Tom K. lägger WRC-pussel, vintersäsongen slut på grund av pandemin, RU påverkar inte Länsstyrelsen, WRC-tips med Tänak, Mikkelsen och Lindholm som vinnare, intensiv rallyhöst väntar, stort intresse för Asfalt SM och än en gång är jobbschemat inte i fas...

Blogg

Många trodde/hoppades att de skulle få se Tom Kristenssons namn bland de anmälda till WRC Arctic Rally Finland. Så blev det inte och var heller aldrig ens planerat utan Tom fortsätter med sitt pussel som han hoppas ska vara färdigt till WRC Rally Croatia i slutet av april.

Det är som ett hundrabitars-pussel där 95 bitar hittills fallit på plats, förklarar Tom ändå mer än lite nöjd över att ha kommit så här långt.

Foto: Tommy Svensson

    Efter Junior-VM-segern stod SMK Hörby-föraren med en bra startpott för WRC2/3, en splitterny Ford Fiesta Rally2, 200 Pirelli-däck och fem betalda anmälningsavgifter för 2021. Men även om grunden är positiv så räcker det inte så långt i de här sammanhangen berättar Tom.

    Det krävs även en driftsbudget på omkring fyra miljoner kronor för en fullvärdig WRC2-säsong med krav på start i sju tävlingar, en av dessa utanför Europa. 

    En styrka i vårt arbete med att finna sponsorer är dels att tävlingarna avgörs i viktiga exportländer för svensk industri, dels den starka TV-bevakningen där SVT:s WRC-sändningar tenderar en räckvidd på över 900 000 tittare per sändning.

    Nu väntar Tom på att de ”fem sista pusselbitarna” också ska komma på plats och i nästa månad räknar han med att kunna avslöja planerna för 2021. Men ännu återstår mycket jobb för 29-åringen som alltså hoppas kunna göra debut med nya kartläsaren David Arhusiander i Kroatien.

    – Jag jobbar stenhårt på detta, det är nästintill ett heltidsarbete bara att ”rodda” allt, men jag har en förstående arbetsgivare som ger mig möjligheterna!

    *

    Tråkigt men sant så är det bara att konstatera att vintersäsongen för Rallysverige är avslutad när i går även SMK Hälsinge tvingades inse samma sak som så många andra före dom och ställde in framflyttade ”Hasselasvängen”. Det är nämligen så att i min värld (jag vet att det finns åsikter som menar tvärtom) är där ett helt obestridligt faktum att det inte går att köra rally om man samtidigt har ambition att verkligen följa FHM, Regeringen, Polis, Länsstyrelse, RF och SBF:s riktlinjer. Sedan får man som arrangör ange hur mycket publikfritt, handsprit, avstånd och munskydd som helst, för rent praktiskt funkar det ändå inte. 

    Foto:. Tommy Svensson

    Igår kom även besked att Regeringen vill skärpa restriktionerna och till exempel stänga alla matställen, från Operakällaren till ”Nisses Korv” senast klockan 20.30. Alltså tvärtemot dom som på olika sätt för inte bara rallyfolk utan även andra, bakom ljuset och ”killgissar” med att snart släpper restriktionerna så att vi kan köra på som vanligt. Problemet är att många då tar detta som sanning och agerar därefter vilket så när det hela uppdagas, medför mer eller mindre brutala uppvaknanden. Vill även berömma alla de klubbar som försökte hitta lösningar i den här utmanande tiden men när detta inte gick, tog sitt ansvar och ställde in. Förstår hur tufft det måste vara att på mållinjen tvingas inse att enbart ambitioner räckte inte, det fanns annat som inte gick att lösa enbart genom att vara ambitiös.

