Toms femte plats viktig byggsten enligt M-Sport, Lukyanuk både rullade och utklassade, Kalle R. skrev rallyhistoria i Estland, Tidemand testa Hybrid-Skoda, El-Skoda trea totalt i Österrike och oväntade segrare i Mästarmötet.

Blogg

Om ni minns mitt WRC2-tips i torsdags så placerades Tom Kristensson/David Arhusiander utanför topp-fem. Anledningen till detta var den av mig ansedda mördande konkurrensen i klassen men som jag även konstaterade, ”drömma om en femte plats är tillåtet”.

Foto: M-Sport Ford WRT

Nu gick drömmen i uppfyllelse och SMK Hörby-föraren placerade sig exakt på femte plats efter en stabil insats. Man ska inte glömma att detta var blott Toms tredje tävling med Ford Fiesta Rally2 och när man lägger till den tuffa inledningen i Kroatien och Portugal, så är en femte plats egentligen ett riktigt kvalitetsbevis som jag ser det.

      Femteplatsen är vårt bästa resultat den här säsongen och det har varit ett tufft rally, men vi har gjort vårt bästa och tagit oss i mål, summerade Tom helgen.

    – Detta kommer att vara en mycket värdefull erfarenhet  och det känns riktigt bra att äntligen få ett problemfritt rally. 

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Tidigt hamnade Tom i ”ingemansland” med långt avstånd både uppåt och neråt vilket är snudd på mardröm för alla rallyåkare. Att lägga tempot på rätt nivå är jättesvårt vilket Tom bekräftade.

    Vi försöker bara njuta av körningen utan att ta onödiga risker. Håller oss till vår plan och försöker förbättra oss lite i taget!

    Foto: M-Sport Ford WRT

    När sträckorna blev lösare på andra rundan ökade den redan tuffa utmaningen och i #29 Ford Fiesta ville man ”push more”, men ändå segrade tanken på säkerhet förklarar Tom.

    Nu ska vi analysera vårt jobb under helgen och använda detta för framtiden!

    M-Sport Ford WRT:s teamchef Richard Millener var nöjd med insatsen som han menade var en viktig byggsten för framtiden.

    – Nu ska Tom och David bara jobba vidare på detta för att komma framåt, ”good work”!

    Att Tom och David är ”rookies” i de här sammanhangen är ingen hemlighet men ändå något som många inklusive SVT:s Jonas Kruse verkar ha glömt. Tom körde i helgen sin Fiesta i tredje tävlingen, att jämföra med trean Marco Bulaci som har nästan 40 starter med R5-bilar i ryggen. Toms teamkompis i M-Sport Ford, Adrien Fourmaux som blev fyra har inte lika många, ”bara” 25 tävlingar i samma biltyp som han körde nu. Till detta ska även läggas till många, många testmil för de båda medan Tom inför Rally Estonia var överväldigad när teamet fixade till två hela testdagar. Som min far brukade säga ”det är olika på olika tegelbruk…”.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Ett annat sätt att mäta femte platsen är att jämföra med hemmaföraren Georg Linnamäe som slutade efter Tom. Då var detta 13:e starten för honom med Polo R5 och detta på hemmavägar, som även med noter ändå är en fördel att ha kört på förr. I mål var Linnamäe i körtid nästan minuten efter Tom.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Helgens bekymmersfria rally (där gick förstås åt lite spoilers med alla hopp) tror jag kommer att bli mycket värdefull och ge tillbaka mental styrka till Hörby-föraren. Om han till exempel försökt att öka tempot (läs, börjat ta risker) för att i praktiken utsiktslöst försökt utmana Andreas Mikkelsen och Mads Østberg så kunde rallyt slutat som för ryssen Nikolay Gryazin, med Polon på rygg. Då hade Tom antagligen fått höra att han borde ha satsa på att ta sig i mål istället för att jaga sekunder. Som alla vet så är avståndet mellan succé och fiasko minimalt. ”Smiling Tom” skickar även stort tack för allt stöd på hemmaplan, ett stöd som inenbär mycket.

