Tuffa förhållande i Kroatien, Oliver kör stabilt, Kvicken" är tvåa i RC4, Toms tester har gått fint inför morgondagens "PM", ÄMK-Ungdomar hoppas på Swish, mer om att asfalt måste tillåtas även här och Jessica Bäckman klar för start i Tyskland.

Blogg

Alltid lite oinspirerande att skriva om tävlingar där det fortfarande körs för fullt samtidigt som Motorbloggen behöver avslutas. I WRC Croatia Rally återstår när jag skriver, två av dagens åtta sträckor och jag börjar med att be Elfyn Evans om ursäkt för att jag tippade honom som vinnare. Ett sådant tips från mig brukar ovillkorligen leda till att dj-ulen väntar runt hörnet på någon av de första sträckorna och så även i Kroatien. Direkt på SS1 drabbades Toyotas guldjägare av punktering och tappade 1.20,0 till teamkompisen Kalle Rovanperä.

Foto::Okänd

Märkte inget förrän varningslampan tändes och kort efter detta blev det väldigt tydligt att det var punktering, suckade Evans vid sträckmålet. 

    Dock haltar mitt resonemang en aning då jag aldrig nämnde Esapekka Lappi i förhandssnacket. Kanske han med hornen missade detta, däremot missades inte att skicka finländaren ur rallyt  med bortslitet väntar framhjul på sin Yaris Rally1.

    Foto::Okänd

    I mål kom franska löftet Pierre-Louis Loubet med Puma #7 men med två tomma däck och ännu mer tidstapp än Evans. Spelade dock mindre roll för på sträcka tre blev det ny punktering och plötsligt var hjul med luft en bristvara för fransmannen. Omstart i morgon förväntas. På samma sträcka gick det också illa för landsmannen och Puma-kollegan Adrien Fourmaux.

    Foto: Okänd

    Efter de två största sträckorna låg han sexa men avslutade dagen med  tilltufsad bil parkera för dagen i en trädgård. 

    Foto::Okänd

    Bättre lycka hade Craig Breen som åkte upp på en slänt utan att skada Puman.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Efter två mil långa SS6 är det WRC-ledande Kalle Rovanperä som ryckt åt sig en minuts ledning före bästa Hyundai innehållande Ott Tänak. Att minuten varit tuff att köra till sig intygar Kalle och tänker då på de blöta sträckorna som även delvis täcks av tjock dimma.

    Verkligen svåra förhållande och här inne var det ännu tjockare dimma än i morse.  Förskte hålla mitt eget tempo, undvika misstag och framförallt inte riskera att göra något dumt, summerade Kalle och la med ett leende till.

    Verkar också ha fungerat bra!

    Utan 40 sekunders tidstillägg hade Thierry Neuville varit närmast Rovanperä men är nu istället tre sekunder bak Tänak. En krånglande generator ställde till det för belgaren som gjorde att han och kartläsaren Martijn Wydaeghe tvingades skjuta bilen de sista 800 meterna in till tidskontrollen på serviceplatsen. Inte nog med detta under dagen tog polisen fast duon för att ha kört 156 krm/t på 80 väg vilket kostade 1900 euro.

    Foto: privat

     Men om detta tog på krafterna visade han på sträcka efter (SS6) att han inte på något sätt gett upp utan körde in som trea med bara Kalle och Ott före sig.

    Körde minst sju-åtta kilometer utan någon sikt i dimman som la sig på vindrutan. Redan från start på sträckan hade vi full fläkt och värme på, men det kommer för mycket vatten in i bilen för att det skulle hjälpa, berättade en frustrerad Neuville.

    Fyra är Craig Breen och faktiskt bara 16 sekunder från andra platsen. Längre avstånd har Oliver Solberg som kört stabilt hela dagen vilket gett sjätte platsen, 2.30,1 efter Kalle. Vid sträckmålen har Oliver förklarat att han kör sitt eget race och där störst fokus ligger på att undvika misstag. Men på dimmiga SS6 var det svårt förklarar Oliver.

    – Speciellt i en högerkurva stod mycket vatten som jag inte fått i noterna och jag vattenplanande, faktiskt en rejäl chock!

    Annars var han nöjd med sin och Elliot Edmondsons insats.

    Bilen fungerar fint men detta är inget enkelt rally!

