Tom K. tog sin första totalseger i Polen, familjen Levin kämpade till VEC-seger, dansk knall, ingen lycka för Sylwan, lång dag i Svedala, klent med kartingframgångar på Åsum Ring, nattsvart för svenskarna i Holland, sista sucken från Portugal, Bäckman vann dubbelt och Marklund tog hem Euro RX!

Blogg

Ingen har väl missat att Motorbloggen har utgångspunkt från Skåne och bilsportnyheter med rödgula förtecken därför prioriteras. När jag idag fick ögonen på rubriken från AlzenauHyundai Motorsport customer results round-up bulletin” med ”Super Sunday helps i20 R5 crew to Polish victory” var ingången till dagens blogg solklar, Tom Kristensson och Andreas Johanssons totalseger i ”Rajd Podlaski”.  En historisk seger för SMK Hörby-föraren då detta var allra första totalsegern i karriären. Kanske låter lite märkligt från en förare med VM-guld/silver i ryggsäcken men inte alls konstigt då Tom först i fjol satt i en så potent bil att han kunde vara med och slåss i toppen totalt. Att det var en efterlängtad seger skriver Tom under på.

Foto: MACIEJ NIECHWIADOWICZ

Äntligen, min första totalseger i karriären. Ett stort tack till teamet Kowax 2BRally för ett bra jobb med bilen, till  Andreas, mina samarbetspartners och alla som supportar mig, det känns verkligen skönt att äntligen få till det.

    Att få in en Hyundai topp gladde hela vägen till Hyundai Motorsport i Alzenau som annars hade en tämligen mörk helg i WRC och Portugal. Efter #4 Hyundai R5 i Polen kom nio Skoda i rad innan den tjeckiska paraden bröts av en VW Polo R5. Rajd Podlaski var premiär i Polska Grusmästerskapet men ingick även i Litauiska Mästerskapet där tvåan totalt, litauern Dominykas Butvilas i en Skoda Fabia R5 siktar på slutseger. Nu fick han däng med 27,5 sekunder och ännu längre efter Hörby-bilen var regerande polske mästaren Kacper Wróblewski, Skoda Fabia Rally2. Kacper vann även polska asfaltpremiären före Tom, men hade i helgen nästan en hel minut upp till skåningen.

    Det är en fantastisk känsla och jag är himla glad och tacksam över segern på många sätt. Både att prestera och vinna tävlingen, men även en bekräftelse på att jag kämpar på rätt håll nu. Det ger mycket tillbaka och allt jobb går mycket lättare!

    Foto: MACIEJ NIECHWIADOWICZ

    I princip var Tom och Andreas med Hyundai R5 i ledning hela rallyt (efter SS2 var det skånsk ledning),  även om man fick fem sekunders tidstillägg för att ha touchat en banmarkering. Sträckorna var omväxlande där ändå de snabba partierna dominerade. 

    Det fanns även ganska sandiga och lösa sträckor där det fil en del regn på söndagen, men inget som ställde till några större problem, menade Tom på väg hem från Bialystok.

    Att segern ger en extra boost inför starten med samma bil i South Swedish Rally på fredag är självklart. 

    Skall bli jättekul att köra en tävling på grus på hemmaplan, och det blev ju ett bra genrep, avslutar Tom med ett stort leende.   

    *

    Då fortsätter den skånska segerparaden genom SMK Hörbys dock smålandsboende, Henrik och Ida Levin som körde hem Volvo Euro Cup-delen i Avd Sachsen-Rallye. Det var dock ingen enkel seger berättar familjen Levin där problemen började redan på fredagen som var egen cuptävling.

    Trots allt blev det härpowerstage etappvinst!

    Foto: Privat

    På lördagen gick växellådan sönder så det blev en tuff avslutning berättar Levinarna.

    Herregud vad vi fick kämpa men det gick till slut och vi kunde knappt tro det själva, utan treans växel är man ganska kalkad. Men fyra och en halv sträckor på 2:an och 4:an men vi kunde ändå hålla undan för Tim och Peter som ville komma ikapp och hämnas sina transportprickar och körde grymt bra.

    Tvåa slutade Tim Lagerstam/Peter Svensson som drabbades av två minuters tidstillägg vilket kvar surt då det fram till Levin bara skilde 10,5 sekunder. Trea och nu var det längre avstånd, slutade Patrik Jonsson/Pierre Karlsson. För VEC-General Ted Malm med Anders Östberg som tillfällig kartläsare gick sista dagen bättre än första som man fick avbryta.

    Vi fick en punktering på näst sista sträckan men vann likväl alla sträckorna på lördagen och körde ikapp 18 av de 20 minuters tidstillägg, berättar Ted.

    – Det gjorde att vi vann lördagen helt överlägset men blev 2a i den sammanslagna tävlingen fredag-lördag. 

    Nästa tävling i cupen körs i Finland den 18 juni.

