Tom har "torrkört" sin trofé, Breen fick punktering, fler stödjer dubbla WRC-tävlingar på vintern, Ogier berömmer Kalle, mer inställt, kraschanalys och ännu en R5:a till Småland!

Blogg

Får ständigt frågor om hur Tom Kristensson och Daniel Arhusianders säsong kommer att se ut och på dessa har jag inget riktigt bra svar. Vet bara att det jobbas stenhårt för att sy ihop en säsong i WRC2/3 men att det fortfarande finns bitar som inte hittat rätt hål i pusslet.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Ännu en saknad bit har dock hittat rätt och det är att Tom nu är hos M-Sport Poland för att känna lite på sin J-WRC-trofé, Ford Fiesta Rally2. Men att det är mycket jobb att få ihop allt håller SMK Hörby-föraren med om.

     Jag har kommit fram till att där är lite mer att hålla koll på än att bara köra en rallybil och förhoppningsvis kommer det lite fler nyheter snart, hälsar Tom från Krakow. 

    *

    I helgen körde Thierry Neuville och Craig Breen rally utanför Toscana i Italien, Rally il Ciocco e Valle del Serchio. Medan Neuville vann så gick det sämre för irländaren som rullade sin i20 R5 kraftigt utför en slänt och på vägen även knäckte ett grovt träd. Både han och Paul Nagle åkte till sjukhus för ”a medical check up” men klarade sig oskadda så när som lite blåmärken.  När man ser kraschen på video får den plötsligt sin förklaring när Breen kommer in i den skarpa vänstern med punktering höger fram.

    Foto: okänd

    Vi fick punktering i en snabb höger precis före vänstern  och när jag styrde in så krängdes däcket av fälgen och från där blev vi passagerare, berättar Breen som beskrev det hela som ”a quite nasty accident”.

    Han berömmer även Hyundai för att ha byggt en stark bil men var samtidigt besviken på hur det hela slutade.

    – Vi hade precis fått till två sträcksegrar och efter en snurrning på sträcka tre var vi på väg att komma ikapp toppen och har ganska säkra på att vi skulle komma ikapp, men tyvärr…

    *

    I DirtFish hade man i helgen en intressant krönika som borde ge de nordliga Rally Sweden utmanarna ny energi där slutraden i texten blev.

    – 13 är det nya 12!

    Då åsyftade krönikören på Jari-Matti Latvalas ”kloka råd” och menade att det kunde/skulle köras dubbla vinterrallyn i framtiden, alltså ett i vardera Sverige och Finland. Argumentet att det inte finns plats i kalendern löstes med just detta, att utöka serien från 12 till 13 tävlingar. Succén i Rovaniemi har inte gett en del lugn och ro och istället lyfter man fram det logiska i att köra bägge granntävlingarna efter varandra dessutom ”in beautyful winterlandscape”.

    Foto: Tommy Svensson

    Det menas även att vinterrally inte är lika tuffa mot materialet som till exempel är fallet i Chile, Argentina eller nya Safarirally, så att köra två direkt på varandra borde inte vara några problem. Det används även ett citat efter segern i Arctic från vinnaren Ott Tänak i kampen för två vinterrally.

    Ju fler vi får, desto roligare har vi!

    Senast det kördes två VM-rally på snö var 2007 då Rally Norway  följde direkt efter Rally Sweden något som Latvala minns med glädje berättas det. Den största fördelen är så klart logistiken och att flytta från ”någonstans i Sverige”  till Rovaniemi är mycket billigare/enklare än från till exempel som senast 2020 från Torsby till Guanjuato i Mexiko. Toyotabasen är även beredd att köra ”two short events” för att inte slita för mycket på bilarna och även att minimera tester före. Självklart känns detta som en kanonlösning, men allt bygger på att FIA och promotorn lägger till en 13:e tävling plus att sommarens Rally Finland finns kvar… 

    *

    Vet inte om ordspråket stämmer ”när fan blir gammal så blir han religös” men nu strör plötsligt Sebastien Ogier berömmande ord över sina konkurrenter som aldrig förr.

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Först var det Oliver Solberg som fick beröm och därefter var det ”Sebs” Toyotakollega Kalle Rovanperäs tur och att Kalle nu leder WRC efter två tävlingar visar så klart, att berömmet kommer till rätt adress. Han menar att den unge finländaren är en del av det nya unga undret i WRC, något som Seb själv aldrig kom in i. Först som 26-åring körde Ogier sin första WRC-bil (Citroën C4 WRC och 2010 gjordes första Rally Sweden) och dit fram har Oliver sju och Kalle sex år. 

    Foto: Tommy Svensson

    – Kalle är definitivt en stor talang vilket absolut inte är någon nyhet och senast på hemmaplan visade han hur stark han är, men blev så klart besviken över att inte kunna vinna,  menar Ogier.

    Med en het Kalle tror ”åldermannen” i Toyota att dom har stor chans att köra hem Märkes-VM.

    Det kommer att hjälpa oss att nå det målet men även att vinna Förar-VM!

    *

    Igår fattades beslut att i likhet med övriga av vinter/vårens planerade rallytävlingar att även premiären för Asfalt SM i Jönköping den 4 april ställs in. Arrangören beslöt följa uppmaningen från regionens smittskyddsläkare och blåste av. 