    Även Gus Greensmith med Jonas Andersson råkade ut för vadaom  kallades ”lerplaning”  vilket orsakade en lätt ”off”.

    Har lite lera i fälgarna men när detta är borta så finns inga skador, förklarade Gus som ligger åtta, tre minuter bak.

    *

    I WRC2 är det Yohann Rossel som dominerar med Citorën C3 Rally2 och har 40 sekunders försprång före Nikolay Gryazin, Skoda. På tredje plats ”min vinnare”, Eric Camilli, 57 bak. Polacken Kajetan Kajetanowicz väljer ”safety first” i dimman men är ändå fyra, 26 sekunder upp till sin  ryske Skoda-kollega.

    Foto: Junior-WRC

     Bäst i Junior-WRC är inte helt överraskande Robert Virves från Estland och tvåa är ännu mindre förvånande, Sami Pajari, Finland. Ny blåvit bil på tredje plats, Lauri Joona, 22 bak Virves.

    *

    I den tvåhjulsdrivna klassen (RC4) har Alfred Kramer jun. och Jeanette Kvick Andersson stora problem med fransmannen Robert Bütor som ryckt åt sig ledningen med 43 sekunder till ”Kvicken”.

    Foto: privat

    Det är också de här två Peugeot-ekipagen som håller i taktpinnen, trean Martin Ravenscak, Fiesta är långt över fyra minuter efter.  Lördagen består av åtta minst lika tuffa sträckor så frågan är om Kalle kan behålla sitt lugna finska temperament och behålla ledningen…

    *

    I morgon när det dags för Tom Kristensson och Andreas Johansson att för andra gången sätta sig i Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5 (i Hörby körde man nya Rally2-versionen) och här blir det på teamets hemmaplan Polen. Med start i ”Rajd Świdnicki-KRAUSE 50” gör Tom och Andres debut i Polska Mästerskapet och efter veckans test är Tom optimist.

    Foto: Tom Kristnesson Motorsport

      Vi provade lite olika set up och byggde på erfarenhetsbanken och är redo för Rajd Świdnicki-KRAUSE 50, förklarar han inför lördagens rallystart.

    Testet genomfördes till en början med samma inställningar som i Tjeckien men det delvis blöta underlaget gjorde att det troligen blir ändring på detta avslöjar Tom.

    – Dessutom är sträckorna både snabbare och med bättre (läs slätare) asfalt än i Tjeckien så det känns som det blir lite enklare i helgen. Inte så att det blir ett lätt rally, men underlaget känns bättre plus att vi nu har fått mer mil i nya bilen! 

    *

    Från Polen till Småland och där alerta Ungdomsgruppen i Älmhults MK i morgon svarar för ”Silverratten”, deltävling två i Sydsvenska Rallycupen/DM. SSRC-ansvarige Mats Bergman berättar.

    Klockan 12.00 går första start från Medborgarhuset i Liatorp och vädret verkar bli lagom vårvarmt, perfekt för alla inblandade plus inget regn i sikte.

    Älmhultsungdomarna gör också ett seriöst försök med att få publiken att betala via frivilligt Swish och förklara hur man tänker. ”Rally har länge varit en folksport där i stort sett vem som helst kunnat börja  köra. Men det har blivit dyrare och dyrare med åren och nu har vi nått toppen av vad man kan lägga på tävlandet rent ekonomiskt. De flesta tävlande kör för sin vanliga lön.  Att den tävlande ska behöva betala allt för att arrangera en tävling så att publiken kan gå in och se på rally gratis måste få en ändring annars dör denna folksport ut. Så vi tar vid där  Simrishamns MK började med att ta ”frivilligt” inträde. Intäkterna går bla till våran ungdomssatsning. Vi kommer att sätta ut skyltar på alla start/målplatser på respektive sträcka och även på vissa platser där vi tror publik kommer att samlas.  Så hjälp OSS att få publiken att förstå att vi måste få deras stöd med för att kunna genomföra en tävling. Med detta sagt så hoppas vi att många kommer ut i skogen på lördag och stöttar ÄMK och andra klubbar i framtiden.”.

