Tom med Meekes f.d co-driver i Fiestan, Tänak vill ta en tredje seger, Mikkelsen jagar EM-guld, fotbollsprofil gör start i ERC, STCC på väg mot avgörande, "Flash" gör comeback och tät rallyhelg väntar med "VM" i Västergötland!

Blogg

Igår avslutades testerna för Tom Kristensson/David Arhusiander inför Secto Rally Finland och då fick Tom även lite ”finbesök” i #25 Fiesta Rally2. In klev Kris Meekes under många år trogne kartläsare Seb Marshall för en åktur på teststräckan.

Foto: Henrik Åkeson

Om britten som förutom till Meeke även skött  notläsningen åt Hayden Paddon under delar av  Hyundai-tiden, kunde ge lite sista minuten tips till SMK Hörby-föraren framkom dock inte klartext men Tom konstaterade ändå att dagen varit lyckad.

    Vi är riktigt nöjda med testet, känns som att vi utvecklats efter att ha fått chans att prova lite nya grejor…

    Foto: Henrik Åkeson

    I Finland sköter Marshall noterna åt talangfulla brittiskan Molly Taylor som i Jyväskylä kör ”framtidsbilen” Fiesta Rally3 för tredje gången i WRC-sammanhang. Hygglig som hon är bjöd hon även Tom på  en åktur med Fiestan vilket fick honom att summera dagen som ”en cool dag”.

    Foto: Henrik Åkeson

    I dag har det varit notskrivning på de för honom delvis nya sträckorna i ett alltmer höstligt Finland.

    *

    Medan det mesta av strålkastarljuset är inställt på Toyota och dess fyra segeraspiranter (hit räknar jag inte Takamoto Katsuta/Aaron Johnston) till Secto Rally Finland så går Hyundai med Andrea Adamo i spetsen och lite knyter näven i fickan. Främst är Ott Tänak ute efter en vändning på sin av tekniska problem fyllda säsong och lite som ett gott omen tänker sig nog Tänak att vändningen kommer i Finland då det var här i vintras som han tog årets första och enda seger.  

    Foto Hyundai Motorsport GmbH

    Med bara tre sträckor lika som senast rallyt kördes 2019 blir det cirka dussinet nya utmaningar som väntar WRC-åkarna i helgen.

    Kommer att vara väldigt olikt senast vi körde här så reken och noterna blir oerhört viktiga att få till, förklarar estländaren.

    Dessutom kan höstvädret variera vilket också blir en utmaning, du måste helt klart vara på tå från första kilometern!

    Just vädret lyfter även Jari-Matti Latvala fram som en faktor som kan överraska.

    När det började regna reagerade jag direkt på att vattnet inte trängde igenom vägen lika lätt som på sommaren, utan ligger kvar på ytan som en hal beläggning…   

    Med två segrar i ryggen i Toyota är det tämligen klart att Tänak ser framemot en tredje triumf i Finland. Än mer tror jag att Andrea Adamo gör så, då Hyundai aldrig kunnat segerfira i Jyväskylä.

    Vi vet motståndet är tufft men vi har gjort vår läxa och nu är sista chansen att visa att vi är konkurrenskraftig även i snabba rallyn, menade Tänka innan han och Martin Järveoja påbörjade den superviktiga rek/notskrivningen.

    *

    Verkar som att Jari-Matti Latvala känner att han vill ge mig lite sista minuten tips inför mitt eget ”WRC-tips” på torsdag.

    Kalle Rovanperä och Elfyn Evans blir våra bästa kort i helgen, menar Latvala.

    Sebastien Ogier kommer att precis som i Grekland helt fokusera på att säkra poäng för sin åttonde VM-titel, tror inte han kommer att  attackera eller ens fundera på seger!

    *

    Medan WRC2-kompisarna fokuserar på sträckorna kring Jyväskylä så gör klassledaren Andreas Mikkelsen samma sak men då i Portugal och ERC Rally Serras de Fafe e Felgueiras.

