Tom och Victor anmälda till ERC:s tuffaste asfaltrally, Oliver lovar studsa tillbaka i Ypres, ingen idiotsatsning att vänta från Neuville, BRC har snart fullt för 2023, Klara fick prestigefylld utmärkelse, mycket KRC-krockar, Mille kör för seger i Slovenien, Carlberg får sällskap av Helin med el-Corsa och M-Sport hade ögonen på SM!

Blogg

I tisdags släppte arrangören till nästa ERC-rally, Barum Czech Rally Zlin den27-28 augusti anmälningslistan. Totalt 115 anmälda vilket gör tävligen till en av de största i ERC och då med två ekipage som bär blågula flaggor. Först ut och med 26 medtävlare i klassen för Rally2/R5-bilar, är Tom Kristensson/Andreas Johansson.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Med #10 på sin och Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5 får han verkligen möta hårt mostånd i detta rally som rankas som ett av de allra svåraste på asfalt. I klassen har Hörby-föraren sällskap av Kowax-ägaren Martin Vicek som har #16 på en identisk R5 Hyundai. Ingen ”rookie” precis då 48-åringen bara i år gjort 15 starter med samma bil plus några med teamets lite nyare Rally2-i20. Nu räknar nog ingen och jag tror Tom håller med, att Kowax-förarna ska blanda sig i toppstriden då det där uppe lär bli väldigt tajt där ERC-ledande spanjoren Efrén Llarena/Sara Fernandez behöver bara ta ytterligare några få poäng för att säkra EM-segern med MRF:s Skoda.Foto: Skoda Motorsport

    Men nu tror jag att alla får stora problem med min”kompis” Jan Koepcky som med Jan Hlousek är de i rallyt som har mest erfarenhet av sträckorna kring Zlin. Med snudd på hundra starter på tjeckisk mark är ingen i närheten av Skodas fabriksförares kännedom om varje dumt gupp i vägen eller den vägförflyttning som kanske ser oskyldig ut men kan innebära katastrof om man kommer fel in…

    Svårt att räkna ut andra utmanare då det dräller av sådana i klassen men namn som Erik Cais, Alberto Battistolli  och Simone Tempestine måste alltid framhållas.

    Foto: Hansen Motorsport

    Den andra blågula bilen i rallyt hittas i ERC4 Juniors och då innehållande Victor Hansen/Victor Johansson, SMK Hörby respektive Ryds MK. Inför den fjärde och näst sist deltävlingen för juniorerna håller den svenska Rally4-Fiestan femte platsen i klassen. Upp till brons skiljer bara fem poäng och med totalt 60 kvar att köra om är det långtifrån ”mission impossible” att bli trea i EM. Ett problem är så klart att alla före i tabellen även dom startar  i Tjeckien…

    *

    Nu är det färdigtestat i Ypres och i onsdags börjar reken och inför denna skickade Oliver Solberg en hälsning.

    Foto: Oliver Solberg Media Office

    -Vi är fast beslutna att studsa tillbaka och få till en bra helg på den belgiska asfalten!

    Något som kan stöka till de i detta svåra rally är även vädret som i Flandern är lite oberäkneligt.

    Foto: Ypres Rally Belgium

    Med all grus och småsten som hamnar på vägen efter djärva spårval kan det då med regn, bli oerhört svårkört, vilket Oliver är högst medveten om. 

    – Blandat väder med båd sol och regn väntas under helgen vilket  gör rallyt till en ännu större utmaning för oss…

    En annan som gärna vill studsa tillbaka är Luxemburgs Gregoire Munster som skrotade sin Hyundai i20Rally 2 i Rally van Staden, helgen som gick. När teknikerna nu kollat närmare på resterna stod det klart att någon start med DH CR 6 inte är aktuell. Förresten samma Hyundai som Simon Valentin Hansen körde hem KOMO Rallysprint med och som efter bara fyra starter kommer att bli föremål för ”a big makeover”. Nu försöker Munster och Louis Louka att hyra en  annan Hyundai och i väntan på detta har man ändå kört reken. Så har även Hyundais Dani Sordo gjort och som förberedelse för rallyt till nästa år.

