Trist eftersmak från Finland, även Kalle R. har "gjort en Oliver", Tänak tog inga risker, Loeb kör Puma i Grekland, Binbach på banan igen, norsk rallytalang på pallen i debuten, Ola N. fyra i Porschecup, Broby-Eric med små möjligheter och vad händer hos Rally Sweden?

Blogg

Tråkigt nog blev där mer än lite smolk i Hyundais glädjebägare efter vad teamchef Julien Moncet trodde vara dubbelseger i Secto Rally Finland. När FIA-teknikerna kontrollerade vinnaren i WRC2 Teemu Suninens Hyundai i20 N Rally2 upptäcktes att stötfångaren fram vägde för lite gentemot homologeringen. Vikten var 3931 gram vilket är exakt 579 gram för lite och så klart mottogs beskedet av Suninen att man var diskvalificerad, med besvikelse.

Foto: Hyundai Motorsport

  Behöver inte säga att jag är väldigt besviken, men samtidigt bevisade vi ändå vårt tempo och vi kommer tillbaka starkare, kommenterade Suninen efteråt.

    Stötfångaren var inte original från Hyundai Motorsport utan en kopia tillverkad för estniska Red Grey Team som sköter Hyundais WRC2-tävlande. Under testerna före rallyt plockades den ”rätta” stötfångaren bort och sedan av misstag får man förmoda, monterades den något för lätta kopian. Att bilen överensstämmer med homologeringen är som alltid förarens ansvar oavsett om det som här, är Ott Tänak-ägda Red Grey Team som sköter bilen. Man kan nog utgå från att teamet får lite följdfrågor på denna klantighet borta från Alzenau och Moncet vad det lider. Detta var andra segern som Suninen förlorat, förra gången i i Portugal föll han på eget grepp när han åkte av med en minuts ledning på sista sträckan. Med full pott där och likaså i helgen så hade han med Mikko Markkula i högerstolen varit med i toppstriden i WRC2.

    Foto: Skoda Motorsport

    Foto: Skoda Motorsport

    Istället gick segern till Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen som också gick upp på tredje plats i WRC2-tabellen. Emil har 15 poäng färre än ledande Toksport-kollegan Andreas Mikkelsen och elva mindre än tvåan Kajetan Kajetanowicz som båda avstod Finland.

    Sjävklart är jag och Reeta glada över segern men ändå inte på det här viset vi önskat vinna, Teemu svarade för en enastående prestation i helgen och hade förtjänat sin seger, menade Lindholm. 

    Övriga Hyundai Rally2-bilar som genomgick samma kontroll efteråt hade korrekta stötfångare och än har inte Hyundai Motorsport bestämt sig för om man ska överklaga beslutet eller ej. Det finns röster som menar  att FIA borde väga hela bilen och inte inrikta sig på specifika detaljer. Om så skett hade sannolikt  Suninen stått kvar som segrare, likaså om han råkat tappa stötfångaren före målgång.

    Foto:wrc.com

    Man kan även undra hur Esapekka Lappi fick köra vidare utan vindruta och med kraftiga skador på taket då FIA brukar vara snabba med ”att av säkerhetsskäl” plocka bort ekipage som ser ut på liknande sätt. Att göra så med en finländare  på hemmaplan hade nog inneburit ramaskri, dessutom måste ”EP:s” Yaris varit allt för lätt med vindrutan borta…

    *

    Faktiskt hade jag möjlighet att följa alla SVT:s sändningar från Jyväskylä och som alltid med en gedigen insats från Jonas Kruse och Johan Ejeborg. Kruse var också ärlig med att inte dölja sin åsikt att Oliver Solbergs krasch var onödig och något som absolut inte får hända.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Jag håller med men kan samtidigt  ändå inte utan att jämföra med när Kalle Rovanperä gör liknande misstag och jag tror att det var minst tre gånger som han var av vägen med Toyotan i Finland. Skillnaden är att Kalle i likhet med tidigare storheter som Ogier och Loeb  så gott som alltid alltid bara kan styra upp på vägen igen utan att ha kört på sten, stubbe eller något annat skit. Men lite som Ingemar Stenmark menade en gång, ju mer man tränar desto mer ”tur” får man. Den minnesgode kanske också kan dra sig till minnes när Kalle gjorde exakt samma misstag som Oliver i fjol på  WRC Rally Croatias första sträcka. Jag minns detta, däremot har jag inget minne av att det då var lika många och lika hätska reaktioner på sociala medier från”rallyfansen”…

    *

    På tal om FIA och deras som det verkar stora sug på bötespengar, så fick Ott Tänak böter i Estland då han inte bar Pirelli-keps på prisutdelningen.