    – Jag är riktigt tacksam för er support från er och alla på sociala medier. Även ett stort tack till teamet som alltid, ger mig grym support! 

    Vill även passa på att gratulera Johan Hedlund till debuten som sidekick (eller är det tvärtom?) till Jonas Kruse i SVT:s rallystudio, en debut som absolut lovar gott inför framtida sändningar. Att sedan jag inte alltid delar uppfattningarna som levereras är ointressant, huvudsaken är att vi får rallysändningar som är så här bra som de är numera. Fast lite irriterad blev jag över att man inte nämnde Tom och Davids slutliga femte plats i sändningen från power stage. Att promotorn valde att börja sända med Fourmaux istället för med Tom är inget som Kruse/Hedlund kan lastas för, men när enda svenskbilen hade gått i mål på sträckan långt före att sändningen avslutades så kunde man lätt kollat i resultatlistan på datorn och meddelat tittarna detta…

    *

    Foto: Skoda Motosport

    Till slut var det tekniska krångel som avgjorde WRC2-klassen, medan vinnaren Andreas Mikkelsen/Ola Fløene av Toksport WRT försetts med en kassaskåpssäker Skoda Rally2 så verkade Mads Østberg/Torstein Eriksens Citroën inte varit lika tillförlitlig. Till slut menade Mads att han gett bort en minut på grund av alla problem, i mål skilde 16,7 sekunder till Skodans fördel och därmed även förstärkt VM-ledning.

    *

    I WRC3 dominerade Alexey Lukyanuk/Yaroslav Fedorov totalt i sin första VM-start med Skoda. Så överläges var ”The Russian Rocket” att intte ens en trevarvsrullning på allra sista sträckan innebar någon fara för vinsten.

    Foto: privat

    Tvåa slutade polacken Kajetan Kajetanowicz en av ERC:s mest erfarne förare som ändå var över tre minuter efter Lukyanuk, som alltså till och med hann med ett taklägg på power stage. Lukyanuk blev även bästa Rally2-bil och detta 13,8 före Mikkelsen. Totalt nådde 17 Rally2-ekipage målet i Tartu och av dessa slutade Tom och David som nionde bil.

    *

    Foto: Junior-WRC

    I Junior-WRC blev det finsk seger genom Sami Pajari, 24 sekunder före britten Jon Armstong. På sista sträckan gick en drivaxel sönder för Martin Koci vilket gjorde att Martins Sesks kunde ta sista pallplatsen.

    *

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Då skrevs det rallyhistoria när Kalle Rovanperä puttade undan Jari-Matti Latvala från tronen som yngste förare att vinna en WRC-tävling. I Rally Estonia tog 20-årige Kalle en helt odiskutabel stabil seger och detta två år yngre än när Latvala vann i Rally Sweden 2008. Redan på första sträckan kunde anas var skåpet skulle komma att stå, när Kalle och Jonne Halttunen tog Yaris WRC till sträckseger. Fredagen inleddes sedan lite försiktigt men efter sträcka tre släpptes aldrig segergreppet även om sträcksegrarna efter SS10 lyste med sin frånvaro.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Istället visade Kalle upp en väldigt kylig attityd och lät konkurrenterna jaga allt medan han själv körde mer avslappat, men aldrig mer än att vara sämre än femma på någon sträcka. Att WRC är avgjort är nog bara att inse, för tanken att antingen helgens femma Elfyn Evans eller trean Thierry Neuville i princip ska vinna resterande fem tävlingar känn snudd på absurd . Om nu dettaändå  mot förmodan skulle hända så krävs samtidigt att Sebastien Ogier missar totalt. Nej i min värld är det ”game over” och Ogier kan dra sig tillbaka på topp även om han gärna velat passera Sebastien Loeb som föraren med flest VM-titlar.