    *

    Att det mesta favorittrycket i Ypres finns på Thierry Neuville är ingen överraskning, seger i fjol och den med mest erfarenhet av de belgiska sträckorna talar för att han återigen kommer att placera sig i topp. Foto: Hyundai Motorsport

    Belgaren vill dock tona ner favoritskapet och till DirtFish förklarar han att samma ”idiotsatsning” som Tänak gjorde i Finland inte är aktuell.

    – Det skulle istället var skönt med en bekväm resa i bra fart som i fjol!

    Att en seger är efterlängtad både av Neuville /Wydaeghe och Hyundai är inget han hymlar om, inte sedan Rally Spain i fjol har paret stått överst på pallen. En pall man inte fått besöka sedan Rally Croatia i våras. Att Hyundai inte är riktigt lika långt fram i utvecklingen som Toyota medger Neuville något som Tänak i Finland kompenserade med som belgaren menar, ”mer riskfylld körning”. 

    – Den gången gick det bra men det kan också gå helt fel…

    Foto: Ypres rally Belgium

    Nu håller framförallt hemmapubliken tummarna för att det både är proppen ur för Hyundai och Neuville. På söndag får vi se…

    *

    Även om vi precis passerat halvtid av 2022 så ligger Bilsport Rallycup bra till  med planeringen för nästa år. I år är det ”Emiltrofén” i Vimmerby, deltävling fem som väntar på lördag med över 120 startande. Kanske jag drar lite för stora växlar, men det känns lite som att trenden är att allt fler väljer kortare (läs billigare) tävlingar. Ide fall där BRC krockat med andra som nu helgen med MAS Rallycup/Snapphanerally är det oftast cupgeneral Roger Rooths skötebarn som kan ståta med störst startfält. Nu har Rooth även fått klart med fem deltävlingar för nästa år och om man tänker sig samma antal som i år, återstår bara tre luckor på att fyllas. Så här långt ser det ut så här.

    Foto: Henrik Åkeson

    Kalender 2023:

    1: Rally Anderslöv, Trelleborgs MK, 25/3.

    2: Rally Karlshamn, Asarums MS, 22/4.

    3: Vilda Ryd Racet, Ryds MK, 13/5.

    4: Gruvrundan, Åtvidabergs MK, 3/6.

    5: Semesterturen, Södra Sunnerbos MK 1/7

    Ingen tvekan utan att Lasse Mattsson och Trelleborgs MK hoppas på ännu en mild vinter då gruspremiären körs redan i slutet på mars och om jag förstår rättså är det helgen före att Simrishamns MK tänker sig sin och Södras DM-premiär. Kul också att Ryds MK gör comeback efter några år i ide med sin erkänt fina men luriga ”Vilda Ryd Racet”. Om ryktet stämmer blir det dock en tråkig krock när Älmhults MK och Asarums MS tänker sig rally samma samma dag den 22 april. Två liknande tävlingar mindre än tio mil mellan sig kan absolut inte vara en bra början på det nya rallylivet, som åtminstone Södra BF jobbat hårt för att få till. Den omedelbara känslan hos en som inte vet bakgrunden, är så klart att en av tävlingarna byter dag och om inte, så finns där bara två förlorare den 22 april…
    *

    Klara Andersson, SMK Hörby och CE Dealer Team vann inte bara rallycrosspublikens kärlek med fjärdeplatsen i World RX-premiären, hon utsågs även till ”Cooper Tyres Racer”. En utmärkelse Klara fick efter en omröstning och för detta kan teamet inkassera ”full uppsättning” Cooper-däck till Riga. 

