Tom K./David A. och Oliver S. är det blågula i Secto Rally Finland, Eslöv ställer in RS, Benjamin siktar på VM-guld på Åsum Ring, Pekka kör V8, fortsatt tunt i ESR, Loeb leder "2WD-klassen", familjen Malm har torkat upp och den 56.e TV-Svängen väntar...

Blogg

I dag släpptes ”Entry List” för ”Secto Rally Finland” som följer efter närmast  i WRC  efter ”Acropolis Rally” nästa helg. Kan inte utan att ge en känga åt alla de som årligen klagar över att där är alltid för få startade i Rally Sweden. Istället i som jag ändå hoppas, någon form av hatkärlek till Värmland lyfts Finland fram som  föregångsland när det handlar om rally. Så är det kanske också men faktum är att när senaste ”Svenska” kördes år 2020, fanns 46 ekipage anmälda medan det till årets ”Finlands GP” är tre bilar färre. Tre eller rättare fyra saker sticker ut och främst då att WRC2-ledaren Andreas Mikkelsen inte finns med bland de åtta förarna i klassen. Övriga tre utstickare är att Hyundais ”framtidshopp” Pierre-Louis Loubet står över Finland men i gengäld så fyller Esapekka Lappi/Janne Ferm på med sin genom RTE-Motorsport privatanmälda Toyota Yaris WRC. Från M-Sport avhoppade Teemu Suninen tar inte bara över Lappis segerrika VW Polo R5 utan även platsen i italienska Movisport SRL. Med detta blir han ny teamkollega med Nikolay Gryazin som till skillnad mot i Grekland där han är anmäld med Fiesta Rally2, i Finland återigen planerar att köra Polo.

Foto. Tom Kristensson Motorsport

För Tom Kristensson/David Arhusiander blir det til att fila på tjeckiskan till första veckan i oktober då paret kommer att dela serviceplats hos M-Sport Ford med Martin Prokop/Michal Ernst. 

    Andra svenskflaggade bilen i rallyt är så Oliver Solberg/Aaron Johnston som kör nya Hyundai Rally2 och så gör även Jari Huttunen/Mikko Lukka. Före detta är det så Grekland för Oliver och Aaron där mna gör andra starten med nya i20 Rally2 och första på grus. I Ypres fick man som bekant bryta på sista sträckan och i Grekland hopps man på bättre lycka. Ändå är det Finland som Oliver ser mest framemot.

    Jag har testat mycket på grus med den nya bilen och vet vilken potential den har. Samtidigt måste vi vara medvetna om att bilen är helt nyutvecklad, och med det följer ofta några överraskningar. Det viktigaste för både bilen och mig är att få så mycket fullfartskilometer som möjligt, säger Oliver.

    Foto: Oliver Solberg media

    Ypres är redan glömt och som vanligt precis som pappa Petter tittar Oliver helst framåt.

    Pappa och jag pratar hela tiden om tävlingarna, specialsträckorna, vilka utmaningar som väntar och val som måste göras, men först och främst måste jag köra själv och skapa mina egna upplevelser. Särskilt i Grekland kommer det vara viktigare att använda huvudet än att trycka hårt med höger foten. 

    Oliver syftar på det som grekerna kallar ”τρόπος” (väg) men där vi har helt andra benämningar.

    Stora stenar och andra faror ligger och väntar, särskilt under andra varvet på specialsträckorna. Dessutom är det ingen service mitt på dagen under fredagens etapp. 

    I Finland när det inte alls samma sak menar Oliver.

    Medan du i Grekland måste köra långsamt så fort du kan, handlar det bara om fart, fart och fart i Finland. Jag har suttit i timmar under åren och tittat på video av min pappas rekord från 2004, och det kommer väl till pass nu då delar av Oninpohja-sträckan finns på programmet även i år!

    En Citroën C3 Rally2 är anmäld i klassen och då innehållande dagens WRC2-tvåa Mads Østberg/Torstein Eriksen. Med #20 på sin röda bil går han ut precis efter sista ut i WRC-klassen, Esapekka Lappi. WRC3 blir troligen en inhemsk affär där åtta av de 14 anmälda räknar Rally Finland som hemmatävling. Kanske till och med tio då estländarna Egon Kaur (Polo) och Raul Jeets (Skoda) bor nästgårds och har tävlat mycket även i grannlandet. Noterar även att Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen byter från Skoda till Polo. Även att J-WRC fyran Lauri Joona/Mikael Korhonen gör debut med 4WD och detta i en Skoda R5. Först ut i klassen är #28 och femma i WRC3, spanjoren Pepe López medan bilen före att ”Sweeper” kommer på sträckorna, är brasilianaren Paulo Nobre med #43 på sin Skoda.

