Tom K. vill inte stressa och avstår Rally Sweden, "Sökes Funktionärer till VM-rally", Loeb så överlägsen, Neuville vill studsa tillbaka snabbt, Oliver körde fortast, FIA öppnar för Rally1-bilar i nationella mästerskap, och Ypres kan ersätta Belfast i WRC.

Blogg

Fick lite återkoppling efter att Rally Sweden presenterat ”Entry List” och då handlade så klart om saknade svenskar i listan. Många undrade till exempel varför Pontus Tidemands namn inte fanns med bland de anmälda? En högst relevant fråga då han kört här de senaste tio åren (bild från 2014)men något svar på detta har jag inte. Troligen är det budgeten som inte räcker till för en  start i Umeå, bara att hoppas att Pontus istället prioriterar Rally-SM

Foto: Tommy Svensson

Samma undran gäller Mattias Ekström och Tom Kristensson som båda sades ha Rally Sweden som delmål under året. Något som i elfte timmen uppenbarligen ändrat sig och för Toms del torde det vara annan målsättning under 2022 än ett kostsamt engångsframträdande i Västerbotten. 

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Besöket förra veckan i Polen hos framgångsrika Hyundai-teamet, Kowax 2Brally väcker onekligen förhoppningar som inte blir mindre när jag läser teamets inlägg på Facebook. ”Idag fick Tom Kristensson, tillsammans med Kowax 2Brally, möjlighet att testa Hyundai i20 N Rally2. Vädret var bra, och testerna gick enligt team och förarens förväntningar. Första delen av förberedelserna för 2022 lägger vi nu bakom oss!”. Det enda som Tom inte håller med om var vädret som han beskrev som ”värsta Monte-förhållande” annars var det enbart tummen upp från SMK Hörby-föraren.

    Väldigt roligt att få träffa ett nytt och driftigt team som verkligen vill få saker att hända!

    Tom fortsätter. 

    Det viktigaste med mötet var att få ett intryck av teamet och ett ansikte på alla namn plus att se hur dom jobbar!

    Att fjolåret inte utvecklades som Tom tänkt är ingen hemlighet och nu vill han med nya kartläsaren Andreas Johansson backa ett steg från WRC2.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Jag vill på något sätt försöka få till en komplett säsong och det är idag uppenbart att WRC2 var ett alltför stort steg. 

    Några detaljer om hur 2022 kommer att se ut vill Tom ännu inte släppa, återstår många bitar i pusslet. 

    Det är tyvärr väldigt märkbart att Covid, börsen, prisökningar och oroligheter påverkar otroligt mycket i vårt samhälle just nu och det är väldigt svårt att få till möten och komma fram till beslut. Både utomlands men också hemma i Sverige, förklarar han. 

    Någon start i Umeå blir det inte även om han gärna velat så, men allt har ett pris.

    Rally Sweden är en viktig tävling men min erfarenhet sa  mig att inte stressa med någon enstaka VM-tävling. Då är det bättre att fokusera på det man ska!

    Tom ligger inte hemma och petar navelludd väntande att ”stekta sparvar” ska flyga in i munnen, tvärtom.

    Det är fullt ös för att få ihop en bra satsning, vi får se vad som händer…

    Foto: Hyundai/Martin Rybak

    Till saken hör att Kowax är samma team som gjorde det möjligt för nya M-Sport Ford-föraren i WRC2, Jari Huttunen att 2020 bli Polsk Mästare i samarbete med Hyundai Poland Racing.

    *

    Att Rally Sweden är en gigantisk apparat att sno runt vet alla. Att hitta funktionärer är som för alla andra arrangörer den kanske allra svårast biten men för Umeås del upphöjt till kanske hundra, då det krävs så enormt mycket frivilliga. Hörde häromdagen att landets sydligast motorklubb, Trelleborgs MK åker till Västerbotten för att bistå med bemanningen av en av lördagens sträckor. En annan klubb dock lite närmare som också bidrar, är Vännäs MK. Än så länge har intresset att hjälpa till varit hyfsat enligt klubben men man behöver bli fler. 

