Tom K. utsågs till "Årets Genombrott" och Arhusiander ny i hans bil, Ypres kan få byta datum, Arctic Rally Finland inleds med mörker, svensk Mustang på Monte-affisch, BRC laddar för 2022, väderironi i Lima och "Frost" på väggen!

Blogg

I dag är det en stor dag inte bara för SMK Hörbys Tom Kristensson utan för hela rallysporten då det är första gången en rallyförare får ta emot pris på Nordöstra Skånes Idrottsgala sedan starten 2003. I kategorin ”Årets Genombrott” utsåg juryn Tom till vinnare med motiveringen:”En passionerad idrottsman som gått sin egen väg för att erövra världen. Landslagsmannen från Hässleholms komun fixade ett fartfyllt genombrott som gav stora rubriker så väl nationellt som internationellt”. För detta fick Tom förutom ära och pokal ta emot 20 000 kronor av Kristianstadsbladets sportchef Patric Nilsson hemma i Sjöberga efter som galan inte arrangeras fysiskt detta år på grund av Covid-19. Prischecken kommer väl till pass då Tom för Patric avslöjar att för honom är målet i år att köra WRC-tävlingar med sin nya Ford Fiesta Rally2. Men trots att bilen finns, likaså 200 Pirelli-däck och fem fria starter är det ett dyrt kalas berättar Tom och dessutom är det bråttom.

Mellan tre och fem miljoner som jag själv måste skaffa fram och detta redan till i mars när teamet vill ha besked!

Planen är att göra debut i Rally Croatia i slutet av april och sedan fylla på med Portugal, Estland, Belgien och avsluta i Spanien i mitten av oktober.

    Detta är planen jag jobbar efter. Sen får vi se om jag får ihop budgeten som krävs.

    Foto: Junior-WRC

    Toms mentala styrka är omvittnad, inte minst genom föreläsningarna ”My way, att leva ett liv utan problem”.

    -Visst..Jag har utmaningar men de är till för att lösas och jag är en person som fokuserar på det jag kan påverka. 

    Hyllningsartikeln i Kristianstadsbladet avslutar Tom med sanningen.

    -Jag har redan bevisat att ingenting är omöjligt!

    Tilläggas kan att Tom inte är ensam bilsportare att fått ta emot utmärkelsen, 2014 fick racingföraren Mattias Lindberg samma uppmärksamhet för sina resultat i STCC.

    *

    Inte slut med detta för ”Dagens Tom” utan det kommer mera och då att han i dag gjort klart med nya co-driver för kommande äventyr i WRC efter att Joakim Sjöberg på grund av tidsbrist, lämnat. Nu är det klart att 30-årige jämten David Arhusiander från Östersund hoppar in vid Toms sida.

    Foto: Opel Motorsport

    – Det skall bli väldigt spännande och inspirerande att åka med Tom på VM-nivå och i en R5-bil, säger David.

    Vi har träffats några gånger och det har klickat bra. Toms driv och positivitet känns mycket inspirerande, så jag ser verkligen fram emot att vi skall komma igång och tävla och få uppleva hur VM-tävlingar på den här nivån fungerar.

    David som tävlar för Jämtlands MK har mer än tio år bakom sig som kartläsare/co-driver och det stora lyftet kom när han satt vid sidan av Elias Lundberg först i Opel Adam Cup och sedan hos Opel Motorsport i Junior-ERC. I det stympade 2020 blev det ändå någon start med talangen Adam Westlund. En glad Tom presenterar sin nya ”kontorist” som en viktig del av WRC-pusslet.

    Jag är mycket glad över att ha fått en pusselbit på plats och lyckats knyta David till teamet, säger Tom. – Som David säger har det klickat och känts bra de gånger vi träffats, och han har ju en hel del erfarenhet av större utlandstävlingar från EM. Det kommer att bli både bra och kul, det är jag övertygad om!

    *

    Som befarat så verkar inte WRC-kalendern inte huggen i sten och enligt belgiska Les Sports hänger Ypres Rally Belgium på en skör tråd, åtminstone vad gäller datumen. Vid gårdagens möte i kommunfullmäktige i Ypres förklarade borgmästare Stavelot Thierry de Bournonville att rallyt och även övriga stora arrangemang  i staden inte skulle kunna genomföras i augusti. Vad gäller rallyt så uppgav han WRC som källa och menade att även Safarirallyt hänger löst.

    Jag har goda kontakter med organisationen bakom WRC som jag inte kan avslöja, men det är fullt möjligt att datumet den 15 augusti kommer att förändras, förklarade borgmästaren.

    Som avslutning från talarstolen kom så.

      Tävlingskalendern kommer fortfarande att utvecklas men jag kan försäkra er att Safarirallyt inte kommer att äga rum!

