Tom K. Polsk Rallymästare efter ren uppvisning, Göthberg och "Biffen" gjorde upp om MSR-seger och Nordh vassast i Grus SM-premiären!

Blogg

Med resultatraden 1-2-1 och 99 poäng blev Tom Kristensson/Andreas Johansson i lördags polska grusmästare genom totalseger i Rally Zemitija. Tvåa i mästerskapet och hela 36 poäng efter SMK Hörbys Hyundai-förare slutade rallyfemman Grzegorz Grzyb med Skoda Rally2

Foto:Kowax 2BRally

Hur sjukt som helst och jag hade knappt kunnat drömma om en totalseger i år och nu har vi tagit tre, jublade Tom efter målgång och la till.

    Dessutom är vi Polska Mästare på grus!

    Fotoa Kaja Wroblewska

    Tom visade direkt att han verkligen ville vinna det tuffa grusrally i Litauen, vann nio av de 13 sträckorna och var näst snabbast på två sträckor vilket gav en segermarginal på 19,3 sekunder till hemmaföraren Dominykas Butvilas. Den nykorade mästaren satte inte ett enda hjul fel under de två dagarna som bitvis bjöd på häftigt regn, så häftigt att ensträcka fick strykas på grund av detta.

    Fotoa Kaja Wroblewska

    Vi har en hög lägsta nivå och tog aldrig några risker. Till och med så vi hade kunnat öka om så hade krävts, berättade Tom vid en tv-intervju efter segern. 

    Att Kowax2BRally är nöjda med sin nya stjärna går inte att ta miste på och teamchef Rafa Cebula konstaterade belåtet efter segern.

    Tack Tom för att du är med i vårt team!

    Framgångarna har gjort att Kowax lagt till ännu en polsk tävling och första helgen i augusti ska Tom och Andreas ta sig till Marma och köra ny tävling i Polska och Slovakiska Rallymästerskapet, Rajd Rzeszowski. En av Polens största tävlingar som även ingår i FIA European Rally Trophy och  bjuder på 15 mil asfaltsträckor på slingriga vägar i bergskedjan Karpaterna nära gränsen till Ukraina och Slovakien. Bland tidigare vinnare syns WRC-förare som Bryan Bouffier, Erik Cais, Jari Huttunen och så klart nationalidolen och årets WRC2-ledare Kajetan Kajetanowicz. Frågan är om då Tom och Andreas kanske kan bli första svenskar att vinna Rajd Rzeszowski…  

    *

    Då blev det favorittippade Eskilstuna-föraren Per Göthberg med kartläsare Anders Svedberg som kunde köra hem första segern i Midnattssolsrallyt.

    Foto: Pierre Skytt

    -Jag har kämpat för segern i flera år, sa en lycklig Göthberg vid målgången på Torget i Karlskoga.

    Stark tvåa blev värmlänningen Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Jönsson med sin välfungerande Opel Ascona 400. En dryg halvminut skilde de båda dominanterna åt och ungefär lika långt ner var det så till  från Fagersta, Mikael Wisti/Hugo Carlberg, Volvo 240.

    Foto: THOMAS LINDBERG

    Det känns otroligt skönt, samtidigt måste jag hylla Biffen Olsson för hans suveräna körning, menade  Göthberg som även hyllade sina mekaniker.

    Mitt team har varit suveränt och utan dem skulle jag inte kunnat vinna och en seger i Midnattsolsrallyt är något som jag kämpat för i flera år.

    Biffen återgäldade berömmet.

    Fina vägar och fint arrangemang och Göthberg är en värdig vinnare!

    Foto: Lollo

    Näst bästa Volvo 240 och fyra totalt slutade Janne Blom/Karl-Erik Bäckwall från Finspång men ganska långt efter Wisti, en hel minut skilde. Klassegrare och näst bästa Opel som totalfemma blev resultatet för Botkyrkas Anders Söderberg/Lotta Strand, Kadett GSi. Bland de mer tidstypiska klassikerna var Håkan och Jesper Holm, Vallentuna vassast med sin Volvo Amazon.

    Foto: Pierre Skytt

    30:e totalt och klar vinnare i klassen precis som Per-Arne Sjöstedt/Mikael Ence, Haninge med den vita Saab Sporten. Att bli 42:a totalt med blott 850 kubik och tre cylindrar vittnar om att Sjöstedt vet hur man hanterar gaspedalen. Att Lotta Lundquist med kartläsare Lotta Wennberg vet hur man hanterar en Opel Manta 400 är välkänt och nu blev tjejerna vinnare av ”Damklassen” och fick för detta Ewy Rosqvists Pokal. Även ”Bästa utländska förare” gick till en Opel-åkare, dansken Bo Boddum Andersen, Randers AS med Opel Kadett GT/E. Bo visade redan på första sträckan på Gelleråsen sin kapacitet och satte här bästa tid och efter de 20 sträckorna blev det en 22:a plats totalt för honom och kartläsare Erik Rasmusen. Totalt 82 bilar tog sig mål av de knappt 130 startande och en som försvann var Vimmerbys Kjell Fransson med två sträckor kvar att köra försvann kopplingen på hans då femte placerade Alpine A310. Ändå fanns det de som drabbades ännu hårdare och när ser jag bilder på en nästintill totalskrotad Opel Kadett GT/E och Volvo Amazon får jag tårar i ögonen då jag vet hur svårt det är att hitta delar till sådana klenoder. Försvann efter avåkning gjorde också enda skånska ekipaget, Clas Skoog/Rickard Rejnefelt. Ironiskt nog lämnade Kristianstadduons fina VW 1303S vägen på sträcka 13(!) men turligt nog blev inte skadorna av samma dignitet som till exempel för Kadetten. 

