Tom K. räddar Carlbergs guldjakt, Tidemand till Skilling 500, Rådström avanmäler, Swish räddar motor till Flodin, MAS-Rallycup 2022, är nya hybridbilarna farliga, Ogier upprörd och ingen ERC-start för Ola och Lucas!

Blogg

Hastigt men mindre lustigt stod SM-ledaren i Int. 2WD Calle Carlberg från Nässjö plötsligt utan bil inför finalen i Skillingaryd nästa helg. Den hyrda Fiesta Rally4:an skulle på annat uppdrag och goda råd var dyra när hans mentor Tom Kristensson kom till talangens räddning. Sedan ett år tillbaka har Tom valt att stötta och hjälpa Calle och pappa Torbjörn på den mödosamma vägen som kallas rallykarriär.

FOTO: Tommy Svensson

Calle är 21 år och lovande junior som presterat långt över sina egna och alla andras förväntningar. Inte minst denna säsong där man har kunnat se att utvecklingskurvan pekat rakt uppåt, berättar Tom. 

    – Den största anledningen till att jag velat hjälpa honom är att jag kan se mig själv i honom, väldigt mycket vinnarskalle, hårt arbetande, glad och ödmjuk! 

    FOTO: Tommy Svensson

    För Calle att se SM-finalen som publik, fanns inte på Toms karta utan med hjälp av redan etablerade kontakter till Tom Kristensson Motorsport kunde dörrar öppnas. Till slut betonar Tom, var det ändå Calle själv  som fick knyta ihop säcken vilket också lyckades.

    Detta har nu resulterat i att jag och Calle blir teamkamrater i italienska JME Rallyteam där jag kör Rally2 Fiesta medan Calle kör Rally4 Fiesta.  Allt detta tack vare ett nätverk av fantastiska partners och entusiastiska människor! 

    Tom som själv haft en minst lång och mödosam väg fram till årets WRC-körande, menar att detta borde vara alla andra etablerade rallyåkares plikt att försöka hjälpa fram nya talanger.  

    – Det är sånt här jag vill jobba med när jag själv lagt min hjälm på hyllan, men nu dök det plötsligt upp en situation där jag kände att jag behövde agera.

    FOTO: Tommy Svensson

    Nu har Tom inte några ekonomiska muskler att själv gå in och stötta Calle, utan det är ”dörröppnar-funktionen” och peppare som är SMK Hörby-förarens styrka i det hela.  

     Jag vill rikta ett stort tack till mina partners som gör min egen satsning möjlig, men också dem som hjälper Calle, det är så här ett rallysverige ska vara!

    Guldstriden står mellan Calle och Toms klubbkamrat Victor Hansen, men här ser han ingen konflikt alls.

    Jag känner Victor och är helt säker på att han verkligen vill köra om SM-guldet, inte ha Calle som åskådare…

    *

    Har fyllts på med lite efteranmälda till Skilling 500 som startar nästa fredag klockan 18.00 från Klevshult. I dag är man uppe i 80 bilar och sist in blev en liten knall, Pontus Tidemand/Patrik Barth med EKS JC:s Skoda Rally2.

    Foto: EKS JC

    Pontus körde premiären Rally Killingen då med Morten Erik Abrahamsen till höger vilket gav en andra plats efter PG Andersson. Nu blir han en i raden av världsmästare (PG Andersson och Tom Kristensson kompletterar) som kör SM-finalen vilket självklart spetsar till det hela. Samtidigt meddelar Dennis Rådström att det inte  blir någon start i Skilling 500 för honom och Johan Johanson. Kraschen i SSR tog hårt på både bil och besättning, och ännu är alla inte tillräckligt återhämtade. 

    Därför kommer Rådström Motorsport att dra tillbaka sin anmälan till tävlingen, för att ge Dennis, Johan och teamet tid att förbereda sin återkomst till rallysporten, förklaras det från Värmland.

    – Tack vare fantastiskt jobb av teamet har bilen, en Volkswagen Polo R5, på rekordkort tid byggts upp igen och står redo när alla är redo att ge sig ut i rallyskogen igen och vi vill passa på att rikta ett stort tack till Rallysverige för allt stöd man fått de senaste veckorna, och hoppas snart vara tillbaka igen.

    Kollar lite i anmälningslistan och kan då se att supersnabbe Daniel Röjsel/Mikael Johansson är tillbaka med Opel Corsan i Nationella 2WD. Varning utfärdas!

