Två dagar kvar till WRC-premiär, torrt med bara lite is i kanterna under reken, inget brittiskt WRC-rally under 2022, lite DM istället för VM, M-Sport behöver inte leta lösningen finns i Värmland och en stor profil/eldsjäl har lämnat skånsk rallysport!

Blogg

Helt säkert är det mig där är fel på, men jag känner mig redan lite mätt inför WRC-premiären på torsdag, Rallye Monte Carlo. Har sett så många filmer och bilder från test med nya Rally1-hybriderna, läst massor av inlägg, artiklar, mediareleaser både för och emot de nya bilarna, att det börjar känns lite ”too much”. FIA:s förhoppning är att hybriderna ska driva sporten framåt, göra den ännu mer spektakulär och även öppna upp för fler tillverkare när det nu för första gången tävlas med ”moderna bilar”.

Foto:wrc.com

På nedersta raden kan man även utläsa att detta ska generera mer euro till FIA-kassan. Enkelt också att summera det som skickas ut från teamen, där orden, ”utmaning”, ”väl förberedda”, ”starka besättningar”, ”lyckade tester”, ”spännande” är de som genomsyrar så gott som allt material oavsett om det är Hyundai, Toyota eller M-Sport Ford som är avsändare. Foto: Privat

    På torsdag är det så dags för detta upphaussade event och som britterna brukar uttrycka det, ” when the flag drops-the bullshit stops” alltså upp till bevis är det som gäller. Detta då i den tävling som brukar jämföras med ”rysk roulette” på grund av sitt minst sagt oberäkneliga väder och därmed underlag på de svårkörda asfaltvägarna uppe i Franska Alperna.

    *

    I dag kördes dag två av ”reken” och från denna rapporterade Oliver Solberg/Elliot Edmondson #2 Hyundai i20 Rally1 att man verkligen gillade sträckorna.

    Foto: Privat

    Lite is i kanterna men det mesta av vägen är dock torr och solen skiner från blå himmel, kommenterade Oliver tisdagen.

    *

    Årets WRC.säsong har fortfarande ”TBA” framför deltävlingen i augusti något som bedömare menar är en ren teknikalitet då tävlingen anses vikt för ”UK” och med VM-rally i Nordirland för allra första gången. I gå kom dock besked att så blir det inte och för tredje året i rad blir det inget besök av WRC hos denna stormakt i rallyvärlden. Motorn i projektet Bobby Willis är så klart besviken men inte mer än att han nu fokuserar på 2023 för en comeback till landet.  

    Det finns så många förare i Storbritannien och Irland som absolut förtjänar detta, för att inte tala om alla arrangörer, funktionärer och fans, menar Willis.

    Han pekar bland annat på att intresset är stort med både Elfyn Evans, Craig Breen och Gus Greensmith i fabriksteam.

    Känns som att vi måste måste ge dom en hemmatävling i mästerskapet, förklarar Willis för DirtFish.Foto: Wales Rally GB

    Lika besviken är WRC-promotorn Simon Larkin men som även han slår fast att nu är det fokus på 2023 och då comeback för någon form av ”Rally Great Britain”. Nyheten slog ner som en bomb i Belfast (ursäkta ordvalet) som verkligen satsat för att kunna husera serviceparken och där man dessutom haft lokala parlamentspolitikern Ian Paisley Jr som frontfigur. Anledningen till den plötsliga kursändringen har inte presenterats i detalj men att det i slutändan handlar om pengar eller mer rätt avsaknad av sådana, är nog ingen vild gissning. En av rallyts största samarbetspartners var Tourism Northern Ireland  som veckan före jul meddelade att man inte längre kunde fortsätta sedan regeringen inte velat signera något avtal.

    Senast det kördes WRC i UK var 2019 med Rally Wales GB men som tvingades ställa in året efter på grund av Covid-19. Källor menar dock att detta var ren tur då rallyt efter 19 år inte längre fick ekonomiskt stöd av politikerna i Wales. Ett faktum som troligen inneburit stor förlust om det genomförts. I fjol ersattes man av Ypres Rally och så kan det även bli i år såvida inte Rally Monza blir det alternativ som promotorn fastnar för. Så klart är man även besviken i Motorsport UK (SBF:s motsvarighet) som pekar på hur komplext och resurskrävande ett VM-rally är. Ordförande Hugh Chambers säger till DirtFish.

     Rallyt är beroende av betydande statligt stöd och Motorsport UK är en ideell medlemsorganisation som inte finns för att finansiera evenemang som WRC.

    Chambers fortsätter.

