Tom K. inledde starkt i Polen, familjen Carlberg tog sträckseger, Helin kämpar på i Holland, tufft att köra VOC, dansk knall i Zwickau, klartext är alltid bäst, ny i SBF och Evans leder i Portugal medan Oliver fick bryta på SS13...

Blogg

I dag blir det en Motorbloggen med lite av ”halvtidsresultat” över sig då det allra mesta i tävlingsväg pågår för fullt när det är tid för mig att sätta punkt för dagen. Inte ens halvtid utan efter bara en enda sträcka körd i polska Rajd Podlaski har Tom Kristensson/Andreas Johansson fått lite av smakstart med Kowax 2BRallys Hyundai R5.

Foto: Tom Kristensson Mootorpsort

På runt åtta kilometer långa sträckan var SMK Hörby-föraren 0,8 sekunder efter litauern Dominykas Butvilas, Skoda R5. Självklart alldeles för tidigt att dra några växlar men ändå så var storfavoriten Kacper Wroblewski bara trea, två sekunder bak. Samma sträcka körs en gång till idag inan det är en kort sprintsträcka som avslutning. I morgon väntar sex grussträckor kring staden Bialystok nära gränsen till Belarus.

    *

    Börjar med besök i Holland, Eindhoven och ”Ele Rally” där Calle och Torbjörn Carlberg just tagit sin första sträckseger i ADAC Opel eRallycup. På sträcka två var smålänningarna tre sekunder snabbare än rallyledaren Timo Schulz och 4,4 bättre än trean Max Reiter. Timo och Calle är även teamkompsiar så inte svårt att förstå att det är glada miner i servicetältet.

    Efter en försiktig start på militärområdet SS1 lyckades vi ta en sträckseger på tvåan, mycket lera, grus och svåra förhållanden, berättar Calle.

     Detta gillade vi tydligen och som vi sa i den holländska tv-intervjun, ”We went full scandinavian on the gravel”!

    I detta läget skiljer bara 0,6 upp till Schulz och 5,2 ner till trean Reiter.

    Foto: Privat

    I den deltagarmässigt större delen av rallyt kämpar Lukas Helin/Annie Seel på med sin GruppF Opel Astra. Håller en tredje plats i klassen med två betydligt vassare BMW 130i före sig. En bit över minuten skiljer till ledaren vilket blir tufft att köra in på resterande nio sträckor.

    *

    I Tyskland och Zwickau är det deltävling två och tre för Volvo Euro Cup och där det nu körts nio av tolv sträckor. En tävling som cupgeneral Ted Malm sent lär glömma med tanke på allt strul före och under rallyt. Först fick han lämna den asfaltpreppade Volvo 240:an hemma då nya motorn inte anlände till Blentarp som utlovat. Sedan vägrade grusbilen starta och först ”fem i 12” fick man liv i bilen och kunde rulla mot färjan. Väl framme i Zwickau var det återigen nya problem innan man kunde köra första sträckan.

    Foto: Okänd

    På SS2 varvade vi framförvarande bil och tog även in på nästa då började motorn hacka, för lite soppa i tanken, berättar Ted.

    Tyvärr tog detta allt för mycket tid så respittiden överskreds och det fick bli öl och hamburgare för Ted med inhoppande kartläsare Anders Östberg före dagens omstart.

    Foto: Privat

     Efter nio sträckor har nu SMK Hörbys Henrik och Ida Levin kopplat lite av segergrepp på #17 Lagerstam/Svensson. 46 sekunder skiljer mellan de båda och detta ska då Tim bakom ratten plocka in på de tre sista sträckorna. Exakt en minut längre bak är trean i VEC, Patrik Jonsson/Pierre Karlsson. På detta följer sedan tre hemmaförare medan Malm är sist i klassen efter gårdagens strul, 24,42.9 är det upp till Levin i topp.

    Foto: Privat

    Knallen i AvD Sachsen Rallye är dansk och heter Lasse Karlshøj med kartläsare Jeanette Kvick Andersson. Med sin lilla och hästkraftstunna Opel Adam Cup- bil är paret femma totalt. Före sig har man Toyota GR Yaris, R2 Adam, BMW M3 och AMG Mercedes som alla på pappret är mer potenta än en cup-Adam. Klar klassledning så klart och tiden upp till Toyotan i topp är nu plus 2.48 minuter. Längre upp har sist i rallyt, Trabant-förare Knorn som måste köra in 50 minuter på de tre sista sträckorna, om han vill vinna vill säga…

    *

    I går meddelade Drive VXO och deras junior Lukas Hägg lite kryptiskt att Stefan Ahl tar över Daniel Borgqvists plats i Ford Fiestan för South Swedish Rally. Som alltid är det bättre att tala/skriva i klartext och genast började spekulationerna vad som låg bakom det hastiga bytet.

