Tom K. avslöjar 2022-planer VM-EM-SM, "The Two Victors" gör honom sällskap i Tjeckien, Johan J. ny hos Østberg i Mexiko,

Blogg

Många har väntat med spänning på att Tom Kristensson ska lyfta på täcket för 2022. Tidigare förklarade han öppet att fjolåret med M-Sport Ford i WRC2 blev väldigt långtifrån vad han hoppats. Istället utlovades ett omtag med nytt fokus för i år och någon plan att lägga hjälmen på hyllan fanns absolut inte berättar SMK Hörby-föraren.

Foto: Tommy Svensson

Jag har varit bortskämd med framgångar under flera år tack vare mitt engagemang och planering. Det har så klart alltid dykt upp motgångar på vägen men det har aldrig fortsatt någon längre period. 

    Tom fortsätter.

    Därför blev förra året ofattbart och steget från Junior-VM till VM-seriens näst högsta klass i ett fabriksteam innebar  mycket  mer jobb och ansvar än vad jag kanske förutsåg och tog en stor del fokus från själva tävlandet.

    Tom som snart fyller 31 år berättar också om sin stora kärlek till rally, men också om hur svårt det var att välja nivå och en rimlig fortsättning på karriären efter guld i J-WRC. Att han vill utvecklas ytterligare och klättra högre på rallystegen är också uppenbart för alla som träffat Tom. Efter diskussioner med olika team/kontakter om tävlingsupplägg har det nu landat i att Tom och Andreas Johansson ska köra ett antal tävlingar för det polska teamet Kowax/2Brally i en Hyundai I20 Rally 2. Istället för att satsa på ett speciellt mästerskap är planen att mixa mellan VM-, EM- och SM-tävlingar.

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Redan har han känt på teamet på dess hemmaplan genom en testdag med Rally2-bilen och vilket gav ett väldigt gott intryck. Han är också så säker man överhuvdtaget kan vara i dagens läge på att detta är bästa vägen framåt med en bra mix av tävlingar.

    Att köra olika tävlingar och mästerskap för att skaffa nya erfarenheter samtidigt som jag kan lägga till och ta bort tävlingar i kalendern känns som ett bra upplägg, menar Tom och där finns ytterligare plusbitar i upplägget.

    Det som även gör det fördelaktigt är att den budget jag kan få ihop styr uppläget. Oroligheterna i närområdet och de höga energi- och drivmedelspriserna påverkar alla, inte minst mina samarbetspartner så jag är otroligt tacksam för, hur de trots detta, gör allt de kan för att stötta!

    Foto. Tom Kristensson Motorsport

    Ett fint sätt att visa sin avsky för kriget i Ukraina syns på Tom och Andreas Hyundai i20 Rally2 när man gör säsongsdebut hemma i Hörby och Bilmånsson Rallysprint. På bilen sitter texten ”#Stop the war” när den visas upp för alla samarbetspartners plus den förväntade stora publiken. Att Tom längtar efter att det ska bli söndag är uppenbart.

    Foto: Tom Kristensson Motorsport

    Det blir oerhört skoj att få visa upp allt och hela teamet kommer att finnas på serviceplatsen vid Stjärneborg och där även en del av mina partners  kommer att visa sin verksamhet. 

    Tom är också noga med att påpeka att detta även är öppet för ”vanlig publik” men påpekar också att siktet på seger är målsättningen. 

    Det blir tufft motstånd då det är många skarpa asfaltåkare  i vassa bilar, men vi skall göra vad vi kan…

    Direkt från Hörby går sedan rallyfärden vidare till Tjeckien där han gör en start för Kowax 2BRally Hyundai Team. Inte så konstigt att teamet ville ha dit Tom och Andreas då KOWAX är huvudsponsor i ”KOWAX  Rally Valaska” med start på fredagen den 8 april. Här kommer man dock att använda fjolårs-bilen en Hyundai i20 R5 och inte den nya som sedan väntar för första grustävlingen i Rally-SM, South Swedish Rally i Älmhult, 27-28 maj. Efter besöket i gränstrakterna för Skåne-Småland väntar Rally Polski, EM, Polen 10-12 juni. Rally Liepaja, EM, Lettland, 30 juni-2 juli. Rally Finland, VM, Finland 4-7 augusti.  Barum Rally, EM, Tjeckien 26-28 aug. Västrallyt, SM, Trollhättan 2-3 september.

