledande Moura har Torn bara 1,5 sekunder och ner till trean från Spanien Efrén Llarena är det futtiga 2,8 sekunder. Även som fyra är det en överraskning, österrikaren Simon Wagner medan förhandstippade ”Fafe-tvåan” Armindo Arau´jo haft en motig dag. På andra sträckan med noll sikt, missade portugisen bromspunkten och åkte av. Innan Skodan kom loss ur leran hade där gått en hav minut och upp till ledning har Armindo nu 40 sekunder.

    *

    Foto. Mads Østberg

    Mads Østberg/Patrik Barth håller på att infria favoritskapet i första tävlingen av Ungerska Mästerskapet, Salgó Rally. Två sträckor återstår och så här långt är det ledning med Citroën C3 Rally2 med 13.9 sekunder före hemmahoppet Ference Vinze junior i Skoda R5.

    *

    Igår hade jag bara möjlighet att följa de allra sista åken från SM-Veckans sprintar i Morjärv. Att de yttre förhållandena inte var optimala han jag dock notera då vissa delar av banan mer påminde om vattenpolo än något som skulle utgöra underlag för utdelning av SM-medaljer. Att alla inblandade gjort en heroisk insats för att överhuvdtaget få till tävling är uppenbart, så ingen skugga varken över dom eller de tävlande.  Det lilla jag såg var visserligen en spännande kamp mot klockan men speciellt dramatiskt blir det sällan på upplogade isbanor som här på Kalixälven.

    Foto. Team NYBE

    Stort grattis till våra två första ”Svenska Mästare i Rally”, Jari Liiten/John Stigh som vann 4WD. Lite överraskande att vinterspecialisten i tävlingens vassaste bil, Fiesta WRC Michael Wikström/Lennart Nilsson fick däng av en tamare Skoda R5. På tredje plats rullade Jonas Åkesson/Mathias Bengtsson från Team NYBE in.

    Foto: privat

    Än mer överraskande än Liitens triumf var att 2WD-klassen vanns av unge Isac Nordström/Karl-Johan Borhammar, Kullings MS. Inte för att Isac inte skulle besitta tillräcklig talang för seger detta har han redan visat många gånger, nej skrällen var att han körde klassens på pappret minst konkurrenskraftiga bil, en Ford Fiesta för SM-klassen Otrimmat. En käftsmäll på alla som menar att GruppH är det som gäller om det är ska gå riktigt fort med 2WD-bil. Tvåa slutade den värmländska Golfen innehållande Gustav Johansson/Jesper Samuelsson medan det blev Saab som bronsmedaljör i vilken Ludvikas Johan Eriksson/Emil Persson befann sig. När nu detta läggs till handlingarna måste jag rätta mig själv från i torsdags då jag  skrev att detta var de två första SM-gulden i rally som delades ut av totalt 14 under 2022. Glömde Sprint-Sommar vilket gör att det vid årets slut finns 16 ”Svenska Mästare i Rally”. Lyckades också se hur Opel-åkaren Jonas Ökvist gjorde processen kort med konkurenterna i rallycrossklassen. Ändå modigt av dessa att försöka stå upp emot en Corsa

    Crosskart-delen kördes hem av Patrik Hallberg och med detta är bilsportdelen avslutad i Piteås SM-vecka. Måste även ge Johan Ejeborg och Jonas Kruse en eloge för hur de snackade tv-tittarna igenom lördagen, paret blir faktiskt bara bättre och bättre. Nu ska jag inte strö salt i såren, då tänker jag på det klena antalet anmälda plus avsaknaden av merparten tunga och frekventa namn från Rally-SM. Tänker mer på omgivningen där vår sport visas upp i tv och med avannonseringen inför nästa inslag från Piteå, den rafflande finalen i ”Armbrytnings-SM”…

    *

    Att DM-statusen i rally urholkats är ingen överdrift och där jag tror en stor anledning är alla olika cuper som växt upp. När jag började tävla i början av 70-talet så var DM-guld inget som skojades bort, tvärtom en statushöjare av rang. Nu däremot nämns det knappt, tyngre väger däremot cupsegrar och i vissas ögon till och med mer än SM-triumfer. I min värld är det SM som är störst, efter detta borde DM komma och sedan som trea, alla  olika cupvinnare.

    Foto. Tommy Svensson

    Tror mig ha hört att Södra BF:s SGA:er Ola Schönström(t.h)/Sebastian Steiner är inne på samma våglängd och som jobbar för att få mer fokus på DM än tidigare. Stämmer detta så är jag glad och ett bevis på att det kan vara så kom idag via mejl.

    -Vi är glada att kunna presentera att vinnaren i Södras RY-DM i klassen Trimmat 2WD erhåller fri start i South Swedish Rally 2023, berättar Ola och Sebastian.

    – Vi tackar organisationen för South Swedish Rally med ordförande Gert Andersson i spetsen!

    Den fria starten till ett värde av 7000 kronor är personlig och kan varken skänkas eller säljas till någon annan påpekar de båda. 

    *

    När repet till RS-premiären i SödraBF,  Bilmånsson Rallysprint drogs i torsdag var det med 59 ekipage i listan. En minskning med i runda tal 20 bilar mot senast tävlingen kördes 2019. Om detta visar på en trend inom asfaltåkandet eller enbart är en slump återstår att se, men personligen tror jag att den här delen av rallyträdet fått mer stryk av pandemin än den som sitter på grusgrenarna. Ingen blir gladare än jag om jag har fel. Till Hörby den 3 april kommer som jag skrivit tidigare, Tom Kristensson för säsongspremiär ihop med Andreas Johansson och polska KOWAX 2BRally Hyundai Customer Team. Deras Hyundai i20 Rally2 ska även köras av ”Asfaltkungen” från Eslöv, Mats Andersson med evigt unge och nyss fyllda 80 år, pappa Östen som kartläsare.  Foto. Tim Liljegren

    En liten aptitretare inför nästa söndag bjuder Tom på, som tillsammans med Blekinges publikfavorit Volvoåkaren Tim Liljegren besökt lite av Skånes egen ”Willy Wonka” ni vet han med chokladfabriken som inom motorsport kan jämföras med Stefan Kristensson i Östra Grevie och hans med spännande rally/rallycrossbilar sprängfyllda garage. Besöket finns på film och hittas på You Tube, sök på, ”En dag med rallyvärldsmästaren i SKÅAB:s drömgarage”, du blir inte besviken…

    *

    I dag brummades det lite extra på Millebygden Arena när de från SMK Hörby som var behjälpliga med flytten av AP Däck i Hässleholm fick lön för mödan i form av gratis ”shake down” inför grussäsongen.

    Foto: Torsten Haapala

    I ett strålande vårväder åktes det friskt och bland dom som testade fanns bland annat Fredrik Nilsson/Oliver Green med sin blå 940. Den sammanhållande länken för dagen var Lars Mårtensson som på bilden verkar fundera på något. Min gissning är att han tänker om bakaxel från Ascona B passar på  940…

    Foto: Torsten Haapala

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.