    Foto: Tommy Svensson

    Spekulationer som Daniel satte stopp för genom att själv gå ut med ett klarläggande och  skriver bland annat, ” För att klargöra innan det blir för mycket spekulationer så beror det på att jag har pressat mig själv för hårt den senaste tiden och kroppen har sagt ifrån att den behöver vila. Jag vill inte riskera något med säkerheten under tävlingen, för oss och bilen, och inte heller den egna hälsan. Så jag tog beslutet att stå över SSR och Rally Arvika. Nu ska jag vila mig i form och förhoppningsvis vara tillbaka i en rallybil efter semester.”. Jag förstår att teamet av hänsyn till Daniel ville ”mörka” anledningen till bytet, men som så ofta innebär det istället onödiga och konstiga rykten. Bra gjort Daniel att berätta och hoppas du snart återigen sitter i Lukas rallybil!

    *

    Då stärker Svenska bilsportförbundet ytterligare upp i sin satsning på landslaget genom att nu även ha en assisterande förbundskapten, Elllinor Aspeqvist. Ellinor har en bakgrund som kartingförare, men sedan karriären avslutades har hon fortsatt satsa på idrotten och  är utbildad inom idrottspsykologi med en kandidatexamen. Dessutom finns erfarenhet från ideellt arbete inom projektledning, ungdomsverksamhet, och landslagsledningen.

    Foto: SBF

    Min barndomsdröm har alltid varit att arbeta med motorsporten eftersom det finns så mycket glädje och gemenskap inom den. Jag vill verkligen kunna ge tillbaka till idrotten som varit absoluta höjdpunkten under min uppväxt. Efter att jag tyvärr blev tvungen att själv lägga hjälmen på hyllan tidigare än planerat för min ledsjukdom, är jag oerhört glad över att få vara med och utveckla motorsporten och landslaget i denna roll nu och för en lång tid framöver, säger Ellinor.

     Blir spännande att se vad som kommer ut i andra ändan av ”landslagssatsningen” med alla sina blågula ”spelare”. Tidigare har verksamheten skett lite i det fördolda och transparensen har varit ungefär som mjölkglas. Bara att hoppas att detta blir bättre och framförallt, att det kommer talangerna tillgodo i jakten på segrar…

    *

    Lite konstigt att avsluta bloggen med kort rapport från Vodafone Rally Portugal men så blir det när inte sociala aktiviteter är i fas med WRC-kalendern.

    Foto: wrc.com

     Klart att konstatera är att mitt tips i torsdags är fullständigt åt h-e och i dag försvann min vinnare Sebastien Ogier efter avåkning. I går gjorde Sebastien Loeb samma sak och det måste vara historiskt att de båda i stort sett ofelbara världsmästarna, gör bort sig samtidigt.

    Foto: Toyota Gazoo racing

    Nu greppar Elfyn Evans sista halmstrået som jag ser det att bli världsmästare genom att med stabil körning leda rallyt. Men det är tätt, bara 16,5 sekunder efter är VM-ledande Kalle Rovanperä och så kompletterar lite överraskande Takamoto Katsuta pallen med rödvita bilar. Bästa Hyundai körs inte alls överraskande av Dani Sordo som alltid trivs i Portugal. Spanjorenär  fyra i ”Olivers bil” med fyra sekunder upp till Katsuta. Mitt tips är att Sordo fixar att ta in den tiden innan målgången i morgon. Återigen har M-Sport Ford inte alls någon tur på sin sida och Craig Breen som faktiskt var lite av utmanare till VM-titeln är bara sjua, 3.18,9 upp till Evans. Dessutom bara näst bästa Puma Pierre-Louis Loubet är sexa med lika många sekunder tillgodo.

    Foto: M-Sport Ford WRT

    Hade inte oturen grinat Gus Greensmith och Jonas Andersson i ansiktet på sträcka tio genom en punktering hade det istället varit dom som innehaft ”The best of Pumas”. På punkan tappades runt minuten och utan detta hade sjätte platsen varit deras.

    *

    Foto: Oliver Solberg Media

    Det ser ut som att fjärde placerade i WRC2, Oliver Solberg har problem på SS13 och efter första splittiden är det bara blankt. En brusten styrarm visar det sig så någon målgång idag blir det inte för Oliver.

    Foto: Hyundai Motorsport

    Mycket tråkigt efter en stabil dag. Leder gör Teemu Suninen, Hyundai och detta före fransmannen Yohann Rosell med Citroën. Min polske favorit ”Kajto” Kajetanowicz med Skodan är trea men detta nästan minut efter Suninen.

    Foto: Skoda Motorsport

    Bland juniorerna är Sami Pajari snabbast och vinner detta lätt om inget händer med hans Ford Fiesta Rally3. Sex minuter är gigantiskt och detta är vad Lauri Joona måste köra in för att gå upp i ledning. Gigantisk tidsskillnader i klassen där det mellan Pajari och kenyanen Kimathi som är sist skiljer 58 minuter men då har han även en avåkning som tog lite extra tid. Rallyt har varit precis så hårt som det brukar och så här långt har 23 av de 90 startande fått bryta. Riktigt tråkigt för hemmaföraren Manuel Castro vars Skoda fattade eld på transporten efter SS8.
    *

    Med detta avslutas blogandet för helgen, morgondagens fullspäckade fotoschema sätter stopp för skrivandet!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com