    Vi är i behov av ca 250 funktionärer under två dagar för att täcka våra ansvarsområden. Om några kan jobba bägge dagarna kanske vi är nere på 180 till 190 fysiska personer, säger Vännäs MK:s ordförande Erik Åström.

    Som ett led i att locka ytterligare funktionärer förklarar Åström vilken fantastisk tävling som väntar och möjligheten att följa den på nära håll.

    I rollen som funktionär får du utan tvekan den bästa platsen ute i skogen för att se dessa fantastiska bilar passera.

    Om någon vill hjälpa till under rallyhelgen finns mer information och anmälningsblankett på klubbens hemsida. Att det verkligen behövs mer folk är något som Åström understryker. 

    Vi är verkligen i ett skarpt läge runt bemanningen och hoppas med detta som även delas ut via via vår officiella facebook-sida, ska ge ringar på vattnet.

    En extra morot skickar också klubben med för intresserade.

    De som vill hjälpa till får ett funktionärskort (Rallypass) som gäller som entré hela helgen på sträckor/serviceplats samt en Rally Sweden mössa totalt värde c:a 1 000 kr!

    *

    Eftersnacket kring Rallye Monte Carlo har väldigt mycket och högst naturligt handlat om Sebastien ”le Maestro” Loeb och Isabelle Galmiches otroliga insats. Tror dessutom inte det spelat någon större roll om Sebastien Ogier haft sedvanligt flyt och vunnit rallyt, det hade ändå varit Loeb som vunnit folkets hjärta. Trots allt nästan 16 månader sedan han senast körde med WRC-bil (Turkiet 2020, trea med Hyundai), att då direkt gå in och utmana de senaste årens stora dominant visar att han måste vara släkt i rakt nedstigande led med Kejsare Napoleon.  Ett litet bevis på storheten med 80 WRC-vinster blir synbart när man ser att tre av sportens andra giganter, Marcus Grönholm, Carlos Sainz och Tommi Mäkinen måste gå ihop för att  lyckas komma upp i samma siffra. 

    Erkänner att jag inte alltid varit någon stor Loeb-fan något som troligen bottnar i hans totala överlägsenhet under guldåren. Då gällde det att hitta orsaker till att det var så, men alla var egentligen lika korkade. Det fanns bara en enda att orsak till alla segrar och det är att Loeb är världens genom tiderna absolut bästa rallyförare, punkt slut ”over and out”!

    Fanns nog många som efter segern trodde/hoppades att han skulle ompröva beslutet att inte köra full säsong i WRC med M-Sport Fords Puma, men för dessa ger jag inte stort hopp. Hans och Isabelles begränsade program ligger nog fast och det enda som jag ser kan ändra detta, är om M-Sport Ford i slutet av säsongen kämpar om segern i Märkes-VM. Malcolm Wilson kan kanske då övertala ”le Maestro” att hjälpa till med poängplockning. Loeb lär ändå inte gå sysslolös hemma i Bougy-Villars utan där finns många andra frukter att plocka på motorsportträdet. Till exempel presenterades han igår för ny säsong med Team X44 i Extreme E och med samma partner som han bärgade andra platsen med ifjol, Cristina Gutierrez. Första tävlingen är Desert X Prix i Saudi Arabien 19-20 februari, alltså veckan före Rally Sweden.

    *

    Ett försök att balansera upp Thierry Neuvilles lite opolerade uttalande efter Monte Carlo angående att han tyckte att Oliver Solberg ”gav upp för lätt” gjordes hos DirtFish. En förklaring kan vara Neuvilles enorma frustration över utebliven pallplats och till rallysajten avslöjar belgaren att man redan före start visste det skulle bli svårt för Hyundai, att Monte kom lite för tidigt. Syftade då på sin egen testkrasch under senhösten plus turbulensen efter att Andrea Adamo plötsligt lämnade chefsposten, allt sinkade utvecklingen av i20 Rally1. Neuville summerar helgens situation efter att han och Martijn Wydaeghe satsat allt för att få de fem poängen på power stage men som bara blev tre.