    Även i Danmark håller pandemin landet i ett järngrepp i dag kom besked att Struers populära ”Rallytest” som först flyttades från kommande helg till den 10 april, nu ställs in helt. Trots att arrangören hade gjort upp en Covid-19 plan för myndigheterna med betydligt tuffare restriktioner än vad det snackas om här hemma, blev det ändå till slut beslut att avstå. Det som slutligen avgjorde var ”publikum” som i vårt grannland bara får vara fem personer oavsett om det är ute eller inne. Att den begränsningen följdes var helt och hållet arrangörens ansvar och då gick det inte att gömma sig bakom ”Publikfritt”. I slutändan kunde polisen komma att stoppa en pågående ”test” och arrangören få höga böter. Plus som ”løbslederen” konstaterade, även drabbas av ”dårlig omtale” i media och av allmänhet. 

    *

    Kommer då osökt upp på Flens MS ”Violenrallyt” som är på väg att spränga allt vad intressevallar som finns och när man är uppe i 240 bilar. Något som verkligen sticker ut i rallypremiären 2021, är intresset från Appendix K-åkarna som faktiskt är den allra största klassen den 24 april. Nästan 50 ekipage är hittills anmälda och då är där även två bilar i ”A 2WD” eftersom Arne Bäckström (Opel Kadett GSi) och Janne Petterssons (Peugeot  205 GTI) är för nya för att gå in i Appendix K. I Flen sträcker sig ”gammelbils-klassen” bara fram till 1981. Sedan återstår vad som händer och jag tänker på att Region Sörmland i dag gick ut med nya förstärkta rekommendationer hänvisande till att smittspridningen i Flen med omnejd ökar. Nya påbudet ska visserligen i dagsläget bara gälla fram till påsk, alltså lite marginal till den 24 april.

    *

     Ett av de länder som klarat sig relativt lindrigt undan Covid-19 är Nya Zeeland och detta kanske på grund av väldigt strikta regler med ”lock down”, munskyddskrav med mera. Nu förbereds där för rally på nästan normalt sätt när Rally Whangarei den 14-16 maj ska köras. Inte bara så, utan det ska även köras med publik och nu meddelas, ”Tickets now on sale” och trots att det är långt borta, ändå en strimma av hopp…

    *

    Efter mitt inlägg från ”rallyföraren ” som inte ville tumma på säkerhet så återkopplade BRC-basen Roger Rooth med lite synpunkter. ” Jag vet inte riktigt om det där uttalandet om bilen som var mosad i rumpan var riktigt relevant? Man måste till att börja med förstå att moderna bilar är helt annorlunda uppbyggda än gamla bilar, förändringen kom i början av  milleniumet när 3D och CAD/CAM kom, då kunde man börja simulera vad som hände när man krockar i en dator. Före detta så byggde man en bil, drog den rätt i en betongmur och kollade vad som hände, sen förstärkte man där man ansåg det behövdes och drog en ny bil i samma betongmur, trail and error brukar man kalla det. Denna nya teknik gjorde utvecklandet av krocksäkerheten mycket billigare och man kom på några få år längre än man kommit på 30 år innan.  När alla nya plåtmaterial kom med olika hårdheter och infördes med denna teknik så kunde man i simuleringarna se vad som hände, i detta måste man även tänka på att biltillverkarna idag skiter i hur deras bil ser ut efter en krock, dom som sitter i bilen ska vara oskadda, bilen mosad ihop som en söndertrampad frigolitlåda men kupén där människorna sitter hålls intakt.  Där har vi sen nästa problem med nya bilar, vi sätter krocksäkerhet ur spel med att montera en bur i bilen i många fall, åtminstone den biten där bilens deformering ska svälja kraften som ger din kropp skador, deformationszoner. Så bilen på bilden, den ser bara ut att ha gjort sitt jobb, den har mosats ihop där ingen sitter, som den skall. Skulle inte för en sekund bli förvånad om om ny Volvo S90 tål mer i en krock än en Volvo 940 med en Grupp H bur monterad.”.

    Roger går sedan in på mer tekniska detaljer gällande bland annat material i burar och dess sträckgräns men avslutar dem något som även jag fattar. ”När vi ändå är inne på krocksäkerhet, vet du att dom två mest meningslösaste sakerna i en modern bil idag är airbagen i ratten och i instrumentbrädan?Idag är bältessträckare intelligenta, dom känner av krockkraften och drar åt bältet så du sitter fast mot ryggstödet, när sen smällen kommer och din kropp ska slungas framåt så släpper den efter i precis lagom takt för att bromsa upp din kropp och sitter du inte uppe på ratten när du kör så kommer airbagen bara att blåsas upp framför dig till ingen nytta. Kör man utan bälte så får man ju den rätt i snoken såklart”.

    *

    Avslutar lite trevligare och när Växjös Robin Adolfsson la ut att hans röda Mitsubishi var till salu började det genast att spekuleras om vad som skulle hamna i garaget istället?

    Foto: Robin Adolfsson

    I dag kom svaret från Robin i form av en bild på f.d Per Göthbergs blå Ford Fiesta R5 på släpet, men med rådande läge så var det lite svårt med vad som skulle hända de närmaste veckorna.

    -Först ska vi byta färg sedan blir det test så fort som möjligt, förklarade den nyblivne Ford-ägaren.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.