Tom K. värmer upp med Rally San Remo före Kroatien, åtta anmälda till Junior-WRC, ingen Toyota WRC i Kenya, Anna N. informerar och testdag på Gelleråsen.

Blogg

Som ni kanske minns så utlovade jag en överraskning när väl anmälningslistan till italienska klassikern Rally San Remo släpptes. I dag blev ”överraskningen” officiell, Tom Kristensson och  David Arhusiander är anmälda genom M-Sport Poland till denna allt hetare ”shake down” inför WRC Rally Croatia. I det allra nordvästligaste hörnet av landet körs rally helgen den 8-11 april och då med åtta asfaltsträckor på cirka nio mil totalt.

Foto: M-Sport Poland

Detta är en fantastisk möjlighet att starta säsongen och att hitta rätt samarbete i bilen så fort som möjligt, förklarar Tom draget från M-Sport Poland.

    Han och David får packa resväskorna för att kunna stanna en längre tid, då man stannar kvar i landet för fortsatt ”asfaltutbildning” inför WRC-debuten två veckor senare berättar SMK Hörby-föraren.

    Efter tävlingen kommer vi att stanna kvar i Italien och köra en test inför tävlingen i Kroatien den 22-25 april, så det blir intensiva veckor!

    Med detta blir Tom andre förare att köra helt nya Rally3-Fiesta i tävling, först ut var Ken Torn i ”O.K. Auto-Ralli” i Finland. Att Rally3-klassen är en viktig språngbräda för både unga förare och för M-Sport är helt klart.

    Foto: M-Sport Poland

    Nu vill man väldigt gärna visa upp det ”mer ekonomiska alternativet” i jämförelse med Rally2-bilar och så klart också för att orderblocken fylls på. I Finland slutade Torn elva totalt och mycket bättre än så ska det knappast gå att  bli med en Rally3-bil som har både mindre effekt och enklare drivning än Rally2-versionerna.  Fiestan är första bil att bli homologerad i Rally3 och än har ingen annan tillverkare aviserat bil för den här klassen, men det kommer fler lovar M-Sports Malcolm Wilson.

    Utan tvivel kommer vi att få efterföljare vilket vi ser framemot då grunden är att utmaningar ger oss motivation och i framtiden vill vi se spännande fajter på sträckorna med Rally3-bilar.

    Till Rally San Remo mönstrar Hyundai ett starkt gäng med Oliver Solberg och Craig Breen i R5-i20 medan Thierry Neuville och Ott Tänak kör WRC-versionerna av i20.

    *

    Åtta förare kommer att göra upp om Junior-WRC 2021 och hetast av dessa är Sami Pajari från Finland och Martins Sesks från Litauen. Båda bjöd hårt motstånd till Tom Kristensson i fjol och med honom i WRC2, så lär det nog bli en match mellan de här båda fram till finalen i Spanien. Sesks är mest rutinerad och gör sin tredje säsong i juniorernas VM-serie.

    Foto: Tommy Svensson

    – Detta är vår treårs-plan och jag tror vi byggt upp vår ”pace” under de två tidigare åren och nu är vi fokuserade att klättra överst i mästerskapet, förklarar Sesks.

    Han gör som jag och utnämner Pajari till huvudmotståndare, men vill ändå inte räkna bort övriga sex anmälda.

    -Alla kan säkert vara snabba någon enstaka sträcka…

    Sami Pajari var besviken efter sitt misslyckande på Monza i fjol vilket innebära att han slutade trea J-WRC men är nu fast besluten att bli en finsk Tom Kristensson 2021. Seger i de bägge tävlingarna han kört i år ger extra boost inför Rally Croatia.

    Foto: Sami Pajari MS

    Har en bra känsla och fortsätter det så här så ska det inte vara några problem, känner mig faktiskt ganska säker just nu, menar Pajari.

    Ser framemot säsongen och speciellt att återigen få fajtas med Martins!

    Övriga anmälda är Robert Virves, Lauri Joona, Raul Badiu, Jon Armstrong, Martin Koci och debutanten William Creighton. Tråkigt nog ingen svensk anmäld något som annars varit fallet de senaste åren…

    *

    En bild på Twitter surrade till det rejält runt hela klotet och många undrade om Toyota redan påbörjat testerna inför Safarirally? En välembalerad WRC-Yaris i en stor trälåda på plats i Kenya var det som satte igång karusellen, men Jari-Matti Latvala kunde snart lugna de som trodde att Toyota ämnade testa utanför regelverket.

    Fotto: okänd

    Det är ingen tävlingsbil utan bara en demobil för den utställning som föregår WRC-rallyt, berättade Latvala för rallit-fi.

    *

    Nu sticker jag så klart in skallen i ett surrande getingbo när jag ändå tycker att SBF verkar vara på rätt väg, åtminstone på vissa plan. Tänker främst på att det är mycket mer information som senaste tiden kommunicerats ut till medlemmarna, bland annat genom det återkommande nyhetsbrevet , ”SBF informerar”. Nu tar vd Anna Nordkvist ännu ett steg i rätt riktning när hon vad jag förstår regelbundet kommer att informera under vinjetten, ”Annas brev” om vad som sker på kanslit och även ute ”i verkligheten”. I det första brevet berättar Anna om besöket med vidhängande möten på Arctic Rally Finland. Här fanns även Jean Todt (FIA President), Yves Matton (WRC Director FIA), Michelle Mouton (FIA WRC Safety Director), Carlos Barbosa (FIA WRC President Commission) och WRC promotor. När Annas kollega hos AKK Sports Jarmo Mahonen bjöd på middag fick hon även ta emot en del gliringa, dock med glimten i ögat. 