    Bara att hoppas att den småländsk rallypubliken är mer givmild än vad som var verkligheten på Österlen

    *

    Debatten och lösningarna rullar på hur rally ska öka sin dragningskraft, åtminstone tillbaka till samma nivå som före pandemin. Vissa av förslagen som når mig är ren utopi, till exempel att arrangörer borde skärpa sig och jobba mer för att få tunga sponsorer till sina tävlingar. Med starka ekonomiska muskler i ryggen skulle då anmälningsavgifterna kunna sänkas så att fler fick råd att köra är budskapet. Förslagsingenjören skrev som avslutning.

    Klubbarna måste förstå att det är omöjligt att lägga mer  ekonomiskt ansvar på de som kör, förutom de höga startavgifterna är där mycket pengar som ska fram för att hålla rallybilen igång. Tycker det känns som att klubbar gör det lite för lätt för sig när man bara vill höja kostnaderna för de som tävlar utan att själva bjuda till!!!! 

    På detta svarar jag enbart, ”no comments”…

    En annan sak som återigen poppat upp är att Sverige måste släppa på sitt rallyförbud på asfaltsträckor. Hur detta skulle ge fler startande får jag inte riktigt ihop, såvida man inte menar att det är helt nya arrangörer/tävlingar som ska väckas till liv. Att Trafikverket inte tillåter tävling på allmän väg är det mest effektiva hindret för detta förslag då hårdbelagd enskild väg i vårt land, är väldigt sällsynt. Räcker att titta på TV-Svängen där vi i princip har noll lämplig asfalt och den lilla som finns där sätter då myndigheterna stopp. Senast SMK Hörby körde på asfalt var i samband med South Swedish Rally 1999 och i målsvängen på vår sträcka fick Tomas ”Gullabo” Jansson ett typsikt asfaltsläpp på sin Peugeot 106 Maxi och lämnade i hög fart vägen. Foto: Tommy Svensson

    Hade samma sak hänt på en grusväg hade naturlagarna gjort att landningsplatsen med största sannolikhet skett i yttern som även skyltats upp med ”Förbjudet för publik”. På asfalt gäller dock inte dessa lagar så Tomas åkte istället av på innern och med förfärande resultat.  Enbart guds försyn och en stor portion tur gjorde att inte funktionärerna  på ”mållinjen” fick hans Peugeot i knäet. Detta trots att deras placering före start bedömdes som ”110-procent säker”, men med asfaltrally existerar enligt min mening inte ens frasen ”hundra procent säker, än mindre 110”. Kan inte utan att återigen påpeka varför det är så få sydsvenskar tar sig till Danmark och åker deras asfaltrallyn om nu suget efter detta underlag är så stort som det hävdas, bara en undran? Till nästa helgs Anderup El Rally består det blågula inslaget i det drygt 60 bilar stora starfältet, enbart av de som kör i VEC andra ”asfaltkramare”  lyser med sin frånvaro.…

    *

    En som definitivt faller inom ramen för ”asfaltkramare” är Bodens Jessica Bäckman som i helgen gör årsdebut i tyska TCR-mästerskapet ADAC TCR Germany. Nytt för året är att man nu tävlar med ny bilmodell, Hyundai Veloster N TCR och för ett nytt team ROJA Motorsport.Foto: Mamma Media
    Ser framemot att tävla igen och extra roligt att vara tillbaka i ADAC TCR Germany. Det blir ännu en gång en helt ny bil för mig att lära mig och dessutom ett nytt team, så det blir spännande att se på första tävlingen hur jag ligger till mot konkurrenterna, berättar Jessica

    Full säsong väntari ADAC TCR Germany och premiären sker på Oschersleben-banan där Jessica senast tävlade 2019 i TCR Europe med en sjätteplats som resultat. 

    – Vi är mycket stolta över att välkomna Jessica till vårt team och är helt övertygad på att hon kommer att uppnå fantastiska resultat i sin första hela säsong i ADAC TCR Germany-serien med hennes starka körförmåga och kämparglöd, säger Andreas Klinge, teamchef för ROJA Motorsport.

    Jessica fyller i med hur tävlingsugen hon är efter ett sju månader långt uppehåll.

    Ser framemot att tävla igen och extra roligt att vara tillbaka i ADAC TCR Germany. Det kryper i kroppen efter det långa uppehållet så ska bli väldigt roligt att dra i gång säsongen! 

    *

    Lördagen är en så kallad ”jobblördag” med fullspäckat fotoschema och därmed likhetstecken med ”no Motorbloggen”. Vis ses (förhoppningsvis) på söndag. Trevlig helg!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.