    Kalle är ingen man av stora ord och långa hyllningar men tackade så klart hatvla och hela Toyota Gazoo Racing för segern. Istället tyckte han det var ”nice” att vinna i Estland där han numera bor.

    – Då detta är snudd på hemmarally för mig kändes segern ”nice” efter en säsong som tidigare varit lite problematisk. Nu bevisade vi att farten finns där!

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    För Toyota var glädjeämnen många medan det var tuffare bland de ljusblå hos Hyundai.  Craig Breen gjorde exakt vad han skulle och upprepade andra platsen från i fjol medan Thierry Neuville körde till sig årets femte tredje plats. 

    Jag tror faktist att vi gjorde det bästa vi kunde med tanke på våra tekniska problem, något som gör allt komplicerat för oss, suckade Neuville vid målet

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Han gjorde precis som Craig Breen, tackade belgaren Alain Penasse som tvingats lämna teamet efter helgen. Anledningen är okänd men att det inte är Andrea Adamos beslut står helt klart, utan detta har fattats  längst upp i Hyundai-skrapan borta i Seoul. Neuville konstaterade dock.

    -Alain har gjort mycket bra för teamet!

    Nu väntar Neuvilles bästa chans att slå tillbaka om några veckor, hemmatävlingen Renties Ypres Belgium. Hit kommer de allra flesta av WRC-gänget med helt oskrivna kort i bakfickan då det är första gången som rallyt ingår i VM. En tävling som avgörs mycket på smala, gropiga asfaltvägar över öppna landskap med förrädiska diken. Förutsättningar som Neuville är uppfödd med och som ger honom ett minimalt halmstrå inför resten av året…

    Inte bara WRC-teamen som jobbar med nya bilar samma sak gör man även hos Skoda som ska lansera en ny version av Skoda Fabia Rally2. En bil som då är anpassad efter nya ”Mild Hybrid-reglementet” som träder i kraft 2023, ett år senare än i WRC-klassen. Just nu pågår tester för fullt i Tjeckien och en av de som sitter i nya Fabian är Pontus Tidemand men även Kris Meeke och Jan Kopecky kör tester med bilen där inga tekniska detaljer alls sipprat ut.

    Foto: Tommy Svensson

    Kul att Tidemand är med i matchen och kanske kan detta bli en dörröppnare in i WRC2. Efter andra platsen i WRC-finalen ACI Rally Monza 2020 med Toksports Skoda, har det varit väldigt tyst om värmlänningen fram till nu.

    *

    Mer Skoda men nu med el istället för bensin och Raimund Baumschlager fick en perfekt start med Skoda Kreisel RE-X1 när bilen för första gången kördes i skarpt läge. I Rally Weiz slutade den österrikiske rallyikonen trea totalt med sin el-Skoda och fram till vinnaren Simon Wagner hade han 2.37,5. I runda slängar bara en sekund per kilometer långsammare än vinnaren var ett resultat som framkallade belåtna miner hos el-anhängarna.