    *

    I samma rally körde även ”halvskåningarna” om än med danska flaggor på sidoruterna på Opel  Adam Cup-bilen, Lasse Karlshøj/Jeanette Kvick Andersson. I sin tredje rallystart svarade Lasse för en smärre sensation genom att köra in som fyra totalt dessutom bara elva sekunder från pallen. Lasse själv var även han lite förvånad över hur bra det gick på de ”12 enormt krævende prøver ”.Foto: Karslhøj Racing

    Gick inte att missta sig på uppståndelsen när ett danskt par stjäl uppmärksamheten i en bil med ”140 heste”, förklarar Lasse.

    En förarglig backning var det som skilde paret från en pallplats berättar Opel-åkaren.

    Foto: Karlshøj racing

    Bortsett från detta har det gått långt över förväntan och jag är överväldigad över allt beröm.

    Till nästa tävling får Jeannette lämna över högerstolen till ordinarie notläsare, dotter Isabell.

    *

    Håller oss kvar i vår västra utpost och i helgen kördes RegularityLolland med ”Sydhavs Classic”. Tyvärr gick det inget vidare för Hässleholmaren Karsten M. Svensson med extremt rutinerade Hans Sylwan vid sin sida. Tävlingen bjöd på omväxlande sol och regn med inslag av blåst där paret kämpade på med sin röda Datsun 240 Z från 1973.

    Foto: Michael Eisenberg

    Väl i mål fick paret besked på att deras ”tracking-system” inte fungerat, varför inga tider visades och den framräknade tiden gjorde att man hamnade sist i klassen. Ändå konstaterade Karsten belåtet.

    – Et fint løb og mange fine gamle klassiker og godt selskab!

    *

    I går körde Svedala MK sin RS-tävling ”Svedala Runt” på ”gammeldagsvis” vilket innebar totalt 14 specialprov eller sju som alla kördes två gånger. Att detta blev tidsödande kom inte som någon överraskning och inte heller att många inte längre behärskar att köra ”pinnaprov”. Av de knappt 30 startande var här 18 ekipage som fick tidstillägg för påkörda koner/felkörning eller liknande. Totalsegrarna Rolf och  Tobias Grybb, Hässleholms MK tog dock sin Citroen R5 runt Svedala utan problem. Ensam i klassen innebar dock noll DM-poäng och då hjälper det inte att vara runt 50 sekunder före bästa 2WD-åkare, SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft.

    Foto. Henrik Åkeson

    Trea totalt slutade vinnaren i B-förare Trimmat, Ola Johansson/Leif Johansson, Hyllinge MS. Bästa ”Standard-åkare” blev som vanligt BMW-paret Peter Vestlund/Magnus Larsson, Hässleholms MK.

    Foto. Henrik Åkeson

    Ingen större lycka för de två tyska gästerna, båda i Opel där Philipp Benman bröt efter SP1 medan Philipp Heinemüller kom sist i sin klass. Noterbart är att det tillbringades mycket tid på de 14 proven och den totala körtiden var fult jämförbar med en tävling i Rally-DM. Vinnare Grybb körde i nästan 22 minuter…

    Håller oss kvar i landskapet som flyter av honung som skalden en gång skrev. På Åsum Ring kördes i helgen ”Champions of the Future” med världseliten på plats i klasserna  OK och OK Junior. Tyvärr inte med några riktiga skånska framgångar där det gick bäst för hemmaföraren men boende i Osby, Leo Nilsson. 12-åringen tog sig till final med start i ruta 19 men jobbade sig dock snabbt upp i fältet när himlen öppnade sig och finalen avbröts med åtta varv kvar att köra. Kort före detta befann sig Leo som åtta men när slicksen  började tappa fäste, åkte han av banan och rasade ner till 13:e plats.

    Foto: Tommy Svensson

    Detta blev också placeringen i resultatlistan.  Bättre gick det för Vimmerbys Ludvig Fransson som startade ännu längre bak (27)  men som klarade sig genom alla hinder och när finalen flaggades av stod ”Ludde” som åtta i klassen OK Junior. Dessutom satte han snabbaste varv i finalen. På bilden jagar smålänningen #93 Leo med #64.

    *

    Därmed lyfter vi blicken och då till Holland där ELE Rally kördes med två svenska ekipage och där Calle och Torbjörn Carlberg gjorde andra starten i ADAC Opel e-Rally Cup. Den här gången gick det inte alls smålänningarnas väg utan man tvingades bryta efter tekniskt fel på Corsan som slutade driva, då hade man precis inkasserat en sträckseger på SS2. Timo van der Marel med NL på bilen vann den eldrivna Opel klassen med 32 sekunder före Lukas Thiele. Anmärkningsvärt nog så bröt nästan halva startfältet med elbilar vilket var betydligt fler än i premiären. Kanske var de dåliga sträckorna en anledning till detta? Nästa deltävling är om tre veckor, 11:e juni körs ADAC Rallye Stemweder Berg.

    Foto: privat

    Lika illa gick det för andra svenskbilen, Lukas Helin/Annie Seel och Opel Astra. När Tibro-duon fick kasta in sin handduk låg man tvåa i klassen och 26:a totalt.

