Tre nya inställda rallyn, SMK Hörby försöker i juli, Matton tror på publik i WRC, inte en chans att Rally Finland byts ut och Rally Sweden går i väntans tider...

Blogg

Vet inte om jag ska börja med de dåliga nyheterna eller de bra, men kanske ändå lika bra att börja med skiten. I går släppte Idrottsminister Amanda Lind (MP) ett glatt besked att hon hade för avsikt att öppna för begränsad publik till Allsvenskan i fotboll. Ett besked som även fick en del rallyfolk att ”go bananas” och genast också såg möjligheten till en återgång till det normala för deras skötebarn.

Foto: Tommy Svensson

Detta samtidigt som fotbollsförbundet  deklarerade att de lägre serierna kunde i bästa fall räkna med start först en bit in i maj. I morse punkterade så Anders Tegnell den optimistiska MP-ballongen och menade att Lind dragit förhastade och övertolkade slutsatser och att FHM inte alls stod bakom hennes löfte. Med andra ord ser det idag inte ljusare ut för rallystart än vad det gjorde igår, för en vecka sedan eller för den delen,  ett år sedan. Dock förväntas i morgon någon form av reaktion komma på den remiss som Regeringen bett om från FHM, låt oss hålla tummarna för ett positivt besked.

    Trots att många tror på snabba lättnader kom igår tre nya inställda rallyn och då var en av dessa Svenska Rallycupens klassiska”Kullingstrofén” som skulle körts så långt fram som den 31 juli. Foto: Tommy Svensson

    Någon folkfest i Folkets Park i Herrljunga kan därmed inte legenden Conny Hansson och hans kompisar bjuda på i år heller och istället har Kullings MS tagit det trista beslutet redan nu, för att inte dra på sig kostnader som man sedan inte får täckning för.

    Det har inte funnits någon möjlighet att på ett bra sätt åka runt till våra markägare för att få påskrifter, vi har samfälligheter som inte kommer ha några årsmöten som gör att några godkännande för bl.a. tävling kommer kunna klubbas, berättade Kullings-företrädare för Eriksson Motorsport

    – Att köra publikfritt är inte ett alternativ, varken ekonomiskt eller för våra funktionärer som då med nuvarande restriktioner måste kunna garantera att vi inte har åskådare utefter banan.

    Tävlingen skulle varit deltävling fyra i SRC där det förväntas premiär den 24 april med ”Violenrallyt” i Flen. Att intresset skulle bli stort för den här ”ljusinsläpparen” i rallymörkret var inte förvånade, men att man nådde maxtaket och tack till på 200 ekipage (212 klockan 16.30) på mindre än tre dagar är ändå anmärkningsvärt. Nu lär det inte ta stopp här utan ännu fler planerar säkert komma med sin anmälan, men tråkigt nog inte till något större nytta om jag tolkar Tävlingsinbjudan rätt. Under punkten ”Gallring” förklaras att man går helt efter tidpunkten för inkommen anmälan och inte som de flesta annars, efter korrekt och betald anmälan. Alltid tufft med gallring och i synnerhet när det handlar om premiär i olika cuper där nu ”cupsatsare” riskerar att tvingas avstå deltävling ett. Till exempel ingår ”Violen” i  VOC Mekonomen Rally flaggskeppet ”SverigeSerien” där det nu är strax över 30 anmälda och jag blir förvånad om inte fler ansluter fram till att anmälan stänger på söndag.

    *

    Medan Kullings MS och Ydre MK med ”Klappjakten” redan nu väljer att ställa in, så hyser fortsatt Trelleborgs MK hopp att kunna köra ”Rally Anderslöv” den 3 juli. Men detta utanför Bilsport Rallycup  då det skulle innebära datumkrock med Södra Sunnerbo och ”Semesterracet”.

    Foto: Henric Åkeson

    Eftersom vi har allt klart med tävlingen kommer vi ändå att försöka köra den 3 juli trots allt och ikväll ska vi ta ställning till om vi ska erbjuda Södra BF möjligheten att låta tävligen ingå i Rally-DM, berättar tävlingsledare Lasse Mattsson som nu avvaktar med BRC-deltagande till början av april 2022.