    Foto. BRR

    En sekund som enligt dessa ska vara lätt att kapa när man testat mer med bilen.  Den historiska delen av rallyt fick ett tråkigt slut för Anders och Ingrid Johnzen och enstabil andra plats inför sista sträckan byttes till en plats på listan för brutna ekipage. I starten på sista sträckanrasade växellådan på Porschen vilket förstörde helgen i Weiz.  Vann gjorde Daniel Villaron Alonso med Ford Sierra Cosworth före ”Zippo” med Audin. Då hade italienaren svarat för en makalös insats efter att i ledning ha brutit på sträcka sex. Omstart med tidstillägg och åtta raka sträcksegrar innebar klättring från 17:e till andraplats. Till slut skilde ändå 52,5 sekunder till Ford-åkarens fördel.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Grännas Golf-åkare Tobias Pettersson med minst sagt rutinerade rallyåkaren Åke Kjellgren vid sin sida vann helt (i mina ögon åtminstone) otippat Nationella 2WD-klassen i Grus SM-premiären på Millebygden. Lika lite hade jag tvåan Andreas Axelsson/Timmy Berntsson från Växjö också dom i Golf med mig när jag försökte klura på segertips. Där handlade det istället om SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson och Toarps Kristian Johansson/Fredrik Livh. Kristiansson inledde och avslutade med topptider men i andra åket tappades i runda slängar tio sekunder vilket annars kunde gett en pallplats. Jämnare körde Johansson som dock hade problem med servostyrningen och var rejält slut i armarna efter de tre sträckorna. Slutade ändå stark femma medan Hörby-föraren fick nöja sig med nionde plats. Dagens man var ändå Norrköpings C-förare Gustav Hartzell med Viktor Fredriksson vid sin sida i Toyota Corollan. Bara 0,3 sekunder skilde till andra platsen. Bra ifrån sig efter ett långt uppehåll gjorde SMK Hörbys Pontus Berglund med Nellie Karlsson till höger i Volvo 940:an. Paret blev bästa bakhjulsladdare och slutade fyra. Jag varnade för Daniel Röjsel/Mikael Johansson vilket också var befogat och på första sträckan var Opel Corsan klart snabbast vilket innebar fem sekunder bättre än näst snabbaste, Saab-åkande Magnus och Mikael Karlsson. Men sedan var det roliga slut då Röjsel inte kom till start inom angiven tid på SS2 och uteslöts.

    Foto: Team Nybe

    Inte heller prickade jag rätt med Victor Hansen/Victor Johansson som vinnare i Int.2WD. Här var istället Nässjös Calle Carlberg med Team Nybes Maja Bengtsson helt överlägsen. Nästan tio sekunder skilde ner till tvåan Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar. ”The two Victors” kom aldrig in i matchen, slutade fyra nästa 20 sekunder från seger.

    Foto: Lars Svensson

    Då var det mindre riskfritt att utnämna Dennis Rådström/Johan Johansson till favoriter i Int. 4WD. I Polo-debuten blev det seger med 13 sekunders marginal.

    Det gick fruktansvärt bra, man vill väldigt mycket och det är svårt att få till bilen bra men vi är väldigt nöjda med allt idag, konstaterade Dennis efter segern. 

    Vår setup passade sträckorna bra med mycket grepp och en lätthanterlig bil.

    Mycket test har föregått premiären men på grus har man haft lite svårt att få till Polon.

    Vi körde ett test inför tävlingen och hittade då rätt med inställningarna, skönt att få ett kvitto på det idag!

    Med detta lär även värmlänningen lätt kunna räknas in bland favoriterna i SM-premiären Rally Killingen.

    Dubbelt Team Nybe efter Dennis med Chrisoffer Haglund/Mathias Bengtsson som tvåa och Jonas Åkesson/Henrik Bäck som trea. Bara 0,5 sekunder skilde mellan Nybe-bilarna.

    Foto: Henrik Åkeson

    Seger direkt blev det för Mats Jonsson/Jon Magnusson efter höstens rullning med WRC-Skodan. Men Karlskronas betydligt mindre rutinerade B-förare Håkan Rönnebring med Anette Pettersson i Mitsubishi var bara 3,4 efter Jonsson, starkt.

    Foto: Henrik Åkeson

    Saab-seger blev det i ”Standard”  genom Niklas Ledin/Jonna Olsson. Lite kul att på pallen fanns Ledin som A-förare, tvåan Simon och Sofia Johansson, Älmhult kör på B-licens medan toppåkaren i Asfalt-SM och trean Lucas Helin/Annie Seel, Tibro fortfarande har C-licens. Nästa tävling i Grus SM körs med ”Hårdingen” i Vara den 7 augusti.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.