    En av MSR:s stora publikfavoriter var föråkaren från Ludvika, Adam Backström/Robin Nyström med sin udda gulgröna Volvo PV. Att Adam har en minst sagt publikfriande åkstil är välkänt och under rallyt bjöds det på massor av sladd till åskådarnas förtjusning.

    Foto: Privat

    Men tråkigt nog slutade helgen i moll för Adam som nu får jaga ny kostym till sin PV. Adam berättar. ”BROMLÖSA EFTER EN RAKA och skrot av EKU447 på sista sträckan på Midnattssolsrallyt

    Nu tar vi detta i mål, inga konstigheter. Kommer ut på en raka, varnad vänster över krön med hus rakt fram Går ca 150-160 km/t och bromsar i god tid. Pedalen går i botten och pumpar i ren panik. Ser huset närmar sig, grova träd, ags att bestämma sig om vi ska åka rakt eller försöka. Väljer att vika upp bilen och peta ner och bara ge gas. Trädet tar tack och lov bakom Robins plats och sedan bär det iväg.J ag är i ärlighetens namn frustrerad, inte över min tabbe, sånt händer i rally men alla spekulationer om föråkarrollen…”

    *

    Då har även årets tredje SM-serie i rally, ”Grus SM” rullat igång med Bilam Mästarmöte i regi av Älmhults MK. Att intresset för serien varit ljummet har jag redan berättat och nu blev där 50 bilar till start på Millebygden Arena, varav 43 i SM/RM-klasserna.

    Foto: Albin Nordh Rally

    Vinnare blev Team Nybe/Ydre MK:s Albin Nordh med ”chefen” Mathias Bengtsson i Skodans högerstol. På andra plats kom Göteborgaren Mattias Adelsson med ”chefens dotter ” Maja Bengtsson som kartläsare i Rally2-Fiestan. 14.3 sekunder skilde åt men utan cirka 20 sekunders tidstapp för Adielsson på första vändan hade nog placeringarna blivit ombytta.

    Foto: Henrik Åkeson

    Surt även för trean Mattis Olsson/Marcus Sundh, Älmhult som fick punka på andra rundan och då försvann runt 40 sekunder. Debut i en av Nybes Skodor gjorde  f.d VOC-åkaren Filip Svensson/P-I Hellberg, Eslövs MK. En debut som imponerade och det blev fjärde plats totalt

    Foto: Henrik Åkeson

    Imponerade gjorde även SM-premiärens bästa 2WD-åkare, Melvin Bengtsson/Carl Eriksson, Kullings MS och Simon Andersson/Jörgen Jönsson, Eslövs MK. De båda R2-förarna var klart snabbare än GruppH-gänget trots mindre motorer och mellan vinnaren Melvin och tvåan Simon skilde 0,2 sekunder. Ner till vinnaren av Grupp H eller på SM-språk ”Nationella 2WD”, Saab-föraren Magnus Karlsson/Jonas Sandberg, Norrköping skilde nästan tio sekunder.

    Foto: Henrik Åkeson

    Tvåa i den klassen blev kanske allra mest favorittippade, Tomas ”Lången” Petterson/Alexander Glavsjö. Deras BMW var 5,4 sekunder efter Saaben och som trea rullade Golfåkaren från Grimslöv, Andreas Axelsson/Timmy Berntsson in. Bästa skåning blev Hässleholms Johan Green som i går hade gotländskan Madelene Buskas i Toyotans högerstol vilket gav fjärde plats i klassen och tionde totalt. Bästa ”Standard-bil” kördes av ungdomsåkaren från Lessebo, Wille Gad med pappa Magnus som ”lärare”. 20:e totalt och detta cirka sex sekunder före nästa Standard-åkare Emil Friman/Tom Törngren, Vetlanda.

    Foto: Henrik Åkeson

    Tråkigt nog fortsätter man med samma poängsystem i Grus SM som redan spolierat Asfalt-varianten. I klartext betyder det att snabbaste 2WD-bilar, Melvin med Peugeot och Simon i Opel återfinns först på femte och sjätte plats i SM-tabellen. Med bara tre startande i klassen fick de båda 2WD-suveränerna inte fulla poäng så framför i tabellen finns nu de förare som R2-åkarna använde lite som ”rundningsmärken”. Frågan är hur detta kommer att påverka intresset inför resten av serien där nästa stopp görs i ”Skilling 5” den 30 juli?

    *

    I morgon väntar många fotojobb så tid för Motorbloggen finnes ej…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com