    – Jag gav allt, körde för mitt liv och blev verkligen besviken när jag såg tiden på tavlan eftersom jag visste att jag hade tagit alla risker jag kunde, förklara Neuville.

    Tyvärr var att det kanske inte något realistiskt mål!

    Nu är Monte lagt till handlingarna och istället är det ny och kanske än tuffare utmaning som väntar i Umeå. Teamets tester på de förhållande som väntar här lär enligt insatta i frågan, inte vara lika omfattande som till exempel Toyotas som har vinter direkt utanför garagedörren. Neuville ger dock inte upp. 

    – Försöker motivera alla så mycket vi kan och fortsätter driva på. Vi ser tydligt att viljan finns men vi behöver en förändring, det kan inte fortsätta där vi slutade förra året.

    -Vi måste reagera snabbt och behöver vara mycket starkare inför kommande tävlingar!

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Att Rally Sweden blir svårt för honom, Oliver Solberg och Ott Tänak hymlar han inte om

    Vi har inte råd med en sådan helg till om vi vill slåss om mästerskapet vilket helt klart är målet. Det är därför Hyundai har anställt mig men också att jobba för teamet, då behöver jag verktygen för att kunna göra det!

    Exakt vad som är största problemen med bilen vill/kan ingen peka ut…

    *

    När det kom till Oliver Solbergs bil så verkar åtminstone inte toppfarten vara något av problemen. I Monte fick han pris för att under rallyts alla sträckor uppnått högsta toppfart av samtliga ekipage, 201,7 km/t.

    Ganska cool, att ändå vinna något i Monte, konstaterar Oliver.

    Det var på SS6 som denna respektingivande hastighet uppnåddes och ännu coolare blir det när man kollar Olivers kommentar efter målgång på sträckan.

    Lite bättre på denna sträckan men jag ”pushar” inte…

    *

     Vet inte om de finns något land under FIA-regler som  tillåtit användande av WRC-bilar enligt 2017-reglerna i nationella mästerskap, Sverige har i alla fall inte gjort så. Nu verkar dock som att FIA vill släppa lite på detta och tillåta Rally1-hybrider även utanför VM. En källa till DirtFish hävdar att FIA gjort ett omtag i frågan och vill nu lätta på restriktionerna, något säkerligen M-Sport är tacksamma för. För deras del är privatkunder en viktig inkomstkälla och möjligheten att sälja hybrider välkomnas säkerligen i Dovenby Hall. Källan menar även att det inte är säkert att det blir exakt samma specifikationer på privatbilarna som de som körs i VM. Istället vill man damma av det gamla ”RRC-reglementet” som i princip var nedtrimmade WRC-bilar enbart tillåtna i nationella mästerskap. Likaså kikar nu FIA även på att tillåta 2017 WRC-bilar i nationella mästerskap men här tycker jag ändå att man är på fel spår. Att få in enstaka sådana i mästerskapen känns bara som ett sätt att få ännu mer snurr på kostnaderna. Dessutom utan att det tillför något positivt för själva mästerskapet, så min hälsning till Paris är, ”keep your hands off R5/Rally2”!

    *

    När Nordirland drog sig ur WRC i år på grund av bristande ekonomi poppade Ypres Rally i Belgien upp som tänkbar arvtagare. Inte så konstigt, båda är på asfalt och är/var planerade för samma tidpunkt på året där belgarna kör i slutet av juli medan Belfast skulle haft rallyfest någon vecka senare. Ypres siktade på deltävling i ERC men så blev det inte då deras kalender inte hade någon lucka i juli.

    Foto: Hyundai Motorsport GmbH

    Detta var ambitionen och vi kunde inte hittat någon ny datum som passade ihop med ERC och olika evenemang i staden Ypres. Vi vill inte rucka på vår tävlingsdatum utan kör 23-25 juli, förklarar arrangörens Alain Penasse.

    Om nu WRC bestämmer sig för att ändå köra Ypres blir det utan avslutningen fjolårets sträcka på F1-banan Spa Francorchamps. Här körs det nämligen Formel 1 denna helg… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.