    Med tanke på de ansträngningar som lagts ner av många intressenter, inklusive regeringsdepartement och politiska ledare var detta extremt en besvikelse. Vi är dock fast beslutna att arbeta för att återföra WRC till Storbritannien!

    Han påpekar dock att detta inte kan ske till vilka kostnader som helst och absolut inte om det riskerar övriga verksamheter i förbundet. Prislappen som nämnts för att kunna köra WRC lär ligga runt 180 miljoner kronor.

    Att WRC är superproffsigt håller nog de flesta med om, men även här finns saker som nästan håller halvtaskig ”DM-klass”. Kollade på wrc.com och presentationen av  förar/co-driver för 2022 lämnar mycket att önska. Nog ser det litet amatörmässigt ut att visa upp M-Sport Fords Jonas Andersson, Paul Nagle, Alexandra Coria i sina gamla overaller. Än värre är att Sebastien Loeb sitter i vad jag misstänker en Hyundai-overall och att man inte ens lyckats hitta någon bild på hans nya co-driver Isabelle Galmiche är onekligen svagt. Sedan om detta skett i Dovenby Hall eller hos promotorn är ointressant men att låta sådant passera i ett VM känns onekligen väldigt dåligt. Kanske ändå lite av en röd tråd i sammanhanget att M-Sport fortfarande verkar använda sina snart Appendix K-mogna Volvo S60 som rekbilar.

    Foto:Okänd

    Än värre påpekade en finsk rallyfan på Twitter, var att wrc.com satt en finsk flagga framför Elfyn Evans medan Esapekka Lappi presenterades som brittisk förare…

    *

    I går satte jag lite ljus på WRC2-klasserna och påpekade då att M-Sport Ford inte kommer med några bilar till Monte. Från Cumbria menas att det inte är någon ”ko på isen” då  bara sju av de 13 deltävlingarna kan köras av förare från WRC2. Att då stressa med detta redan i premiären känns ”silly” samtidigt som teamet har fullt upp för att få ihop bilar till Craig Breen, Sebastien Loeb, Gus Greensmith och Adrien Fourmaux. Istället kan det kanske bli debut för M-Sport anmälda bilar till Rally Sweden och att i isåfall Jari Huttunen kör en sådan är nog ingen högoddsare efter premiärsegern för Ford i Rally Monza.

    Foto: Tommy Svensson

    Tre starter har Jari i ryggen och där den senaste 2020 gav seger med Hyundai R5 i WRC3. Men för att verkligen kunna utmana främst regerande mästarna Toksport krävs ytterligare en förare till i Fiesta Rally2 och här vill Millener då föga överraskande ha ännu en ”vinnare”. Han menar att det finns en lista på tänkbara sådana att välja från och där det denna lista även ska finnas svenskar.  Som jag ser det behöver temachefen inte koppla in ”Missing People” i detta då exakt den förare man söker, redan finns och detta bara runt hörnet. För att vara mer exakt i Årjäng där PG Andersson och hans kompisar samtidigt med detta, själv försöker få ihop budget för start i Umeå.

    Foto: Tommy Svensson

    Dessutom är inte SM-ledaren någon ny bekantskap för M-Sport och för runt tio år sedan var det minsta sagt uppsluppet mellan honom och M-Sport-ägaren Malcom Wilson inför starten i Rally Sweden. Alltså hur svårt kan det vara att sy ihop PG med M-Sport och vips så vore alla problem lösta. Vi får en blågul topp-förare i WRC2 och M-Sport en riktig vinnare att luta sig emot? Glöm inte var ni läste detta först… 

    *

    Avslutar med att ännu en stor sydsvensk rallyprofil gått bort, Jan-Åke ”Jocke” Jönsson och det finns nog inte någon rallyåkare som tävlat i den här delen av landet, som då inte fått sin bil besiktigad av ”Jocke”.

    Foto: Privat

    Redan på 60-talet var han och hans bror Willy (Bilsmén i Fågeltofta) välkända ansikten på Österlen kanske inte så mycket som tävlande  desto mer som funktionärer då Jocke inte missade många rallybesiktningar. Han var en i det livsviktiga, numera kringresande gänget som i stort sett sköter detta viktiga jobb oavsett var det är tävling inom Södra BF. Alltid lika glad var Jocke och han hade förutom gedigen regelkunskap även stor social kompetens. Få kunde som han också lugna upprörda känslor när något inte var korrekt och med sitt smittande skratt brukade man ändå skiljas som vänner. Att hans plats blir oändligt svår att fylla förstår nog alla som träffat honom, så tack Jocke för allt du gjort för oss och glöm inte hälsa Willy när ni träffas…   

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.