    – Äntligen har vi ett snörally dock i Finland, pikade Mahonen.

    Men mest betydelsefullt verkar ändå det korta samtalet med WRC-ansvarige Carlos Barbosa ha varit. Att snacket handlade om Rally Swedens framtid är självklart och som Anna upplevde saken så var det positiva minuter de spenderade ihop. Att det numera är svenskt på ordförandeposten i snabbväxande grenen ” Digital Motorsport” var för mig okänt. Det är alltså Anna som innehar posten och där man redan haft första möte vilket jag utgår från var ”digitalt” (fattade ni poängen?). I brevet försöker hon även bena ut det luddiga begreppet ”Yrkesmässig idrott” som alltså är det som i vårt fall ska styra SM-deltagande under pandemin. Anna skriver, ” Då har benämningen varit att den aktive ska ha sin idrott som huvudsaklig sysselsättning och med andra ord försörja sig på idrotten. Denna, för många idrotter, snäva bedömning på vad som är yrkesmässig har nu flertalet förbund ifrågasatt.”. För så är det, att i vårt land är det väldigt få som bedriver motorsport ”yrkesmässigt” och som Anna förklarar,  ”En elitsatsning inom många idrotter kan inte bli ett yrke. Den ekonomin finns inte i alla idrotter. Inte ens alla svenskar som tar VM-medaljer till Sverige inom olika sporter utövar sin idrott som betald yrkesutövare”. Med detta förtydligar Anna vad som gäller för bilsporten ur den ”yrkesmässiga” aspekten.

    ”Som yrkesmässig räknas en bilsportare som uppfyller följande två kriterier: 

    1, Har huvudfokus på att bli så bra som möjligt. Bilsport är inte en aktivitet som bara bedrivs på fritiden. Studier och/eller arbete kan bedrivas av aktiva men det är något som sköts vid sidan av bilsporten, alternativt i syfte att möjliggöra en ekonomi för satsningen.

    2, Befinner sig på högsta nationella eller internationella elitnivå för seniorer. För bilsporten är nationell högsta nivå SM och RM. Juniorer kan i undantagsfall räknas som elitaktiva, nämligen om de kan konkurrera på högsta nationella seniornivå på senior SM-tävlingar. Inga JSM-tävlingar är tillåtna tills annan information meddelas. 

    Alla SM och RM ska följa myndigheternas råd och rekommendationer, inneha alla nödvändiga tillstånd samt upprätta protokoll för att kunna genomföra smittsäkra tävlingar.”.

    Tolkar jag detta rätt så försvinner Junior-SM- delen från Rally-SM eller räcker det att man tävlar ihop med förare på seniornivå så är det hindret rundat?  Anna avslutar med, att trots Corona kan förbundet redovisa ett bra årsresultat plus att SBF välkomnar tre nya tunga samarbetspartners. Vilka dessa är framgår dock inte. Hela nyhetsbrevet finns att läsa på SBF:s hemsida.

    *

    Det duggar tätt med ”Asfalttester” för tillfället, förra helgen var det Apex.se som körde på Ring Knutsorp med ett 30-tal deltagare. Denna helg kördes motsvarade på ”Drive VXO:s” hemmaplan, det nedlagda flygfältet Uråsa utanför Växjö. Den 25 april är det dags för ”Testdag för rallybilar”Gelleråsen Arena. Från nio på morgonen till 17 på kvällen erbjuder man en 2,5 kilometer lång sling med 100 procent asfalt och som det påpekas, ” Ett perfekt tillfälle att komma igång inför säsongen!”.  Testet är öppet för godkända rallybilar och där Race Consulting kommer att svara för tidtagningen och de som inte gjort någon A-besiktning kan också få detta fixat.

    Alla är välkomna, oavsett om man skall köra ”Asfalt SM”,  ”Midnattssolsrallyt” eller bara vill testa på hur det är att köra på asfalt med sin rallybil, berättar Richard Göransson ansvarig på Gelleråsen.

    Efter rek 09.00-10.00 släpps sedan bilarna på med cirka 20 sekunders intervall med uppehåll för lunch.

    Alla deltagare skall ha giltig rallylicens (engångslicens går att lösa på plats) och korrekt personlig utrustning enl rallyreglementet. Tänk på att ljudkravet på 95db vid sk flyby-mätning”gäller på racerbana, förklarar Göransson.

    Träningen är publikfri och följer de rekommendationer och råd som finns kopplat till Covid-19. Max 4 personer per anmäld bil släpps in på området och hälsar Göransson.

    Tänk på att hålla avstånd till varandra i depån och samlas inte i grupp!

    Priset är 1800kr/bil inkl lunchkuponger för 4 personer  och det finns även möjlighet att hyra depåbox för att kunna meka under dagen. Priset är 1100kr+moms/box och bokas på 0586-15010 eller lena@gellerasen.se Anmälan och betalning görs på www.gellerasen.se under fliken ”evenemang” ( https://gellerasen.se/event/test-tune-rally/ )

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.