Tom K. avslutade med bonuspoäng i Tjeckien, tråkigt slut för "2xVictor", ny jättekrasch med "motorbyte", Cais levde under hot om diskning, Haglund vann återigen i SRC:s "Laxå-Rallyt" och Kristensson tog RX-seger i Danmark.

Blogg

Har under dagens med spänning följt Sportkanalens utmärkta sändningar från ERC Barum Czech Rally Zlin med livesändning från de fyra avslutande sträckorna. Sträckor där Tom Kristensson/Andreas Johansson gått ut som första bil efter omstarten idag och att ERC-reportrarna är förtjust i Hörby-föraren och hans mentalitet med nästan hela tiden med ett leende på läpparna är uppenbart.

Foto: Mats Andersson

Dessa konstaterade i direktsändning hur härligt det var att ha fått tillbaka ”Smilig-Tom” efter det tunga WRC2-året 2021. Inte ens den förargliga avåkningen i lördags satte ner Toms humör som i dag enbart kört för att få mer rutin under svåra förhållanden. För tuffare än helgens rally har jag svårt att föreställa mig att det kan bli med dessa ideliga störtskurar på smala dåliga vägar .

    Foto: Okänd

    När bilarna så drar upp skit i kurvorna som i kombination med regnet gör det till snudd på rysk roulette, då inte laddad med bara ett skott utan med minst halvfullt magasin är det närmaste jag kan komma förutsättningarna. Tom har också flera gånger förklarat för ERC-teamet vid sträckmålen hur svårt det är och egentligen  summerat det allra bäst med kommentaren.

    Handlar enbart om att överleva, inget annat…

    På slutet slog Tom av ännu mer för att inte riskera att göra något dumt och vid målet på näst sista sträckan menade han.

    Foto: Mats Andersson

    Vi är i ingenmansland så absolut inga risker och när regnet öser ner då kan allt hända!

    Tom och Andreas avslutade dock helgen med att få köra power stage på torr asfalt även om det inne i skogen var riktigt lerigt och skitigt.

    -Riktigt skoj att få få köra åtminstone en sträcka med lite ”pace” och att vi är glada över att ha kommit mål, förklarade Tom med ett stort leende.

    Foto: Rallyservice Dastax

    En sträcka som ger extra råg i ryggen då det även blev en power stage poäng och precis framför återfanns ursnabbe Jan Kopecky

    Efteråt förklarade Tom att lördagens avåkning självklart var tråkig och utan den gissar jag att han placerat sig på topp-10 utan några större problem. Nu är det bara för honom och Andreas att åka hem och ladda om inför andra SM-starten för året, finalen ”Västrallyt” kommande helg.

    *

    Foto: Red Bull Content pool

    Det blev som förväntat Jan Koepcky som tog sin sjunde raka seger i sitt hemrally och detta tämligen stabilt med 37,6 sekunder tillgodo på en annan tjeck, Filip Mares. Stor dramatik på sista sträckan när det började regna och så körde även Erik Cais punktering och hamnade precis utanför pallen medan istället Simon Wagner klev upp på densamma.

    ERC-helgen fick en mycket trist avslutning för Victor Hansen och Victor Johansson som kom till Zlin i hopp att plocka poäng för att kanske kunna nå en bronsplats i EM. Men den drömmen sprack redan på lördagens första sträcka när en drivaxel brast på deras Ford Fiesta Rally4.

    Foto: Mats Andersson

    Efter reperation var det omstart i morse och på SS8 fick SMK Hörby-åkaren till en bra fjärde tid i klassen ERC4 Juniors. Upp till kommande EM-vinnaren Laurent Pellier med Opel Corsa skilde dock halvminuten. Ändå något bra att bygga vidare på då resten av rallyt enbart skulle handla om att skaffa erfarenhet då, man var näst sist klassen och med över 50 minuter upp till Pellier i topp.

    Foto: Okänd

    Men vädergudarna ville annorlunda och de häftiga regnskurar som präglat hela helgen gjorde att på ett snabbt parti så tappade Victor bakvagnen på Fiestan troligen efter vattenplaning. Efter att ha slagit i ett träd med högersidan blev det även en rullning innan bilen landade på hjulen. Att fortsätta rallyt var helt uteslutet men som tur var klarade sig de båda utan några skador.

    *

    Efter kontroll på sjukhuset i Zlin visade det sig att Europamästaren Efren Llarena får ligga kvar där då han skadat en ryggkota vid den kraftiga kraschen i går.

    Foto: privat

    Foto: erc.com

    Även kartläsare Sara Fernandez (bilden) finns kvar för vård men inget allvarlig, enligt bulletinen från Team MRF för vilka Llarena tävlade.

    Foto: Okänd

    En nästan identisk krasch gjorde även nionde placerade italienaren Alberto Battistoli/Simone Scattolin på sträcka elva. En fullfartsnurrning på den smala och regnblöta vägen slutade i en vedtrave som på någon tiondelsekund monterade ur även hans motor från resten av Skoda-karossen. Sträckan rödflaggades medan räddningspersonal tog sig an besättningen som även den klarade sig tämligen oskadda från det omskakande äventyret.

