Tre klasser i WRC2, Hyundai avvaktar med WRC2, Monte-vinnare Bouffier stöttar Oliver, svalt intresse för Rally Sweden Historic, tuggar på för PG:s VM-start och Södra BF ordnar rallykurser!

Blogg

Tämligen självklart är det mest ljus på nya Rally1-bilarna när WRC drar igång på torsdag med Rallye Monte Carlo. Men fortsatt är de tre olika WRC2-klasserna för mig lite mer förankrade i verkligheten. I år delas ”Supportklassen” in i tre olika ”WRC2 Open”, ”WRC2 Junior” och ”WRC2 Masters”. ”Open” är som namnet antyder öppet för vem som helst medan ”Junior” är för förare under 30 år som aldrig vunnit någon WRC2/3-tävling eller som blivit nominerade för poäng i WRC-klassen. ”Masters” är öppet för förare under 50 år som har 3 000 euro extra i anmälningsavgift och dom precis som ”juniorerna” har rätt att utmana om WRC2-guldet. Sju deltävlingar måste köras varav en utanför Europa för att kunna utropa sig till segrare i WRC2 2022.

Foto: Pro One Media

I fjol satsade Emil Lindholm och Reeta Hämaäilänen på att vinna WRC3 men redan i premiären i Arctic Rally Finland mer eller mindre punkterades drömmen med noll poäng som resultat. Sedan blev paret tvåa i Kroatien, bröt i Estland, trea i Grekland och så fullträffen på hemmaplan med seger. Problemet var bara att då var tävlingskvoten fylld vilket man då löste genom att anmäla Hämäläinen som förare och Lindholm som kartis i Spanien. Så blev det så klart inte i praktiken utan de båda hade sina vanliga platser i Skodan på sträckorna vilket också gav seger. Fast i resultatlistan står Hämäilänen som vinnare, 29 poäng och en slutlig 12:e plats i WRC3. Lindholm slutade trea och även om han fått lägga till poängen hade han inte lyckats klättra högre. ”The Lindholm trick” anammades också av Stephane Lefebvre för Rally Monza något som inte gillades av regelmakarna och nu har den dörren också stängts. En ny förordning, artikel 3.3.3, har lagts till i WRC:s Sportregler, ”För att få poäng i något av mästerskapen för förare måste den person som är nominerad som förare på anmälningsformuläret köra bilen på rallyts specialsträckor, förutom i fall av force majeure som inträffar under tävlingen. Något som ska meddelas till tävlingsledningen och bekräftas av denna.”

    I Monte Carlo är där 29 anmälda i de tre WRC2-klasserna och där då Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen går ut först i egenskap av regerande mästare. På deras Toksport-anmälda Skoda sitter #20 på nummerlappen och numren efter har teamkompisarna Marco Bulacia Wilkinson och Nikolay Gryazin. Anmärkningsvärt är att M-Sport  har en enda Fiesta Rally2 bland de 29 anmälda och då genom tjecken Erik Cais. Lite bättre för Hyundai som har tre i20 i klassen men ingen genom det officiella fabriksteamet. Rykten gör gällande att man i Alzenau kopplat bort allt vad WRC2 heter för att helt fokusera på att få till teamet i WRC-klassen och att kunna ge trion Thierry Neuville, Ott Tänak och Oliver Solberg vinnarbilar.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Till finsk media bekräftar delvis Teemu Suninen detta som är en av de påtänkta för att köra WRC2 med nya i20 Rally2.

    Hyundais WRC-säsong startar längre fram på grund av reservdelsbrist orsakad av Covid-19 och man vill göra bra tester och komma väl förberedda, meddelade den f.d M-Sport-föraren.

