Tom hyllas av Hyundai efter Lausitz, Mikkelsen längre från WRC, Albin Nordh tar över Nybe-Skoda, publiktragedi i Rallye Condroz och elbilar tappar mark...

Blogg

Att Tom Kristensson, Andreas Johansson och Kowax 2BRally skulle uppmärksammas av Hyundai Motorsport efter sin uppvisning i Lausitz Rallye var inte svårt att räkna ut. I dagens veckobrev nämns detta direkt efter hyllningen av spanjoren Pepe Lopez efter att ha kört hem segern till Hyundai i ”Spanish Superchampionship”.  I texten uppmärksammas Tom för avslutningen på ”his superb 2022 season by taking the FIA European Rally Trophy title at the Lausitz Rallye (November 4-5) against a very strong international field.”. Andra platsen lyfts fram och hur värdefull den var för Hyundai Motorsport Customer Racing då den togs mot ” more experienced rivals on the German gravel roads.”. Att man vid det här laget i Alzeanu är välbekant med SMK Hörby-föraren torde inte vara någon överdrift. Lars Stugemo/Kalle Lexes nämns också med ”an impressive eighth overall”. Noterbart är också att Skoda annars dominerade rallyt och av de sju först placerade var det bara Tom och Andreas som färdades i ”icke tjeckisk-bil”.

Foto: Kowax 2BRally

*

    Även om Andreas Mikkelsen fick finna sig i att hamna skymundan av Tom Kristensson, trots seger i Lausitz Rallye så är han ändå namnet på mångas läppar men då handlar det om att ta över Ott Tänaks plats hos Hyundai. Nu kan dock platsen vara i fara då vissa hävdar att Julien Moncet redan har Esapekka Lappis namn på ett kontrakt och då är det återigen tack och adjö för Mikkelsen. När dessutom ryktena säger att Craig Breen är på väg till Alzenau så ser det onekligen mörkt ut för att det blir norskt i WRC 2023.

    Foto: Tommy Svensson

    Tycker att jag har bevisat min förmåga i WRC2-klassen där jag de senaste åren fått kämpa om de sista tiondelarna, vilket gjort mig till en ännu bättre förare, sa Mikkelsen tidigare i veckan till DirtFish.

    Jag är väldigt redo att återvända till högsta nivån senast med Hyundai var jag i trubbel, men sådant händer alltid någon gång i karriären, förklarar Mikkelsen.

     Innan dess var jag alltid väldigt snabb med Volkswagen, Skoda och Citroen och hoppas att jag får en ny chans!

    *

    Ingen högoddsare att det blir Albin Nordh som tar över Skoda R5 ”#2” hos Team Nybe för 2023. En bil som Jonas Kruse använde i år men då han valt att inte fortsätta karriären, öppnade detta för Ydre-föraren. Ett fullspäckat år väntar nu Albin som överlägset vann SM i ”Internationella 2WD” och kartläsare Christoffer Bäck.

    Foto: Tommy Svensson

    – Till att börja med har det varit ett fantastiskt bra år med dubblett av guld som var målet, men jag tror att nästa år kan bli snudd på lite bättre med tanke på vilken magisk chans vi får nu, säger Albin och fortsätter.

    – Jag har haft förmånen att i år åka några SM-sprintar med Skodan och jag kan bara konstatera att det är något helt annat än min Peugeot. Det är helt enkelt en dröm!

    Han är också väldigt tacksam mot Mathias Bengtsson och Team Nybe för den här möjligheten och likaså är kartläsare Bäck som säger.

    – Känslan inför nästa år är bättre än på väldigt länge. Att vi får möjligheten att för samma team, skicka i nästa växel och köra i högsta klassen känns nästan overkligt!

    Ödmjukhet är som vanligt lite av Mathias kännetecken men att han med Jonas Åkesson/Maja Bengtsson och nu Albin/Christoffer ser möjligheten att ta SM-guld i 4WD går inte att dölja.   

    Jag som alla andra ser en stor potential hos Albin så hans sits i högsta klassen är given. Han är så säker på sin sak, trygg och har en ”car-control” utöver det vanliga dessutom har han och Christoffer byggt upp något otroligt starkt så det kommer bli ett ekipage att hålla ögonen på 2023!

    Fortfarande har inget sipprat ut hur PG Andersson tänker sig 2023, blir det jakt på ännu ett SM-guld eller väntar annan utmaning på honom…

    *

     När Belgien och Luxembourg samkörde sina mästerskap i Rallye du Condroz-Huy slutade det med tragedi. På den 17:e och näst sista stäckan tappade en belgisk Skoda-förare kontrollen över bilen och efter en lång raksträcka klarades inte en efterföljande vänsterkurva. Bilen träffade en låg mur och precis bakom denna stod publik som träffades av Skodan. En ung kille och hans jämnåriga flickvän omkom omedelbart medan ett antal andra, undkom med lättare skador. Även besättningen i #22 klarade sig utan några större problem.