    *

    FIA-teknikerna var som vanligt även ute i Zlin och kollade så att ”allt går rätt till”. Deras falkögon upptäckte då att hemmaföraren Erik Cais med rallyts enda topplacerade Ford Fiesta Rally2 hade bortskrapade markeringar på sina däck. Något som ingår i det förbud som finns mot att bearbeta eller på annat sätt förändra gummit. Tanken är så klart att kreativa människor inte ska handskära nya mönster och liknande men att skrapa bort information på sidorna är också förbjudet.Foto: Red Bull Content Pool

    Cais eller rättare sagt hans team, Orsák Rally Sport åkte på 5 000 euro i böter och var hårsmånen från att också bli diskvalificerade, görs ”misstaget” om inom 12 månader blir detta däremot fallet direkt. Teamchefen för Yacco ACCR Petr Vejvoda tog på sig ansvaret och menade att det uppsåt ett missförstånd mellan honom och mekanikern som gjort jobbet. Anledningen är att teamen inte vill skylta med vilka hårdheter som de väljer att använda, vilket med så skiftande väder som i helgen kan vara det direkt avgörandet mellan succé och katastrof. Det vanliga är dock att man sätter någon form av tejp över märkningen vilket är helt tillåtet för att förhindra att konkurenterna ser vilka däck som används.

    Foto: Mats Andersson

    Detta görs här av Kowax2BRally där det silvertejpas på Toms däck.

    *

    Helgens stora svenska begivenhet om nu Grus SM-arrangören Karlskrona AK ursäktar var ändå Svenska Rallycupens ”Laxå Rallyt” med fem sträckor på totalt sex mil. Ett recept som lockade nästan 160 rallyåkare och efter dagen var ändå SMK Nyköpings/Team Nybes Christoffer Haglund med co-driver Lucas Karlsson allra mest nöjda då det bli ny cupseger med Polo R5:an.

    Foto: Ericsson Motorsport

    Trots en våldsamt spurtade Jari Saarinen/Jörgen Fornander med Hyundai R5 nådde han inte närmare Polon än fem sekunder. Tredjeplats med 1:24 minut framåt tog Kvarnvingarnas Fredrik Grahn/Christer Carlsson, Skoda och så som fyra Fredrik Eriksson/Håkan Lundquist, Katrineholm på femte plats. Värmlänningen André Nygren/Emil Olsson med sin BMW öppnade med fyra raka sträcksegrar i Trimmat 2WD vilket gav stabil ledning. Men halvvägs in på sista sträckan tog det stopp och istället klev Haninges Mattias Hallberg/Johan Karlsson fram och vann sista sträckan med 940:an. Detta gav seger med 0,6 sekund till Patrik Åkerman/Mikael Johanson, Golf och Ljusdals MS. Trea på pallen var MAS-cup-vinnaren Linus Månsson/Martin Heggblad, Östgöta BSF som även här toppar en jämn tabell inför de två avslutande tävlingarna. Få skånska namn i rallyt men som femma i klassen hittas SMK Hörby-kartläsaren Erika Ledin och i par med Erik Brodin, Sandvikens MK, Honda Civic hävdade man sig väl i den 30 ekipage stora klassen. I B-förarnas motsvarighet var det även här Hallberg från Haninge överst men här med förnamnet Patrik och Mikael Ståhl som notläsare. Men hade inte talangen från Kulling, Melvin Bengtsson/Carl Eriksson åkt av med sin R2 Peugeot vet ingen hur det slutat. Bara 0,1 sekund skilde när man gav sig ut på sista och rallyts längsta sträcka  men där det då blev ”game over” för Melvin. Tvåa slutade Varas Victor Johansson/Oliver Sundström, åtta sekunder bak Hallberg .

    Foto: Ericsson Motorsport

    För Appendix K var det Lars-Ove ”Biffen” Olsson med co-driver Torbjörn Jönsson som toppade från start och sedan släppte värmlänningarna i Opel Ascona  400 aldrig segergreppet. 25,3 sekunder bakom var Kjell Fransson/Henrik Hulterskog, Vimmerby och som trea Björn Ask/Tomas Norrstrand, Nyköping. Bästa ”Standard-ekipage” blev Nyköpings Andreas Hultström/Lisa Jonasson, fem sekunder före klubbkompisen Daniel Suvala/Patrik Johansson. 22 C-förare där Linus Flodin med Tobias Fredriksson i högerstolen höll tempot och tvåan Willy Klarén/Joakim Nygårdh, Kullings blev distanserad med sju sekunder.

    Foto: Privat

     Jonas Lindfors och Erik Lindfors, Eskilstuna respektive Hässleholm körde hem grupp E A/B-förare,  28 sekunder före Håkan Johansson/Andreas Ekström, Björkviks MC. Avslutningen blev riktigt tuff speciellt för C-förarna då sista sträckan gick i kraftigt regn och vattenfyllda spår. Trots detta var ändå manfallet inte uppseendeväckande stort, 38 av de 155 startade nådde aldrig slutmålet.

    *

    I går kördes det Danska Mästerskapet i Rallycross på Ørnedaslbanen och där Stefan Kristensson, Team Skåab och med licens från Tomelilla MK tog sin Ford Escort till seger i klassen ”Supernational”.

    Foto: Team Skåab

    Helsvensk pall då Rasmus Berggren blev tvåa med BMW och Anton Areskoug, tog tredjeplatsen, även han med en Ford Escort. Med två deltävlingar kvar att köra leder Rasmus Bergren tämligen stort,16 poäng före Mikel Persson och 19 före Anton Areskoug. Som fyra hittar vi lördagens vinnare och Kristensson med 39 poäng upp till DM-guld.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com