    Foto: Tommy Svensson

    I samma tävling i Tjeckien får Tom sällskap avklubbkompisen i SMK Hörby, EM-satsande Victor Hansen/Victor Johansson som här premiärkör den nyinköpta Ford Fiesta Rally4. En tävling som blir genrep inför första delen av ERC Juniors i Rally Islas Canarias i mitten av maj.  Det tjeckiska rallyt blir också lite historiskt då det vad jag vet, är första gång som Sverige representeras av två ekipage från SMK Hörby.

    Fot: Skoda Motorsport

    Noterar också att motståndet för de båda blir tufft och kanske allra mest för Tom och Andreas då den största tjeckiska rallyidolen utan jämförelse, Jan Kopecký är bland de 16 anmälda i RC2-klassen med en ny Skoda Rally2 Evo. Svenskarna har också en ny teamkompis att bekanta sig med, hemmaföraren Martin Vleck som dock kör med ny Rally2 i20. Exakt lika många (16)  är det i ”The Two Victors-klass” RC4 men med skillnaden att någon lika känd förare som Kopecký saknas.

    *

    Svenskt blev det också i det lite märkliga mexikanska rallyt för ”FIA-observation” inför en eventuell comeback i WRC, ”Rally of Nations Guanjuato”. Märkligt så tillvida att man till rallyt bjudit in ett antal mer eller mindre kända utländska förare/kartläsare till en egen uppgörelse utanför ”MM” (Mexikanska Mästerskapet) kommande helg. Trots att det bara återstår någon dag, står fortfarande de flesta förarna utan såväl kartläsare som bil i ”Entry List”.Foto: Tommy Svensson

    För Mads Østberg är i i alla fall kartläsarbiten löst, då Johan Johansson som numera lotsar unge talangen Isac Reiersen, kliver in i norrmannens bil. En bil som fortfarande inte offentliggjorts och att gissa känns omöjligt då bilparken i klassen spänner från Fiesta Rally2, diverse Subaru-varianter ner till de lägst rankade på FIA-pyraminden Clio Rally5.  Tack vare tidsomställningen blir rallyt med svenska ögon ett kvälls och nattrally…

    *   

    Från Mexiko till Österlen är det en bit att resa och nu är det få om ens någon som lär göra så för SSRC/DM-premiären ”Simrishamnsmixen” lördagen den 9 april.

    Foto: Tommy Svensson

    Dessvärre är det även lite för få som har anmält sig till tävlingen och med en dag var av anmälningstiden står räkneverket på 107 ekipage. När jag hade kontakt med tävlingsledaren Johan Engström i helgen var han självfallet lite bekymrad.

    Som det ser ut nu med så litet antal startande är vi lite ängsliga över budgeten…

    Bara drygt hundra anmälda för en tävling som ingår i tidigare så populära Sydsvenska Rallycupen är lite illavarslande för säsongen 2022. Räcker egentligen att jämföra med kommande lördags ”Rally Anderslöv” lite enklare upplägg och som körs utan noter då det ingår i Bilsport Rallycup. Hit finns 112 anmälda medan det i nästa SSRC-tävling, Älmhults ”Silverratten” är 37 anmälda. En jämförelse som dock haltar då det hit återstår drygt två veckor (15 april) innan tävlingsledare Albin Karlsson drar repet.

    *

    Foto. Tommy Svensson

    I morgon går jag in i ”Rallymode” vilket innebär att stora delar av dagen ägnas åt jobb inför Bilmånsson Rallysprint, med andra ord kan ni vila skallen och slipper Motorloggen…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.