    Foto: ERC.Com

    Även hit kommer Mikkelsen med nya kartläsaren Elliot Edmondson som mästerskapsledare och med 34 poängs försprång till spanjoren Efrén Llarena. Efter helgen återstår två deltävlingar, Ungern och Kanarieöarna den sista samma helg som finalen i WRC, Rally Monza. Med detta kan Mikkelsen tvingas till ett tufft val mellan att vinna WRC2 eller ERC och planenen är  därför med all säkerhet att försöka rycka i ERC-tabellen genom seger både i helgen och i Ungern. Lyckas detta så lär det inte spela någon  roll vad än Llarena åstadkommer på Gran Canaria, Mikkelsen vinner Rally-EM. Men först är det ”Fafes” luriga grussträckor som ska genomföras med Toksports Skoda Rally2. Största hoten mot norsk/brittisk seger kommer från regerande men i år otursförföljde mästaren Alexey Lukyanuk ”The Russian Rocket” och Dani Sordo som delar utmanarskapet. Återigen sitter Sordo i en MRF-sponsrad Hyundai av den äldre R5-modellen men hans kunskaper från sträckor liknande de som möter honom i helgen kan mer än väl kompensera. Att trean i mästerskapet, polacken Miko Marczyk har fart nog för seger tror inte jag och så inte heller ungraren Norbert Herczig, då större chans att Yohann Bonato, Umberto Scandola eller Simone Tempestini kan stöka till i toppen.  Tävligen ingår även i Portugals eget mästerskap och det är kanske i det gänget som allra största hotet mot Mikkelsen finns i forma av Hyundais Bruno Magalhaes. Till skillnad från Sordo sitter portugisen i en ny Rally2-bil med uppbackning  av Team Hyundai Portugal (tänk den dag när vi kan se Team Hyundai Sweden i Rally-SM?). Att Hyundai är på hugget i Portugal bevisas även av att man sätter landets stora fotbollsprofil André Villas-Boas med förflutet som tränare i både England, Frankrike och Kina i en i20 R5.

    Foto: Hyundaii Portugal

    Samma bil som Magalhaes tidigare kört och som nu blir en del i Boas välgörenhetsprojekt ”Race for Good”.

    Ett tungt bakslag blev det i förra deltävlingen på Azorerna för Ola Jr. Nore när han och Lucas Karlsson för första gången skulle jobba ihop. Lucas blev så sjuk ute i Atlanten att man efter ”Q-stage” beslöt att blåsa av starten. Nu är förhoppningsvis både han och Ola friska och heltända på att visa vad deras Renault Clio Rally4 kan prestera. En bra värdemätare blir fransmannen Jean-Baptiste  Franceschi i en likadan Clio, håller man samma tempo är man på gång. Efter äventyren i Asia Pacific Mästerskapet 2017 ihop med Lars Andersson, har Trollhättans Robert Blomberg skruvat ner lite på ambitionerna. Innan pandemin slog till var Blomberg dock flitig i svenska tävlingar men hann även med Rally Estonia och Rally Liepaja med Ida Bood vid sin sida i R5-Skodan.

    Foto: O´leary Racing

    I år har det hitintills bara blivit start i ERC Rally Poland men nu ryckte det återigen i gasfoten och med #40 på Skodan blir det start i ”Fafe” som en av 36 ekipage i klassen RC2. Rallyt startar på lördag klockan 08.00 och efter knappt 20 mil över 16 sträckor nås målet 15.00 på söndag. 

    *

    I helgen körs näst sista deltävlingen i STCC och då på Mantorp Park. Flera förare har ännu möjlighet att vinna mästerskapet där störst chans har ledaren Robert Dahlgren, tvåan Mikaela Åhlin-Kuttulinsky (båda PWR) och så SMK Hörbys Tobias Brink på tredje plats.

    Foto: Anders Helgesson

     Jag har två tävlingshelger på mig att säkra titeln och jag ser ingen anledning att ändra på vår approach, menar Dahlgren.

    Det viktigaste är att vara noggrann med detaljer och att inte fokusera på poängen, det får de vid depåmuren sköta. Jag åker till Mantorp för att försöka ta pole och vinna tävlingar!

    Mikaela har en lite lägre målsättning även om hon självklart gärna vinner på Mantorp.

    Mitt mål är fortfarande topp tre och fortsätter vi att leverera ser det mycket bra ut. Jag vill ju vinna tävlingar och finns det möjlighet för det i helgen så kommer jag definitivt att ta den, konstaterar värmländskan.Foto: Brink Motorsport

    Till helgen återkommer Tobias Brink med idel goda minnen, senast på östgötaslätten så vann han samtliga tre race. Men att på allvar utan Dahlgren om titeln tror han inte är möjligt.