    *

    När Patrik Flodin och Göran Bergsten rullade åt sidan på sista sträckan i EC Snapphanerally med totalrasad Volvo-motor gick lite av luften ur landet rallysverige. Ingen tvekan utan att föraren i den röda Volvo 940:an är den populäraste av alla när det kommer till publiken, PG och R5-gänget får ursäkta, men för denna är detta ”rally på riktigt”.

    Foto: Lollo

    Motorraset blir så klart kostsamt då ”Kottens” (Flodins smeknamn) helt enkelt behöver ny motor för att kunna försvara sitt SM-guld i Skillingaryd. Ett problem som en grupp av hans trogna fans via Facebook nu försöker hjälpta till att finansiera genom en Swisch-insamling. På ”Flodin Rally” skriver den ändå fortsatta SM-ledaren: ”Skadorna efter motorraset Snapphanerallyt visade sig vara så omfattande att motorn helt enkelt inte gick att rädda. Kent Karlsson och Motordesign jobbar sedan i söndags stenhårt för att hinna få klart en ny motor till Volvon. Deras arbete går enligt plan och målet är att ha den klar till i slutet på veckan. Samtidigt jobbar vi och teamet för fullt med att försöka lösa den ekonomiska biten med denna oförutsedda utgift.”.Insamlingen på 0703383073 också gett resultat vilket Patrik, Göran och teamet är tacksamma för. 

    Foto: Flodin Rally

    Vi vill verkligen tacka er för allt ert engagemang och blev överrumplade av ert Swish-initiativ och är helt mållösa över insamlingen som pågår. Rallysverige är verkligen helt fantastiskt! Tack till er!

    *

    Det blev ändå ett East Sweden Rally trots att man inte nådde upp till minimiantalet (80-bilar) för att köra, utan det slutade på 75 anmälda. En tacksamhetens tanke bör MAS Rallycup-arrangören skänka till Rallyklassikerna, för utan deltävling i Klassiska Rallycupen hade man bara varit runt 30 bilar i den f.d SM-tävlingen. Lite anmärkningsvärt är det bara en enda bil i klassen ”R5/WRC”och det är Lars Stugemo/Kalle Lexe som troligen är sugna på ny totalseger precis som senast i EMK-Kannan. Lexe som för övrigt byter högerstol nästa helg och sätter sig då hos Gullabos Mattis Olsson där ordinarie kartis Timmy Berntsson är upptagen på annat håll.
    *

    Mer MAS-Rallycup som gjort klart med fem deltävlingar för 2022 med premiär i ”Tierprundan” första helgen i februari. Två veckor senare är det Sandviken den 19 februari medan gruspremiären blir på Gotland den 22-23/4 april. Enda sydsvenska inslaget är  Hässleholm och Snapphanerallyt den 20 augusti. Final blir East Sweden Rally på ”TV-Svängshelgen” den 10 september.  Reglerna presenteras inom kort.

    *

    Har skrivit det tidigare, pandemin kommer att påverka rallysporten en lång tid framåt och när man går igenom kommande tävlingar så finns inget som talar emot. 40-70 startande är troligen det nya normala och det gäller nog bara för arrangörerna att inrätta sig efter detta och glömma tiderna när det var 140-200-ekipage stora tävlingar. Någon som insett att det är tufft att få ihop ekonomin och detta trots att tävlingen inte skulle körts förrän den 9 oktober, är Jönköpings MK. Beslut har nu tagits att ”Tabergshoppet” i E-cupen ställs in vilket gör att cupen i år bara blev med tre deltävlingar och nu är slutkörd. En sak slutar aldrig att fascinera mig och det är hur rallyarrangörer väljer att få ut information om sina tävlingar. Vissa är jätte på tå som till exempel  Vallentuna MK som på söndag kör ”YRC-Sprinten” med 70 ekipage.  

    Trots att det duggar tätt med tävlingar har vi fått till ett perfekt antal startande, säger tävlingsledare Stefan Jägerhult.

    FOTO: Tommy Svensson

    Intressanta namn är talangen Kalle Gustavsson med Fiesta R5 (bilden) och så även Fredrik Grahn. I 2WD-klassen är alltid Tomas ”Lången” Pettersson sevärd och på söndag har han dessutom en seger att försvara. Tävlingen avgörs med bästa två åk av tre med start kl 11.00 och beräknas vara klar ca 16.00. Om nu Vallentuna är det goda exemplet så finns det tråkigt nog andra som inte alls vill informera om sina tävlingar. Att man väljer detta är så klart deras ”business” och  för mig bara att tugga i mig. Mer svårtuggat är de arrangörer som ”noga väljer” i vilka kanaler man vill ha reklam för sin tävling, när dessa dessutom finns i mitt närområde känns det både tråkigt och konstigt att bli bortvald… 

