TV-Svängen på gång men så även ESR, Breen måste samla ihop sig, ingen start för Fourmaux i Grekland, vätgas och inte el är framtiden enligt Latvala, Svedala ställer in sin RS, fullt i Laxå och inte bara rally som har problem...

Blogg

I dag börjar Motorbloggen på hemmaplan då jag och grannen Bengt Jönsson satt upp ”Vägen avstängd-skyltar” på ” vår sträcka” till TV-Svängen, visserligen fyra dagar före dead line vilket jag hoppas myndigheterna har överseende med. Som vanligt ett jobb som förutom att vara trevligt, även gick både snabbt och smärtfritt alltså inga tummar i vägen när pinnarna slogs ner i marken.

Foto: Tommy Svensson

Hade även turen att träffa och få påskrivet av två boende på sträckan som jag tidigare sökt utan framgång och precis som vanligt var båda väldigt positiva till att det gick rally utanför husknuten. I går var det dessutom tävlingsmöte och även här var det mesta positivt, men precis som för många andra saknas det funktionärer till den 10 september. Skulle någon bloggläsare vara sugen på att räcka en hjälpande hand till sporten, är det bara att höra av sig via mailadressen i slutet av bloggen. Nu är det som vanligt lite nervöst med hur många tävlande som tänker ta sig till Hörby och köra den 57:e upplagan av den mellanskånska rallyklassikern. Med konkurrens av ytterligare sex tävlingar samma helg och då såväl Grus SM som MAS Rallycup med East Sweden Rally är det extra svårt att gissa hur stort startfält det blir. Om någon skulle tro att SMK Hörby faller i samma fälla som många andra och kommer att förlänga anmälningstiden efter den 31 augusti utan extra avgift, till er har tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson en hälsning.

    Efter den 31 augusti är det precis som reglerna säger dubbel avgift, med andra ord tiden förlängs inte oavsett hur många som anmält sig! Foto: Tommy Svensson

    Han vill även poängtera att det är helt riskfritt att anmäla sig tidigt, då inte avgiften ska vara betald förrän tisdagen i tävlingsveckan.

    Avanmäler man sig före detta datum får man dessutom hela avgiften tillbaka så det finns egentligen ingen anledning alls att vänta med anmälan.

    I dag står räkneverket på 50 anmälda fördelat på åtta ekipage i Klassiska/Historiska Rallycupen och där Lars Byström med min f.d Opel Kadett är senast att anmäla sig och följaktligen då 42 som kör i SSRC och Rally-DM.

    Foto: Lars Svensson

    Att det inte ska komma ytterligare 20 bilar före den 31 augusti bedömer jag som helt otänkbart och att man uppnår de  70 anmälda som krävs för att tävlingen ska genomföras. Lite tuffare ser det ut för MAS Rallycup som kör East Sweden Rally samma datum med HQ i Borensberg och idag finns här bara 21 anmälda trots att även 1300 Rallycup ingår. Östgötaklubbarna har 60 ekipage som minimigräns för att ESR ska köras. Ett intressant namn finns bland de anmälda och det är f.d Junior-världsmästaren Patrik Sandell som sätter sin gamle kartis Emil Axelsson i en Skoda R5 för comeback på svensk mark. Tio år sedan de två senast tog sig an en tävling ihop och då var det med Härjedalsbrickan och en Mitsubishi detta skedde. I motståndarlägret återfinns Snapphanesegrare William Binbach, Hyundai och cup-ledande Kalle Gustavsson, Fiesta (bilden).

    Foto: Tommy Svensson

    *

    Craig Breen och Paul Nagle har inte alls fått till den säsong som både de och M-Sport Ford hoppades. Isynnerhet premiärsegern för Puman i händerna på Sebastien Loeb uppbådade mod hos alla i Cumbria. Efter detta har dock det mesta varit mörker och  kulmen kan man hoppas, nåddes i Ypres där både Breen och Adrien Fourmaux kraschade bort sig.

    Foto: M-Sport Ford

    Tuffast är det för WRC-etablerade Breen som nu måste vända trenden och temachef Richard Millener håller med.

    Nu har Craig fyra tävlingar att visa vad han och Puman är kapabla till men måste jag erkänna, prognosen ser inte alltför bra, säger Millener till DirtFish som menar att Breen måste samla ihop sig. 

    – Craig är desperat efter att få visa vad han kan och resten av säsongen är helt oskrivna blad där han fortfarande har fyra rally att prestera bra i, det är detta han måste fokusera på!

    Millener är också självkritisk och mer att det mesta inte går åt rätt håll för tillfället.

    Hela helgen i Ypres var en katastrof för oss alla…

    *

    Nu slutar det inte med  detta, för idag meddelade M-Sport Ford även att man drar tillbaka Adrien Fourmauxs anmälan till nästkommande WRC i Grekland. Som skäl anges kraschen Ypres men då inte på grund av bristande förtroende för fransmannen, utan för att teamet inte hinner med att reparera hans kraschade Puma.

    Foto:Okänd

    Nu kommer Fourmaux ändå att köra reken för att var förbered för framtiden som M-Sport Ford skriver. Frågan är vad för framtid som väntar efter den för att säga som det är, usla säsong Fourmaux har bakom sig. Fyra krascher, nio VM-poäng  och en sjunde palts som årsbästa talar sitt tydliga språk om hur man borta i Dovenby Hall ser på säsongen. M-Sport Ford förväntas ställa upp med fem bilar i Grekland, Craig Breen, Sébastien Loeb, Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet och så greken med ”tjocka plånboken” Jourdan Serderidis.