    Vilket samband detta skulle ha med Ypres framgick inte, men i Belgien ryktas det nu att deras VM-tävling flyttas till juni när Safari skulle körts. Fortsättning lär följa…

    *

    Idag släppte AKK Sports senaste informationen om ”Arctic Rally Finland Powered by CapitalBox” (hur många kommer at använda hela namnet när man skriver eller snackar?) den 26-28 februari. Den 8 februari stänger anmälan medan ”reken” är planerad för onsdagen den 25 februari och torsdagen den 26:e. Starten sker på fredagskvällen vilket inenbär mörkerkörning och därefter tre sträckor som körs två gånger på lördagen och så avslutning på söndagen. Enligt dagens info ska power stage köras på eftermiddagen och inte kring lunch som annars är normalt. Tävligen blir publikfri och restriktionerna gällande Covid-19 ska inom kort presenteras för de tävlande.

    *

    Återvänder till Rallye Monte Carlo och då det historiska som skulle körts nu i helgen, men som blev inställt på grund av pandemin. Den officiella affischen för rallyt som ställdes in, pryddes av en läckert röd Ford Mustang. Kikar man riktigt noga på bilden så är den dessutom svenskreggad.

    ACM (Automobile Club de Monaco) gillar min Mustang -65:a, som jag körde med 2018 och 2019. En riktig publikfriare och lite show lite får man bjuda på, förklarar småländske men boden i Monaco bilägare/förare Dan Alvén.

    Dan har även lagt märke till att normalt sett välgödda ACM även dom drabbas av att få köra utan publik och dessutom fått ställa in ”Monte Historique”.

    ”Merchandise” som normalt delas ut till deltagarna i RMCH finns nu istället att köpa, gäller att rädda vad som räddas kan…

    *

    Fantastiska databasen eWRC har startat en köp och sälj sida och ett av de första objekten här är ex. Markko Märtins Ford Focus RS WRC från 2003. Bilen står numera i Tjeckien där den hamnade när rallyprofilen Tommy ”Sillefallaren” Andersson gick bort och hans bilsamling skingrades. Dessförinnan kördes bilen av Eddie Hörbing som i sin tur köpte den av finnländaren Jukka Hiltunen år 2008. Är du sugen så är det ”Price on asking” som gäller.

    *

    I år år det tänkt att att Bilsport Rallycup ska ha sin premiär i Trelleborgs ”Rally Anderslöv” och detta om exakt två månader. Hur det blir med detta med tanke på Covid-19 känns i dag lite som skrivet i stjärnorna och ifjol ställdes såväl denna som hela BRC in pågrund av pandemin som då var i sin linda. Nu är dock rallyygeneral Roger Rooth på hugget och har redan öppnat för klubbar att ansöka om at få köra BRC under 2022. Känns onekligen positivt att det finns människor som ser framåt i dessa dystra tider…

    *

    På tal om dystra tider så visst är det mer än lite av ödets ironi att detta år när Covid-19 sätter käppar i rallyhjulen, då är det värsta vintern på flera år i Värmland och Dalarna. Lider med såväl Rally Sweden och Glenn Olsson som kunde utsatt FIA-gubbarna för ett regelrätt snöbollskrig om två veckor.

    Foto: Sune Rickardsson

    Samma sak med arbetsmyran i Lima MS Sune Rickardsson som fick se kanske landets mest populära vinterrally ”LBC-Ruschen” försvinna tack vare pandemin. Ett bevis på snöläget kring Lima som  skulle varit ett starkt stödjeben till Rally Sweden i år, la Sune ut idag med den retoriska frågan.

    Vad tror ni dom stora pojkarna i WRC sagt om dom fått uppleva detta om tre veckor här i LIMA?? 

    Ingen behöver svara men visst hade truten täppts igen på belackarna som kräver att rally flyttas omedelbart. Trots allt är det så att ingen styr vädrets makter och från deras sida hävdas att ett år med snö. inte betyder att det är så även 2022. Så är det men å andra sidan, vem kan garantera att det då finns snö på andra platser? I samband med kommentarsfältet vid Sunes inlägg reses också frågan varför inte LBC-Rushen kunde köras när nu två rallyn ska köras i Jämtland? Samma fråga får jag också via mejl och precis som de bland alla kommentarerna, så har jag inget svar på detta… 

    *

    I går skrev jag lite om forna tiders rallydäck och detta gav stort gensvar både med kommentarer och mail. Ett kom från Anders Martinsson i Kristianstad som skrev. ”Gislaved Frost som du tog upp från 70-talets rally är ett klassiskt däck med säreget mönster. Det tillverkades 1974-1984 (källa Gislaveds Industrimuseum) och fanns odubbat och dubbat. Växte upp under 80-talet i familjens Volvo 142 -74 och på vintern så gällde dubbade (såklart!) Gislaved Frost 165×15.

    Foto: Anders Martinsson

    Har numera hittat ett sådant däck (odubbat dock) i just klassiska storleken 165×15 som hänger på min garagevägg som en nostalgigrej. Tyckte det var kul att en sådan klassiker nämndes i Motorbloggen så jag tänkte dela med mig av att de däcken är inte glömda än och ska inte glömmas genom min historiepåminnare på väggen. Förmodligen en annorlunda ”installation” men varför vara som alla andra.”. Annorlunda visst, men väldigt snygg tycker jag Anders…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.