    Foto: Okänd

    Redan före olyckan hade funktionärer försökt få bort publiken från det med skyltar angivna stället som  ”Förbjudet område”. Dessa uppmaningar åtlyddes inte och det vittnades i lokal media även om att på samma plats även uppehållit sig ett ”större antal stökiga ungdomar”. Dock kan de omkomna inte härledas till någon del av dessa. Många som var på plats för rallyt har varit inne på Twitter och berättat om hur dåligt publiken lydde funktionärerna och på flera ställen hotade man även med att avbryta tävligen. Bara några minuter före olyckan åkte en annan bil av vägen på samma ställe där senare tragedin inträffad men som kunde fortsätta efter att ha fått hjälp upp på vägen. Trots detta valde åskådarna att stå kvar i ytterkurvan(?). Efter olyckan fick resten av startfältet konstruerad tid och för vinnaren Nikolay Gryazin blev det varken podium eller prisutdelning som arrangören av respekt valde att ställa in. Föraren av olycksbilen gjorde i år comeback efter ett sex år långt uppehåll och detta var tredje tävlingen sedan omstart.

    Olyckan fick en från många tävlingar ”rutinerad åskådare” både här hemma och på kontinenten, att reagera och som skriver. ”Jag har ägnat helgen åt att kolla in Lausitz Rallye, men också en hel del filmer pâ Youtube från Rally Condroz och Novemberskölden. Tyvärr så blir man mörkrädd när man ser hur publiken står på många olämpliga ställen i både Nässjö och Huy. Redan i lördagskväll så tänkte jag, må det sluta väl i Condroz, det blev inte så…

    De omkomna stod i”förbjuden zon” och förbjuden zon hit eller dit, faktum kvarstår, två unga människor miste livet. Man blir så besviken och förbannad när man ser bilder från Condroz med snorhal, ibland lerig asfalt och på vissa ställen extremt höga farter där publiken står bara någon meter från vägen. I en annan av många avåkningar kör en sâ duktig förare som Xavier Bouche in i vardagsrummet pâ ett hus…

    Allt är inte publikens fel och faktiskt inte arrangörens heller, förarna måste även dom börja ta ansvar. Hela belgiska eliten plus Nikolaj Gryazin och Stephane Lefebvre körde rallyt och jag tycker att någon borde/måste förstått att man helt enkelt slår av på takten och ”strejkar” = vägrar att köra sträckorna när publik står så farligt som den gjorde i Huy.

    Foto: Tommy Svensson

    Tillbaka till Nässjö där det också var avåkningar, de flesta kanske i relativt låg fart, men även här står publiken på flera ställen helt fel och dessutom tittar många på sin mobil istället för bilarna. Du som yrkesfotograf vet hur svårt det kan vara att bedöma avstånd och fart på en anstormande bil när man tittar genom kameran.

    Till slut, alla vet att Belgien är ett av Europas värsta länder vad gäller publiksäkerhet och det beror på allt från attityd och allmänt säkerhetstänk till vägarnas beskaffenhet. Ofta  står murar, betongstolpar med mera väldigt nära vägbanan. På något sätt känns det som det där accepteras att det händer dödsolyckor på rallytävlingar. Hur skulle vi i Sverige hantera en dödsolycka med publik inblandad, när en bil plöjer ut i folkmassan där händelsen filmas och läggs omedelbart ut på nätet?  Man ska inte måla fan på väggen men det här är något som sporten måste ha ”beredskap” för och vara medveten om. Man hoppas att SBF och klubbar tar upp detta på årsmöten, funktionärsutbildningar etc. ”. Onekligen kloka tankar och att publiksäkerheten ibland åsidosätts är inget att hymla om, så är det. Sporten har så klart ett stort problem att med minskat antal funktionärer ta på sig ännu fler uppgifter ,som till exempel publikvakter på alla farliga ställen längs flera mil specialsträcka…

    *

    Att vi som lider av ”elbil-allergi” har det tufft i dag när många försöker övertrumfa varandra med nymodighetens alla fördelar. Själv är jag skeptisk och har noterat att från 2035 ska det bli förbjudet att tillverka bensin/dieselbilar men då är jag en bit över 80 år och har rimligen inte så många år kvar på vägarna. Köper jag en ny bensinbil 2034 borde den räcka en bit in på årtiondet då jag fyller hundra. I dag noterades i fackpressen att ”Priset på begagnade elbilar fortsatte att störtdyka i oktober” och sjönk med 10 procent jämfört med i september.Foto: Tommy Svensson

    För övriga bränsletyper sjönk priserna med cirka två procent. Det är Blocket som är källan till nyheten o, elbilarnas negativa trend som är obruten sedan augusti och en elbil kostar nu 440 000 kronor i medianpris på Blocket jämfört med 489 000 i september. Detta betyder ett prisras på 17,8 procent sedan augusti. Som skäl till det minskade intresset anges att fler börjar bli oroliga för att det inte ska finnas el att ladda bilarna med och finns det, så blir den så dyr att det det inte längre blir lönsamt enligt Marcin Stepman, fordonsexpert på Blocket. Motormagasinet förklarar också att antalet annonsvisningar sjunkit och under oktober hade annonser om bensinbilar 58 procent fler annonsvisningar per dag än elbilar. Frågor på detta?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com