    Foto: Okänd

    Att han som skäl till detta menade, att den var dyblöt efter skumpaduscharna tog inte FIA någon som helst notis om, böterna skulle in. I Finland tog därför Tänak det säkra före det osäkra och satte på sig tre Pirelli-kepsar när priserna skulle delas ut! 

    *

    Enligt DirtFish kommer Sebastien Loeb att stärka upp M-Sport Ford till WRC Acropolis Rally Grekland vilket blir fransmannens fjärde och troligen sista start i årets WRC. Foto:M-Sport Ford

    Inledde med seger i Monte Carlo för att sedan bryta i Portugal och i Safari var det mycket klydd för honom och Isabelle Galmiche vilket till slut gav en åttonde plats. Anmälan till Grekland gick ut idag då lär M-Sport Ford sätt in sex Puma och där övriga körs av Craig Breen, Adrien Fourmauxm Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet och så senaste tillskottet, stenrike hemmaföraren Jourdan Serderidis. Loeb har vunnit rallyt tre gånger tidigare och får ett perfekt läge på de lösa grussträckorna tack vare sin VM-position som åtta. Tidigare var det Spanien som skulle få se Loeb men då detta krockar med hans off-road engagemang blev det så här. Ett rally som teamchef Richard Millener tror passar honom och teamet bra.

    Detta är ett rally där du behöver en stark bil och det vet jag att vi kan levererera med Puman! 

    M-Sport Ford vill gärna se Loeb i fler rallyn men Millener tvilar på att den möjligheten kommer att utnyttjas. Han är även noga med att inte stänga av möjligheten för Loeb att delta i ytterligare rallyn bortom Grekland, men medgav att det var tämligen osannolikt.

    – Allt beror på vad som händer i Sebs andra mästerskap och vi måste låta honom ha allt annat på plats först…

    *

    I ”Kullingstrofén” hade även Swepart 1300 Rallycup deltävling  och här blev det väldigt jämnt i toppen. Bara 0,1 sekund skilde mellan vinnaren och blott C-förare Marcus Johnsen/Roger Lindholm från Laxå och Ramunders Joacim Rydin/Magnus Simensen.

    Foto: Swepart 1300 Rallycup

    Ett missat vägbyte på sista sträckan var nära att kosta Johnsen segern men tiondelen var på hans och inte Rydins sida den här gången. Trea slutade Niklas Jennersjö/Anton Mogeswärd  även han från MK Ramunder och då 25 sekunder efter vinnaren. Rydin/Simensen behåller dock tabell-ledningen före Björn Norman/MarcusTheorin (fyra helgen) men nu har Johnsen/Lindblom avancerat till tredjeplatsen. Lustigt nog är de bara fyra juniortabellen som leds av Carlström/Norrstrand och nu väntar drygt en månads vila innan det är dags för den åttonde och näst sista deltävlingen i East Sweden Rally den 10 september. 

    *

    I ”Slottssprinten” blev det ”Avåkning” på sträcka fyra för Kolsvas William Binbach med sin tämligen nyinköpta Hyundai i20 R5. Inget som William så klart önskade sig och med bara en månad till SM i Fagersta såg det dyster ut med en tämligen ledsen Hyundai garaget.

    Foto: WB Motorsport Sweden

    Nu har dock bilen likt en ”Fågel Fenix” återuppstått berättar William belåtet.

    -Efter lite ”flat out-arbete” från våra fantastiska mekaniker, stort stöd från Kowax 2BRally Racing och megastöd från våra samarbetspartners/sponsorer är bilen klar inför nästa omgång av Svenska Rally mästerskapen i Fagersta kommande helg. Lite finjustering och livery återstår sen är vi 100% redo! 

    I hans klass  Internationella 4WD” får han och kartläsare Robin Hallman möta 17 kollegor med 4WD-bilar men däremot  med Hyundai blir man ensam. Annars är där åtta som kör Ford Fiesta, sju Skoda-åkare och så två med VW Polo R5, Christoffer Haglund och norska storfräsaren Frank Tore Larsen.