    *

    På tal om krockar så blir det en sådan den 10 september, när SMK Hörby kör TV-Svängen där Klassiska Rallycupen ingår och som är näst sista deltävlingen innan finalen Rally Uppsala Historic två veckor senare. Samma dag har KRC valt konkurrera med sig själv och köra en tävling i sin egen ”Back & Sprintcup” i Värmland, ”Tossebergsracet”. Det är därför jag inte utan lite förvåning, tar del av ett utskick från Vallentuna MK som samma dag kör fjärde deltävlingen i Rally-SM:s ”Grus SM”, ”YRC-Sprinten”. Ingen nyhet att detta krockar med TV-Svängen och MAS-Rallycups ”East Sweden Rally”, utan det som föranledde höjda ögonbryn hos mig var att man även öppnat upp för Appendix K 4WD i en ”Inbjudningsklass”. VMK skriver: ”Tävlingsledare Stefan Jägerhult har noterat att det inte finns några tävlingstillfällen för dessa bilar och när vi nu har möjligheten med A-besiktning är det en möjlighet för de som har app-k besiktat in sina bilar men saknar tävlingstillfälle att se över sitt ekipage och ta vara på möjligheten att lufta sin tävlingsbil samtidigt som de har möjligheten att mäta sig mot SM eliten.”.

    *

    Foto Modlic / www.fotomodlic.si

    I helgen ställer återigen Katrineholms Mille Johansson med kartläsare från SMK Hörby Julia Thulin kosan mot Slovenien och fjärde deltävlingen i Slovenska Mästerskapet. I Rally Železniki med HQ i skidorten Cerkno i nordvästra hörnet av landet ska Mille och Julia köra nio sträckor på asfalt. Rallyt körs över en enda dag nu på lördag och med nio mil SS. Som vanligt är det IK Sport som ska sköta om parets Ford Fiesta Rally4. Totalt 14 bilar i klassen, men bara elva kör som Mille, om poäng i Slovenska Mästerskapet.

    *

    Samma helg är det stortävling i Tyskland med ADAC Saarland-Pfalz Rallye och där även Opel e-Rally Cup är en del. Att Calle Carlberg och pappa Torbjörn nio trea i cupen när anmäld hit är igen överraskning däremot är en kul sådan att Tibros Lucas Helin och Ida Lidebjer-Granberg gör dom sällskap.

    Foto: Helin Motorsport

    Den här gången får Lucas Grupp F Opel Astra vila i garaget och nu blir det el-Corsa för honom för allra första gång. 

    -Inga förväntningar på resultat då övriga redan kört halva serien men vi ser det som en liten test inför framtiden, förklarar Lucas.

    Foto: Opel eRally Cup

    Högre målsättning har helt naturligt familjen Carlberg som fortfarande väntar på första fullträffen efter fyra körda tävlingar. 30 poäng skiljer upp till ledaren Max Reiter och nu är målet att vända stolpe ut till stolpe in.

    Det enda jag kan göra för att vinna cupen är att fokusera på min egen körning, att försöka åka så fort som möjligt vilket kanske stressar fram ett misstag från konkurrenterna, förklarar Calle.

    -Nu har både Reiter och Schulz hemmatävling så det kommer bli tufft, men jag gillar utmaningar. Det är så jag lär mig!

    Att få sällskap av Lucas och Ida i teamet ser man enbart som positivt.

    -Ska bli jättekul att ha en till svensk i teamet och jag ska bidra med den kunskap jag kan, lovar Calle.

    Det är helt annorlunda att tävla utomlands för ett team och jag skulle gärna haft en mentor med mig när jag började tidigare i år. Därför kommer jag såklart försöka hjälpa till så gott det går!

    Medan elbilarna bara kör tio sträckor så kör resten av startfältet totalt 14 sträckor. Förutom hemmaförarna som är 47 till antalet finns även tre danska ekipage anmälda. Lägst startnummer (#7) har Marco Gersager som i S:t Wendel har Ole Frederiksen Refsgaard som notläsare i den nya Skoda Fabia Rally2.  Med #19 på sin Opel Corsa Rally4 startar Oliver Saust/Peter Rasmussen Holm medan i Tyskland flitigt tävlande, Henrik Munk Hansen med holländske notläsaren Mark Schubert, Peugeot 106 har fått #52.

    *

    Rundar av med att det alltid är lika kul när ”Moderskeppen” noterar svenska framgångar med deras bilar. Senast är det M-Sport som uppmärksammat Rally-SM och så klart då Mattias Adielsson och Maja Bengtssons seger i Fagersta. 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com