    *

    Får väl även ha med lite om rally utanför Sverige och nu höjs kritiska röster mot de nya Rally1-bilarna med hybriddrift. Till DirtFish menar Ott Tänaks kartläsare Martin Järveoja att han inte känner sig säker i hybridversionen av i20 WRC. Anledningen är batteriplaceringen i golvet vilket gör att stolen hamnar högre och längre fram än i dagens bilar, men även den mer utbyggda och ”säkrare” buren inkräktar. Han får medhåll av veteranen i högerstolar Stuart Loudon som testat mycket i M-Sports Puma. Han säger också att det är svårt att justera stolen till en bra position även om det är bättre nu än i början.

    Efter första testerna kände jag, gud det här kommer aldrig att fungera, avslöjar Loudon. 

    Nu är inte sista ordet sagt i frågan utan FIA har medgett att det fins problem och förhoppningsvis löses dessa före Monte i januari.

    *

    Oavsett om Sebastien Ogier gör verklighet av sitt hot att sluta med WRC, så är han garanterat ändå med när hans favorit Rallye Monte Carlo startar upp rallyåret 2022. Nu är dessutom världsmästaren upprörd över alla ”experters” åsikter vad gäller bilarna i WRC och menar att få pratar om förarnas kapacitet utan mer om vilka bilar som är bäst, vinner Hyundai har Toyota problem och vice versa.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Istället för att lyfta fram Kalle Rovanperäs talang när han vann senast i Grekland väljer man istället att berömma Toyota som en stark bil. 

    Vill att man slutar leta ursäkter utan istället välja att uppskatta förarna bättre, säger Ogier.  

    Det är ändå förarna och kartläsarna som är största skillnaden och i Grekland var Kalle och Jonne (Hallttunnen) ett snäpp bättre än oss andra!

    Ogier menar också att bilarna är likvärdiga, kanske Toyotan är lite mer pålitlig, men säger han.

    Frågar du Evans så håller han nog inte med som drabbats av tekniska fel två gånger i rad…   

    *

    Det blir USA och Nitro RX för Andreas Bakkerud och  detta med Subaru Motorsport USA där han bildar team med Travis Pastrana och Scott Speed. Ingen ny omgivning för norrmannen då han även 2019 körde för Subaru.

    *

    Ingen start för Ola Jr. Nore och Lucas Karlsson i ”ERC 55. Azores Rally” sedan Lucas blivit sjuk kort före första start. Gårdagens ”Q-stage” och shake down gick som planerat även om paret i Toksports Renault Clio Rally4 var en bit efter konkurenterna tidsmässigt.  Om Lucas redan då kände sig ur form är oklart även om kanske tiderna är bevis på detta. Hur som helst något start på SS1 blev det inte och nu är paret i listan över brutna som för övrigt fyllts på rejält under dagen. Efter två sträckor hade åtta ekipage brutit av de 29 i ERC-delen, redan på shake down åktes det av friskt och på den vägen är det. Foto: ERC.Com

    Direkt på SS1 försvann troligen Alexey Lukyanuks chanser till både seger och möjligheten att försvara sitt EM-guld från  ifjol.

    Foto: ERC.Com

    Här åkte ryssen på en ”punktering” vilket sinkade honom 1.48,1 mot sträcksegraren, portugisen Ricardo Moura. Bara 5,9 sekunder efter kom Andreas Mikkelsen medan Erik Cais gick in som trea. Lite tid tog det för Dani Sordo att vänja sig vid att ha MRF-däckHyundai i20 R5 och lite tid betyder 15 sekunder sämre än ledande Skodan.

    Foto: MRF

      Efter dagens tre av sex första sträckor leder fortsatt Moura och detta 27,8 före Dani Sordo med spanjoren Efren Llarena tolv sekunder efter. Först på fjärde plats efter problem på sträckan, hittas Andreas Mikkelsen med nya kartläsaren Elliot Edmondson. Till saken hör att det regnar (som vanligt) plus att dimma rullar in över sträckorna.

    Foto: ERC.Com

    – Ingen bra sträcka alls, hade dessutom problem med vindruteorkarna, suckade Andreas vid målet där han har 46 sekunder upp till Moura.

    *

    På 60-talet hade gruppen Herman Hermits en poplåt som hette ”No milk today” och i dag sjunger jag inför morgondagen, ”No Motorbloggen today”. Späckat jobbschema sätter stopp för detta. Trevlig helg.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.