Tung rallyröst varnar för sportens framtid, Oliver gillar hal asfalt, Evans-Camilli-Pajari mina vinnare i Kroatien, lättad Wilke räknar in 71 bilar till HGP och klassikerna utgör tungt inslag i Nybro!

Blogg

Med WRC och Croatia Rally väntande runt hörnet vore det naturligt att börja dagens Motorbloggen med detta. Men efter att ha haft ett långt samtal med Älmhults rallyvariant på ”Duracellkanin”, Anders Martinsson väljer jag att byta fokus. Han precis som jag och många, många andra är milt sagt bekymrad över sportens utveckling efter pandemin.

Om inget drastiskt sker är är jag rädd för att rally är på väg mot lite av kollaps, summerade Anders lite provokativt vårt samtal.

Till skillnad från många ”experter” vill han även att de aktiva tar ett mycket större ansvar för den nu uppkomna situationen och inte enbart arrangörer och publik. 

    Kan till exempel inte förstå varför alltför många dröjer med att anmäla sig till till sista minuten?

    Foto: Tommy Svensson

    Med fötterna i för tillfället fyra tävlingar, Älmhult, Ljungby och så de två olika varianterna i SSR, vet han hur ovissheten när anmälningarna inte kommer som tänkt, hur detta tär på alla som jobbar med tävlingarna. Att sedan begära att funktionärer ska offra både fritid och ekonomi för något som kanske inte blir av, är inte alls stimulerade.  

    Till Ljungby har vi nu 32 anmälda, SSR Historic sex bilar och till SSR/SM tio anmälda och alla brottas mer mer eller mindre med frågan, ska vi köra eller ställa in, berättar Martinsson.

    Tuffast är det för hans eget skötebarn SSR som utgör SM:s gruspremiär och som kräver ”fullt startfält” och då tror jag att man med detta menar, minst 70-80 SM-bilar.

    SSR har absolut inte råd att  gå back ekonomiskt och därför är det väldigt viktigt att alla som tänker sig köra anmäler sig nu, vädjar Martinsson och lägger till.

    Satsar man på SM är det ju inte så att man dagen före anmälan stänger bestämmer sig för att köra, de flesta har redan en SM-plan klar och vet exakt vilka tävlingar som ska köras!

    Foto: Tommy Svensson

    Sker ingen attitydförändring hos de aktiva befarar Martinsson att tävlingar ställs in på grund av för få anmälda. 

    Så klart väldigt tråkigt och ännu mer tråkigt om man efteråt får höra från tävlande att dom tänkt köra, men inte ”hunnit” att anmäla sig… 

    Att täcka uppkomna förluster genom att låta publiken betala är en god tanke menar Martinsson, men i praktiken fungerar det dåligt.

    Har sett exempel på Millebygden där välkända ”rallyfans” genar genom skogen,  enbart för att slippa betala inträde. Likaså har detta med frivillig ”Swish” gett klent gensvar.

    Till helgens ”Silverratten” kommer det ändå att skyltas upp med ”Swish” som då går helt till klubbens ungdomar, berättar han.

    Tidigare har detta varit mer attraktivt för publiken, men ändå inte så att det strömmat till med bidrag.

    Nu vill Martinsson se ett omtag från hela Rallysverige om sporten även framöver ska utgöra en lockelse. Framförallt vill han då se att anmälningarna kommer in tidigt, men att läget i omvärlden påverkar går självklart inte att bortse ifrån.

    Den tiden när aktiva från Mellansverige kom ner till oss i södern för att tävla, tror jag tyvärr är förbi. Att flytta hela team i dag kostar alldeles för mycket. Nu blir det nog mer lokalt tävlande utom i SM förstås som borde kunna locka även om det innebär dyra resor!

    Mycket dystert för tillfället men att blunda för verkligheten är absolut inget som Martinsson menar hjälper.

    Tvärtom måste vi och då menar jag alla från SBF/RU, aktiva, arrangörer, publik se med öppna ögon på problemen och agera därefter. Om inte, ja då vet jag  inte riktigt… 

    Skönt kan jag tycka att inte alla har samma mentalitet som strutsen…

    *

    Efter två månader utan rally är nu Oliver Solberg/Eliot Edmondson maxtända inför” Croatia Rally” med start på torsdag. Reken håller på att avslutas och i morgon klockan 09.00 är det dags för shake down innan första start på fredag klockan 08.33. För Oliver blir det första start i Kroatien och under reken konstaterades samma sak som alla andra gjort före honom.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Det är så många olika sorters asfalt och greppet skiftar hela tiden. Dessutom finns det möjlighet att det kan regna under helgen, helt klart blir detta en riktig utmaning!

    Med sin Hyundai i20 N Rally1 ger sig värmlänningen ut som sjunde bil för att köra de 20 sträckorna kring Zagreb. Ett hyggligt nummer även om det kanske vore ännu bättre att gå ut tidigare, innan konkurenterna före varit elaka och sprätt ut grus och annan skit i kurvorna.Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Det Oliver sett under reken är något han gillar, men medger han.

    Jag vet att det kommer att bli ”very tricky”!

    Han avslöjar även att han gillar lite hal asfalt som påminner mer om gruskörning och Oliver vill inte sätta upp alltför högt mål i sitt allra första Croatia Rally.

    För mig kommer det att handla om att skaffa mycket erfarenhet och mindre om fart. Vi fokuserar på att bara köra och ha kul, sedan får vi se hur långt det räcker…

    Foto: Hyundai Motorsport

    Samma ”lay back-inställning” har inte teamkompisen Thierry Neuville med Martijn Wydaeghe vid sin sida råd att ta sig an årets tredje VM-deltävling. Med 14 poäng upp till ledande Kalle Rovanperä finns inte alternativet att detta utökas om gulddrömmen ska fortsätta leva. Nu blir detta ingen ”promenad i parken” menar Neuville som har stor respekt för de kroatiska vägarna med dess blandade grepp.

    Dessutom många skymda kurvor, tuffa hopp och krön plus att man måste gena vilket gör de smala vägarna ”dirty”, är belgarens analys.

    Han delar inte Olivers uppfattning att det är bra med hal asfalt och minns tillbaka till i fjol då rallyt hade tur.

    Då var det torrt men lite kallt nur däremot förväntas det rikligt med regn enligt meterologerna, förklara Neuville.

    Foto: Croatia Rally

    Han får troligen rätt då fredagen förväntas bli rejält blöt med 26 milmeter regn.

    Många utmaningar att vänta med den här typ av väder i våra nya bilar…

    Om Neuville har kniven strax utanför strupen så har Ott Tänak/Martin Järveoja den instucken ett par milmeter med sina futtiga fem poäng så här långt. Faktiskt så att Oliver har fler och startar därför också före  på fredag. Tänak är fåordig inför kanske årets viktigaste tävling, nytt misslyckande och säsongen kan redan vara över. Han är ändå optimist och tror att fjärde platsen 2021 kan bytas ut mot något ännu bättre.

    Då var det ett tufft jobb men i år tror jag det blir lite roligare när vi har mer erfarenhet och vet vad som väntar, konstaterade #8.

    *

    Efter två månaders uppehåll är det nu dags för tipset inför Croatia Rally.

    WRC.

    1. Elfyn Evans Toyota

    2. Thierry Neuville Hyundai

    3. Craig Breen Ford

    4. Kalle Rovanperä Toyota

    5. Gus Greensmith Ford

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    I fjol föll Evans på mållinjen något som jag inte tror upprepas, i år blir det hans tur att vinna i Kroatien. Mest svårtippat är läget hos M-Sport och där Craig Breen ändå får mitt förtroende som bäst i Puma-familjen. Hade hjärtat fått bestämma hade så klart Greensmith/Jonas Andersson varit mitt palltips och då gärna vid sidan av Solberg/Edmondson.

    *

    WRC2 (RC2).

    1. Eric Camilli Citroën

    2. Kajetan Kajetanowicz Skoda

    3. Erik Cais Ford

    4. Stephane Lefebvre Citroën

    5. Emil Lindholm Skoda

    Med 31 anmälda Rally2/R5 är detta svårtippat och för att förenkla väljer att jag inte dela upp i de tre klasserna med identisk bilar som promotorn valt ska gälla i år. En het potatis är Nikolay Gryazin som fortsatt kör under rysk flagg på Toksorts Skoda, något som säkerligen inte uppskattas av alla. 

    *

    WRC3.

    1. Sami Pajari Ford

    2. Jon Armstrong Ford

    3. Robert Virves Ford

    4. Lauri Joona Ford

    5. Jean-B. Franceshi Ford

    Inte mycket att orda om, Pajari är numera ofta både snabb och stabil vilket flyttar upp honom från tredje till första plats i J-WRC efter helgen. 

    *

    Att tävlingsledare CG Wilke i Hässleholms MK var lite skärrad veckan före anmälan stängde inför första deltävlingen i Asfalt SM, Hässleholms GP, gick inte att undgå. ”HGP” kortades då ner från två dagar till en enda den 1 maj och då såg antalet asfaltsugna till klassikern orättvist få ut. Som tur är tog det sig lite på slutet till klassikern som kördes första gång 1964, 

    När anmälningstiden stängde kunde vi räkna in 71 anmälda, mer än vi hoppats på under den senaste veckan, berättar en lättad Wilke.

    Wilke som varit tävlingsledare sedan 1985 med några få års uppehåll, konstaterar vidare.

    De största klasserna i SM är glädjande nog ”Standardklassen” med tio deltagare, där hemmaklubben har fyra egna ekipage.

    Här måste jag dock göra CG besviken och påtala att ”Standardklassen” inte ingår i SM utan har degraderats av promotorn och har numera enbart status som  Riksmästerskap. Klart störst är ”Nationella 2WD” med 28 anmälda och där SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft i egenskap av regerande mästare har favorittryck på sin axlar.

    Foto: Tommy Svensson

     Tråkigt nog saknas många av forna tiders snabba asfaltåkare men en som finns med är trefaldige HGP/Lille Mats-vinnaren från Eslöv, Mats Andersson/Jörgen Jönsson. Får han bara sin Opel Astra att fungera som önskvärt är man klockrena utmanare. Samma sak med hemmaklubbens Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson vars Ford Puma KitCar brukar vara med i toppen.

    Foto: Tommy Svensson

    Från de utanför Skånes gräns lär Stenungsunds Bjarne Rutgersson/Ulf Storm med sin V8:a-försedda BMW M3 kunna oroa. Rimligtvis bör den med allra snabbaste tid återfinnas i klassen med de häftigaste bilarna ”Nationella 4WD”. I år med enbart sex deltagare och där SM-vinnaren 2021 Stefan Kristensson/Rickard Nilsson, Tomelilla i Fiesta WRC 

    Foto: Tommy Svensson

    (vinnarbilen från 2019, då med Joachim Grahn bakom ratten) är den som ska ge segraren 2014, norrmannen Rune Danneborg/Henning Elvekrog en match. Den norska duon kör en systerbil till Stefans Fiesta. I fjol vann danska Skoda-åkaren Marco Gersager/Carina Møller för första gång på Garnisonen och i år är utgångsläget om möjligt ännu bättre. Uppvärmd från dagen före med tuffa Danska Mästerskapet, blir Marco svårstoppad och jag sätter min slant på honom. Svår motståndare är såklart hemmahoppet och vinnaren av Bilmånsson Rallysprint, Rolf och Tobias Grybb med Citroën R5. Utanför SM/RM körs även DM-klasserna Standard A och B med 19 bilar. När nu SM blev så mycket tunnare än vad Wilke räknat med får nu även dessa klasser köra ihop med övriga den 1 maj, där första start är klockan 10.00.

    *

    Fick lite påläst igår efter min ”analys” av läget inför kommande tävlingar, där jag lyfte från Bilsport Rallycup och ”NAC Rally” i Nybro som undantaget som fått ihop stort startfält, över 160 bilar. Nu är ändå inte Nybro AC helt nöjda med siffran utan har även öppnat upp för efteranmälan till den 30 april. Det jag borde nämnt i sammanhanget är så klart att smålänningarna har draghjälp av både 1300 Rallycup, Klassiska&Historiska Rallycupen och RM för Historiska Rallybilar sammanlagt nästan 90 deltagare.

    Foto: Fredrik Värnebjörk

    Tyvärr saknas ”Mr Sukka”, Ola Strömberg som efter vintersäsongen leder i ”1300-gänget” och som efter detta deklarerat, att nu är dt slutkört. Anledningen är att SBF inte anser att hans gröna Suzuki uppfyller deras krav. 80 klassiska bilar är så klart en icke föraktlig tyngd i anmälningskålen och utan dessa hade faktiskt även Nybro varit i samma storlek som kollegorna, alltså runt hundra ekipage. Några som troligen fått stryk av Nybros tävling är Nässjö MK som med RS-tävlingen ”Nässjörundan” valde att köra dagen efter, 1 maj. Med bara 19 anmälda vädjar nu klubben att fler anmäler sig ”ASP” annars finns det enligt dom viss risk att tävlingen tvingas ställas in…

    *

    Blev en lite längre Motorbloggen idag med baktanken att den kanske kan räcka även till fredag. I morgon blir det nämligen ingen då andra aktiviteter sätter stopp.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.