    *

    Foto: Even Management

    Mer Norge och i helgen gjorde 15-årige medlemmen i Even Management Karl Peder Nordstrand rallydebut i Lettland och ”Rallijs Cesis”. Vid sin sida i sin R2 Peugeot hade han minst sagt rutinerade kartläsaren Stig Rune Skjaermoen. I klassen för Rally4/R2-bilar vann f.d WRC-föraren Armin Schwarzs son Fabio före en annan med WRC-rötter i familjen, Pablo Sarrazin vars pappa Stephane körde för Subaru när detta begav sig.  Noterbart är att alla sju i klassen hade olika flaggor på sidorutorna då Lettland blivit lite av en plantskola för förare som ännu inte uppnått körkortsåldern.  

    *

    Lukas Sundahl kopplade ännu hårdare segergrepp i Porsche Carrera Cup Scandinavia efter två segrar och en andra plats när serien kom till Anderstorp i helgen. Det ombytliga vädret på mossen ställde till det och däckstrategin blev lite avgörande där Sundahls val med regndäck visade sig vara helt rätt.

    Foto: Armin Hadzic | A1 Work

    I race ett blev Emil Persson tvåa och f.d. Hässleholmaren Ola Nilsson trea (bilden). I andra framträdande var det Edvin Hellsten som hade mest bråttom med Sundahl som tvåa och Hampus Eriksson som trea medan Ola slutade sexa. I sista racet var Sundahl i topp, Hellsten tvåa och så ny tredje plats för Ola. Detta ger ledning i mästerskapet för Sundahl med 138 poäng, tvåa, Emil Persson har 100 poäng medan Hampus Eriksson som trea har 98 poäng. Ola Nilsson har fortsatt chans på medalj som fyra och är bara sex poäng från silver.

    Foto: Porsche Carrera Cup

    I supportklassen Porsche Sprint Challenge satte sig Mikaela Åhlin Kottulinsky i den bil som Prins Carl Philip normalt  kör. Förvaltade lånet väl och blev historisk när hon som första kvinna vann ett av racen. Från startposition sex körde värmländskan till sig första plats i lördagens avslutande heat och hyllades stort på prispallen efteråt.

    *

    När Rallycross-SM i helgen intog banan i Strängnäs blev det utveckling i lite fel rikning för Brobys Eric Nilsson i Junior-SM Senast blev det första pallplatsen men så bra gick det inte i Strängnäs även om en fjärde plats var fullt godkänt. Med en tävling kvar i serien ligger Eric på sjätte plats med sin BMW men tyvärr med små möjligheter att avancera så mycket högre.

    Foto: Eric ”39” Nilsson

    Om det blir en fullträff i finalen uppe i Kalix och det samtidigt går riktigt dåligt för Tjusts Isac Torlamb som är femma, då kan dom byta plats. Hemmaföraren Oskar Hellström däremot fortsatte att dryga ut sin mästerskapsledning när han vann alla sina heat och detta efter sämsta tänkbara förberedelser.
    – Jag har legat sjuk i veckan och känner mig fortsatt lite halvsjuk så jag har kämpat hårt under hela helgen och är så jädra trött nu, konstaterade juniorsegraren efter finalen. 

    I princip den ende som kan utmana om guldet är Tomelillas Alexander Jeppsson som är 14 poäng bakom.

    *
    Får ibland frågor om vad som händer med Rally Sweden nu när ”motorn” Glenn Olsson lämnat sitt uppdrag och några bra svar kan jag inte förmedla på detta. 

    Foto. Toyota Gazzoo Racing

    Men att det inte är optimalt att VD:n slutar med bara ett halvår kvar till rallystarten i Umeå i februari kan vem som helst räkna ut. I sitt ”Nyhetsbrev” skriver Anna NordkvistSBF.

    Arbetet har nu startat med att tillsätta en ersättare för rallyt. Målbilden är att så snart som möjligt ha den personen på plats för att denne ska kunna gå lite parallellt med Glenn under en övergångsperiod. Samtidigt så finns det en stor kompetens bland de som under åren funnits med och genomfört rallyt och även en positiv anda från Umeå att utveckla Rally Sweden.

    Jag vet inte om orden lugnar ner frågeställarna…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com