    Spräckt växellåda och motorfäste redan på andra sträckan och på sträcka åtta slogs även kylaren sönder, berättar Lukas.

    Vi fyllde vatten från en damm men motorn var rejält trött  och vi kom till service där kylaren byttes. Då fick vi  dra igång bilen med nästan noll kompression innan motorn blev helskrot och dog i mål på sträcka tio (bilden).

    Foto. Helin Motorsport

    Lukas konstaterar också.

    Bitvis mycket dåliga partier vilket tog hårt på materialet och av 74 startande kom bara 46 till mål…

    *

    Hoppar över till WRC och Vodafone Rally Portugal där tråkigt nog inte Oliver Solberg/Elliot Edmondson fick den framgång i WRC2 man förtjänade. Efter tolv sträckor med en sträckseger bakom sig låg Oliver fyra, bara tio sekunder upp till trean Kajetan Kajetanowicz. Då tog det roliga slut och dessutom utan förvarning, när en styrarm brast på hans Hyundai i20 Rally2 

    – Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad som hände, träffade ingenting men plötsligt brast styrarmen, suckade Oliver.

    Foto: Oliver Media Office

    Paret försökte fixa till felet inne på sträckan och fortsatte med massor av tappa tid till SS14 när samma fel återigen uppstod.

    Vägarna i den här tävlingen var tuffare än någon hade sett dem tidigare. Lyckligtvis körde vi igenom alla sträckorna vilket var viktigt då vi har här för att skaffa  erfarenhet!

    Med fixad bil tog sig Oliver an söndagen och med sträckplaceringarna 4-2-1 avslutades helgen. Att få fulla bonuspoäng på världsberömda Fafe värmde så klart lite extra. Han slog WRC2-vinnare Yohan Rossel med hela 15,6 sekunder på den 11,18 kilometer långa sträckan.

    Fantastiskt att avsluta rallyt med sträckseger och en positiv upplevelse. Det var speciellt att vinna just den här sträckan och bli en del av Fafe-historien, menade Oliver.

    Foto: Okänd

    Återigen visade Teemu Suninen upp en av sin sämsta sidor när han i ledning med nästan minuten, åker han av på sista sträckan. Finns inget försvar, sedan får han snacka hur mycket han vill om att ”tappa bakändan”. I ett läge när Hyundai och han själv kämpar för sin framtid i klassen, får inte sådant hända  och jag är säker på att man håller med i Alzenau. Nu gick Rossel upp i WRC2-ledning efter att Andreas Mikkelsen fick bryta, men är fortfarande tvåa. Ny trea efter två raka andra platser är ”Kajto”.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Utan någon större tvekan så kopplade Kalle Rovanperä lite av ”Ogier-grepp” om VM-titlen när han och Jonne Halltunen tog tredje raka segern för året i Portugal. Erkänner att jag inte trodde detta skulle vara möjligt med tanke på hans usla startposition och därmed fick sopa vägen för konkurenterna. 

    Foto. Hyundai Motorsport

    Hade inte Dani Sordo gjort en fantomkörning på Fafe hade hela pallen varit Toyota-färgad med Rovanperä och så Elfyn Evans/Scott Martin som tvåa. Men när Sordo passerade Takamoto Katsuta/Aaron Johnston med två sekunder blev där även Hyundai-inslag i firandet. Nu är Kalle 46 poäng före tvåan Thierry Neuville medan Katsuta ligger trea 68 poäng bak.  

    *

    Jämnare i Junior-WRC där det bara skiljer en poäng mellan helgens fyra, Jon Armstrong och tvåa i såväl tävling som tabellen, Lauri Joona. Vinnaren i Portugal, Sami Pajari elva poäng upp till britten i topp när grustävlingarna i Estland och Grekland återstår.

    *

    Lämnar rally och konstaterar att Jessica Bäckman återigen visade var skåpet ska stå när Bodensaren svarade för dubbelseger i andra deltävlingen av ADAC TCR Germany på Red Bull Ring.Foto: MameMedia

    Hon har därmed vunnit totalt tre av fyra race denna säsong med sin Hyundai och ligger nu en poäng efter mästerskapsledande Martin Andersen.
    – Helgen var i stort sett helt perfekt, har fortfarande svårt att smälta att jag vunnit två av två race i helgen. Helt ofattbart, speciellt med tanke på att Red Bull Ring aldrig har varit min favoritbana, men den trenden vände jag på i helgen, säger Jessica.

    *

    Svensk seger även i premiären för Euro RX där Anton Marklund tog sin Hyundai till finalseger före EKS Enzo Ide och som trea, dansken Ulrik Linneman. Det var i Ungern och på  banan i Nyirád som rallycross-EM inleddes och i klassen Euro RX3 blev det belgisk seger genom Kobe Pauwells före tjecken Jan Cerny. Nästa stopp för Euro RX är i Höljes 2-3 juli.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com