Tom K. pustar ut efter lyckad test, Poulsen vann "DM1" som fick trist avslutning, rysk ledning i Ungern, Lundquist fortsätter vinna, Myrsell auktionerar ut vinnarbilen från Hörby och personhot präglade Förbundsmötet där dock valberedningens förslag fick klar majoritet.

Blogg

Idag pustar hela Tom Kristensson Motorsport ut efter att första riktiga testdagen med nya Rally2 Fiesta avslutats.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Hela betyder i det här fallet  Tom själv, David Arhusiander plus ”gravel crew” Mats Andersson och Maja Bengtsson samt Nybe-basen/”supervisor” Mathias Bengtsson.

    Foto: Modlic

    Att testen i Slovenien blev lyckad har Tom redan berättat och nu har man plockat samman alla grejor för vidare färd mot Kroatien där Toms egen Rally2-Fiesta väntar på första testmilen. Rally Croatia körs över tre dagar med första sträckan på fredag och start där klockan 08.39. Då är det Kalle Rovanperä som ger sig iväg med sin Toyota Yaris WRC. För SMK Hörbys del i rallyt så innebär det att Tom och David går ut som som 17:e bil, direkt efter M-Sport Ford-kompisen Teemu Sunninen.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Efter Tom kommer WRC3-ledaren/Rallye Monte Carlo-vinnaren och i sammanhanget mer rutinerade fransmannen Yohan Rossel i en Citroën C3 Rally2.

    *

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Det blev Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen som vann ”DM1” och Rally Himmerland med den rödvita Polo R5. Efter nio körda sträckor klarade man  premiärsegern med 18,6 sekunder tillgodo på Skoda-duon Michael Sørensen/Erik Kristensen. Dom i sin tur hade en marginal på 20 sekunder till trean Christian Kastberg Jensen/Freddy Pedersen Citroën C3. Som fyra i en ny Skoda Rally2 kom Ib Kragh/Ditte Kammersgaard bara 2,1 sekund långsammare. Bästa 2WD blev Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard i en Suzuki och med första svenskflaggade ekipage efter sig, nämligen Varbergs Roland Poulsen/Niels Jørgen Iversen, Skoda. Nästa blågula bil var Håkan och Pamela Oddshammar som fick sin tokiga tid på SS2 tillrättad vilket gav en total 20:e placering och tolva i R5-klassen med den numera rödvita Fiestan.

    Foto: Brian Madsen Motorsport

     Snabbe Kim Boisen/Emilie Mopse Boisen rådde inte på Suzukin med den snabbe BMW M1 men vann klassen ”Nat4”. Som väntat kunde inte Peugeot-åkarna rå på ”Årets Talent 2020” Mikael Njor/Karsten Isaksen som jag tror tog allra första segern överhuvudtaget med nya Opel Corsa Rally4. Även på andra plats i klassen blev det Opel men då Adam R2 i händerna på Oliver Saust/Peter Holm Rasmussen.

    Tävlingen överskuggades av olycka på åttonde sträckan med Kim Madsen/Line Lykke Jensen inblandade. Kim som nu gjorde debut med en ny C3 Rally2 startade först och låg trea efter de sju första sträckorna med 27 sekunder upp till ledande Polon. I en långdragen vänsterkurva åkte bilen av vägen, träffade en sten i hög fart och började rulla. På olycksplatsen fanns en läkare som direkt tog hand om besättningen innan de med ambulans transporterades till  sjukhus i Aalborg.

    Foto: Brian Madsen Motorsport

    Kim opererades i ryggen natten till söndag och är nu under observation och vård av bland annat en svår hjärnskakning som behöver tid att läka, förklarar Kims bror rallyprofilen Brian Madsen.

    Vi är säkra på att Kim med sin viljestyrka kommer tillbaka stark!

    Line Lykke klarade sig bättre och fick lämna sjukhuset efter kontroll. Alla vill även tacka de tävlande som stannade vid olyckan och hjälpte till.

    *

    Efter sex av totalt nio sträckor ligger Mads Østberg/Torstein Eriksson på andra plats i Ungerska Mästerskapet och ”Therwoolin Boldogkő Rally 2021”.

    Foto: Volkswagen Motorsport

    Inte helt oväntat är det ryssen Nikolay Gryazin som dragit upp ett högt tempo med sin Polo R5 vilket gett fyra sträcksegrar och en marginal på 11 sekunder till Mads. Störste utmanaren till de båda, tjecken Jan Kopecky i Skoda fick bryta tidigt efter problem med differentialen. 