    En idé som inte lär möta något större motstånd då det i Södra BF så här långt är enbart SMK Hörby och ”TV-Svängen” den 4 september som är klara som DM-arrangörer. Till detta ska även läggas till Älmhults MK ”Silverratten” två veckor senare den 18 september. Här kan tilläggas att det blev ja i går vid SMK Hörbys tävlingsmöte till att ansöka om tillstånd för Bil-Månsson Hörby Rallysprint den 18 juli. Förutsättningen är förstås att myndigheterna ger tillstånd och även att vi kan öppna för publik utan restriktioner, då det i princip är omöjligt för oss att stänga av ett helt industriområde och garantera publikfritt. Nu är det bara att vänta och se…

    *

    De tredje tävlingen som kastade i handduken i går var Ydres ”Klappjakten” 18 september. Tävlingen skulle ha ingått i Bilsport Rallycup som i detta läge är nere på fyra deltävlingar med start i Åtvidaberg och ”Gruvrundan” sista lördagen i maj. Kanske kanske drar jag en lite förhastad slutsats, men känns det inte som att även rallysäsongen 2021 håller på att krascha?

    *

    Mer optimistisk än de svenska arrangörerna är dock FIA:s Rally Director Yves Matton som anser att både Monte Carlo och Arctic med sina isolerade ”bubblor”, skarpa regler bland annat med tvång på ansiktsmask och Covid-19 tester, visat vägen för WRC. Han menar även att tiderna är extremt utmanande men ser ändå framför sig en komplett kalender för 2021 som genomförbar. Det som kommer att bidra till lättnader tror Matton, är att vaccineringen börjar komma igång på allvar och skulle någon få ställa in, så finns det uttagna reservtävlingar.

    Tror även att det blir möjligt för rallyfans att komma ut till sträckorna när vaccinet blir mer förekommande, menar Matton.

    Rally Croatia som är nästa WRC-tävling i slutet av april har inte aviserat annat än att man kör med publik, såvida inte smittläget förvärras.

    *

    Det har varit lite lugnare med snacket om Rally Swedens vara eller icke vara plus att åsikterna att Arctic Rally Finland borde permanentas i WRC-kalendern. Tävlingsledaren för ”Arctic”, Kai Tarkianen är positiv till idéerna men poängterar att det är FIA/Promotorn som bestämmer men är även väldigt tydlig med att han inte är beredd att byta ut detta mot Rally Finland på sommaren.

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

    Han berömmer även de lokala klubbarna för sina insatser och berättar att bara 20 personer i arrangörsledet hade rutin från WRC tidigare, övriga hade bara varit med när tävlingen ingick i ”ralli-SM”. Men punkten att byta ut klassikern ”Tusensjöars” är inte förhandlingsbart menar Tarkianen till DirtFish.

    – Här finns Finlands rallyrötter, det var här vår historia började och för alltid kommer att vara. Men även den kommersiella biten kring Jyväskylä är mycket starkare än uppe i Rovaniemi och det skulle vara väldigt svårt att få de tiotusentals åskådarna vi önskar, att resa så långt upp i norr… 

    En intressant sak som inte dryftats förrän efter tävligen var hur man skulle ha hanterat en situation om en rallybil blockerade vägen. Hade så skett på en av fredagens sträckor hade där försvunnit 20 procent av banan direkt. Nu hade man turen på sin sida och det enda som inträffade var ett elva minuter långt stopp. 

    *

    Fortsatt väntar vi på besked från Svenska Rallyt AB hur planen blir för 2022 och enligt Värmlands Folkblad väntar vd Glenn Olsson på mer konkreta besked från promotorn. Glenn menar att för att flytta måste man få till ett nytt treårs-avtal som börjar gälla efter 2022. Ett besked väntas i mars men kan mycket väl dröja förklarar Olsson till VF.

    Turordningen är att vi för att kunna ta ett slutligt beslut om framtida region, måste ha promotorns medverkan i den processen. Dels så vi får ett förlängt avtal, just nu har vi ju bara till 2022. Men också sett till promotorns intresse, hur de ser att VM ska utvecklas, som också är avgörande kring hur vi som bolag ska tänka kring framtida regioner. 

    Foto: Tommy Svensson

    Glenn fortsätter.

    Just nu är vi i ett läge där vi är extremt beroende att få ett förlängt VM-avtal och en intresseförklaring från promotorn hur de ser på framtiden för Svenska rallyt. Allt det gör att vi inte kunnat ta något beslut om tävlingen 2022, det finns inget sånt beslut.

    När jag funderade över läget fick jag en idé som kanske skulle kunna vara något åtminstone för ”fyrklövern” allra längts upp i norr och nästan granne med Rovaniemi. Varför inte försöka köpa över den toppkompetens som råddade ihop Arctic och som ihop med duktiga lokala klubbar skulle kunna få till ett WRC på jungfrulig mark? För oavsett hur duktiga klubbarna i norr än är, så någon större erfarenhet av att arrangera WRC-tävlingar har man inte. Men när nöden är som störst finns kanske hjälpen närmare än vad man kan tro…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.