Toyota fick värdefull test i Arctic, Oliver nära "monumental succé", stark debut av Liiten, privat entreprenör sponsrar WRC i Rovaniemi med runt två miljoner, ERC-premiär i fara, MK Nordjämten kör rally i februari och V8- klart för anmälan.

Blogg

Onekligen var det ett skickligt drag av Toyota att låta Juho Hänninen köra och vinna i Arctic Lapland Rally när det nu blir på samma mark deltävling två i WRC kommer att köras. Medan Hyundai och M-Sport Ford får börja med ett blankt blad gällande hur de nya Pirellidäcken uppför sig på riktig vinterväg har Jari-Matti Latvala massor av nyttig data i äktenskapet Toyota och Pirelli.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Mycket lärde vi oss under rallyt när vi justerade set up för att få maximalt grepp med de nya däcken, förklarade Hänninen efteråt.

    En mycket viktig erfarenhet inför WRC-tävlingen och det är alltid lättare att börja testerna med en grund att stå på!

    Att det var lyriska deltagare som vanligt i ”Arctic” har framkommit även om jag är lite mer skeptisk till den typ av sträckor som Hänninen beskriver.

    Vägarna här är helt annorlunda, vansinnigt snabbt och smalt vilket är väldigt krävande och speciellt gäller det att ha bra noter och optimal set up på bilen.

    Vet inte hur Andrea Adamo och Richard Millener ställer sig till det faktum att Toyota nu helt öppet och ärligt skaffat ett extra trumfkort inför kommande Arctic Finland Rally?  Jag kan tänka mig att det muttras en del i såväl Alzenau som i Dovenby Hall över att man inte själva var så mycket på tå att man tog den här möjligheten att få nyttig däckinformation. Dani Sordo kunde ju kört för Hyundai och vad gäller M-Sport så finns t.ex Esapekka Lappi tillgänglig eftersom ingen WRC-förare som ska köra i Rovaniemi i februari hade tillåtits starta.

    Foto: Toksport WRT

    Samma sak för Oliver Solberg och Ole Christian Veiby i Hyundais WRC2-team har nu klart bättre läge än tuffaste utmanaren på vinterväg, Andreas Mikkelsen i Toksports Skoda. Att ha både känt på sträckor och däck i skarpt läge kan lätt avgöra en så tätt toppstrid som förväntas i klassen. För Mikkelsen med nygamla kartläsaren Ola Fløene är det istället tester i Frankrike som gäller och då är det främst däck för Monte Carlo som testas på Skodan. 

    *

    På tal om Oliver Solberg så översvämmades nästan sociala medier av gratulationer till tredje platsen i Arctic, bara 0,9 från andra platsen plus äran att då ha varit snabbaste R5-förare. Nu lyckades Teemu Asunmaa rädda sig från att få däng av ”rookie-svensk” men jag kan tänka mig att det var svettig i Skodan innan han fick se Olivers tid. En kanon tid och näst bästa R5:a med Juha Salo bakom ratten fick däng med 10,4 sekunder och Asunmaa med 14,8. Saknades bara 0,9 för att succén skulle varit monumental. När Oliver väl smält den minimala marginalen var det en ändå en mycket glad värmlänning.

    Foto: Oliver Solberg Motorsport

    Ett stort tack till dessa otroliga människor och alla andra som jobbar så hårt för att göra allt detta möjligt för oss, förklarade Oliver.

    *

    Foto: Liiten Motorsport

    I går när jag skrev så hade inte Sandvikens Jari Liiten/Mikael Kjellgren kommit mål men det gjorde man lite senare. Klasseger i”Mitsubishi-klassen” och 29:a totalt av de nästan hundra bilar som nådde slutmålet. En väldigt bra prestation i sitt allra första rally på finsk mark. Lars Stugemo/Kalle Lexe tappade runt en kvart på sträcka fyra efter att ha satt Skodan djupt i en snövall. Med detta blev det en 55:e plats totalt men räknas kvarten bort hade man lätt hoppat upp runt 30 placeringar, till någonstans kring 22-23. Kan även nämna att sist rally blev Ari Ollakka med en äkta klassisk rallybil, Volkswagen 1500S. Nu hade han och broder Pasi över en och en halv timma upp till Hänninen men frågan är om dom inte hade f-n så mycket roligare…

