Tuff fajt i ERC där favoriterna har tappat, två SM-guld till Skåne och när Johan blev diskad blev Timmy "Topp-kvalare" i Barcelona.

Blogg

Idag är det min tur att göra som humlan att flyga fastän det inte går på grund av naturlagarna och egentligen hade jag inte tid med Motorbloggen men det blev ändå så. En sak är dock säker och det är att humlan i morgon stannar på marken, alldeles för många fotojobb…

*

Börjar med ERC och Rally di Roma Capitale där det är en ursinnig uppgörelse mellan italienarna Andrea Crugnola (Hyundai) och Giandomenico Basso (Skoda), bara 5,4 sekunder skiljer när första dagen är avklarad.

    Foto: ERC.com

    Att det går undan på de knöliga asfaltsträckorna kring Rom förstår man när väletalberade fortåkaren Alexey Lukyanuk är 22 sekunder efter de två i toppen. Den här gången sitter ”The Russian Rocket” i Sainteloc Racings C3 Rally2. Bak honom skiljer endast åtta sekunder till C3-kollegan Damiano DeTommaso som i sin tur bara sekunder ner till Norbert Herczig och Efrén Llarena. Var är då favoriter som Nikolay Gryazin, Andreas Mikkelsen, Craig Breen och Ole Christian Veiby?

    Foto: ERC.com

    För Gryazin var det en tidig punktering (SS1) vilket innebar hiss ner till 63:e plats med SRT:s Polo R5. Har jobbat sig tillbaka  runt 40 placeringar trots att han bara enligt egen utsago nu kör på 90 procent. Andreas Mikkelsen bjöd på en riktig ”tvåhjuls uppvisning” på andra sträckan vilket skadade framvagnen så att Skodan nu understyr kraftigt.

    Foto: ERC.com

    Trots att Toksports-mekaniker gjorde många och stora justeringar har det inte hjälpt nämnvärt. Upp till Crugnola har norrmannen nästan en minut. Craig Breen som kör med MRF-däck på sin Hyundai hittade en hel massa ”rocks” på sträcka tre och tappade då tid. Men när bilen fick lite kärlek trodde han det skulle hjälpa men inte nämnvärt, upp till topp-10 skiljer runt sju sekunder.

    Foto: ERC.com

    Direkt bakom irländaren lurar Ole Christian Veiby och Jonas Andersson med bara sekundens skillnad.

    Nästan ett helt år sedan jag senast körde asfalt så det har varit svårt. Dras även med understyrning men hoppas att söndagen blir bättre, förklarade Veiby efter dagens sista sträcka. 

    Oscar Solberg tuggar på med nya Rally3 Fiestan och är faktiskt inte mer än 43 sekunder bak ledaren Ken Torn. Så klart är det en del men jämför man med trean Igor Widlak är det inte mycket då polacken har nästan fyra minuter upp till Torn. Oscar visste också var problemet låg.

    Grusattack på asfalt är inte bra, jag måste försöka hitta rätt teknik för asfalt. När jag försökte köra utan för mycket attack, så blev  tiderna bättre…

    Rallyt avslutas i morgon med sju sträckor.

    *

    Som alla förstår så har jag inte alls kunnat följa finalen för Asfalt SM Tierp Arena men att det inte blev några lättköpta poäng för de som  blev Svenska Mästare har jag åtminstone förstått.  

    Foto: Okänd

    I 2 WD-klassen blev det så tufft att Joacim Kristiansson/Maya Rangtoft, SMK Hörby och Johan Holm/Christer Holm, SMK Trollhättan fick dela SM-guldet med 93 poäng. Silvret hamnade hos Per-Erik och Erling Jonsson även dom från Trollhättan. Lukas Hägg/Daniel Borgqvist, Trelleborg snuvade Simon Andersson/Jörgen Jönsson på bronset med två futtiga poäng. Toarps Ford Puma-åkare Kristian Johansson/Fredrik Livh hade siktet inställt på SM-medalj, helst guld men när Puman krånglade blev det inte så, utan tvärtom B som i brutit.

    Foto: GNM

     

    I 4WD stämde mitt tips, Tomelillas Stefan Kristensson med GNM:s WRC Fiesta och delägare Rickard Nilsson i högerstolen tog SM-guld, fem poäng före PG Andersson /Anders Fredriksson även dom med bil från GNM. Bronset hamnade hos Stenungsunds Skoda-duo Mattias Olsson/Joakim Johannesson. Trots att PG tappade guldet var han nöjd med insatsen. 

    Foto: GNM

    Det var en kul tävling och en rolig bana. Mycket värdefull träning inför traditionella rally-SM i Kil som har premiär i augusti, menade värmlänningen.

    Roligt att vi kunde hjälpa teamet GN Motorsport så de fick både ett guld till Stefan Kristensson och ett silver i den fyrhjulsdrivna klassen. Det var lite det här som var planen. 

    PG var även imponerad över ”rookien” Kristensson som snuvade honom på guldet. 

    Vi har gjort vårt jobb, vunnit alla våra  deltävlingar men Stefan har kört riktigt bra hela säsongen och är värd guldet. Kul för GN Motorsport med ett guld, silver, och brons genom Lukas Hägg!

    Två med högt ställda förväntningar var Lars Stugemo/Kalle Lexe och så guldfavoriten efter seger i premiären, Robin Svensson/Henrik Appelskog SMK Hörby. Stugemo slutade nu femma medan Robin som inte alls fick till det i dagens första race slutade på sjätte plats i SM-tabellen. I respektive klasser vann Johan Holm, Trollhättan (Standard), PG Andersson Årjäng (Int.4WD), Stefan Kristensson, Tomelilla (Nat.4WD), Lukas Hägg, Trelleborg (Int.2WD), Joacim Kristiansson Hörby (Nat 2WD). Teammästerskapet vanns av AM-Elteknik med åtta poängs marginal till KJM Service.

    *

    Foto: Wolrd RX

    När Johan Kristoffersson blev utesluten Q1 i Barcelona-premären för World RX öppnades vägen för Timmy Hansen att bli ”Top Qualifier”. Även om Johan vann de andra tre Q-racen så skuggade Timmy hela tiden och tappade bara fem poäng per race mot Johan som å sin sida tappade 50 i första kvalet.  I första semifinalen kör Timmy Hansen, Timo Scheider, Krisztian Szabo, René Münnich, Juha Rytkönen och Tamas Karai. I Semifinal två som ser grym ut ställs Kevin Hansen mot Johan Kristoffersson, Niclas Grönholm, Kevin Abbring, Enzo Ide, Oliver Bennet. Mitt tips är trots allt att det blir en vit Red Bull-loggad Audi som är först över mållinjen i finalen…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.