    *

    Medan många företrädare för motorsport sjunger elens lov så är Toyotas Jari-Mattia Latvala desto mer avvaktande, åtminstone vad gäller rally. Istället tror han mer på dagens hybrider eller i framtiden, vätgas som drivmedel och i Ypres kördes en Yaris GR av Juha Kankkunen med detta drivmedel. Vätgas har länge varit ett alternativ i Toyotas framtidstänk även för vanliga bilar och att kunna behålla en beprövad motorkonstuktion men med miljövänligt bränsle är lockande i Tokyo. Latvala ser el i rally som en väldigt svår knut att lösa och säger bland annat.

    Ingen lär komma till rallyskogarna för att se bilar där det inte finns något ljud!

    Att el kan fungera i rallycross och racing förstår han, men rally är annorlunda till exempel är det enkelt med laddpunkter vilket inte är lika enkelt ute i skogen. Vätgas däremot skulle inte innebära någon skillnad utåt mot dagens bilar, ljudet är kvar och som Latvala trycker på.

    – Även den speciell atmosfär som finns i sporten skulle behållas…

    Dagens WRC-bilar körs som hybrider fram till 2024 och vad som händer därefter är oklart. För mig låter vätgas oerhört mycket positivare än ”el-swisch” i rallyskogen…

    *

    Idag levererade ordförande i Svedala MK Bengt Persson ett av årets många trista besked, att  en tävling ställs in.

    Vi i Svedala Motorklubb har enhälligt beslutat att ställa in Sturups sprinten 9/10 2022 då vi tror at tävlingen inte bär sig på grund av få startande, kostnaderna och det dåliga intresse från förarna, säger Bengt.

    Vi kommer att följa utvecklingen inför 2023 och ta beslut efter hur södra kommer att agera! 

    Därmed återstår två tävlingar i RS-DM/Asfaltcup, ”Lundasprinten” den 25 september och Eslövs ”Kanonen” den 2 oktober. För närvarade 18 respektive 16 anmälda, frågan är om intresset blir så stort att inte risken finns att man tvingas följa Svedalas exempel…

    *

    Raka motsatsen råder i 75-års firande Laxå och helgens Laxårallyt när Svenska Rallycupen gästar i helgen. Utan  önskan att trampa någon cuparrangör på tårna, så är det tämligen enkelt att utnämna just SRM och Bilsport Rallycup till årets vinnare. Ingen av dessa två har fått brottas med problem att få ihop fulla startfält vilket kanske kan vara en indikation inför 2023, vad vet jag?

    I Laxå på lördag väntar runt 160 ekipage på Venabana för att köra hela sex mil specialsträcka och i 4WD är det lite övervikt vad gäller favoritskap till Team Nybes Christoffer Haglund i VW Polo GTI R5  som inleder klassen med #37.

    Foto: Tommy Svensson

    Motstånd förväntas från främst Jari Saarinen(bilden), Mattias Olsson, Fredrik Grahn och Joachim Carlström bland R5 ekipagen. Störst klass är Trimmat 2wd med totalt 60-talet bilar, för A-klassen sex förare inom lika många poäng i tabellen. Leder gör Victor Bergsander som nu startar sist i klassen, före honom går Linus Månsson, André Nygren, Hampus Jakobsson, Robert Eriksson och Patrik Åkerman där kampen blir stenhård in till mållinjen. Melvin Bengtsson hittills ohotad bland B-förarna, har bred marginal bakåt i tabellen till Rasmus Pettersson, Viktor Johansson, Claes Söderqvist och Daniel Johansson som har intern kamp om placeringarna med fem poäng mellan sig. För Appendix K toppar Lars-Ove ”Biffen” Olsson inför helgen, men bakom är det hårt om placeringarna med Peter Johansson, hemmaförare Eddie Hörbing och smålänningen Kjell Fransson som efter tung start på säsongen satt upp tempot högt.

    *

    Nu är det inte bara så att rally är ensamt om att åtminstone delvis, kämpa för att få ihop tävlingar. Samma sak gäller även i motocross berättar blekingen Leif Persson som skriver, ” Sönerna kör/har kört cross på en lagom motionsnivå och här nere i södra distriktet har vi en cup som heter Nilssons Motor Cup, med ett antal klubbar som arrangörer. 2017-18 var det fulla anmälningslistor 160-200st anmälda + reservlista ( 160 st = 30startande per heat , 200st = 40st per heat . Nu 2022 får man precis som i rally ställa in tävlingar pga för få anmälda !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Foto: Tommy Svensson

    Min/vår klubb MK Jämke ska köra sin deltävling den 3 sep och nu är det 17 anmälda, alltså 183 platser kvar. Då undrar man ju precis som i rally, var har alla crosscyklar och rallybilar tagit vägen ? Äldste sonen konstaterade klarsynt att rally har blivit för dyrt men något bra svar varför crossmotionärer inte kör, till det hade han ingen bra förklaring. Visst det är billigare med cross, men man kan göra det dyrt med all extra finesser och grejer, en stor buss till exempel. Konstigt är det i alla fall…”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com