    *

    Då blev det som väntat efter bara dryga 20 anmälda, att Eslövs MK ställer in sin RS-tävling ”AM Elteknik Rallysprint” den 12 september. Fullt förståeligt att klubben väljer den här vägen då en ekonomisk förlust annars vore en bister realitet. I den ursprungliga kalendern för Södra Bf ska då återstå två asfalttävlingar, ”Sturupsprinten” den 9 oktober och Kristianstads helt nya ”Lelles Rallysprint” söndagen efter eller den 16 oktober. Hur stora är oddsen för att det blir större intresse från förarhåll dit än vad som visades sig vara bister verklighet i Eslöv och tidigare inställda ”Minnesbergssprinten”? 

    *

    Något som inte ställs in är VM i Karting som just nu pågår hos Kristianstad Karting Klubb och deras fina Åsum Ring. Såg att de sponsrade biljetterna till söndagens finaler redan var slut, men det finns fortfarande möjlighet att se morgondagens F1-förare i dag och på lördag. Med ett brons och ett silver från tidigare VM så sätter nu Höörs-boende Benjamin Törnqvist Persson in en stöt på guldet på hemmaplan.

    Foto: Mikael Persson

    Men det blir tufft förklarar 23-åringen.

    Med tanke på att det är första tävlingen på ett år så blir det förstås tufft, men jag ska ge det en chans!

    Benjamin hade egentligen lagt av och körde inga tävlingar under 2020 utan valde att starta upp ett eget team – USCR Racing.

    Jag ansvarar för fem förare och de lär sig för varje vecka, säger Benjamin.

    Men ett VM på hemmaplan kunde inte Benjamin tacka nej till och det känns väl okej så här långt, men jag måste hitta lite mer fart, summerade han första träningspasset. 

    Tiderna så här långt visar att vi har en bit upp till täten, men vi har lite tid på oss att hitta rätt när det gäller inställningar och annat!

    I Benjamins klass KZ2 är 101 förare anmälda från alla jordens hörn, men bara de 36 snabbaste får köra final på söndag.

    Det är långt till söndag. Det gäller att vara snabb redan i tidskörningen så att man får en bra startposition i kvalen (fyra till antalet) och väl där har du inte råd med några misstag om du ska nå finalen. Så det är mycket jobb som väntar…

    Som allt annat så påverkar Covid-19 ävenVM i karting berättar ordförande Magnus Hedman för Kristianstadsbladet.

    Vi får ta in 600 åskådare varje dag, men åskådarna får endast vistas på kullarna runt banan. Den stora huvudläktaren ingår i depån och här får endast förarna och deras familj och släktingar hålla till. Det är som det är, men det är bara att gilla läget!

    Övriga svenska medaljhopp är Axel Bengtsson KZ2, Noah Millel KZ och så klart regerande Europamästaren Viktor Gustafsson.

    *

    Mer rutin från bland annat historiskracing än gänget i Åsum har Pekka Nyström som i helgen gör ett inhopp i den senaste generationens Camaro Cup-bil, det vill säga i V8TC Experience Chevrolet Camaro när V8 Thunder Cars kör sin fjärde deltävling för året på Anderstorp.

    Foto: racefoto

    Det ska bli kul att se hur man står sig bland de andra torpederna i V8 Thunder Cars. Det är en rolig klass och jag kan ju min grej i historisk racing, det blir ett test av vad man klarar av menar Pekka.

    För Performance Racing som driver V8TC-Experience-konceptet blir det en jäktig helg. Man har för första gången i år två bilar på banan samtidigt. I den andra, vid sidan av Pekka, sitter den tidigare Camaro Cup-föraren Marcus Larsson. Ett annat välkänt namn som kör på småländsk hemmaplan är Värnamos Bengt Lundström. Sexhundra personer per dag får banan ta in enligt pandemirestriktionerna. Förutom V8 Thunder Cars bjuds det på STCC, Formula Nordic, Ginetta GT 5 Challenge, Radical Cup Scandinavia, och inte minst GT4 Series. För mer information om helgens tävlingar och STCC+, se www.stcc.se.

    *

    Förr alltså före pandemin, var det alltid lika spännande att kolla anmälningslistorna för att se vilka ”storfräsare” som hade anmält sig till tävlingar, företrädesvis i närområdet. Idag är det viss skillnad och nu är det mer spännande att se om de olika arrangörerna får ihop tillräckligt antal deltagare för att överhuvdtaget tycka det är lönt trycka på grönt ljus. Till exempel att så välkända och dokumenterat fina East Sweden Rally, i dag inte har mer än 41 anmälda är onekligen mycket märkligt. Dessutom lockar MAS-Rallycup med ett digert prisbord vilket borde vara lite av vad sockerbiten är för getingen, men så verkar inte vara fallet. Oroande är också att de senast inkomna alla kör i Klassiska Rallycupen som i dag upptar runt hälften av de anmälda. Foto: Sunnyside Experience

    Till exempel finns bara en enda R5-åkare med i listan, Lars Stugemo/Kalle Lexe som tar med sig en  Skoda till Boxholm den 18 september.

    *

    Efter de fyra första sträckorna av Franska Asfaltmästerskapets ”Rallye Mont-Blanc Morzine” ligger Sebastien Loeb med Daneil Elena vid sin sida på en total åttonde plats och att man är tävlingens bästa 2WD-ekipage känns lite onödigt att berätta. Loebs Peugeot 306 Maxi har 47 sekunder upp till ledande Giordano Quentins VW Polo som i sin tur är 4,5 före WRC3-åkaren Yoann Bonato, Citroën. Svårt att hänga med i Loebs tempo har teamkompisen och f.d färgstarke WRC-föraren Francois Delecour i en systerbil till Loebs, nästan en och en halv minut skiljer de båda åt. I den historiska delen är BMW M3 vad Volvo 240 är här hemma, det alla måste åka som har mer vinnarinstinkt än känslan av att var kulturbevarare. Av de tio första i resultatlistan kör de sju främsta BMW innan en Porsche bryter av… 

    *

    I Belgien körs ”Omloop van Vlanderen” där VEC-åkarna ska köra ny deltävling efter förra helgens ”Sydhavsrally” i Danmark. Här fick som bekant VEC-ansvarige Ted och Katharina Malm ett ovälkommet bad efter att den svarta Volvon hamnat i en själländsk vattendamm.

    Foto: Stefan Helin

    Nu har både den och besättningen torkat upp och i par med sju andra VEC:are ska man ta sig an den tuffa utmaningen i Flandern med totalt 22 mil special. Håller så klart tummarna för alla tävlande, men kanske allra mest för #63 Tim Lagerstam som har min klubbkompis Julia Thulin som notläsare. Fast finns där skånskt i en tävling så omfattas så klart även dom av extra tumhållning…

    De sista förberedelserna inför morgondagens TV-Svängen är för min del nu avklarade. Program har också kommit ut till de fyra försäljningsställena, Linderöds Träindustri- Mekonomen, Hörby – Järnia, Hörby -JA:s Bil & Fritid, Hörby. Då start och mål-området  är förbjudet för publik enligt Länsstyrelsens regler så hänvisar vi till de här ställena i första hand. Fast om det går att lösa ”Covid-19 säkert” kommer det troligen även att kunna köpas utanför start/mål-området.  Även om reglerna mjukats upp, är där mycket merjobb i pandemins spår,  till exempel ska handsprit tillhandahållas, anmälan måste ske utan trängsel och besiktning inne på serviceområdet med bilarna upphissade på pallbockar. Tråkigt är också att inte kunna erbjuda servering/cafeteria för publiken. Den grillade korven från Linderöds IF kommer därför tyvärr enbart att kunna avnjutas av tävlande, servicefolk och funktionärer. Som vanligt blir där alltid lite återbud och i går kom ett sådant från en av ”favoriterna”, Haninges Nils Jensen. Vitala delar till hans R5-Citroën saknades. Start klockan 10.00 och första tävlande ger sig iväg från SS1 klockan 10.23.

    Foto: Tommy Svensson

    Till sist en uppmaning till alla er som ska ut och kolla på den efterlängtade återstarten, lyd funktionärerna, håll avstånd, parkera ansvarsfullt och framförallt trampa inte ner växande grödor. Redan har lantbrukare visat oro för att åskådare inte kommer att respektera skyltarna ” Förbjudet område”. Så klart en helt obefogad oro eftersom rallypublik är både läskunnig och ansvarsfull eller hur?

    *

    Som ni förstår så blir där inte tid över för någon Motorbloggen i morgon men på söndag hoppas jag kunna berätta lite om hur den 56:e  TV-Svängen avlöpte.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Trevlig helg!