    Foto:. Tommy Svensson

    I dagsläget är därmed all sport stoppad förutom de som klassas som ”Elit och SM/RM” och vad jag vet så är det nu enbart SVEMO som inte valt at inte rätta in sig i samma led som övriga förbund inom Riksidrottsförbundet. Jag har fått ta del av hur deras Generalsekreterare Per Westling ser på deras verksamhet på två hjul där han bland annat menar angående dom regler som gäller ,” Dom (RF min anm.) har hittills aldrig ”anpassats” våra sporter eller sporter som segling, kanot, orientering, cykel, flygsport med flera, vi måste således själva ta fram begränsningar och riktlinjer genom att följa och tolka alla åtgärder som föreslås för minskad smittspridning.”. Intressant slutsats, att när inte gemensamt framtagna och övergripande RF-regler passar ens verksamhet, så stiftar man själv nya. Lika intressant är också slutklämmen, ”vi söker inte kryphål, vi vill eliminera all risk för smittspridning och anpassar vår verksamhet för att nå den situationen.”. Jag skulle tro att i detta skulle också övriga 69 medlemsförbund i RF och dess cirka 19 000 anslutna föreningar instämma, men som ändå valt en och samma väg…   

    *

    Lite i samma ämne så har det från vissa håll hävdats att det skulle vara Rallyutskottet (RU) som låg bakom att både ”Utrikesrundan” och ”Jämtnatta” fick ställas in. RU skulle enligt uppgift ha förmått Länstyrelsen att dra in redan givna tillstånd och när jag ställer frågan till RU-ordförande Janne Rydh, blir han minst sagt irriterad.

    Helt befängt att ens inbilla sig att vi skulle kunna påverka Länstyrelsen i sådana här saker.

    Det RU gjorde var att man ställde en fråga till aktuellt distrikt med en undran hur de ställde sig med tanke på pandemin och alla restriktioner kring denna.

    Mer eller mindre vår skyldighet att hålla oss uppdaterade i frågor som rör verksamheten men därifrån till att tro att RU har makt att påverka statliga myndigheter stämmer inte med verkligheten, menar Rydh.

    Detta har också kommunicerats ut på RU:s FB-sida där man säger samma sak som Rydh berättade idag och där han än en gång konstaterar.

    – Självklart håller vi kontakten med distrikten för att hålla varandra informerade, men Länsstyrelserna är suveräna i sina beslut!

    ”Case closed”…

    *

    Om Rallye Monte Carlo var svårtippat så är frågan om inte Arctic Rally Finland är ännu svårare. Har analyserat, vridit och vänt på namnen men till slut blir det ändå magkänslan som får bestämma. Att Kalle Rovanperä är storfavorit är uppenbart vilket även syns på olika bettingsidor, lika så att Ott Tänak är näst mest tippad som vinnare med Sebastien Ogier som trea. Nu bryr jag mig mycket lite om ”experttips” utan kör efter eget tycke vilket som ni kanske vet, kan bli lite hur som helst.

    Foto: Hyundai Motorsport

    WRC.

    1. Ott Tänak Hyundai 

    2. Kalle Rovanperä Toyota

    3. Teemu Sunninen Ford

    4. Thierry Neuville Hyundai 

    5. Sebastien Ogier Toyota

    Skulle väldigt gärna vilja haft in Craig Breen på topp-fem men vem ska då bort? Likaså Oliver Solberg, men ändå måste man vara lite realist och att begära en placering bland de fem främsta i första tävlingen med WRC-Hyundai är både orättvist och föga troligt. Hoppas att jag har fel så klart.

    Foto: Hyundai Motorsport

    På tal om Oliver så kan nu alla blågula rallyfans känna sig lugna, det är svensk flagga på hans och Seb Marshalls Hyundai...

    *

    Då går vi över till de i mina ögon mer verklighetsnära och därmed mer spännande klasserna, WRC2 och WRC3.

    WRC2.

    1. Andreas Mikkelsen Skoda

    2. Jari Huttunen Hyundai

    3. Ole Christian Veiby Hyundai

    4. Esapekka Lappi VW

    5. Adrien Formaux Ford

    Här är det Lappi som spökar och egentligen ser jag nog honom som Mikkelsens största utmanare men frågan är om R5 Polon räcker till mot en ny Rally2-Skoda med en av självförtroende fullproppad Mikkelsen med Ola Fløene som notläsare. Jag tvivlar som ni förstår och till sju kanske det blir Huttunen som står där som vinnare…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Återstår så det riktiga getingboet WRC3 med 23 anmälda och minst en dryg handfull vinnare. Är tämligen övertygad att det blir finskt i topp men vem har mest sisu, det är frågan?