    *

    Foto: Hyundai Motorsport

    I få tävlingar är det så viktigt att ha stabila besättningar som kör sträckorna före de tävlande som i förrädiska Monte. Trots att det är asfalt, is och snö kallas dessa ändå ”gravel crews” och där jag noterar att Oliver Solberg verkligen lyckats få ihop en extremt skickligt ”grus gäng”. Oliver och Elliot Edmondson förlitar sig på asfaltrutinerade fransmannen Bryan Bouffier (bilden) med en Monte-seger i bagaget som vid sin sida har en av rallyärldens mest meriterade kartläsare Denis Giraudet. Foto: Tommy Svensson

    Samma Giraudet som åkte med Oliver i några tävlingar i USA med Subaru. Andra kända namn som kör sträckorna före är franske stjärnan Yoann Bonato som kollar var där finns snö och is till Sebastien Loeb. Elfyn Evans förlitar sig på landsmännen Guy Wilks och Daniel Barrit. Så gör även Andreas Mikkelsen som i ”is-bilen” sätter Bernt Kollelvold och Cato Menkerud.

    *

    Om exakt en vecka stänger anmälan till Rally Sweden Historic och med bara 20 anmälda känns ord som succé idag tämligen avlägset. Arrangören hade ett maxtak på 50 bilar och dit känns det jättelångt. Hur det ser ut i WRC-delen Rally Sweden är ännu en hemlighet som även denna har sista anmälningsdag den 24 januari. Om allting stämmer måste det ha kommit in tillräckligt med kompletterande handlingar till Länstyrelsen till på onsdag den 19 januari för att tävlingen ska få grönt ljus. Hur det är med den saken vet nog bara tävlingsledning och Länsstyrelse, för det är väldigt tyst kring det mesta från Umeå.

    Det mesta verkar handla om tillgång till boende och kanske ännu mer priserna på detta. Har sett en annons på Blocket om en villa för 6500 kr/natt och det är klart är man tio man som får plats blir det bara 650 kr/natt, tuffare om man bara är två…

    *

    Lite tufft ser det också ut för att få ihop budget så att PG Andersson/Anders Fredriksson kan göra comeback i Rally Sweden, tio år sedan senast Årjängsprofilen körde VM. Insamlingen för att göra detta möjligt tuggar på meddelar initiativtagaren Erik Sundell.

    Foto: Tommy Svensson.

    Insamlingen går hyggligt men kanske hade jag ändå  sett framemot ännu större intresse men fortsatt har vi gott hopp att PG kommer till start, berättar Sundell och lägger till.

    Mer info finns på www.pgandersson.se här kommer vi löpande att presentera de som hjälper till och har även specialerbjudande för företag som vill synas tillsammans med oss!

    *

    Lite mer jordnära och ett gott tecken på att det kommer tid efter Covid-19 är att Södra BF nu planerar för rallykurser. Ansvarig utbildare Lars Mårtensson (bilden) går ut med: ”Har du funderat på att börja köra/testa på rally? För att börja  köra rally måste man först gå en teoretisk utbildning och göra en L-ABC (förstahjälpen utbildning) om man inte har en sådan innan som inte är äldre än 24 månader. Efter att gått utbildningen så kan man delta i en rallytävling som debutant med en vanlig standardbil och då prova på hur det är att köra rally. Teoriutbildning och L-ABC kurs ordnas den 5/3 kl 09.00 – ca 15.30 inklusive L-ABC kursen har du redan L-ABC utbildningen så är utbildningen färdig vid 13.00. kostnad för varje del 200:- alltså totalt 400:- för båda delarna. Plats meddelas senare (någonstans i mellanskåne). Anmälan senast 26/2till: Lars Mårtensson, larsmartensson@live.se uppge namn, personnummer, klubbtillhörighet och om du har någon licens sen tidigare. Upplysningar: Lars Mårtensson 073 81 09 589”.Foto: Tommy Svensson

    Södra BF och Lars erbjuder även Co-driverutbildning eller mer populärt ”Notkurs”. ”För att få tillgång till arrangörsnoter i de rallytävlingar som erbjuder detta måste både förare och kartläsare ha Co-driver licens, för att kunna ansöka om en sådan måste man genomgå en särskild utbildning. En sådan utbildning ordnas den 19/3 i Älmhult, kursledare är den erfarne notskrivaren Anders Martinsson, tid: 10.00 – 16.00 plats: Älmhult. Kostnad: 500:-/person inkl. fika och lunch Upplysningar: Lars Mårtensson 073 81 09 589. Anmälan till: Lars Mårtensson larsmartensson@live.se  senast 12/3”.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.