Tom vann moraliskt(?) i Lausitz, trots allt lite avslagen WRC-final som väntar, Ogier och Suninen är mina vinnare och i dag för 33 år sedan...

Blogg

Redan vid målgången i Lausitz Rallye började det grymtas när det visade sig att Andreas Mikkelsen gick in 19 minuter för tidigt till slutmålet. Grymtet handlade om att det inte var fri ingång åtminstone  inte i de officiella meddelanden. Detta skulle dock arrangören ha ändrat och även meddelat de tävlande, men då inte på sådant sätt att det egentligen var OK. Nu blev det inget tidstillägg för Mikkelsen och inte heller för att inte däckmärkningen på nya Skodan sköttes enligt regelboken. Detta har gjort de polska rallyfansen upprörda och på sociala medier vädrar man ilskan och med emfas hävdas att Tom Kristensson och Andreas Johansson är de moraliska segrarna om FIA och arrangören vågat ta fajten med till Skoda närbesläktade  Toksport. En som reagerat skriver (översatt från polska), ”Trycket från Skoda som debuterade med senaste modellen av  Rally 2-bilen var starkare än det sunda förnuftet hos FIA-domarna”.  Tom själv engagerar sig inte men konstaterar ändå att där var en del konstigheter.

Foto: Niechwiadowicz Photography

Det var nog mer arrangören som inte hade full koll än Mikkelsen, men för mig är det inget att lägga energi på. Vi blev tvåa och när tävlingen inte ingick något mästerskap för oss är jag nöjd som det är.

    En seger i rallyt hade troligen varit mer betydelsefull för Kowax 2BRally än för Tom och i teamet var man inte helt belåten med att Mikkelsen inte fick någon form av bestraffning.

    Jag hörde något om att han och teamet skulle kunna få någon form av böter men det ändrar ju inget. Vi blev tvåa lite mer än 20 sekunder efter VM-ledaren vilket för oss är stort, avslutar Tom.    

    *

    I morgon klockan 09.38 svensk tid inleds årets WRC-final, Rally Japan med 2,7 kilometer långa SS1 ”Kuragaike Park” innan den riktiga rallystarten sker på fredag med SS2-start 23,02 vår tid.

    Foto. Rally Fun Japan

    Som vanligt när det tävlas på andra sidan jordklotet blir det knepigt att följa då det mesta änder när normala människor ligger och sover. Detta har också fått till följd att SVT väljer att enbart ha eftersändning från avslutande  power stage och denna vissas på söndag klockan14.00 . Med Kalle Rovanperä som redan klar mästare känns också tävlingen åtminstone i WRC-klassen avslagen redan före start.

    Foto. Rally Fun Japan

    Spänningen finna istället att hämta i WRC2 där det blir en jättefajt mellan Skoda-förarna Emil Lindholm och Kajetan Kajetanowicz. Båda fem poäng bakom Andreas Mikkelsen och att ingen av de två skull få ihop dessa futtiga poäng i helgen är nog inte tänkbart. 

    *

    Med detta kör jag nu årets sista WRC-tips.

    WRC.

    1. Sebastien Ogier Toyota

    2. Thierry Neuville Hyundai

    3. Ott Tänak Hyundai

    4. Kalle Rovanperä Toyota

    5. Craig Breen Ford

    Foto: C.McMaster/McKlein

    Med bara nio anmälda i klassen är det årsämsta konkurrensen och nu kommer M-Sport Ford bara med två bilar, Breen och Gus Greensmith. Tror att Ogier vill avsluta året med seger för att visa sin storhet medan teamkompisen Rovanperä redan gjort detta i de tävlingar som färdigkörda. Så klart var jag sugen på att trycka in hemmaidolen Takamoto Katsuta på topp-5. Men tyvärr, ”Taka” jag tror inte du pallar trycket utan det blir överladd med åtföljande misstag, 申し訳ありませんが、その通りです(så blir det tyvärr).

    *

    WRC2.

    1. Teemu Suninen Hyundai

    2. Kajetan Kajetnaowicz Skoda

    3. Emil Lindholm Skoda

    4. Heikki Kovalainen Skoda

    5. Sami Pajari Skoda

    Totalt 17 Rally2-bilar av dessa är det finska flaggor på sidodrutorna på fyra vilket ger  snudd på helfinskt tips. Håller tummarna för Suninen som verkligen är förtjänt av en snygg avslutning och vad gäller WRC-titlen så säger magkänslan ”Kajto” medan hjärtat talar för Emil… 

    I klassen är det dött lopp mellan Skoda och Hyundai med fyra Rally2-bilar vardera men där Skoda som bonus även kan visa upp tre ”gamla R5:or”. För övrigt så har jag inte nåtts av några nya rykten från mer eller mindre säkra källor om framtiden för Tänak, Breen, Evans, Lappi eller Mikkelsen men än är ju dagen ung…

    *

    Blir en både kort och tidig Motorbloggen då eftermiddagen är vikt för ”föredrag”. Dels om mina snart 55 år som pressfotograf men så klart blir det då omöjligt att inte komma in på att det just denna dag 1989. Då stod jag vid ”Checkpoint Charlie” i Berlin och såg glada östtyskar som för första gång sedan 1962 fritt kunde passera ”Berlinmuren” och kliva in i friheten. Ett minne som trots att det är 33 år sedan fortsatt är kristallklart i min annars enligt många, grumliga hjärna…  

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com