    Visst har jag en teoretisk möjlighet men det är inget som står på min agenda, jag kör för en sak och det är att ta hem minst en seger, menar Audi-föraren.

    *

    Förutom STCC så körs även flera supportklasser som, Porsche Sprint Challenge, Ginetta GT5 Challenge, V8 Thundercars, Formula Nordic, GT4 Scandinavia och Radical. I klassen GT4 blir det finfrämmande då ”STCC-legenden/myten” Janne ”Flash” Nilsson gör comeback med en 500-hästars Audi R8 LMS GT4 för Poker Racing for Charity med J-Tech.

    Foto: Tommy Svensson

    Senast ”Flash”  körde en full racingsäsong var 2012 när han säkrade bronsmedaljen i Swedish GT tillsammans med prins Carl Philip. I helgen kommer han tillsammans med Magnus Gustavsen att möta ett starkt GT4 Scandinavia-startfält med bilar som McLaren 570S, Mercedes AMG-GT4, Toyota Supra GT4 och Porsche 718 Cayman GT4.

    – Jag har sagt nej så många gånger till att göra comeback de senaste sju åren, men när frågan kom från Poker Wallenberg att tävla för ett gott syfte som Poker Racing for Charity så det kändes i hjärtat att det var rätt att säga ja denna gången, säger Flashen och lägger till.

    – Jag fystränar, kör fortfarande karting och cross och älskar att slå mig. Så rädd för att styra in i en kurva i 220 km/h är jag inte än!

    *

    I helgen ställs jag på ännu ett styrkeprov när jag ska försöka att få ihop bevakning av Temahallen Grussprint, social samvaro, barndop och en from förhoppning att även kunna se något live från Rally Finland. Till detta ska även tilläggas ERC i Portugal, STCC- Mantorp plus en hel flock rallyn på hemmaplan som allt ska kokas ner i en Motorbloggen. Till exempel körs Rally Gimmersta i Katrineholm och Rikspokalen i Örebro. Hit har i sista stund även Emil Bergkvist anmält sig med EKS nya Audi A1 och med gamle kumpanen Joakim Sjöberg som notläsare. En sprint i Östergötlands RS-DM har dock ställts in med för få anmälda och frågan är om inte Rosendals MK:s motsvarighet går samma väg, bara sju ekipage anmälda. Ett annat sorgebarn men som dock kommer att genomföras, är Grus SM i Ludvika dit bara drygt två dussin förare anmält sig. Foto: Conny Hansson

    Raka motsatsen råder i Vedum där Kullings MS arrangerar ”VM” på söndag. Klubbens ”starke man” Conny Hansson är nöjd med intresset. 

    Vi fick snabbt fullt antal anmälda 80 st, och åtta på reservlistan, vilket var synnerligt trevligt. Nu har dock listan decimerats och är nu nere på 77.

    Krocken med nästgårds Örebro dagen före kan även den påverka antalet menar Conny, som väntar ytterligare återbud. Tävlingen blir den 15:e i rad vilket klubben nu menar är en tradition med samma koncept sedan starten, två SS som körs onotat men med rek-möjlighet. Någon favorit är svår att plocka fram menar Conny.

    Detta är nog ett av de jämnaste startfälten som varit sen starten 1993, så jättesvårt.

    Även om nu restriktionerna kring Covid-19 släppts så påverkar detta inte ”VM” berättar Conny.

    Vi har fortsatt restriktioner då det är datum för tillståndsgivningen som gäller. ”Något”  byråkratiskt kan jag tycka!

    I praktiken innebär detta att allt vad gäller, Start/etapp/-slutmål, service, fikat, prisutdelning, sker på serviceplatsen.  Ingen verksamhet förutom HQ i den normalt fullsmockade Laskegården.

    Ej heller några av våra erkänt goda hamburgare serveras, endast typ fika/korv och bröd, erbjuds på serviceplatsen! 

    Tävlingen drar igång kl 10.20, med två föråkare och 10.3 startar Ungdomsrally och därefter resterande. 

    Vi hoppas på fint väder och samma publikfest som vanligt, dock ej fler än 600 personer, meddelar Conny som avslutar med en skarp uppmaning.

    Klubben anmodar alla besökare att respektera anvisningar, hålla avstånd, ta vara på skräp och hjälpa varandra till en rallyhappening i den vackra Vedumsbygden!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.