Tom K. har börjat sin "magic trip", amerikanska DirtFish har ljuset på "Hörby-pågen", Tänak varnar för hur bra Hyundai är på asfalt, sex R5:or i dansk testdag och även Opel i Arvika!

Blogg

I morgon onsdag börjar Tom Kristensson och David Arhusiander sina livs äventyr när man för första gången kör M-Sport Polands nya Fiesta Rally3 i skarp test inför lördagens Rally Sanremo. Visserligen körde Tom och Ken Torn bilen i Polen för en tid sedan men då var det mest för att bara få in 4WD-känslan i kroppen. Nu däremot är det upp tillbevis på hur pass en ”Mini-Rally2-bil” kan hävda sig mot sina mer sofistikerade Rally2-kollegor. På pappret är Toms bil klart handikappad då den är framtagen för att fylla luckan i FIA:s pyramid mellan Rally 2 (gamla R5)  och Rally4 (tidigare R2). Lite förenklat är det en Rally4-bil med mer effekt, bättre bromsar och fyrhjulsdrift, men som så klart ändå inte borde kunna hänga med när den körs i hop med Rally2-värstingar. När SMK Hörby-föraren är klar med testen väntar reken inför Sanremo som startar på lördag med en enda sträcka. Resterande sju körs sedan på söndag med målgång runt 17.30.

Direkt efter detta sticker svenskparet för att för första gången köra med en Rally2-Fiesta som också blir vapnet i WRC2 och Rally Croatia. En test som körs på torsdag  i hop med JME Rallyteam Italy i en av deras Rally2 Fiesta. På måndagen den 19:e är det dags att för första gången sätta sig i den Rally2-Fiesta som var Toms belöning för segern i Junior-WRC 2020. Då är det med ”the big boys” som testen sker, alltså M-Sport Ford WRT innan det blir debut för de båda att precis som alla andra, att stifta bekantskap och göra noter inför de tuffa sträckorna i Kroatien. 

Det är med stor glädje och stolthet vi nu äntligen drar igång den här magiska resan, den största och häftigaste uppgift och utmaning som vi någonsin tagit på oss, menar Tom.

    Den spänning och glädje som finns går inte att beskriva med ord  när vi nu äntligen drar igång den här magiska resan! 

    *

    Att det är många ögon på Tom och David inför ”their magic trip” märks på uppmärksamheten från många håll och då  långt förbi den mellersta delen av Skåne. I går kom  ansedda”DirtFish” med ett stort reportage om Tom där den amerikanska journalisten Luke Barry fördjupade sig i ”Hörby-pågens” fascinerande historia. I reportaget beskrivs den känslosamma resan från hans vita VOC-240 till första starten i WRC2 den 22 april. För alla som följt Tom på denna resa är det inga direkt nyheter som avslöjas, men att Toms kämpamentalitet är något som går hem i de amerikansk stugorna framgår självklart. Kan ändå inte utan uppehålla mig vid stycket där Tom berättar hur han kände det, när han fick besked om hur stor budget som krävdes för WRC2.

    Redan i Junior-WRC är den stor men nu fördubblades den och jag höll på att trilla av stolen och utbrast, ”holy f****** s*** this is absolutely crazy’,”!

    Ändå var detta inget som skulle stoppa honom när han nu var så nära sina drömmars mål.

    Det enda jag kunde göra var att fortsätta med att jobba häcken av mig. Jag hade 107 bokade möten med företag efter Monza, riktigt tung jobb men nu har jag fått en grund för året så jag är väldigt glad och allt känd jättebra, förklarar Tom till ”Grusfisken”.

    Han medger också att hans budget inte tillåter några större misstag under året,  men känner att han ändå har möjligheter att verkligen uträtta något i WRC2-klassen.  Reporter Barry avslutar ”storyn” med sin egna känsla och skriver.

    Kan någon förvalta den här möjligheten, så är det Kristensson. Den här 29-åringen har inte jobbat så hårt för att nu plötsligt bara försvinna ut bakvägen!

    *

    Att Ott Tänak som också han kör i Rallye Sanremo inte är helnöjd med sin start i årets WRC är inget att betvivla. Detta trots seger i Arctic Rally Finland men nollan från Rallye Monte Carlo irriterar fortsatt och femte platsen i tabellen är sämre än vad han förtjänar enligt honom själv. I Sanremo finns bara ett enda mål och det är seger, därför skickar han ut en varning till Toyota att hans Hyundai kommer att vara som bäst på den asfalt som väntar.