    *

    Är ju mycket gnäll och synpunkter på såväl SBF som Rally Sweden och där mer eller mindre (oftast mindre) insatta personer förklarar hur saker och ting ligger till eller borde ligga till enligt dom. Bland annat klagas det på att det är för få svenska företag som ställer upp för rallysporten och i just den frågan är det bara att hålla med till hundra procent. Borde inte heller vara omöjligt i ”mellanmjölken land” att få till så mycket sponsorer att Rally Sweden utan problem skulle gå runt ekonomiskt, men som bekant är det inte så i verkligheten. Ingen ska försöka påstå att inte Glenn Olsson och han medarbetare vänt på varje sten i försök att hitta pengar för att säkra rallyts fortlevnad, men mer än rännilar med kronor blir det ändå inte, tyvärr.  Klart att man då blir avundsjuk när man läser att byggentrepenören Markku Rautio som bland annat byggt Kuokkalabron i Jyväskylä,  ställer upp med 200 000 euro för att säkra ekonomin för kommande WRC Arctic Finland Rally. Rautio gör detta enbart för att han gillar idén med ett VM-rally kring Rovaniemi och som han så klokt konstaterade.

    I den sista kostymen finns inga fickor att stoppa några pengar i…

    Nu räckte det inte med detta utan han öppnade även plånboken så pass att där även blev till en Volkswagen Polo GTI R5 inklusive reservdelspaket till estländaren Egon Kaur.

    *

    Den 12-14 mars är det tänkt premiär för ERC 2021 med Rally Serras de Fafe E Felgueiras i Portugal. Nu höjs det dock varningar för att rallyt inte kan köras på grund av Covid-19. Lokal media rapporterade i veckan att mycket tala för att man tvingas ställa in eller skjuta fram tävlingen. Bekräftelse på detta väntas komma nom de närmaste dagarna. Ändå kan det bli portugisisk premiär för ERC då deltävling två körs på Azorerna sista helgen i mars. Detta som ett led att förbilliga serien då tänkt sig ta bilarna med båt direkt från Fafe till Azorerna ute i Atlanten.

    *

    Lyfte faktiskt båda ögonbrynen när jag noterade att MK Nordjämten bjuder in till ”Utrikesrundan” den 20 februari samtidigt som allt före detta datum och även efter (Lima) redan ställts in. Klubben skriver, ” Covid-19!! För att vi ska kunna genomföra tävlingen så gäller Covid-19 anpassning enligt följande! 

    Team består av max 3 personer! 

    I depån ställer man upp i markerad ruta efter startnummer! 

    Tidkort, skrivs av kartläsaren efter anvisad tid av funktionär! 

    Kiosk kommer att finnas med viss mat försäljning, INGA kontanter! Endast Swish! Ingen värmestuga, allt kommer att ske utomhus.Toaletter finns men tänk på avståndet! 

    Handsprit kommer att finnas på anmälan, besiktning samt i depån. Medtaget munskydd skall bäras vid anmälan/besiktning och gärna i depån PM om utförligare information kommer senare! 

    Anmälan senast 13 feb.”.

    Jag måste ha missat något då jag var övertygad om att det för närvarande inte är möjligt att arrangera rallytävlingar överhuvdtaget, oavsett vilka ”Covid-19 anpassningar” som görs. Det som fäller är ju regeln att ingen tävlingsverksamhet får äga rum för deltagare äldre än 16 år och SBF meddelade i veckan som gick, ”Dessa råd gäller inte personer som ägnar sig åt yrkesmässig idrott eller barn och unga födda 2005 och senare. Fortsatt finns det regionala restriktioner att ta hänsyn till för den som skall bedriva tränings- eller tävlingsverksamhet.”. Detta gäller visserligen bara fram till den 24 januari, är man då optimist så visst kan pandemiläget ha förändrats radikalt om en månad… 

    *

    Foto: racefoto.se

    Även racingfolket ligger i startgroparna även om det till och med i Skåne råder rejäl vinter utanför fönstren. Nu har anmälan öppnat för V8 Thunder Cars och nytt för i år är att det går att föranmäla sig utan att anmälan blir bindande före den 15/3,  föranmälda får också rabatt på anmälningsavgiften när den övergår till att bli bindande.  Bland flera andra nyheter som ingår i anmälningsavgiften är utökad support för mekaniker och förare och sedan tidigare är också samarbetet med STCC+ presenterat. Yokohama, FABAS, Aspen, NGK, och Öhlins hälsar välkommen till V8 Thunder Cars 2021.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.