    *

    Foto: Road To Indy & Mattias Persson / Motorsport Publication.

    Linus Lundquist visade direkt att han vill fortsätta på det inslagna spåret från i fjol med att vinna och nu i Indy Lights blev det seger i debuten. Svenskt från start till mål på Barber Motorsports Park i Alabama och med fem sekunder tillgod på Benjamin Pedersen när man fick målflagg.

    *

    Den stora rallyprofilen från Falun, Mats Myrsell har av någon anledning bestämt sig för att lägga hjälmen på hyllan. Som en följd av detta auktioneras hans ”Porschesamling” ut på PS Auction och där finns då bland annat hans EM vinnande bilar. En bil som har vad experterna kallar ”proveniens” alltså något extra, är den svarta Grupp H 997 GT3.an som det var sådant liv om innan den kunde köras med i svenska tävlingar. Bland annat fick Mats montera smalare hjul än vad som är optimalt på ”besten”.

    Foto: Tommy Svensson

    Trots de smala puckarna lyckades han köra hem segern i SMK Hörbys Express-Specialen 2018 och det är just detta jag tror ger några extra kronor innan klubban faller den 12 maj.

    *

    Idag var det äntligen tid för Förbundsmöte i SBF något som många sett framemot men inte alltid av samma anledningar. Som bekant har det stormat mycket kring detta möte och när man nu nådde vägs ände så blev det att Roger Engström fortsätter som ordförande för Svensk Bilsport. En klar majoritet röstade för Roger och så även för alla de nya styrelsenamnen Ninna Hansson Engberg, Tony Ring och Susanne Kottulinsky Åhlin. Även det fyllnadsval som gjordes, då Roger Engström klev in från ledamot till tf ordförande i början av året, röstades igenom där även Lars Stugemo går in i styrelsen. Kvar av gamla styrelsen är Fredrik Wakman och Maria Björk Svensson. Engström blev vald  med 30 röster, tio blanka medan en röstberättigad valde att avstå att rösta.

    Jag tackar för förtroendet och ser fram mot att arbeta med den nya styrelsen och att snabbt komma igång och ta tag i många frågor som vi har framför oss. Vi har haft det tufft den senaste tiden i bilsporten och vi måste nu lösa viktiga frågor, förklarade Engström efter att valen var klara och fortsatte.

    Jag har inga problem med kritik, men när det blir hot och personangrepp då är vi på fel väg. Vi måste lösa detta med dialog och vi planerar nu ett strategimöte inom kort för att staka ut riktlinjerna och jag ser fram mot att arbeta med den nya styrelsen och med en rörelse som vill väldigt mycket! 

    Förbundsmötet lämnade dock en fadd eftersmak då det under lördagen framkom att en ledamot mottagit personhot att avgå från alla uppdrag inom bilsporten om den förtroendevalda inte vill att denne eller familjemedlemmar ska råka ut för något. Självklart och något som jag hoppas alla ändå anser är helt oacceptabelt. Engström var också klar över sin inställning till den här typen av påtryckningar.

    Svensk Bilsport tar självklart avstånd från detta handlande. Det här är inget som vi står för och inget som vi ska ha inom vår rörelse. Dessvärre har dessa kriminella handlingar träffat oss och framför allt den hotade hårt. Händelsen är polisanmäld av den drabbade och en utredning är tillsatt.

    Han fortsatte med.

    Att ha olika åsikter inom idrottsdemokratin är inget konstigt. Men detta som nu hänt är helt förkastligt och något vi måste stävja. När det gäller den hotade delegaten står vi som förbund till hundra procent bakom och kommer ställa upp med den hjälp som önskas!

    Jag kan inte säga att jag är helt förvånad dels hur min egen mailkorg i bland fylls med konstiga saker eller vad som skrivits på Facebook inför dagens möte. I veckan reagerade jag till exempel starkt på kommentarer inför mötet där ordet ”hata” ingick. Så mycket kan jag säga, det är inte för denna ”nya bilsportvärld” jag valt att lägga ner tiotusentals timmar sedan mitt första medlemskap i SMK Hörby för 54 år sedan.  Förbundsmötets övriga punkter förflöt mer programenligt där motionerna beslutades i samma riktning som styrelsens förslag.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.