    WRC3.

    1. Emil Lindholm Skoda

    2. Eerik Pietarinen Skoda

    3. Mattias Ekström Skoda

    4. Johan Kristoffersson VW

    5. Teemu Asunmaa Skoda

    Drömmen vore att få upp både Ekström och Kristoffersson på pallen men är den realistisk? Ekström har inte kört en ”riktig” rallyävling sedan SM i Vännäs 2020 där han slutade tvåa efter Mattias Adielsson. Ungefär samma bakgrund för Kristoffersson som slutade trea i WRC3 i Rally Sweden samma år och mycket vatten har flutit under broarna sedan dess. Frågan är hur pass formstarka våra rallycrossess är inför mötet med ”soumen sudet”, eller de finska vargarna…

    *

    När ”Jämtnatta” ställdes in så skadesköts nystartade MAS Rallycup då ett av de fyra benen försvann. Att cupen är en utmanare till SRM:s nya SM-serie är uppenbart med att erbjuda både rek och möjlighet att göra egna noter. Samtidigt är det bara att konstatera att det blir en svettig sensommar/höst för dom som sugna på att åka både SM och MAS Rallycup. Schemat ser ut så här.

    14 aug. SM ”Killingen”

    27-28 aug. SM ”Syd Svenska Rallyt”

    4 sept. MAS ”Östergötland”

    10-11sept. SM ”Snapphanerallyt” 

    18 sept. MAS ”Kolsva”

    24-25 sept. SM ”Skilling 500”

    9 okt. MAS ”Gotland”

    Den skarpögde ser då att det är futtiga två rallylediga helger från den 14 augusti till den 9 oktober. Till saken hör också att under samma period ska även Sydsvenska Rallycupen och Svenska Rallycupen trycka in tre deltävlingar vardera. Frågor på detta?

    *

    Nya Asfalt SM har dock inga problem med detta, den serien ska vara avslutad långt före den intensiva hösten. Här kan Svenska Rallymästerskapens Patrik Persson glädja sig åt at man nu fått in över 50 förtursanmälda till att köra hela serien.

    Vi fick in 46 anmälda första dagen så intresset är stort och det hade planerats för att ha anmälan öppen i två veckor men fick nu stänga den mycket tidigare. 

    Nu gäller det för de anmälda att betala sin anmälningsavgift för att vara helt säkra på en plats i SM-serien.

    De 50 första som betalar är garanterad start, sedan får övriga anmäla sig till respektive tävling och hålla tummarna. Fast det borde inte vara några större problem då de olika deltävlingarna är beredda  att ta emot 120-150 ekipage, menar Persson. 

    Inom kort kommer också SRM att publicera hela listan på de förtursanmälda. I dag öppnade också anmälan till ”Rosenlunds Asfalts SM” som välkomnar 150 ekipage och redan efter något timma var där runt 20 anmälda till Jönköping den 4 april. Tävlingen är publikfri och körs på inhägnat område.

    *

    Med nästan kirurgisk precision har man lyckats få in mig för jobb exakt samma helger som det körs WRC. Först då Rallye Monte Carlo som jag fick följa via EWRC:s utmärka resultatservice medan alla andra kunde njuta av underhållning förmedlad av SVT och Jonas Kruse/Maria Wallberg. Med detta så var alla rallyfans mer uppdaterade på vad som hänt än bloggskrivaren.

    Foto: Timo Anis

    Nu blir det samma sak med Arctic Rally Finland, jobb till och med söndagkväll vilket innebär väldigt få tillfällen att njuta av rally norr om Polcirkeln. Tufft liv för alla oss som får kämpa för att få ihop till brödfödan… 

    *

    Med detta avslutas Motorbloggen för idag och nu väntar årsmöte i SMK Hörby och för första gången digitalt. Konstiga tider vi lever i…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.