Trafik och rallyfunderingar.

Blogg

Årets rallyresa blev nästan exakt tvåhundra mil, hälften transport upp till Karlstad och andra hälften ute i rallyskogen. Under de här milen hann jag reflektera över många saker, bland annat dessa…
• Transport upp och hem från Karlstad skedde till hälften på E4:an landets pulsåder. Gissa hur många poliser jag såg? Rätt svar är noll.
Tycker detta är lite märkligt isynnerhet då vägen drar igenom Ljungby polisdistrikt som förr var fruktat av alla som körde bil och hade en liberalare syn på hastighetsgränsen. Eller som en polis sa till mig en gång.
– Det finns två grejor du aldrig kan göra, svära i kyrkan och köra för fort förbi Ljungby!
• Hundra mils körning i Värmlandsskogen, gav en förbrukning av spolarvätska på cirka en liter. Upp och ner till Karlstad var samma förbrukning cirka tio liter spolarvätska. Anledningen till detta är det härliga vägsaltet som sprids här nere för att de dubblösa däcken ska fungera. Saltförbrukningen i Värmland verkar vara mycket mindre, istället väljer man här fina vita vintervägar med bra grepp för dubbdäcken.
• Höll nästan exakt alla hastighets gränser, men numera är det både jobbigt och stressigt. Det vimlar av ”Vägverkets nya livräddare” så fort du lämnar Europavägarna. Med de nya hastighetsgränserna, som verkar ha tillkommit med hjälp av tärningskastning, kan man inte sluta sig till vilken hastighet som råder exakt där kameran är placerad. Följden blir hastiga inbromsningar och mer fokus på hastighetsmätaren än på vägen. Säkert? Inte om du frågar mig.
• Trafikstockningar såg jag mycket längs rallysträckorna, det hör liksom till. En skillnad mot förr var att jag inte på långa vägar noterade så mycket livsfarliga omkörningar som förr. Överhuvudtaget uppförde sig rallypubliken bra i trafiken och vad jag hörde på Radio Värmland hade polisen där ingen annan uppfattning.
• Då var det värre på vägen Karlstad-Sunne eller Karlstad-Filipstad och vidare mot Sälen, vägar som många ”fjäll och skidentusiaster” använder. Här gick det undan så att takboxarna bara flimrade förbi. Höll man sedan inte åt sidan så kom helljusblinket i backspegeln som ett brev på posten.
– Här är det bråttom, vi är lediga och har betalat dyra pengar för stugan så flytta på dig för …
Nu ska jag inte gnälla mer utan packa upp och ladda om inför 2011 för då blir ett nytt Rally Sweden. Kan aldrig tänka mig utan att Klarin & Co får klartecken från FIA att köra på. När temacheferna hos Ford och Citroën dessutom ger rallyt fullt stöd tror jag det blir svårt att plocka bort det enda vinterrallyt i VM. Dessutom har det klart deklarerats att Norge inte kör sitt rally utan statsstöd efter två tunga förlust år. Som extra ess i rockärmen kan Klarin dessutom lägga fram önskemålet från både team och förare om två vinterally i VM. Ett helt perfekt upplägg vore att först köra Rally Sweden och sedan två veckors uppehåll innan Rally Norway. Hela VM-cirkusen finns på plats så det är bara att köra. Svettigast blir det väl för Klarin som första fixar det svenska rallyt och sedan får ila över kölen för att stötta norrmännen!