Tung väg att vandra för Meeke, "Pedro" klar för WRC2, Blomquist Safari-tvåa, vem minns Risto Buri? och i samma soffa som Tromark är man liten...

Blogg

Medan de gamla WRC-kompisarna är i full gång med tester inför Rally Monte Carlo är framtiden väldigt oviss för Kris Meeke. Enligt personer nära ”The Ulsterman” har han redan gjort tummen ner för en framtid med att skaffa egna sponsorer och med deras hjälp köpa sig en plats hos mest troligt, M-Sport Ford.

Foto: Tommy Svensson

Mer troligt enligt dessa är att han stannar kvar på Tommi Mäkinens lönelista som testförare och vara delaktig i utvecklingen av Yaris WRC. Men inte heller detta är tillräckligt för årets sexa i Rally-VM utan han lär även ha uttryckt önskemål om att också få köra några WRC-rallyn till nästa år. Sedna är det frågan om Mäkinen anser att Meeke behövs som testförare då han flera gånger uttryckt sin beundran över hur väl Juho Hänninen sköter den uppgiften. Med andra ord verkar läget tämligen hopplöst för publikfavoriten från Nordirland…

    *

    Foto-M-Sport

    Vet inte om någon redan förklarat att man verkligen tänker köra i nya WRC2 eller WRC3, om inte så är italienaren ”Pedro” den förste. Ihop med co-driver Emanuele Baildaccini kommer han att köra i WRC3 (den för privatteam) och detta precis som i år med en Ford Fiesta MK2 R5. Minst sex tävlingar kommer att köras och bara att hoppas på bättre flyt 2020 än i år. Här var åttonde platsen på Korsika årsbästa på de sex WRC2-starterna som gjordes. 32:a platsen i tabellen är inte heller något som bör ge konkurrenterna stora skälvan… 

    *

    Såg ett tag ut som att Stig Blomquist och Jörgen Fornander skulle lyckas vinna East African Safari Classic Rally. Inför avgörande ledde Blomquist med 6,8 sekunder före österrikaren Kris Rosenberger som annars lett större delen av rallyt. På slutet ville han ännu mer än svensken och gick i mål som vinnare en och en halv minut före den svenske Porschen.  Som stark sexa slutade Roger Samuelsson/Robin Friberg medan småländskan Julia Svensson lotsade fram amerikanen Trey Lockey till en nionde plats av de 16 bilar som nådde målet. Britten Osian Pryce var den som spräckte Porsche-dominansen när han slutade fyra med en Ford Escort. Övriga nio förare på ”top ten” körde Porsche.

    *

    När jag skrev i går om Carlos Sainz våldsamma rullning i Race Of Champions 1989 var det som mitt mest bestående minne av den här vädermässigt väldigt ruggiga helgen för nästan på dagen exakt 40 år sedan. Men detta är inte riktigt sant, för nästan lika mycket minns jag för de flesta tämligen okända finnen Risto Buris våldsamma attack på den uppbyggda kombinerade grus och asfaltslingan. Buri körde den i mina ögon enorma Audi 200 quattro (bilden från 1990 när han fått lite fler sponsorer) som jag då aldrig sett live som rallybil. Varför Buri bytte från den Coupé quattro han inledde året med över Lancia Delta HF till den här grå monsterbilen har jag ingen aning om, men häftig var både bilen och Buris dödsföraktade körning. Buri körde först den tyska mästerskapstävlingen Eifel Rallye som hade målgång på fredagen och detta inne på ”Ringen” där sedan de tio främsta fick vara med och köra i ”ROC”.  Då Buri slutade nia i Eifel så  var det självklart han skulle köra bland dom riktigt stora och som han sedan körde eller rättare sagt vräkte omkring ”monstret” framför de tiotusen åskådarna. En syn jag aldrig glömmer, ståpäls över hela kroppen. Att sedan storstjärnorna och Audi-åkarna Stig Blomquist och Walther Rörhl gjorde upp i finalen med ”Mäster” som vinnare var lite av en självklarhet. Men Buri däremot  skaffade sig ett hörn i mitt rallyhjärta för alltid.

    En enda start i Sverige gjorde han under sin knappt tioåriga karriär och det var i South Swedish Rally året före. Då med en Coupé men fick tyvärr bryta. Noterbart är också att han gjorde en start i Danmark 1986, i ”Nordic Cup” och Int. Monroe Rallye med start och mål i Herning. Här gick det lite bättre och i en 80 quattro slutade Buri sju totalt.

    Känns faktiskt lite kul att lyfta fram en doldis som idag är 63 år gammal och körde sin senaste vill inte tro sista, tävling 2006. Detta i snart stundande Arctic Lappland Rally där han körde VW Polo i Grupp N-klassen och med samma kartis som när jag tog honom till mitt hjärta, tysken Hans Greifenstein. Att sedan Buri gjorde debut 1984 med en Opel Ascona B dessutom i samma rally som han avslutade karriären, känns lite onödigt att nämna…

    *

    Att sätta sig i samma soffa som en legend inom motorsporten som Janne Tromark gör att man faktiskt känner sig mer än lite liten. Detta var vad som hände i dag när jag och Janne var gäster i Apex.se och #FkkCancers ambitiösa satsning för att samla in pengar till Barncancerfonden.  Vi var gäster för att prata lite i ämnet om det var bättre förr i motorsporten. Janne som är drygt tio år äldre än jag har självklart en helt annan och bredare inblick i sporten än vad jag har. Med tio år som kommentator i allt från Formel 1, Dakarrally till Rally-VMEurosport ofta i sällskap med Björn Waldegård har han ett helt annat och vidare perspektiv än vad jag har inom motorsport. Själv har jag lite koll på rally från 70-talet och framåt men för övrigt, är det lite si och så med kompetensen. Ändå tycker jag att timmen i ”tv-soffan” kändes okej och hoppas bara att fler delar den uppfattningen. Oavsett så ska Anders Åberg och hans entusiastiska medarbetare ha en stor eloge för dagens initiativ.

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson