Tuffa tider väntar för Rally Sweden, tänkvärt om funktionärer, Kvick klassleder och varför straffa RU ordförande?

Blogg

Glenn Olsson, vd i Svenska Rallyt AB är beredd att slakta ”heliga kor” när man nu är i full gång med att tänka bana för 2017. Snösäkerhet är prio ett och då kan man tvingas plocka bort populära publiksträckor berättar Glenn i dagens Värmlands Folkblad.
Vi måste tänka helt nytt, säger han till VF.BloggVärmullsåsen
Vilka sträckor som ryker från de senaste årens upplägg vill inte Glenn spekulera om, men en som verkar hänga löst är de senaste årens ”power stage” Värmullsåsen utanför Hagfors. Då verkar det inte vara vinter osäkerhet som är första skälet utan att man planerar att återuppta utförsåkningen i backen. Något som gör det omöjligt att även använda den till rallyåkning menar Glenn.
Med Värmullsåsen borta känns Hagfors lite som ”förloraren” i ”New Rally Sweden”. I år försvann serviceplatsen till Karlstad, Sprinten blev inställd och plockar man även bort ”sista sträckan” är där inte mycket kvar för tidigare års ”hjärta”. Överhuvdtaget nämns inte Hagfors när det kommer till serviceplats utan här menar Glenn att alternativen är två, Karlstad eller Torsby.
Han modererar även Toyotas förvarning om antalet hotellrum inför introduktionen av WRC-Yarisen 2017. Enligt artikeln är det ”bara” rum till teamet bestående av 75 personer och till detta 200 VIP-gäster som förhandsbokats….

*
Nu är det också klart hur Rally Sweden hanterar återbetalningen av anmälningsavgiften till Rally Sweden Historic, 12 660 kronor. Rallyt erbjuder två alternativ, att låta pengarna stå kvar och då gälla som anmälningsavgift för 2017. Eller att man får stålarna tillbaka, minus 1500 kronor i administrationsavgift. Båda varianterna tycker jag känns som schysst villkor.

*
Ingen har väl missat hur oroad jag är över bristen på frivilliga krafter i rally. Alltså de livsviktiga funktionärerna för att det överhuvdtaget ska finnas någon stans att lufta alla häftiga bygge som redan finns och nya som planeras. Såg ett fantastiskt bra inlägg i den här frågan och att det handlar om ridsport istället för rally är helt ointressant för problemen är exakt dom samma. Har kortat ner inlägget något men kärnan är kvar. ” När jag var på dressyrmöte på klubben för ett par veckor sedan togs bristen på funktionärer upp, ett problem som de flesta klubbar har och som hotar sporten. De flesta klubbar går runt tack vare inkomster som tävlingarna som anordnas drar in. De tävlingarna, som vi tävlingsryttare åker runt på genomförs med hjälp av ideellt arbete och är helt beroende av de.
De flesta klubbar har ”funktionärsplikt”. På min klubb ska man vara funktionär 2 halvdagar eller 1 heldag per termin, 2 dagar av årets 365. Problemet är att de blir svårare och svårare att få folk att hjälpa till, man har inte tid. Men jag tror att om vi rannsakar oss själva så tror jag att man två dagar om året hinner hjälpa till på sin klubb, eller?
Ridskolechefen berättade om hur förbundet börjat få upp ögonen för de klubbar som bildas enbart för att ryttare behöver en klubb att tävla för och inte vill hjälpa till. En klubb utan anläggning, utan tävlingar eller liknande arrangemang, klubbar som bara tar och inte bidrar till sporten.
För vad kommer hända om vi alla byter från våra klubbar som betalar våra lagavgifter och anordnar tävlingarna vi åker på, för att gå med i och tävla för en som enbart existerar för att man ska kunna lösa licens för dem? De kommer inte finnas tillräckligt många medlemmar för som kan va funktionärer i klubbarna, och då blir det omöjligt för de flesta att anordna några tävlingar= de kommer nästan inte finnas några tävlingar för oss ryttare att åka på. Och de som kommer finnas kommer bli dyra. För klubbarnas ideella arbetskraft har försvunnit och då behöver man anställa funktionärer som ska ha lön. Och ska klubbarna betala alla funktionärer lön så kommer de behöva höja startavgifterna för att de ska gå runt.
Vår sport är redan dyr som den är. Utrustning, bensin och licenser kostar och det klagas mycket på alla de avgifter som hela tiden höjs, det blir hela tiden dyrare att tävla. Vill vi verkligen att startavgifterna ska höjas också? Vår ridskolechef sa att om de fortsätter åt de hållet lär man behöva betala 500 kr för en start lokal LB/110cm. På grund av att man inte orkar lägga 2 dagar per år på att hjälpa till. Det handlar inte om att göra massa skitgöra. Oftast är de roligt att vara funktionär.
Tänk till, utan ideellt arbete kommer sporten krympa. De blir färre tävlingar och de som finns kommer antagligen vara för dyra för att alla ska ha råd att åka dit, startfälten krymper och de kommer bli en nedåtgående spiral som inte kommer gynna våran sport, det är vi själva som förlorar i slutändan.”.
Alltså byt ut häst mot bil, ridsport mot rally så gäller exakt samma sak för oss!!

    *
    BloggRallyXNästa stopp för RallyX on Ice är i Sälen fredagen den 26 februari. Dit åker då även STCC-profilen Richard Göransson och detta med skånska Brink Motorsports RallyX-Lite Fiesta.
    Det ska bli grymt kul att få köra lite Rallycross igen. Att tävla på snö och is är alltid lite extra spännande och att nu få besöka skidorter när de har som störst beläggning hoppas jag ger extra mycket publik, menar Richard.
    16 bilar är anmälda till tävlingen i Sälen som sedan följs av tävlingar i Trysil och Åre.

    *
    BloggKvickJust nu pågår ”Snowman Rally” i Skottland och där det nordiska inslaget är danska kartläsaren Jeanette Kvick som tagit plats i hemmaföraren Angus Lawries, Vauxhall Corsa 1400S. Ett samarbete som verkar funka bra då paret leder klassen efter den första sträckan.

    *
    BloggRobinJust nu testkörs det för fullt i Tyskland och både Tom Kristensson och Pontus Åhman finns på plats för att känna på sina Opel Adam inför premiären. Men även SMK Hörbys asfaltåkare Robin Svensson och Sandra Wybrands hängde med Tom och för första gången satt man tillsammans i nya ”Peggan”. Exalterad över detta snackar nu Robin engelska i stället för på skånska.
    First time together in the car ! This is awesome!

    *
    Mer Skåne och efter fem körda sträckor i Vännäs Plåt Rally ligger Kim Nilsson från Osby åtta i A-förare VOC. Två sträckor återstår.

    *
    Tidig Motorbloggen idag på grund av en date med Lasse Stefanz i Eslöv om någon timme. Min far brukade ofta säga.
    Somliga straffar Gud direkt!
    Fick mig att tänka på detta, när jag åker till Olle Jönsson & Co samtidigt som Rallyutskottets ordförande Lars Servin är i Stockholm för att lyssna eller vad man nu gör, till Toto. Inte utan att man undrar vad ont denne fridens man gjort eftersom Gud väljer att straffa honom en lördag i februari…