    I vinterrally märks inte Hyundais potential ändå vann vi eftersom teamet gjorde ett kanonjobb. Nu fortsätta alla att jobba hårt för att ytterligare förbättra oss, menar Tänak. 

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Senast det kördes asfaltrally var Rallye Deutschland 2019 och då med Tänak som vinnare. I år är det också relativt få tävlingar på ”tarmac” förutom Kroatien så är det bara i Belgien, Spanien och finalen i Japan som bjuder på detta underlag.

    Därför är det viktigt för oss att vinna i helgen, betonar Tänak.

    Helgens uppvärmning i Sanremo menar han dock inte ger så mycket då vägarna inte alls är att jämföra, men ändå är det en viktig helg.

    Målet är att få till en bra känsla i bilen för att ha denna med sig till Kroatien! 

    *

    I söndags skulle det varit premiär för Danska Mästerskapet med ”Stoholmrally” men som nu är flyttat till den 15 maj. Då alla tillstånd var klara passade man istället på att lufta bilarna med hjälp av ett eget hemsnickrat notsystem berättar kartläsarprofilen Jeanette Kvick.

    Foto: privat

    Sex R5-bilar på ett ”2 i 1 prov” i samarbete med några fantastiska människor  och i något vi inte provat  tidigare, men vi måste definitivt testa det och lyckas.

    Testen genomfördes efter strikta Covid-19 regler där teamen aldrig kom i närheten av varandra. Tråkigt för Kvick och henne förare Jan Petersen blev det ett kort test. 

    Trasig koppling och svänghjul och vi fick köra bilen i grop……. förkrossad är nog det helt beskrivande ordet!!! Jag tyckte mest synd om min bättre hälft som ÄNTLIGEN var tvungen att gå ut och prova min ′′ Pusle ′′ och sedan kom den aldrig riktigt igång!!

    På natten reparerades parets Peugeot R5 och i måndags var det nytt test i Vejen men då i ”sne” vilket återigen innebar att paret fick ge upp.

    Foto: privat

    Foto: Kim Jepsen

    På söndagen gjorde även Marco Gersager debut med Ib Kraghs f.d Skoda som han ska köra hela ”DM-säsongen ”.

    – Ib kom med ett bra anbud och när så alla bitarna föll på plats blev det plötsligt möjligt, berättar Gersager.

    Även före detta hade han en Skoda men en äldre variant med chassinummer 21 som har hyrts ut till Steen Johansen. Nu sitter Gersager i en betydligt nyare med nummer 268 och har gått från en av de äldsta till en av de nyare. Nu har inte Kragh lagt någon hjälm på hyllan utan skaffat en ännu nyare Skoda Rally2 för ”DM-rundena”. De båda kommer också att marknadsföra sig tillsammans som ett team vid premiären Rally Himmerland på lördag. I Gersagers bil sköter Carina Møller notläsandet medan Ditte Kammersgaard gör samma sak i Kraghs Skoda. Totalt 12 Rally2/R5-bilar är anmälda av de i dag 67 ekipagen i listan. Bland dom  som luftade sina bilar fanns Roland Poulsen och Kim Madsen.

    Foto: Kim Jepsen

    Foto: Kim Jepsen

    *

    Om inte Johan Kristoffersson är ute och rör på sig så är det sällan som Arvika är på tapeten hos riksmedia. Men efter helgen som gick har det skrivits och rapporterats massor om bilburna ungdomar som kört omkring och spelat hög musik i de centrala delar av staden och då gärna nattetid.

    Foto: Lollo

    Foto: Lollo

    Trots många åsikter om allt från musiken till Covid-19 lyckads man inte stoppa den årliga cruisingen med runt 300 hundra bilar. Enligt min källa, Jan-Olof ”Lollo” Johansson var i princip tillställningen helt problemfri.

    Foto: Lollo

    När han strosade runt med kameran så letade han så klart Opel och lyckades också hitta en Opel Kapitän bland alla ”jänkare”. Dock kan jag nog säga att det inte var någon av de fräschaste ”Kapparna” jag sett genom åren…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.